Max. længde på ethernet kabel
Fra : Storm

Dato : 27-10-02 15:09

Er 8 m ethernet kabel mellem en router og min PowerBook for meget?
Nogle gode link-tip til opsætning af små netværk med blandet pc og Mac?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-10-02 16:37

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> Er 8 m ethernet kabel mellem en router og min PowerBook for meget?

Nej.

> Nogle gode link-tip til opsætning af små netværk med blandet pc og Mac?

Få sysoppen til at sætte en DHCP-server op. Det virker umiddelbart,
og gør at opsætningen er centraliseret.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Storm

Dato : 27-10-02 17:21

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Nej.

> Få sysoppen til at sætte en DHCP-server op. Det virker umiddelbart,
> og gør at opsætningen er centraliseret.

Sådan har jeg det nu. Desværre uden switch.
Min beslutning er at vinterens udfordring hedder opsætning af Adsl, men
da mine spørgsmål er så ufatteligt dumme, ville jeg godt finde sådan en
how-to side. Det er det med kabler, ledninger, boxe og øvrigt grej jeg
ser som udfordringen.
Så jeg ikke stiller spørgsmål der _er_ stillet 1000 gange, måske
ovenikøbet af mig selv, og så jeg er sikker i min sag når andre prøver
at umuliggøre projektet

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-10-02 18:21

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> Sådan har jeg det nu. Desværre uden switch.

Det kan man købe sig fra, og det er kun nødvendigt hvis du har flere
maskiner.

> [...]
> da mine spørgsmål er så ufatteligt dumme, ville jeg godt finde sådan en
> how-to side. Det er det med kabler, ledninger, boxe og øvrigt grej jeg

Hvad har du, og hvad ønsker du. Hvis det er opkobling til udbyder, så
må du sige lidt mere.

> Så jeg ikke stiller spørgsmål der _er_ stillet 1000 gange, måske
> ovenikøbet af mig selv, og så jeg er sikker i min sag når andre prøver
> at umuliggøre projektet

Se, Henrik, 1000 gange var ikke helt hen i vejret.

Oplysninger, tak, så vurderer vi sagen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Storm

Dato : 27-10-02 18:42

> Det kan man købe sig fra, og det er kun nødvendigt hvis du har flere
> maskiner.

Familien har 3. 2 pc'er og min mac.

> Se, Henrik, 1000 gange var ikke helt hen i vejret.

Overhovedet ikke - øhh - Henrik?

> Oplysninger, tak, så vurderer vi sagen.

Det er jo dem jeg gerne vil samle helt præcist.
Jeg har taget tilløb et par gange, men nu skal det være, eller
ihvertfald i dette efterår...
Vores nuværende konfiguration er ihvertfald helt godnat.
Rart at vide at her altid er respons. Jeg vender tilbage.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-10-02 20:52

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> Det er jo dem jeg gerne vil samle helt præcist.

Oplysnigner om hvordan du kobler op mod hivlken udbyder, osv osv.
Vigtigt.

> Vores nuværende konfiguration er ihvertfald helt godnat.

Sørg for at jeres udbyder giver jer 4 IP-numre (så er der en ekstra
hvis noget går i ged), og køb en switch. Slut finale
(forhåbentligt).

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-02 18:55

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Det kan man købe sig fra, og det er kun nødvendigt hvis du har flere
> maskiner.

Som er blandet 10BaseT, 100BaseT [og muligvis 1000BasT]. Rigtig mange
kan klare sig med en 10BastT hub.

Selv har jeg normalt opkoblet en G4 med 1000BaseT, en Windows-laptop
[100BasT], en 6100 [10BaseT] og en HP LaserJet 4050N [100BaseT]. En
PowerBook [10BaseT] i skabet, en LC II [10BaseT] og en LC i kælderen. Så
jeg har en switch til 10BaseT/100BaseT koblet op til en hub i et andet
værelse der er koblet op til routeren.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Storm

Dato : 30-10-02 08:51

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> [...]
> PowerBook [10BaseT] i skabet, en LC II [10BaseT] og en LC i kælderen. Så
> jeg har en switch til 10BaseT/100BaseT koblet op til en hub i et andet

Det lyder fantastisk spændende

Men måske er det netop det, der gør at jeg er lidt langsom i optrækket.
Det ligner en strikkeopskrift - som jeg ikke helt forstår...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-02 09:46

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Det lyder fantastisk spændende
>
> Men måske er det netop det, der gør at jeg er lidt langsom i optrækket.
> Det ligner en strikkeopskrift - som jeg ikke helt forstår...

Det er nu ret simpelt.

En hub kan forbinde op til 8 computere og netværksprintere, hvis det
altså drejer sig om en 8-ports hub. De skal imidlertid alle være af
samme hastighed - in casu 10 Mbit/s. En switch [som i mit tilfælde også
har 8 porte] kan klare maskiner med forskellige hastighed. Min switch
dog kun 10 og 100 Mbit/s. Der er da heller ikke brug for mere, da jeg
kun har én maskine med en 1000 Mbit/s ethernet port [der dog også kan
klare 10 og 100 Mbit/s].

Så:

router til internet

hub 10BaseT

----------Bridge til PhoneNet----HP DeskWriter 560C

switch 10/100 BaseT

| | | | |
| | | | |
| | | | |
G4/867 | | 6100/60/72 |
Mac | | Mac |
100/1000 | | 10BasT |
BaseT | | |
| | |
HP LaserJet 4050N PowerBook 5300ce Compaq Armada E450
printer computer Windows Laptop
100BaseT 10BaseT 100BaseT

Router [med adsl-forbindelse], hub og DeskWriter printer står i et rum,
switchen i et andet rum hvor alt det øvrige så også står. Med udtagelse
af Windows-laptoppen der står i det første rum med er sat på switchen.
Oprindeligt fik jeg nemlig isdn, så der kører to ethernetkabler mellem
rummene - og uden at forbinde laptoppen til switchen fik jeg jo kun en
10Mbit/s forbindelse. Samtidig er en laptop jo støjløs.

Fra : Storm

Dato : 30-10-02 11:47

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Det er nu ret simpelt.

Det er super du gider forklare, men for at illustrere at jeg lige må ud
og samle lidt viden først, så er mine spørgsmål på niveau som følger,
du skal ikke svare, jeg følger op senere, når jeg har tjekket faqqen ud
på linket til <http://www.net-faq.dk/>

> En hub kan forbinde op til 8 computere og netværksprintere, hvis det
> altså drejer sig om en 8-ports hub.

Det er en router jeg har. Den er knapt så potent som en hub eller hür?
Den har 4 Lan stik, 1 ISDN stik og 2 tlf. stik.

> De

- hvem "de" - de tilsluttede enheder...computerne...portene?

> skal imidlertid alle være af samme hastighed - in casu 10 Mbit/s.

Jeg troede hastigheden når man snakker overførsel først og fremmest blev
bestemt af opkoblingen og ikke af maskinen, ihvertfald kun for meget
gamle maskiner

> [...]
> heller ikke brug for mere, da jeg kun har én maskine med en 1000 Mbit/s
> ethernet port [der dog også kan klare 10 og 100 Mbit/s].

Men hastigheden bestemmes altså både af opkoblingen (tilsluttede
"transportenheder" som switch, hub eller router og - porten - og
maskinen? I den rækkefølge?

Og hvad er det nu med BaseT 10 eller 100?
Ja, ja, jeg skal nok selv slå det om - bare for at illustrere mit
niveau...

> [...]
> rummene - og uden at forbinde laptoppen til switchen fik jeg jo kun en
> 10Mbit/s forbindelse. Samtidig er en laptop jo støjløs.

Tak, det lyder prof. Er der plads til dig selv
- Eller er det sådan en ganske diskret installation som man egentlig kun
mærker brugervenligheden af ?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-02 12:13

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> på linket til <http://www.net-faq.dk/>

> Det er en router jeg har. Den er knapt så potent som en hub eller hür?

Både og.

> Den har 4 Lan stik, 1 ISDN stik og 2 tlf. stik.

Så har du altså en isdn-adaptor med indbygget 4-ports hub, og i øvrigt
med to telefonstik. Sandsynligvis også med indbygget DHCP-server.

> - hvem "de" - de tilsluttede enheder...computerne...portene?

Ethernetportene.

> Jeg troede hastigheden når man snakker overførsel først og fremmest blev
> bestemt af opkoblingen og ikke af maskinen, ihvertfald kun for meget
> gamle maskiner

Skeln her mellem hastigheden over ITRAnettet og så til INTERnettet.
Intranettet et dit lille lokale netværk.

> Men hastigheden bestemmes altså både af opkoblingen (tilsluttede
> "transportenheder" som switch, hub eller router og - porten - og
> maskinen? I den rækkefølge?

Igen: skeln mellem internetopkobling og så den interne hastighed i dit
lokale netværk.

> Og hvad er det nu med BaseT 10 eller 100?
> Ja, ja, jeg skal nok selv slå det om - bare for at illustrere mit
> niveau...

> Tak, det lyder prof. Er der plads til dig selv

Sagtens.

> - Eller er det sådan en ganske diskret installation som man egentlig kun
> mærker brugervenligheden af ?

Kablerne løber gennem mure og ligger bag reoler .

Fra : Jesper

Dato : 27-10-02 16:38

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Er 8 m ethernet kabel mellem en router og min PowerBook for meget?
> Nogle gode link-tip til opsætning af små netværk med blandet pc og Mac?

Et Cat5 kabel kan løbe over 30 m, for lange kablers vedkommende må jeg
anbefale et skærmet Cat5 kabel.
--
Jesper myem@il -> lustmagnet {at} sexmagnet [dot] com

It said "Insert disk #3", but only 2 will fit!

Fra : Storm

Dato : 27-10-02 17:21

Jesper <spam@supressor.invalid> wrote:

> Et Cat5 kabel kan løbe over 30 m, for lange kablers vedkommende må jeg
> anbefale et skærmet Cat5 kabel.

Det jeg har nu er kun 2 m og har en masse betegnelser påtrykt, bl.a.
verified Cat.5. Det er i en kraftig plastikledning, men om det er
skærmet ved jeg ikke. Hvor ser man det, og har det indflydelse på
stabilitet eller er det bare af hensyn til holdbarhed og sikkerhed.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jesper

Dato : 27-10-02 19:45

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> skærmet ved jeg ikke. Hvor ser man det, og har det indflydelse på
> stabilitet eller er det bare af hensyn til holdbarhed og sikkerhed.

Et skærmet kabel er beskyttet mod indstråling, som i modsat fald kan
hindre dataoverførsel. En af mine venner førte en ethernetkabel fra
kælderen til 1. sal og havde problemer med dataoverførslen, indtil han
anskaffede sig et skærmet cat5 kabel.
Du beder din PC pusher om skærmet cat5 kabel, så får du den rigtige
slags.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 27-10-02 20:50

> [...]

> anskaffede sig et skærmet cat5 kabel.
> Du beder din PC pusher om skærmet cat5 kabel, så får du den rigtige

Guruerne ovre i dk.edb.netvaerk mener ellers at skærmede kabler er mere
til skade end til gavn når de skal bruges til ethernet. Det er noget
med, at skærmen selv samler støj medmindre man har ekstremt godt styr på
sin jording, og det har man normalt ikke i danske elinstallationer, hvor
vi aldrig har gjort ret meget ud af den slags.

Til gengæld mener de, at man aldrig skal forsøge at lave patch-kabler
selv. De bliver for ringe, og de færdigkøbte er alligevel billigere.

Jeg vil gerne anbefale:

<http://www.net-faq.dk/>

Det er den officielle FAQ til nyhedsgruppen dk.edb.netvaerk, og derfor
et sted som skal besøges _inden_ man stiller spørgsmål i gruppen.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Storm

Dato : 30-10-02 08:51

Thorkil Olesen <thorkil.remove.spam.block@pip.dknet.dk> wrote:

> Jeg vil gerne anbefale:
>
> <http://www.net-faq.dk/>
>
> Det er den officielle FAQ til nyhedsgruppen dk.edb.netvaerk, og derfor
> et sted som skal besøges _inden_ man stiller spørgsmål i gruppen.

Tak - og javel

Også tak til jer andre - jeg vil forfølge jeres råd.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-10-02 16:38

In article <1fkpsdy.206f7g1frcn2uN%Ninzen@ofir.dk>, Storm wrote:
> Er 8 m ethernet kabel mellem en router og min PowerBook for meget?
> Nogle gode link-tip til opsætning af små netværk med blandet pc og Mac?

Max længden af ledningen mellem switch og udstyr er 100 meter.
Så 8 meter er intet problem.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 27-10-02 21:03

Ninzen@ofir.dk writes:
>Så jeg ikke stiller spørgsmål der _er_ stillet 1000 gange, måske
>ovenikøbet af mig selv, og så jeg er sikker i min sag når andre prøver
>at umuliggøre projektet :-

www.net-faq.dk

Mvh Ben