Bogen Action, mand - og lidt andet
Fra : Denise

Dato : 27-10-02 12:21

Nå, nu fik jeg læst bogen (den som vi snakkede om for et stykke tid siden,
og som nogle ville læse - bogen der handler om motorcyklister i gamle dage).
Den var da rimelig ok, der var selvfølgelig noget jeg huskede lidt
anderledes, der var jo også nogle overdrivelser, men i det store og hele var
den ok. Lidt farvet af drenges pralerier, også hvordan drengene så på og
behandlede pigerne. Så jeg føler nok lidt, at der mangler en piges
synspunkt på det - ja, rigtigt gættet det kommer så her .

Nu ved jeg jo ikke rigtigt, hvordan det var med de tilfældige piger, der
dukkede op og bare ville have en tur bagpå, altså hvordan de blev behandlet
af drengene. Af os piger blev de behandlet lidt forskelligt, hvis de var
lidt for frembusende eller bare ikke svingede med os, så sagde vi de skulle
skride, og drengene sagde ikke noget til det, de grinede som regel bare og
rystede på hovedet.

Dem af os der havde fast bagsæde eller selv kørte, vi havde det som blommen
i et æg. Som jeg husker det, blev vi behandlet ligeværdigt og med respekt.
Jeg tror ikke der var den ting, drengene ikke ville gøre for os, og de
passede også rigtigt godt på os. Var vi ved at komme i vanskeligheder af den
ene eller anden art, så kunne vi altid regne med at nogle af gutterne havde
holdt øje med os og trådte til, hvis vi var ved at rode os ud, hvor vi ikke
kunne bunde.

Søde og hjælpsomme var de. Min morfar var på det tidspunkt politikommisær i
København, og han betalte mit kørekort som jeg tog hos en af hans bekendte.
Derfor var jeg nødt til at finde mig i, at jeg ikke kunne få den motorcykel
jeg ville have. Han skaffede en brugt MZ til mig, og der var altid et eller
andet i vejen med den. Når jeg kom ind på ABC og brokkede mig over den, så
stod der straks 20 gutter rundt om den og reparerede den, sådan var det
altid, man skulle bare lade et ord falde om noget og så var de der og
hjælpe. Det varede ikke længe før jeg fik en af dem til at skrive under på
afbetaling af min Yamaha 250, så havde jeg en bedre chance for at følge med,
når vi skulle til Nærum og andre steder.

Jeg har senere ved en af vores fester for 5 år siden fået at vide, at de var
nervøse for mig, når jeg kørte på motorcykel. Det har altså gået totalt hen
over mit hoved dengang, det tror jeg egentlig, der var meget der gjorde
dengang det har jeg slet ikke opfattet.

Jeg kan nu godt forstå det, både når jeg kørte til Møn, på de små veje i
tusmørke i Karlebo og når jeg kørte race fra ACB cafeteria ned ad Gl.
Kongevej til et værtshus, hvor nogle af os også hang ud, Virginia i
Smallegade. Det handlede om at komme først og alle kneb gjaldt, så den fik
venstre om sporvogne og andet vildt. Men der må jo have været nogen oppe
foroven, der holdt hånden over mig. Men jeg synes simpelthen det var så
sødt at få af vide, næsten 30 år efter, at de havde været nervøse for mig,
jeg blev bare helt mundlam og det er sjældent .

Ja, jeg har haft en fed, privilegeret ungdom med flere hundrede kammerater,
sjove og fede oplevelser og fuld fart på, og så i den bedste tid ikke at
forglemme, der gjorde det hele muligt.

Øh, nu lyder det vist lidt som mænd, når de snakker om deres militær tid,
men det er da klart, der har også været triste oplevelser, med alle de
begravelser man har været til, og de hører også med til billedet, det ved
jeg godt, men dem gider jeg altså ikke tænke på lige nu

--
Hilsen Denise, Brøndby
XJ600S, 2002