Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sammenligning af digitale kameraer
Fra : Søren Wøhlk

Dato : 27-10-02 18:40

Jeg er kommet frem til at jeg hellere vil købe et ordentligt kamera een gang
for alle i stedet for at rende ud og købe et som jeg senere kan smide væk
igen om et halvt år!! Derfor har jeg opstillet et skema med nogle kamera'er
som har min interesse.
Med hensyn til den shutter speed som jeg spurgte til i fritid.foto skal jeg
lige høre om det er bedst at købe et kamera der automatisk sørger for dette
eller et som også tilbyder at man kan gøre det manuelt. Jeg har ikke nogen
decideret forstand på at tage gode billeder men hvis du mener billederne
bliver bedre hvis man selv justerer shutter speeden vil jeg da sætte mig ind
i hvordan man gør, og købe et kamera der tilbyder dette.
Umiddelbart ville jeg købe et Canon Powershot A30 eller 40, et Sony
Cybershot DSC-P51 eller et Kodak EasyShare CX4230 uden dock. Du kan se i det
skema hvad de forskellige kameraer kan.
Hvis du mener jeg vil være bedre stillet med et andet kamera i den
prisklasse vil jeg selvfølgelig se nærmere på det!

Navn Pris Mpixels Memory Display Sensor Zoom Interface shutter
15 sec to 1/1500 sec
Canon PowerShot A30 2261 1,3Mpixels / 1280x960 / AVI 10-16 pics / 8MB
CompactFlash 1.5" LCD TFT 1/2.7" CCD 3X Optical / 2X Digital USB 15 - 1/1500
sec
Canon PowerShot A40 2592 2,1Mpixels / 1600x1200 / AVI CompactFlash 8MB
1.5" LCD TFT 1/2.7" CCD 3X Optical / 2,5X Digital USB Auto: 1/3 - 1/1000 sec
Hewlett Packard PhotoSmart P620 2156 2,1Mpixels / 1704x1257 8MB
Internal + SD Holder 1.5" LCD TFT 1/2.7" CCD 4X Digital / 3X Optical USB /
SD
Nikon COOLPIX 2000 2379 2,11Mpixels / 1632x1224 8MB CD 1.5" LCD TFT
1/2.7" CCD 3X Optical / 2.5X Digital USB
Olympus Camedia C-220ZOOM 2325 2,11Mpixels / 1600x1200 SmartMedia 8MB
1,8" LCD TFT (114k) 1/3.15" CCD 38-114mm Lens / 2.5X Digital USB / DC Input
auto 1 - 1/1000 s
Ricoh Caplio RR120 2420 2.2Mpixels / 1792x1200 - 24bit SmartMedia 8MB
1.5" LCD TFT (61,6k) 1/2.6" CCD 3X Optical / 2X Digital USB / SmartMedia
Samsung Digimax 230 2395 2,1Mpixels / 1600x1200 pixels 8MB
CompactFlash 1,6" LCD TFT 1/2.7" CCD 3X Optical / 2X Digital USB
Sony CyberShot DSC-P51 2275 2Mpixels / 1600x1200 16MB MemoryStick
1.6" LCD TFT (61.6k) 1/2.7" CCD 2X Optical / 6X Precision Digital USB Auto:
2 to 1/1000 sec
Kodak EasyShare CX4230 Without Dock 2338 2,1Mpixels / 1632x1232 16MB
Internal Multimedia Card & SD 1.6" LCD TFT CCD 3X optical, 2X Digital USB
auto - 1/8 - 1/1700 sec

På forhånd tak for svar

Søren Wøhlk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-10-02 19:31

"Søren Wøhlk" wrote:

> [...]
> som jeg senere kan smide væk igen om et halvt år!! Derfor har
> jeg opstillet et skema med nogle kamera'er som har min

Hej Søren

Du kan med garanti ikke forudse, alle de formål som du vil
anvende et digicam til, derfor vil dit første køb af digicam, med
stor sansylighed blive et delvis fejlkøb - det gælder for alle
førstegangskøbere, for de ved ikke hvilke funktioner og tekniske
data, som de skal lægge vægt på.

Og vi andre kan slet ikke vurdere dine behov, så vores råd kan
meget nemt skyde over- eller under målet.

Men digicam's har det som alt andet elektronik, de er forældet i
løbet af 3 til 5 år, og derfor er en investering i et digicam en
temmelig kortsigtet affærre.

Så løsningen er måske at du køber et brugt digicam til 2 - 3.000
kr., og lærer teknikken at kende, og drager alle de erfaringer,
som gør, at du om et år eller to vil være kvalificeret til at
træffe et valg, der helt præcist tilgodeser dinne ønsker.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Den glade dreng

Dato : 27-10-02 23:02

> [...]
> som gør, at du om et år eller to vil være kvalificeret til at
> træffe et valg, der helt præcist tilgodeser dinne ønsker.

eller købe et analog, og lære det fra bunden!!!! det kan gøres
temmelig billigt brugt, selv inkl. en scanner.

hilsen

Per

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-10-02 23:13

Den glade dreng wrote:

> eller købe et analog, og lære det fra bunden!!!! det kan gøres
> temmelig billigt brugt, selv inkl. en scanner.

Ahmmm.... film + frekaldelse = ca. 100 kr. d.v.s. at 30 film
koster nogenlunde det samme som et brugt digicam, og så skal der
også købes lige et kamera, objektiv og filmscanner, så det
regnestykke holder vist ikke.

Og de billige filmscannere har ikke en d-max, som er værd at
snakke om, man skal faktisk temmelig højt op pris for en
filmscanner, førend at de leverer scanninger, der i skarphed og
brillians kan måle sig med billederne fra et halvgodt digicam.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren Wøhlk

Dato : 28-10-02 09:29

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in message news:<3DBC64DD.42B5E983@niels-ebbesen.net>...
> [...]

ja men nu var det jo ikke lige det jeg var ude efter. Jeg er ude efter
et digital kamera der kan tage gode action billeder af f.eks. en bil
som bevæger sig med 50 km/t. Derudover skal det have optisk zoom
(hvilket alle i listen har) og kunne tage nogle skarpe still-billeder.
Det jeg ved mindste om p.t. er hvorvidt jeg skal købe et kamera med
automatisk eller/og med manuel shutter.
Ved hvilken løsning får jeg de bedste billeder når man går ud fra at
jeg ikke ved en døjt om indstilling/opstilling osv. af kameraer.

Hilsen Søren Wøhlk

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 28-10-02 08:35

Hvis du mener det seriøst med fotografering, skal du i hvert fald sikre dig,
at der er mulighed for at gribe ind og styre eksponeringen. Det kan gøres på
mange måder, og helt manuel eksponering er ingen nødvendighed.

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : Søren Wøhlk

Dato : 29-10-02 16:51

"Johan Gadegaard" <fup@lazy.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at der er mulighed for at gribe ind og styre eksponeringen. Det kan gøres

> mange måder, og helt manuel eksponering er ingen nødvendighed.

Seriøst med fotografering?? D skal ikke være en hobby for mig
fotografering..jeg ønsker blot at kunne tage gode action billeder og vil
gerne vide om der, for at tage gode action billeder, skal bruges et kamera
med manuel shutter eller om et med automatisk er godt nok til selv at
"styre" shutteren. Kan de kameraer som jeg har lagt i skemaet i en af de
første indlæg i denne tråd bruges til at tage gode action billeder..???

Hilsen Søren Wøhlk

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 29-10-02 17:25

> [...]
> "styre" shutteren. Kan de kameraer som jeg har lagt i skemaet i en af de
> første indlæg i denne tråd bruges til at tage gode action billeder..???

Ja, pas på! Det kan nemt ende som en hobby alligevel...

Til actionfotos er det vigtigt at kunne styre lukketiden. Om du kalder der
manuel shutter eller noget andet, er sådan set ligegyldigt, bare du kan nå
frem til den lukkertid, du vil have. På nogle kameraer vælger du blænden
(kaldes ofte "av"), hvorefter kameraet vælger lukkertiden. Her kan du jo
bare styre lukkertiden ved at vælge en blænde, der giver den lukkertid, du
vil have. En anden mulighed er, at du vælger lukkertiden (kaldes ofte "tv"),
hvorefter kameraet vælger den rette blænde. Det er bare to veje til samme
mål.

Et fuldautomatisk kamera uden mulighed for at gribe ind er godt nok i mange
tilfælde, men ikke altid.

Hvis du eksempelvis står og fotograferer biler, der kører forbi dig, kan du
opnå en fed effekt ved at vælge en lang lukkertid, f.eks. 1/30 sek. Billedet
tages så, ved at du panorerer med, mens du tager billedet, så vidt muligt i
bilens hastighed. Derved opnår du, at bilen står skarpt, men baggrunden er
trukket ud i fartstriber. Et tilsvarende billede, hvor både bil og baggrund
står knivskarpt giver ikke så meget indtryk af fart. Jo bedre du er til at
følge bilen, jo længere lukkertid kan du vælge, og jo større effekt opnår
du.

Jeg kender ikke de kameraer, du nævner, så det kan jeg ikke sige noget
begavet om.

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : Søren Wøhlk

Dato : 30-10-02 12:30

Hej Johan
Tak for det...det var sådan et svar jeg var ude efter )
Jeg tror ikke at man selv kan vælge hvilken lukke-tid man vil have når der
står auto ved shutter (dem som jeg har med i mit fine skema =) Man kan vist
med de canon kameraer jeg har med i skemaet. Der er det fra 15 - 1/1500 sec
man kan sætte shutteren til!

Jeg er ikke helt sikker men steve har lavet en test af d her:
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/a30.html

Der står Shutter speeds from 15 seconds to 1/1500 second!

R vi enige?

VH Søren Wøhlk, Frederikshavn

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-10-02 13:31

"Søren Wøhlk" wrote:

> Der står Shutter speeds from 15 seconds to 1/1500 second!

Hej Søren

Max og min "Shutter speeds", siger ikke noget om cameraet kan
styres manuelt, Prøv at ta' et kik på http://www.dpreview.com/
under "Cameras", jeg har f.eks. et Fuji Fine Pix 6900 zoom
http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?cameras=fuji_finepix6900z&method=sidebyside
- der kan du læse at kameraet har "Aperture priority" (blænde
priotet) og "Shutter priority" (lukker priotet, men ikke en gang
her fremgår om kameraet kan styres 100% manuelt.

Du skal læse inde under "Our in-depth review" -
http://www.dpreview.com/reviews/fuji6900z/page2.asp - der står
"Full manual" - "Yes, any combination of shutter speed / aperture
(above)".

Så gå på http://www.dpreview.com/ og sammenlign de tekniske data
på de digicams som du har råd til.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren Wøhlk

Dato : 30-10-02 18:02

> Så gå på http://www.dpreview.com/ og sammenlign de tekniske data
> på de digicams som du har råd til.

Nu er det ikke så meget hvad jeg har råd til men hvor meget jeg vil ofre på
et digital kamera der spiller en rolle prismæssigt!
Tak for et ellers godt svar Niels..jeg vil undersøge sagen =)..

Hilsen Søren Wøhlk