Porte.
Fra : Christophersen

Dato : 27-10-02 10:29

Hej alle.

Her er et spørgsmål fra en som bestemt ikke har forstand på EDB, men jeg
prøver og et sted skal man jo starte, så derfor dette spørgsmål:

1) Hvad er en "port" ?

2) Hvad betyder det. at man har en åben port (fundet ud af via et
anti-trojan program - programmet fortæller, at det ikke nødvendigvis
betyder, at der er noget galt).

3) Hvad refererer portnumrene til? (Der er jo mange numre..*S*).

Jeg ved godt, at mange sikkert synes at spørgsmålene er dumme...men når man
nu ikke ved det....

mvh

Jesper

Fra : F.Larsen

Dato : 27-10-02 10:56

"Christophersen" <Christop@post1.dknet.dk> wrote in message

> 1) Hvad er en "port" ?

har du prøvet net-faq'en:
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=search&q=port

--
Flemming
http://home.cbkn.dk/Rhodos/

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 27-10-02 14:05

On Sun, 27 Oct 2002 10:28:52 +0100,
> [...]
>
> Her er et spørgsmål fra en som bestemt ikke har forstand på EDB, men jeg
> prøver og et sted skal man jo starte, så derfor dette spørgsmål:

En port er en entitet et program binder sig til. Når et program binder
sig til en given port flyttes porten fra tilstanden lukket til
tilstanden lyttende. Det betyder at det er muligt at oprette
forbindelser til denne port fra et netværk.

Når en forbindelse oprettes til en lyttende port, bliver programmet der
er bundet til porten gjort opmærksom herpå. Programmet kan så udveksle
data over forbindelsen med hvad der nu måtte være i den anden ende.

> 2) Hvad betyder det. at man har en åben port (fundet ud af via et
> anti-trojan program - programmet fortæller, at det ikke nødvendigvis
> betyder, at der er noget galt).

Det er så dårlig en formulering at kalde det en åben port. Man burde
benytte betegnelsen lyttende port. Det betyder at ovenstående er
indtræffet. Ergo er der et af de programmer der kører på den pågældende
computer der er bundet til en port. Man kan altså foretage forbindelser
til dette program.

> 3) Hvad refererer portnumrene til? (Der er jo mange numre..*S*).

For at man kan opnå en standardisering på området har man
valgt at fastligge en række af portnumre. Blandt disse kan nævnes at
webservere som standard benytter port 80, mailservere port 25 og
newsservere port 119. Der er dog intet i vejen for at lade et program
binde til en ikke-standardiseret port. Man kan sagtens se en
testwebserver køre på port 81 rundt omkring eksempeltvist.

***

Iøvrigt har jeg kun fortalt den halve sandhed. Hvis du virkeligt vil
vide hvad der foregår er du nødt til at læse om Internettets
protokolstak. Ovenstående var mere for at tilfredsstille den nysgerrige
ikke-netværksinteresserede.

[1] Hvilket ikke er helt korrekt. TCP og IP er forskellige lag i
protokolstakken og så videre i den retning.

--
Jesper