/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tændrør afstand?
Fra : Buck


Dato : 28-10-02 08:35

Min CZ har haft lidt svært ved at starte i den senere tid, og forleden gik
min far og jeg igang med at søge efter fejlen. Vi synes det så lidt
underligt ud den måde tændrøret gnistede på, så vi prøvede at måle på
åbningen. Den var næsten 0,8 og eftersom tændrøret var helt nyt (B8HS) måtte
det jo være ok.
Men vi prøvede nu alligevel at justere lidt på afstanden for at se om
gnisten ændrede sig, og først da den var helt nede på 0,5 syntes vi at den
havde en pæn gnist, og nu kan den da også starte lidt bedre igen...

Men kan det være et sygdomstegn?
Et vildt gæt er at det måske er tændspolen der ikke leverer strøm nok, og
derfor skal have kortere afstand på tændrøret for at kunne lave en gnist??
Nogen ideer??

Noget andet er at cyklen er født med et B8HS tændrør, og en gang i sommers
fik jeg at vide af den lokale mc-pusher at hvis den kunne starte på et B9HS
var det bedre i længen, men i sidste uge fik jeg så at vide af en anden
forhandler at det godt kunne være en fordel at gå helt ned på B7HS her i den
kolde tid...
Nu er jeg forvirret og er gået tilbage til B8HS som den er født med, men er
der noget hold i det?
Skal jeg skifte til en 7´er for lettere at kunne starte den om vinteren?
Hvad er ulempen?
Slider det mere på tændrøret?

--
/Buck
CB 550 F1 ´75 (i vinterhi)
CZ 180 ´01



 
 
Lars T. Thomsen (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 28-10-02 08:46

> Den var næsten 0,8 og eftersom tændrøret var helt nyt (B8HS) måtte
> det jo være ok.

Nope! - Selvom tændrøret er helt nyt, så skal du selv undersøge/justere
elektrodeafstanden!

Hilsen
Lars



Martin Sørensen (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 28-10-02 09:04

> > Den var næsten 0,8 og eftersom tændrøret var helt nyt (B8HS) måtte
> > det jo være ok.
> Nope! - Selvom tændrøret er helt nyt, så skal du selv undersøge/justere
> elektrodeafstanden!

Ja, men prøv lige at spørge rundt omkring om der er nogen, der har det
værktøj til at justere elektrodeafstanden. De forretninger jeg spurgte,
havde ikke noget, selv om det er et simpelt stykke metal.
Jeg måtte så bare forsøge mig frem med en vandpumpetang og et søgerbladssæt,
og det gik da også fint, bare ikke helt så fikst.

Men eftersom de fleste bøger skriver at elektrodeafstanden skal være
0,7-0,8mm så passer det sikkert fint. Jeg har heller ikke set nogle helt nye
tændrør, hvor afstanden ikke passede.

Til Buck:
Det lyder det meget som om gnisten er for svag. Det kan være tændrørshætte,
tændkabel, tændspole eller måske kondensatoren i tændingen, hvis den har et
platinsæt. Hvis den har CDI tænding, kan det selvfølgeligt også være den,
det er galt med.

Hvis der er blevet slået hul på lakken på en eller flere af vinklingerne på
tændspolen, så kan det meget nemt ske at spændingen over tændrøret er noget
lavere end den skal være. Hvis du kan komme til det, så prøv at se, om der
kommer gnister fra tændspolen når motoren kører (sidder sikkert gemt inde i
stellet). Stiller du den et mørkt sted, burde det være til at se. Der må
selvfølgelige ikke være nogle gnister, som indikerer hul på isoleringen.

signing off.. Martin Sørensen



Jonas Holt (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 28-10-02 10:29

> > Nope! - Selvom tændrøret er helt nyt, så skal du selv undersøge/justere
> > elektrodeafstanden!
>
> Ja, men prøv lige at spørge rundt omkring om der er nogen, der har det
> værktøj til at justere elektrodeafstanden.

Når jeg stiller afstanden, bruger jeg et søgerblad hvis afstanden skal øges - jeg stikker det ind i gabet og drejer forsigtigt
søgerbladet sådan at elektroden IKKE drejes ud til siden.
Skal afstanden mindskes, "taber" jeg røret fra 2-3 cm højde ned på noget hårdt, fx en skruestik, med elektrodeenden først. Tit
skal røret bare udsættes for et par enkelte "slag".

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Claus Rittig (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 28-10-02 17:51

"Jonas Holt" <jholt@nordenSTREGfjords.dk> skrev i en meddelelse
news:apivt4$jci$1@sunsite.dk...

> Når jeg stiller afstanden, bruger jeg et søgerblad hvis afstanden skal
øges - jeg stikker det ind i gabet og drejer forsigtigt
> søgerbladet sådan at elektroden IKKE drejes ud til siden.

Hvis du vil have at dit søgerblad skal blive ved med at måle precist, kan du
bruge en skruetrækker til at øge gnistgabet med istedet.

Rittig



Lars T. Thomsen (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 28-10-02 19:08

> Hvis du vil have at dit søgerblad skal blive ved med at måle precist, kan
du
> bruge en skruetrækker til at øge gnistgabet med istedet.

Man behøver jo ikke ligefrem, at bruge sig "ynglings"-søgerblad. Der er vel
altid nogle søgerblade, som man aldrig får brug for. Alternativt så KAN man
jo også lave "mærkerne" et sted på søgerbladet, hvor man normalt ikke bruger
det, f.eks. helt inde ved knivskaftet.

Hilsen
Lars



Claus Rittig (29-10-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 29-10-02 17:21

"Lars T. Thomsen" <ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:apjudo$m4l$1@sunsite.dk...
> > Hvis du vil have at dit søgerblad skal blive ved med at måle precist,
kan
> du
> > bruge en skruetrækker til at øge gnistgabet med istedet.
>
> Man behøver jo ikke ligefrem, at bruge sig "ynglings"-søgerblad. Der er
vel
> altid nogle søgerblade, som man aldrig får brug for. Alternativt så KAN
man
> jo også lave "mærkerne" et sted på søgerbladet, hvor man normalt ikke
bruger
> det, f.eks. helt inde ved knivskaftet.

Naturligvis.
Søgerblade kan iøvrigt købes i metermål ret billigt. Det er ret smart, hvis
man nu er lidt ond ved sine søgerblade.

Rittig



Richard Pade (29-10-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 29-10-02 18:27

Claus Rittig wrote:
> > Man behøver jo ikke ligefrem, at bruge sig "ynglings"-søgerblad. Der er
> > vel altid nogle søgerblade, som man aldrig får brug for. Alternativt så
> > KAN man jo også lave "mærkerne" et sted på søgerbladet, hvor man normalt
> > ikke bruger det, f.eks. helt inde ved knivskaftet.

> Naturligvis.
> Søgerblade kan iøvrigt købes i metermål ret billigt. Det er ret smart, hvis
> man nu er lidt ond ved sine søgerblade.

Mon ikke også man stadig kan købe trådsøgere; dem man bruger til at måle
tændrørsgab - søgerblade er til måling af spillerum i ventiler og mellem
andre brede flader ;)

Richard

Mikael Wingaa (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Mikael Wingaa


Dato : 31-10-02 08:08


"Claus Rittig" wrote:

> Søgerblade kan iøvrigt købes i metermål ret billigt. Det er ret smart,
hvis
> man nu er lidt ond ved sine søgerblade.
>


Hello :)

Hvad nu hvis man har en MC hvor der skal bruges et 0,22 mm søgerblad til
ventiljustering?
I mit søgerbladsæt har jeg 0,2 of 0,25.

Findes der en 0,22'er - eller skal jeg bruge 0,2 og så blot justere *lidt*
løsere?

Med venlig hilsen

Mikael Wingaa

Guzzi LeMans



carlsen (31-10-2002)
Kommentar
Fra : carlsen


Dato : 31-10-02 09:03

Der findes alle typer søgerblade. Du skal bare købe nogle prof.. Men ellers
er det ok at bruge din opskrift,
Guzzen er ligeglad.........

Mvh.
Carlsen


"Mikael Wingaa" <mwi@kmd.dk> skrev i en meddelelse
news:3dc0d689$0$97660$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Claus Rittig" wrote:
>
> > Søgerblade kan iøvrigt købes i metermål ret billigt. Det er ret smart,
> hvis
> > man nu er lidt ond ved sine søgerblade.
> >
>
>
> Hello :)
>
> Hvad nu hvis man har en MC hvor der skal bruges et 0,22 mm søgerblad til
> ventiljustering?
> I mit søgerbladsæt har jeg 0,2 of 0,25.
>
> Findes der en 0,22'er - eller skal jeg bruge 0,2 og så blot justere *lidt*
> løsere?
>
> Med venlig hilsen
>
> Mikael Wingaa
>
> Guzzi LeMans
>
>



Mikael Wingaa (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Mikael Wingaa


Dato : 31-10-02 11:48


"carlsen" <carlsen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:3dc0e399$0$97647$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Der findes alle typer søgerblade. Du skal bare købe nogle prof.. Men
ellers
> er det ok at bruge din opskrift,
> Guzzen er ligeglad.........


Takker :)

mvh

Mikael Wingaa



Lars T. Thomsen (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 31-10-02 16:21

> Hvad nu hvis man har en MC hvor der skal bruges et 0,22 mm søgerblad til
> ventiljustering?

Du kan købe "løse" søgerblade til formålet, men ofte er ventilspillerummet
jo angivet i et tilladeligt interval.

Hvis du skal indstille spillerummet 0,22 mm: Så indstil spillerummet, så et
0,20 mm søgerblad let kan gå ind og et 0,25 mm søgerblad IKKE kan komme ind.
Altså må det reelle spillerum være større end 0,20 mm (søgerblad meget let
ind) og mindre end 0,25 mm (søgerblad VIL IKKE ind). Hvorved man vel næsten
kan antage, at det reelle spillerum må ligge i "midten", altså: 0,225 mm

Hilsen
Lars



Claus Rittig (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 31-10-02 20:04

"Mikael Wingaa" <mwi@kmd.dk> skrev i en meddelelse
news:3dc0d689$0$97660$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hvad nu hvis man har en MC hvor der skal bruges et 0,22 mm søgerblad til
> ventiljustering?
> I mit søgerbladsæt har jeg 0,2 of 0,25.
> Findes der en 0,22'er - eller skal jeg bruge 0,2 og så blot justere *lidt*
> løsere?

Næh, du lægger et 0,02 søgerblad ovenpå et 0,20 søgerblad, så passer
pengene. Huske at rengøre søgerbladene ordentligt først, vi er jo nede at
måle de små marginaler.

Rittig



Lars T. Thomsen (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 28-10-02 18:56

> Ja, men prøv lige at spørge rundt omkring om der er nogen, der har det
> værktøj til at justere elektrodeafstanden.

Mon ikke, at dette værktøj hører under kategorien: "Unødvendigt værktøj" og
derfor skippet blandt værktøjssortimentet?
Lidt ligesom "navlehuls-fnuller-fjerneren" og den universelle "vatpind"?

Har man i forvejen søgerblade og evt. bruger Jonas' tip, så har man vel et
udemærket værktøj til justering af elektrodeafstand. Alternativt, så må det
altså kunne laves selv: Min elektrodeafstandsværktøj består af en tallerken
med ståltrådsbøjler i forskellige tykkelser (udgør søgerbladene) og et par
"kroge" (et stykke fladt og smalt metal med et lille hak i siden på den ene
ende).
Man sætter hakket ind i siden på elektroden og brækker elektroden frem eller
tilbage (ved hjælp af kraft-gange-arm-metoden).

Altså: Et gammelt jernbeslag eller mere unikt: Lidt >2mm jern fra løbeværket
fra en udrangeret video-/kassettebåndoptager
...... OG en nedstryger!
Kombineret med et søgerblad, som man har brug for! - Så er værktøjet
hjemme!... det er da fikst!

Hilsen
Lars



Moller (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 28-10-02 08:50

> åbningen. Den var næsten 0,8 og eftersom tændrøret var helt nyt (B8HS)
måtte
> det jo være ok.

Det er de mål, som er opgivet til din model, som tæller... har du ik en
værkstedsmanual, servicebog, eller info fra Jawa klubben om den ??? selv nye
rør har ik altid de rigtige mål.

> Noget andet er at cyklen er født med et B8HS tændrør, og en gang i
sommers
> fik jeg at vide af den lokale mc-pusher at hvis den kunne starte på et
B9HS
> var det bedre i længen, men i sidste uge fik jeg så at vide af en anden
> forhandler at det godt kunne være en fordel at gå helt ned på B7HS her i
den
> kolde tid...
> Nu er jeg forvirret og er gået tilbage til B8HS som den er født med, men
er
> der noget hold i det?
> Skal jeg skifte til en 7´er for lettere at kunne starte den om vinteren?

Ja, og nej... jo du skal smide et 7'er på hvis maskinen ikke blir
ordentlig driftvarm, pga. kulden.

> Hvad er ulempen?

Køre du med den hvor det er varmt, og derved burde ha 8'er røret i, så
blir motoren for varm... eller tændrøret laver et flot lille hul i toppen af
stemplet.

> Slider det mere på tændrøret?

hmmm, det er en 2 takter, 1 cyll. og de æder tændrør som var det snacks
:) men eftersom det nu er et NGK du har smidt i, så prøv at fremskaffe et
Denson rør i stedet :)

MZ'en har samme problematik... men jeg ville ikke kunne se nogen grund
til at smide 9'er røret i, for det er for koldt, og især når du bruger den
som vinter maskine... 8'er røret er det som er opgivet fra fabrikken... og
7'eren er et hak varmere, til vinterbrug :)

VH
Lars Molnit
Suzuki GSF 1200 S
MZ ETZ 251 CDi

>
> --
> /Buck
> CB 550 F1 ´75 (i vinterhi)
> CZ 180 ´01
>
>



Buck (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Buck


Dato : 28-10-02 08:51

Tak for de hurtige svar...
Har i ikke andet at lave end at sidde og læse med her i gruppen??

Denson?
Jeg har ellers altid haft den opfattelse at NGK var det bedste man kunne
komme i nærheden af...
Hvor køber man Denson? De er jo så vidt jeg husker ikke i biblen...
(MC-Nøglen)

I mine rige unge dage havde jeg en Virago 1100, som jeg havde gode
erfaringer med at sætte Splitfire tændrør i, men er det nogen god ide i en
2-takt 1-cyl.?

--
/Buck
CB 550 F1 ´75
CZ 180 ´01



Moller (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 28-10-02 09:02


"Buck" <buck_@sol.dk> wrote in message news:apiqjs$qr4$1@sunsite.dk...
> Tak for de hurtige svar...
> Har i ikke andet at lave end at sidde og læse med her i gruppen??

Øh, tjekkede bare her til morgen :) inden man tager på arbejde :)

>
> Denson?
> Jeg har ellers altid haft den opfattelse at NGK var det bedste man kunne
> komme i nærheden af...
> Hvor køber man Denson? De er jo så vidt jeg husker ikke i biblen...
> (MC-Nøglen)

Honda forhandleren i Taastrup ude på Roskildevej :) der køber jeg mine,
selv om han ik er glad for jeg planter MZ'en klods op ude foran :) hæhæ

>
> I mine rige unge dage havde jeg en Virago 1100, som jeg havde gode
> erfaringer med at sætte Splitfire tændrør i, men er det nogen god ide i en
> 2-takt 1-cyl.?

Denson anbefaler jeg pga. de er langt mere stabile, og tåler at blive
druknet osv...

Nå ja :) nu du kigger på tændrør, har du så tjekke farven, og bedømt om
den går for fedt eller magert :) det er en go ting at vide, når der er start
problemer :) og så om Chokeren er kampklar til vinterbrug :)


--
VH
Lars Molnit
GSF 1200 S , samt en MZ ETZ 251 CDi
"En MZ'er er nem at have og holde vedlige, og skal den have et større
eftersyn, kan man ligeså godt skifte krumtappen. Hvad skal resten af
formiddagen så gå med?????"

>
> --
> /Buck
> CB 550 F1 ´75
> CZ 180 ´01
>
>



Martin Sørensen (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 28-10-02 09:30

> > Denson?
> > Jeg har ellers altid haft den opfattelse at NGK var det bedste man kunne
> > komme i nærheden af...

Det er de så ikke. Det skal ikke være nogen hemmelighed.
NGK er dog gode nok for langt de fleste, men specielt to-taktere kan have
lidt problemer med dem en gang imellem.

> > Hvor køber man Denson? De er jo så vidt jeg husker ikke i biblen...
> > (MC-Nøglen)
> Honda forhandleren i Taastrup ude på Roskildevej :) der køber jeg
mine,
> selv om han ik er glad for jeg planter MZ'en klods op ude foran :) hæhæ

For ikke at forvirre for meget, så hedder de altså Denso.
Nu ved jeg ikke lige hvor du bor, men de kan også købes ved KS-Motor i
Vejle.

> > I mine rige unge dage havde jeg en Virago 1100, som jeg havde gode
> > erfaringer med at sætte Splitfire tændrør i, men er det nogen god ide i
en
> > 2-takt 1-cyl.?

Det er nok lidt overkill. Men når den kun er 1-cylindret, så er det ikke så
dyrt at eksperimentere.
Bare sørg for at holde dig til nogle rør, der minder om de originale, så du
ikke risikerer at ødelægge noget i motoren.

> Denson anbefaler jeg pga. de er langt mere stabile, og tåler at blive
> druknet osv...

Den samme erfaring har jeg også med Bosch tændrør.

signing off.. Martin Sørensen



RpR (28-10-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 28-10-02 14:39

> Det er de så ikke. Det skal ikke være nogen hemmelighed.
> NGK er dog gode nok for langt de fleste, men specielt to-taktere kan have
> lidt problemer med dem en gang imellem.

Jeg har haft meget gode erfaringer med NGK's Iridium tændrør. De er ret dyre
for et tændrør at være, men de starter, HVER gang, også i en 2-takter.
Specielt på gamle maskiner med gamle spoler og magneter der ikke leverer
helt samme spænding som de nyere er et godt tændrør med lav modstand at
foretrække.

Til det med gnistgab: Jeg har altid brugt det der virker for mig. Hvis den
begynder at lave knuder med at sætte ud osv, så blvier afstanden bare gjort
mindre.
På min RS 50 virker 0,4 - 0,3mm bedst.
Er der egentligt konsekvenser ved for småt gnistgab?

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Claus Rittig (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 28-10-02 17:56

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:apjemh$13e$1@sunsite.dk...

> > NGK er dog gode nok for langt de fleste, men specielt to-taktere kan
have
> > lidt problemer med dem en gang imellem.

Vi er nu også mange som kører på NGK uden de store problemer... Men enig,
NGK er ikke kendt for deres store slidstyrke.

> Jeg har haft meget gode erfaringer med NGK's Iridium tændrør. De er ret
dyre
> for et tændrør at være, men de starter, HVER gang, også i en 2-takter.

Det er selvfølgelig en bedre ide at finde den fejl der er på
tændingsanlægget, og få den rettet.
(Jeg kørte med svag tænding på Honda 600'en i over et år, før jeg fandt
fejlen. Hold kæft hvor er det belastende at have en motorcykel der skal
kickstartes 50 gange for at kunne starte).

Rittig



RpR (29-10-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 29-10-02 19:45

> > > NGK er dog gode nok for langt de fleste, men specielt to-taktere kan
> have
> > > lidt problemer med dem en gang imellem.
>
> Vi er nu også mange som kører på NGK uden de store problemer... Men enig,
> NGK er ikke kendt for deres store slidstyrke.

Det var så ikke mig du svarede på der =)

> Det er selvfølgelig en bedre ide at finde den fejl der er på
> tændingsanlægget, og få den rettet.
> (Jeg kørte med svag tænding på Honda 600'en i over et år, før jeg fandt
> fejlen. Hold kæft hvor er det belastende at have en motorcykel der skal
> kickstartes 50 gange for at kunne starte).

Self', men nu tænkte jeg nu mere på en spole der er blevet lidt sløj på en
motor med høj kompression, hvor der jo kræves en god gnist hver gang.
Det du beskriver kan man vel nærmest kalde en defekt

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Claus Rittig (30-10-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 30-10-02 17:14

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:apml09$sk9$1@sunsite.dk...
> > > > NGK er dog gode nok for langt de fleste, men specielt to-taktere kan
> > have
> > > > lidt problemer med dem en gang imellem.
> >
> > Vi er nu også mange som kører på NGK uden de store problemer... Men
enig,
> > NGK er ikke kendt for deres store slidstyrke.
>
> Det var så ikke mig du svarede på der =)

Det ved jeg godt.

> > Det er selvfølgelig en bedre ide at finde den fejl der er på
> > tændingsanlægget, og få den rettet.

> Self', men nu tænkte jeg nu mere på en spole der er blevet lidt sløj på en
> motor med høj kompression, hvor der jo kræves en god gnist hver gang.
> Det du beskriver kan man vel nærmest kalde en defekt

En svag spole...? Hvorfor ville du ikke skifte den?

Rittig
(motorcyklist)



RpR (30-10-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 30-10-02 23:48

> En svag spole...? Hvorfor ville du ikke skifte den?

Hvis man nu skulle være så heldig at køre på en ældre veteran eller bare er
ekstremt nærig, så er det nemmere at give elektroden et gok med en
skruetrækker.

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Mads Lund (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 31-10-02 09:35

> > En svag spole...? Hvorfor ville du ikke skifte den?
>
> Hvis man nu skulle være så heldig at køre på en ældre veteran eller bare
er
> ekstremt nærig, så er det nemmere at give elektroden et gok med en
> skruetrækker.

Hmm, en svag spole ?? en spole er jo som den er, indtil spolens tråde
brænder over eller isoleringen forsvinder og trådene kortslutter. Der hvor
der normalt optræder problemer er omkring kablerne, og løsningen er at
skifte dem, og ikke at ændre elektrode afstanden. Desuden plejer den
kortsigtede løsning på tændingsproblemer at være at løsne tændrørshætten en
lille smule, så der springer en gnist i tændrørshætten.

Desuden er der vist ikke den store forskel på kravet til en fornuftig gnist
på høj og lav komprimerede motorer. Eks kører cross motorer (som ofte har
temmelig høj kompression) med ganske svage tændingsanlæg, ifht eks gade
motorer.

Skal det være rigtig sofistikeret, kan man jo montere et tændingsanlæg som
tænder hundredevis af gange op til 20° efter 1. tændingstidspunkt.

Mads Lund
Ninja9RT



RpR (01-11-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 01-11-02 01:14

> Hmm, en svag spole ??

Yessir!
En kammerat's Honda CB 350 havde problemer med at den startede lidt ringe af
og til, og det hjalp ikke en meter at skifte tændrørene eller gøre
gnistgabet mindre.
Vi fik opdrevet et par brugte, men nyere, spoler ved en ophugger, og så var
gnisten pludselig dobbelt så bred og kraftig som før, og ingen problemer
siden.

> Desuden er der vist ikke den store forskel på kravet til en fornuftig
gnist
> på høj og lav komprimerede motorer. Eks kører cross motorer (som ofte har
> temmelig høj kompression) med ganske svage tændingsanlæg, ifht eks gade
> motorer.

Har du tal på hvor mange volt de forskellige kan knalde afsted?
Nu er min erfaring nok bedst indenfor min egen RS 50 hvor jeg har fået
monteret en kraftigere tændspole af mærket Metra Kit, der spytter ca.
50000volt ud mod de ca. 20000volt standard spolen er opgivet til.
Vi prøvede at montere den på en kammerat's TZR 50 der har samme motor, som
ikke har kunnet starte på elstarteren grundet en større cylinder med mere
kompression, og efter min spole kom på hans, så startede den perfekt.

btw, hvad skulle det hjælpe at lade en gnist springe i tændrørshætten?

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Anders Majland \(Rep~ (30-10-2002)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 30-10-02 00:19


> Jeg har haft meget gode erfaringer med NGK's Iridium tændrør. De er
ret dyre
> for et tændrør at være, men de starter, HVER gang, også i en 2-takter.
> Specielt på gamle maskiner med gamle spoler og magneter der ikke
leverer
> helt samme spænding som de nyere er et godt tændrør med lav modstand
at
> foretrække.

Og på dårligt designede italienske 4taktere. Aprilia anbefaler Iridium
rørerne til leonadoer med startproblemer (=95% af dem ...)

/A





Claus Rittig (30-10-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 30-10-02 17:16

"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
news:apo7kl$955$2@sunsite.dk...

> Og på dårligt designede italienske 4taktere. Aprilia anbefaler Iridium
> rørerne til leonadoer med startproblemer (=95% af dem ...)

Nåja, det gælder skam også på dårligt designede japaske 2-taktere! Fx.
Yamaha DT125R i visse årgange (i DK primært de blå).

Rittig



Henning (30-10-2002)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 30-10-02 22:22

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse news:3dc007bb$0$97610$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Nåja, det gælder skam også på dårligt designede japaske 2-taktere! Fx. Yamaha DT125R i visse årgange (i DK primært de blå).


Hmm, det eneste døje jeg har med NGK er, at de ikke kan tåle at have været druknet... Iøvrigt troede jeg min blå (sådan lidt pastel blå?) var den 'eneste' i landet...


--
Who, what, where: http://move.to/henning


Claus Rittig (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 31-10-02 20:07

"Henning" <henning@see.sig> skrev i en meddelelse
news:3dc07467$0$47835$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> > Nåja, det gælder skam også på dårligt designede japaske 2-taktere! Fx.
Yamaha DT125R i visse årgange (i DK primært de blå).

> Hmm, det eneste døje jeg har med NGK er, at de ikke kan tåle at have været
druknet... Iøvrigt troede jeg min blå (sådan lidt pastel blå?) var den
'eneste' i landet...

Ja, den der "blå" diskussion har vi haft i klubben nogle gange...
Jeg kaldte dem blå fordi det lader til at være den fremherskende holdning
til deres farve, men helt personligt syns jeg nu de er lilla! Den eneste jeg
har set der er rigtig blå, er Mads Stetters, men den er blevet blå ved
lakering/plasticudskiftning.

Rittig



Troels Plougmann Ols~ (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Troels Plougmann Ols~


Dato : 28-10-02 17:28

> Men kan det være et sygdomstegn?

Ja, min Yamaha 4g begyndte på at hoste og harke, hvis man drejede øret helt
om, den ville også gerne slå gnister bagud. Jeg skulle også justere
elektrodeafstanden til at absolut mininum før den kunne startes.

Jeg fik justeret platinnerne, og straks gik den rigtig - RIGTIG godt.
Ihvertfald dobbelt så mange omdrejninger som da den spruttede sådan dvs.
en hel del flere km/t.

// Troels



RpR (29-10-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 29-10-02 19:46

> Jeg fik justeret platinnerne, og straks gik den rigtig - RIGTIG godt.
> Ihvertfald dobbelt så mange omdrejninger som da den spruttede sådan
dvs.
> en hel del flere km/t.

Platiner har altid været lidt noget lort. Før eller siden skrider de sammen
og tændingen dur af hat.
Hurrah for CDI

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Jes Vestervang (29-10-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 29-10-02 20:37

RpR wrote:

> Platiner har altid været lidt noget lort. Før eller siden skrider de
> sammen og tændingen dur af hat.
> Hurrah for CDI
>
Det er bare noget pis når enheden så brænder af, for de er aldrig billige,
typisk koster de vel 2k5,-. Det er en ulempe :-/
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

RpR (29-10-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 29-10-02 20:49

> Det er bare noget pis når enheden så brænder af, for de er aldrig billige,
> typisk koster de vel 2k5,-. Det er en ulempe :-/

Yrk. Det lyder så underligt. Til scootere koster de sjældent over 500,- for
en der giver mere ydelse, og elektronikken er satme da den samme til en MC?
Hvad en org. koster ved jeg så ikke, den skal nok være dyr nok..

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Jes Vestervang (30-10-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 30-10-02 02:13

RpR wrote:

>> Det er bare noget pis når enheden så brænder af, for de er aldrig
>> billige, typisk koster de vel 2k5,-. Det er en ulempe :-/
>
> Yrk. Det lyder så underligt. Til scootere koster de sjældent over 500,-
> for en der giver mere ydelse, og elektronikken er satme da den samme til
> en MC?
>
Tjaeh, hvis ikke de fås uoriginale, så koster de sgu :-/

> Hvad en org. koster ved jeg så ikke, den skal nok være dyr nok..
>
Dengang jeg kørte knallert gav jeg omkring 1500,- for en til en Vespa Zip.

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

RpR (30-10-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 30-10-02 07:21

> Dengang jeg kørte knallert gav jeg omkring 1500,- for en til en Vespa Zip.

Føj! Det var da magen til dyrt lort

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Claus Rittig (30-10-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 30-10-02 17:17

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:apntp4$12i$1@sunsite.dk...
> > Dengang jeg kørte knallert gav jeg omkring 1500,- for en til en Vespa
Zip.
>
> Føj! Det var da magen til dyrt lort

Sådan en platin-tænding som du synes er noget lort, koster kun 132,- til en
Harley, og den _virker_. Jeg skiftede til platin-tænding efter at min CDI
var brændt af anden gang.

Rittig



RpR (30-10-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 30-10-02 23:49

> Sådan en platin-tænding som du synes er noget lort, koster kun 132,- til
en
> Harley, og den _virker_. Jeg skiftede til platin-tænding efter at min CDI
> var brændt af anden gang.

Så lader det da til at HD kan lave _noget_ så det ikke rasler fra hinanden


--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Jes Vestervang (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 31-10-02 00:02

RpR wrote:

>> Sådan en platin-tænding som du synes er noget lort, koster kun 132,- til
> en
>> Harley, og den _virker_. Jeg skiftede til platin-tænding efter at min CDI
>> var brændt af anden gang.
>
> Så lader det da til at HD kan lave _noget_ så det ikke rasler fra hinanden
>
>
Duk dig!
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

RpR (31-10-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 31-10-02 07:15

> Duk dig!

Yier

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Claus Rittig (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 31-10-02 20:10

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:apqhp6$ma2$1@sunsite.dk...
> > Duk dig!
>
> Yier

Hæ, jeg vil nøjes med at konstatere at dine knallerter åbenbart vibrerer
mere end min Harley gjorde.

Rittig
(Harley... Knallert... Harley... Knallert... Harley... Knallert... nej, det
er sgu et svært valg...)



Mikkel Christensen (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 31-10-02 21:41

Claus Rittig wrote ...

> (Harley... Knallert... Harley... Knallert... Harley... Knallert...
> nej, det er sgu et svært valg...)

*fnis*



--
Mikkel

RpR (01-11-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 01-11-02 01:16

> Hæ, jeg vil nøjes med at konstatere at dine knallerter åbenbart vibrerer
> mere end min Harley gjorde.

Eller at min gamle Yamaha FS-1 var så proppet med billige taiwan reservedele
så du ikke drømmer om det

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Lars T. Thomsen (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 31-10-02 00:20

> Sådan en platin-tænding som du synes er noget lort, koster kun 132,- til
en
> Harley, og den _virker_. Jeg skiftede til platin-tænding efter at min CDI
> var brændt af anden gang.

Et måske dumt spørgsmål: Hvorfor ikke undersøge hvorfor/hvordan den
"nakkede" CDI-boxen først?

Sikkert noget med, at høje spændingstrancienter rister dele af elektronikken
i CDI-boxen. Altså fejlen opstår UDENFOR CDI'en: Altså resten af
motorcyklen....

Jeg forstår ikke, hvordan noget mekanisk "knikser-knakser-halløj" skulle nå
et velfungerende CDI-system til sokkeholderne!

Correct me, if I'm wrong!

Ordet: "Velfungerende" betyder i denne sammenhæng: At CDI'en *ikke* zappes
af uheldige påvirkninger udefra og at tændtidpunktet er sat *korrekt*.

Forklar.... forklar!

Hilsen
Lars



Hekto (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 31-10-02 00:38

In article <appph7$e8f$1@sunsite.dk>, ltth00@NOSPAMkom.auc.dk says...

>
> Jeg forstår ikke, hvordan noget mekanisk "knikser-knakser-halløj" skulle nå
> et velfungerende CDI-system til sokkeholderne!
>
> Correct me, if I'm wrong!
>
> Ordet: "Velfungerende" betyder i denne sammenhæng: At CDI'en *ikke* zappes
> af uheldige påvirkninger udefra og at tændtidpunktet er sat *korrekt*.
>
> Forklar.... forklar!
>

Det gør den heller ikke ... teknisk set, og performance-mæssigt; men:

Den er en meget simpel mekanisk indretning
Den er pålidelig, hvis indstillet korrekt
Den er billig
Den opfylder fuldt ud sit formål, på noget der roterer langsomt, som fx
en HD


--
/Hekto/Brian
Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS
http://dfm.divvy.dk/?id=8

Mads Lund (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 31-10-02 09:44

> Det gør den heller ikke ... teknisk set, og performance-mæssigt; men:
>
> Den er en meget simpel mekanisk indretning

Hmm, mekanisk set er den langt mere kompliceret end CDI tændinger.

> Den er pålidelig, hvis indstillet korrekt

Nej. På min GS750'er skulle den evigt og altid justeres for at cyklen gik
godt. Efter jeg satte CDI på, har jeg ikke rørt tændingen siden. Det faktum
at en platin tænding slides rokker jo ved pålideligheden. CDI'ere slides
ikke.

> Den er billig

Det er rigtigt, men hvornår har det været et argument

> Den opfylder fuldt ud sit formål, på noget der roterer langsomt, som fx
> en HD

Hmm, det kan jo så diskuteres. Platin tændingens problem er primært at
avanceringen også er mekanisk hvilket ikke ligefrem giver den store
fleksibilitet omkring en optimeret avanceringskurve. Og hvorfor skulel netop
HD'motorer ikke kræve optimering på netop denne parameter ?

Mads Lund
Ninja9RT




Claus Rittig (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 31-10-02 20:15

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse
news:k36w9.584$741.464@news.get2net.dk...

> > Den er pålidelig, hvis indstillet korrekt
>
> Nej. På min GS750'er skulle den evigt og altid justeres for at cyklen gik
> godt. Efter jeg satte CDI på, har jeg ikke rørt tændingen siden. Det
faktum
> at en platin tænding slides rokker jo ved pålideligheden. CDI'ere slides
> ikke.

Din Skruzuki kan ikke bruges som eksempel, den er så ringe at den kan
ødelægge hvadsomhelst! (Bare spørg din far).
På min HD var den særdeles pålidelig.
Okay, jeg indrømmer gerne at den røg på fordi den kostede 5-600 mindre end
en ny CDI, og jeg kunne ikke finde årsagen til at CDI nr. 2 brændte af. Jeg
gad heller ikke.

> > Den er billig
>
> Det er rigtigt, men hvornår har det været et argument

Mads... Vi lever ikke i samme verden som dig.

> > Den opfylder fuldt ud sit formål, på noget der roterer langsomt, som fx
> > en HD
>
> Hmm, det kan jo så diskuteres. Platin tændingens problem er primært at
> avanceringen også er mekanisk hvilket ikke ligefrem giver den store
> fleksibilitet omkring en optimeret avanceringskurve. Og hvorfor skulel
netop
> HD'motorer ikke kræve optimering på netop denne parameter ?

Det forstår jeg ikke? Jeg syntes ikke jeg kunne mærke nogen forskel på HD'en
om jeg kørte med CDI eller platiner, hvad skulle jeg have kunnet observere?

Rittig



RpR (01-11-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 01-11-02 01:21

> Det forstår jeg ikke? Jeg syntes ikke jeg kunne mærke nogen forskel på
HD'en
> om jeg kørte med CDI eller platiner, hvad skulle jeg have kunnet
observere?

Nu har jeg ikke en dyt forstand på en HD, men det er jo ikke sikkert at dens
CDI er af typen der avancerer tændingstidpunktet, da den som du selv siger
ikke tager mange omdrejninger.

Til det med avancering og platiner:
Det kan faktisk sagtens lade sig gøre.

**WARNING: KNALLERTSNAK AHEAD**
På min gamle Honda Dax sad der et system der efter XXXrpm retarderede
tændingstidspunktet. Det virkede ved at svinghjulets nav sad løst, og det
blev så forskubbet via nogle vægte der blev slynget ud.
Var man lidt smart så vendte man systemet om, og voila, tændingsavancering
=)
Hvor meget den avancerede ved jeg ikke, men der må idag kunne laves systemer
der er ret præcise til formålet.

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Armand (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-10-02 21:44


Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en
news:k36w9.584$741.464@news.get2net.dk...
> >
> > Den er pålidelig, hvis indstillet korrekt
>
> Nej. På min GS750'er skulle den evigt og altid justeres for at cyklen
gik
> godt. Efter jeg satte CDI på, har jeg ikke rørt tændingen siden. Det
> faktum at en platin tænding slides rokker jo ved pålideligheden.
CDI'ere
> slides ikke.
> ......................Platin tændingens problem er primært at
> avanceringen også er mekanisk hvilket ikke ligefrem giver den store
> fleksibilitet omkring en optimeret avanceringskurve.

Og lige netop GS'ernes originale elektroniske tændingsanlæg benyttede
sig stadig af den mekaniske avancering á svingklodser

Om subj:
Er tændrørsafstanden ikke fast for ale modeller (á cylinder-afstanden)?


--
Armand.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste