Er DAT bånd godt ?
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-02-01 16:18

Hej

Jeg har fået tilbudt et eksternt HP DAT bånd drev til SCSI, som jeg
passer på min 7500. Der er 13 2GB bånd med og det virker perfekt.

Hvad egner de medier sig til ? Kan de bruges til fx. mp3 filer, eller er
de for langsomme til at afspille musik fra ?

Det giver mig 26 GB ekstra plads, hvilket er meget tiltrængt.

Jeg ved godt at DAT båndene er svine dyre, men alle 13 er i original
pakning og har aldrig været brugt.

Jeg skal give 500 for det hele.

Jeg har aldrig prøvet den type medier før.

Er der noget de ikke egne sig til ?

--
Ciao Jesper

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 27-02-01 16:59

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> [...]
>
> Hvad egner de medier sig til ? Kan de bruges til fx. mp3 filer, eller er
> de for langsomme til at afspille musik fra ?

Bånd er til backup. Du kan ikke bruge det til lagerplads i stil med
f.eks. SyQuest eller ZIP. F.eks. kan de ikke mountes på skrivebordet
(der findes sikkert software der tilbyder den funktionalitet)

> Er der noget de ikke egne sig til ?

De egner sig til at gemme ting på i op til et par år. Jeg vil fraråde
at bruge dem til egenlig lagring af vigtige data.

Find en kopi af Retrospect og opdyrk nogle gode backup vaner, så er du
godt stillet i tilfælde af, at din harddisk går ned.

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-02-01 18:56

In article <yehae78ung4.fsf@vertigo.daimi.au.dk>,
bjorn@daimi.au.dk (Thomas Bjørn Andersen) wrote:

> (der findes sikkert software der tilbyder den funktionalitet)

DeskTape for eksempel...

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 27-02-01 23:06

> Jeg har fået tilbudt et eksternt HP DAT bånd drev til SCSI, som jeg
> passer på min 7500. Der er 13 2GB bånd med og det virker perfekt.

KØB KØB KØB!

> Hvad egner de medier sig til ? Kan de bruges til fx. mp3 filer, eller er
> de for langsomme til at afspille musik fra ?

Nej, men det er SÅ genialt at lave backup på. Jeg har selv et gaaaaamelt
HP DAT SCSI drev jeg bruger til backup. Jeg har bånd nok, så jeg har et
sæt bånd pr. ugedag, der så kører i rotation. Det betyder jeg kan hente
data der er måneder gamle. Det er ganske enkelt perfekt!

> Det giver mig 26 GB ekstra plads, hvilket er meget tiltrængt.

Det er jo offline lagerplads, men til at gemme de data man ikke bruger
ret tit er det også godt.

> Jeg ved godt at DAT båndene er svine dyre, men alle 13 er i original
> pakning og har aldrig været brugt.

Nej de er da ej, de koster en del under en hund pr. stk.

> Jeg skal give 500 for det hele.

KØB KØB KØB!

> Jeg har aldrig prøvet den type medier før.

> Er der noget de ikke egne sig til ?

Ja, det du vil - hurtig adgang til data, men du vil aldrig fortryde det
som backup medie. Bemært i øvrigt at man vist ikke kan bruge Audio DAT
bånd i en data DAT, så hvis nogen vil have 2 Audio DAT bånd billigt - så
mail mig (aldrig åbnet :)

Mojn, Thomas

PS: Martin nævner DeskTape - I stand corrected :)

--

Always remember, you are unique ... just like everybody else.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-01 15:21

Hej Thomas & Jesper

Det _er_ billigt! - Og ja, det egner sig glimrende til backup. - MEN, det man
skal tænke på med DAT er, at levetiden på et sæt skrive-/tonehoveder er
begrænsede. Man regner med fx. at hvis det er et sony løbeværk så er
levetiden ca. 800-1000 timers effektivt brug, og hvis det er et Panasonic
løbeværk, vil levetiden være ca. 1000-12/1300 timers effektiv brug. Teac
Tascam Pro og Panasonic Pro værkerne noget længere - ca. 1500 timers effektiv
brug.

Grunden til det er, at hovederne roterer meget hurtigt og at slidet derfor er
enormt. Diameteren på hovederne er jo ikke meget mere end 2cm, og når de så
roterer med en hastighed på mere end 500-1000 omd. pr min. vil det give en
meget høj hastighed i yderkredsen.

Og da både tonehoveder og løbeværk er en integreret del, så vil en
udskiftning blive en meget kostbar affære - ca. 3000kr. + montering.

Man kan også kontrollere, hvor mange timer, den effektivt har kørt ved at
tage kabinettet af og et sted bag løbeværket sidder der en timetæller. Hvis
denne tæller er oppe på omkring 800timers drift, ja, så vil jeg nok tænke mig
godt om, inden jeg købte.

mvh. Erik Richard

Thomas Boelskifte wrote:

> [...]
> som backup medie. Bemært i øvrigt at man vist ikke kan bruge Audio DAT
> bånd i en data DAT, så hvis nogen vil have 2 Audio DAT bånd billigt - så

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 28-02-01 21:46

> [...]
> Tascam Pro og Panasonic Pro værkerne noget længere - ca. 1500 timers effektiv

Mit HP drev er fra 2. august 1996, og har førhen tjent hos en grafisk
virksomhed. Det er da en meget pæn levetid, synes jeg

> [...]

> Og da både tonehoveder og løbeværk er en integreret del, så vil en
> udskiftning blive en meget kostbar affære - ca. 3000kr. + montering.

Ja det kan man jo få et nyt til ... næsten.

> [...]
> denne tæller er oppe på omkring 800timers drift, ja, så vil jeg nok tænke mig

Aha, det må jeg kigge på en dag ... mit må være oppe på det dobbelte :)

Mojn, Thomas

--

Always remember, you are unique ... just like everybody else.