Tætning mod lugt i etageadskillelse.
Fra : mgsk

Dato : 27-10-02 23:03

Vi har den blandede fornøjelse at have en restaurant beliggende under
vores lejlighed. I forbindelse med en totalrenovering af vores køkken
har vi taget gulvet af og fjernet indskudslaget mellem bjælkerne. Vi kan
nu kigge ned på restaurantkøkkenets loftsbrædder. Når vi nu har det hele
oppe ville vi gerne tætne/isolere mod de lugtgener, som vi tidligere har
døjet med fra dette rum. Først og fremmest vil vi tætne rundt om
rørgennemføringer og langs kanterne. Herudover var vores tanke var at
lægge en damp/lugtspærre ned på brædderne imellem de bærende bjælker,
altså ikke henover dem. Ovenpå dette plastiklag ville vi så lægge
gipsplader og mineraluld. Jeg er klar over, at man normalt ikke
anbefaler dampspærre i træetagedæk, men i dette tilfælde vil faren
primært bestå i en vandskade fra vores køkken, som ikke vil blive
opdaget med det samme.
Er der nogen, som kan anbefale metoden eller kender alternativer?
Med venlig hilsen.
S.

http://www.kandu.dk/

Fra : Marc Friis-Møller

Dato : 29-10-02 16:00

"mgsk" <mgsk.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> opdaget med det samme.
> Er der nogen, som kan anbefale metoden eller kender alternativer?

Det lyder som et noget ubehageligt problem i har, medmindre de laver god mad
altså.
Udfra det rent byggetekniske vil jeg fraråde en dampspærre i adskillelsen.
Istedet ville jeg benytte en diffusionsåben membran - eks. vindpap som man
bruger til undertage (Icopal laver noget man kan bruge). Dette skulle lukke
tilstrækkeligt af for hørmen - og så skal der selvfølgelig lukkes grundigt
af ved rørgennemføringer osv (evt. vha. PU skum).

Er i 100% sikre på at lugten kommer fra gulvet ? Hvis køkkenet har åbent
vindue kan lugten ligesågodt komme udefra.

Held & lykke
Marc