Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Studiofotografering...
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-10-02 12:56

Studiofotografering...

Det er vist ikke nogen overdrivelse at sige, at efteråret
for alvor er over os, og at det i de kommende månede vil
blive sparsomt med naturligt lys, og mulighedderne for ta'
ud i naturen og lave billeder.

Jeg var ude nogle timer i går eftermiddag for at fange
efterårets farver, og det blev da også til nogle stykker.

Men resten af dagen brugte jeg på at lave nogle billeder på
spisebordet, jeg bruger kun to små blitz, en gammel Pentax
med ledetal 15, og en Metz mecablitz med ledetal 20.

Jeg har netop opdateret med nye billeder på Photo-Gallery.dk, der
er 2 preview-ark / 24 billeder, ta' selv et kik, direkte link:
http://www.photo-gallery.dk/new_photos/preview_1of2.html

Alle er naturligvis vekommen til at kommentere og diskutere
billederne, og hvis der kommer noget jeg synes er konstuktivt og
brugbart, så skal jeg nok blande mig.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Steen Olander (web-s~

Dato : 27-10-02 22:05

Jeg fulgte Niels Ebbesens opfordring til at klikke ud på hans side med
efterårsfarver. Der fandt jeg et meget smukt billede, som jeg gerne ville se
lidt større.
Billedet blev ganske vist stort. Det blev så stort at jeg ikke kunne se
billedet i sin helhed. - Hvorfor laver man dem så store, at man ikke kan se
dem, spurgte jeg mig selv om? Og så var det jeg kom i tanke om at sende
spørgsmålet videre til gruppen og ikke kun Niels Ebbesen, for det er jo ret
almindeligt at billeder bliver lavet så store at man ikke kan de dem i deres
helhed. Hvorfor? Jeg foreslår at billeder ikke må være større end at de kan
ses indenfor en standard indstillet skærm. (PS! Jeg har vist selv et par
stykker, jeg hellere må få rettet.)

Jeg er som nævnt ny i dette med nyhedsgrupper, så det kan udelukkes at jeg
lave en eller flere fejl bl.a. med hensyn til om emnet har været taget op
tidligere, men så håber jeg at en eller anden vil orientere mig.

--
Med Kærlig Hilsen
Steen Olander

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-10-02 22:34

"Steen Olander (web-stol)" wrote:

> Jeg er som nævnt ny i dette med nyhedsgrupper, så det kan
> udelukkes at jeg lave en eller flere fejl bl.a. med hensyn til
> om emnet har været taget op tidligere, men så håber jeg at
> en eller anden vil orientere mig.

Hej Steen - velkommen her i gruppen

Dit spørgsmål er skam ganske relevant og interessant, men det er
vanskeligt at gi' et entydigt svar, for problemet er at nogen
gerne vil ha' meget store billeder, og andre som f.eks. dig synes
at den middel-størrelse jeg har lagt mig på, er alt for stor.

Det handler til dels om hvor stor din skærm er, hvis du f.eks.
har en 14" skærm, og du så samtidigt forstører dit skærmbillede,
så er du afskåret fra at se billederne i deres helhed.

Men hvis du har en 15" eller 17" skærm, og den er sat op til at
vise skærmbilledet i 100%, så burde du lige akurat kunne se
billederne uden at scrolle, men browserens værtøjslinie og andet
kan jo godt fylde op, så det alligevel kniber.

En anden løsning kan være, at du arkiverer kopier af de billeder,
som du er interesseret i, og så ser disse billeder i program der
kan lave fuldskærmvisning.

En helt anden snak er, at de fleste som interesserer sig for
fotografi, har anskaffet sig store skærme, der er velegnet til at
vise digitale fotos.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Steen Olander (web-s~

Dato : 27-10-02 23:45

Jeg er helt enig i at en stor skærm er det bedste, hvad angår billeder.
Deror har jeg en 17".

Hvad angår billedstørelse og div. skærmindstillinger, så tror jeg nok at
man kan højden 500 x 600 holder sig indenfor de fleste skærm-indstillinger.

--
nyhedsmeddelelse:3DBC5BC2.BCA406C6@niels-ebbesen.net...

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-10-02 00:27

"Steen Olander (web-stol)" wrote:

> Jeg er helt enig i at en stor skærm er det bedste, hvad angår
> billeder.
> Derfor har jeg en 17".

På en 17" skærm, burde du sagtens kunne køre med en opløsning på
ca. 1024 x 768 pixels, og det burde igen værre rigligt til at du
kan se alle mine billeder uden at scrolle.

Men det er alligevel ikke så enkelt, for det kræver at du i et
eller andet kontrolpanel har sat din skærmvisning til 1:1 eller
100%, de nærmere detaljer kan andre sikkert forklare, jeg er
nemlig Mac-bruger, og har derfor ikke tjek på PC'er.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : emj

Dato : 28-10-02 02:56

On Mon, 28 Oct 2002 00:26:30 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>På en 17" skærm, burde du sagtens kunne køre med en opløsning på
>ca. 1024 x 768 pixels, og det burde igen værre rigligt til at du
>kan se alle mine billeder uden at scrolle.

Det kan man nu ikke, hvis man vil have har statusbar- og
hyperlinksbjælken.
Din overskrift tage en fæl del af skærmpladsen foroven
Hilsen emj

--
http://www.enterpol.dk/foto/epgalleri/epfoto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : KASO

Dato : 28-10-02 10:12

"emj" skrev d. 28-10-02 02:56 dette indlæg :

> Det kan man nu ikke, hvis man vil have har statusbar- og
> hyperlinksbjælken.
> Din overskrift tage en fæl del af skærmpladsen foroven

Anvender du Internet Explorer, kan F11 give dig væsentligt mere af
billedet at se - nyt tryk på F11 giver dig det gl. udseende tilbage!

http://www.kandu.dk/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-10-02 11:18

emj wrote:

> Din overskrift tage en fæl del af skærmpladsen foroven

Ahmmm... snakken handler om man kan se hele billedet uden
at skulle scrolle, så i den forbindelse er det vel ikke
særligt relevant at forplumre snakken, med argumenter
omkring sidens højde...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Carsten Holck

Dato : 28-10-02 13:42

> Ahmmm... snakken handler om man kan se hele billedet uden
> at skulle scrolle, så i den forbindelse er det vel ikke
> særligt relevant at forplumre snakken, med argumenter
> omkring sidens højde...
øhmmm,
man kan vel scrolle både op & ned

iøvrigt er det ikke skærmstørelsen der er afgørende, det eneste der betyder
noget er opløsningen
32 " skærm hjælper intet hvis den er sat til 640x480 i opløsning (ikke
sandsynligt, men aligevel..)

/@rsten