/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Vinteropbevaring-olie
Fra : Jesper Pedersen


Dato : 27-10-02 11:43

Hej NG
Ville lige høre hvad i gør med motorolien når i stalder jeres mc'er op.
Jeg har altid skiftet filter og olie op til opstaldningen så den stod med
frisk olie på vinteren over. Så forleden fik jeg afvide at man ikke skal
komme frask olie på før man trække maskinen frem igen.
Men hvorfor det ene frem for det andet??

Jesper
GL500 til salg


 
 
Henrik Nielsen - Rap~ (27-10-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 27-10-02 11:55

Du skal skifte før vinter. Der kan være bl.a. kondens i olien og syrerester,
som kan ødelægge "overfladen" på den motor.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.




Pein (27-10-2002)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 27-10-02 12:00

"Jesper Pedersen" skrev ...
> Hej NG
> Ville lige høre hvad i gør med motorolien når i stalder jeres mc'er
op.
> Jeg har altid skiftet filter og olie op til opstaldningen så den stod
med
> frisk olie på vinteren over. Så forleden fik jeg afvide at man ikke
skal
> komme frask olie på før man trække maskinen frem igen.
> Men hvorfor det ene frem for det andet??
>
Klippet fra:
http://www.dmc-org.dk/Index-faq.html

Ved ankomst ved vinterkvarteret er det første man gør medens motorolien
er varm (=tynd!), at aftappe den grundigt samt skifte oliefilteret.

Efter at bundkarret er helt tømt for olie - lad der bare gå et par
timer - kan du skrue bundproppen og det nye filter på, og påfyld
derefter den nødvendige mængde olie.
Afslutningsvis bør motoren lige startes og køre i ½ minuts tid for at få
filteret fyldt og den friske olie rundt i systemet!

Under brug bygges der såvel korroderende bestanddele, som decideret slam
og endda vand op i olien, af samme grunde som forklaret under [TD-1], og
det er om at få alt dette ud før olien kommer til at henligge stille i
bunden af motoren i månedsvis og ætse, korrodere og bundfælde slammet
tungt i bunden af motoren!

Mvh. Niels Pein



Tornøe (27-10-2002)
Kommentar
Fra : Tornøe


Dato : 27-10-02 12:53

> Ville lige høre hvad i gør med motorolien når i stalder jeres mc'er op.
> Jeg har altid skiftet filter og olie op til opstaldningen så den stod med
> frisk olie på vinteren over. Så forleden fik jeg afvide at man ikke skal
> komme frask olie på før man trække maskinen frem igen.
> Men hvorfor det ene frem for det andet??

Jeg har fået anbefalet at fylde olie på helt op til påfyldningshullet ved
vinteropbevaring for at beskytte hele bundkarret. Er det at gøre for meget
ud af det efter jeres mening?

/Jens
Bandit 600 der nu står tørt og godt.



Dennis Hellan Peders~ (27-10-2002)
Kommentar
Fra : Dennis Hellan Peders~


Dato : 27-10-02 14:12


"Tornøe" <news@tornoe.net> skrev i en meddelelse
news:VrQu9.179940$Qk5.6387962@news010.worldonline.dk...
> > Ville lige høre hvad i gør med motorolien når i stalder jeres mc'er op.
> > Jeg har altid skiftet filter og olie op til opstaldningen så den stod
med
> > frisk olie på vinteren over. Så forleden fik jeg afvide at man ikke skal
> > komme frask olie på før man trække maskinen frem igen.
> > Men hvorfor det ene frem for det andet??
>
> Jeg har fået anbefalet at fylde olie på helt op til påfyldningshullet ved
> vinteropbevaring for at beskytte hele bundkarret. Er det at gøre for meget
> ud af det efter jeres mening?
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Efter _min_ mening ja !,
hvad så med de brugte cykler ,der henstår hos div. forhandlere, med "gammel"
motor olie i, i måske både 1 eller 2 år før de bliver solgt !
Så det må være "nok", med frisk olie + filter.



--
Hilsen
Dennis Pedersen
Yamaha XJ 600 S






Armand (27-10-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-10-02 16:54


Tornøe <news@tornoe.net> skrev i en
news:VrQu9.179940$Qk5.6387962@news010.worldonline.dk...
> >
> Jeg har fået anbefalet at fylde olie på helt op til påfyldningshullet
ved
> vinteropbevaring for at beskytte hele bundkarret. Er det at gøre for
meget
> ud af det efter jeres mening?

Som der vistnok også står at læse på DMC's FAQ derom (læs den nu lige
engang, ikke!), så er mange historier omkring olieskifte ved
vinteropstaldningen rene reminiscenser fra "gode gamle dage" hvor man
brugte decideret konserveringsolie idet den, i modsætning til
motorolien, var syrefri.
Moderne olier er om end ikke totalt syrefri, så betragteligt fri derfor,
hvorfor skifte til en frisk olie rækker.
Motorens indre er så lukket at det skulle række at fylde alm. mængde på,
og altså ikke helt til top af påfyldningen. Uanset hvor højt at
påfyldningen end er, vil der stadig forekomme dele der stikker over selv
det top-fyldte niveau, og dét tærer jo ikke sådan lige væk, så hvorfor
skulle resten gøre det ved normal oliestand :-/

Men prøv nu lige at læse DMC's vinteropstaldningstips - Der står ALT

--
Armand.



Tornøe (27-10-2002)
Kommentar
Fra : Tornøe


Dato : 27-10-02 17:57

[snip]
>
> Men prøv nu lige at læse DMC's vinteropstaldningstips - Der står ALT
>

Okæh, okæh... Og det er simpelthen SANDHEDEN, der står at læse der, kan jeg
forstå?!?!

(Jeg HAR læst tips'ne, og de ER gode. Jeg skulle bare lige høre...)

Jens



Armand (27-10-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-10-02 20:52


Tornøe <news@tornoe.net> skrev i en
news:rVUu9.182809$Qk5.6440756@news010.worldonline.dk...
> [snip]
> >
> > Men prøv nu lige at læse DMC's vinteropstaldningstips - Der står ALT

> >
>
> Okæh, okæh... Og det er simpelthen SANDHEDEN, der står at læse der,
kan
> jeg forstå?!?!

I modsætning til meget andet ævl, er alle områder, incl. det om olien,
velbeskrevet og velargumenteret, således at man selv er i stand til at
drage sine egne konklusioner derudfra (nød, mulighed, økonomi o.a.)!

Intet deri er forøvrigt blevet imodsagt hverken her i gruppen, eller
direkte til DMC, så derved forbliver den sandhedén

--
Armand.

--
Armand.




Tornøe (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Tornøe


Dato : 28-10-02 08:35

> > Okæh, okæh... Og det er simpelthen SANDHEDEN, der står at læse der,
> kan
> > jeg forstå?!?!
>
> I modsætning til meget andet ævl, er alle områder, incl. det om olien,
> velbeskrevet og velargumenteret, således at man selv er i stand til at
> drage sine egne konklusioner derudfra (nød, mulighed, økonomi o.a.)!

Lige hvad angår olieskift, er det bestemt velbeskrevet i FAQ'en:

"Efter at bundkarret er helt tømt for olie - lad der bare gå et par timer -
kan du skrue bundproppen [HL-3] og det ny filter [HL-4] på, og påfyld
derefter den nødvendige mængde olie [HL-5].

Afslutningsvis bør motoren lige startes og køre i ½ minuts tid for at får
filteret fyldt og den friske olie rundt i systemet!"

....men ligefrem velargumenteret??? Det har jeg svært ved at se.

Anyways, jeg blev simpelthen bare i tvivl da min manual sagde et (fyld HELT
op med olie) og min Haynes sagde andet (som DMC). Jeg savnede simpelthen
_argumentet_ for at ikke fylde bundkarret helt op, men det har jeg fået nu.
Tak!

Jens

Med vinteropstaldet Bandit 600 (med lige nøjagtig den korrekte mængde olie
påfyldt).



Armand (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-10-02 11:40


Tornøe <news@tornoe.net> skrev i en
news:uM5v9.186584$Qk5.6518759@news010.worldonline.dk...
> > > Okæh, okæh... Og det er simpelthen SANDHEDEN, der står at læse
der,
> >
> > I modsætning til meget andet ævl, er alle områder, incl. det om
olien,
> > velbeskrevet og velargumenteret, således at .......
>
> Lige hvad angår olieskift, er det bestemt velbeskrevet i FAQ'en:

> ...men ligefrem velargumenteret??? Det har jeg svært ved at se.

Jeg måtte lige forbi, for at efterchecke:
Artiklen er opbygget med tekstlinks til grundigere forklaringer omkring
det specifikke område, og i afsnittet om olieskiftet er henvist til
"[TD2]", hvori der netop forklares omkring opbygning af syrer, slam og
kondens!
Dét er i mine øjne "velargumentering" (i forhold en given anden
beskrivelse, der måtte opfordre til olieskifte uden anden videre
forklaring)!

--
Armand.




Richard Pade (27-10-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 27-10-02 14:56

Jesper Pedersen wrote:
> Ville lige høre hvad i gør med motorolien når i stalder jeres mc'er op.
> Jeg har altid skiftet filter og olie op til opstaldningen så den stod med
> frisk olie på vinteren over. Så forleden fik jeg afvide at man ikke skal
> komme frask olie på før man trække maskinen frem igen.

Du skifter olie, bremse- og koblingsvæske - og evt. kølervæske - før, du
sætter cyklen til side. På den måde undgår du, at det vand, der optages
i
olie og bremsevæske med tiden, laver korrosionsskader i den lange
stilstandsperiode.

Kølervæsken kan du godt nøjes med at skifte hvert andet år IMHO.

Richard

Nels Wolf (27-10-2002)
Kommentar
Fra : Nels Wolf


Dato : 27-10-02 15:07


"Jesper Pedersen" <vfr@cool.dk> skrev i en meddelelse news:B9E181C5.2993%vfr@cool.dk...
> Hej NG
> Ville lige høre hvad i gør med motorolien når i stalder jeres mc'er op.
> Jeg har altid skiftet filter og olie op til opstaldningen så den stod med
> frisk olie på vinteren over. Så forleden fik jeg afvide at man ikke skal
> komme frask olie på før man trække maskinen frem igen.
> Men hvorfor det ene frem for det andet??
>
Du skal komme frisk olie på nu når du opstalder din mc, således at den står med frisk olie på hele vinteren og er klar til at rulle afsted om foråret.
Den brugte olie du har i motoren nu indeholder lidt slam,syrerester,kodensvand og andet godt som kunne tære på motoren i løbet af vinteren- derfor skal du skifte olien nu og ikke først til foråret.

Prøv at se den omfattende forklaring på vinterklaringøring på DMC hjemmeside : http://www.dmc-org.dk/Index-faq.html

Nels Wolf



Olesen (27-10-2002)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 27-10-02 16:06


"Jesper Pedersen" <vfr@cool.dk> skrev i en meddelelse
news:B9E181C5.2993%vfr@cool.dk...
> Hej NG
> Ville lige høre hvad i gør med motorolien når i stalder jeres mc'er op.
> Jeg har altid skiftet filter og olie op til opstaldningen så den stod med
> frisk olie på vinteren over. Så forleden fik jeg afvide at man ikke skal
> komme frask olie på før man trække maskinen frem igen.
> Men hvorfor det ene frem for det andet??


Hvor lang tid er det lige jeres maskiner egentlig holder stille ?
Snakker vi ikke bagateller, når det drejer sig om opbevaring i "længere tid"
????




Dennis Hellan Peders~ (27-10-2002)
Kommentar
Fra : Dennis Hellan Peders~


Dato : 27-10-02 17:52


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:apgvcp$1ef6$1@news.cybercity.dk...
>
> "Jesper Pedersen" <vfr@cool.dk> skrev i en meddelelse
> news:B9E181C5.2993%vfr@cool.dk...
> > Hej NG
> > Ville lige høre hvad i gør med motorolien når i stalder jeres mc'er op.
> > Jeg har altid skiftet filter og olie op til opstaldningen så den stod
med
> > frisk olie på vinteren over. Så forleden fik jeg afvide at man ikke skal
> > komme frask olie på før man trække maskinen frem igen.
> > Men hvorfor det ene frem for det andet??
>
>
> Hvor lang tid er det lige jeres maskiner egentlig holder stille ?
> Snakker vi ikke bagateller, når det drejer sig om opbevaring i "længere
tid"
> ????
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Det var også lidt ,det jeg mente med mit svar tidligere i tråden ! ?
"Olesen" ????


--
Hilsen
Dennis Pedersen
Yamaha XJ 600 S



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste