Arbejdsplan i kalender
Fra : Henrik Münster

Dato : 27-10-02 00:58

Jeg ved ikke, hvor on-topic det her er, men det foregår da på en Mac.
Min søde hustru og jeg vil til at gå over til at have
elektroniske kalendere. Vi skal have hver en Palm Zire, og på vores iMac
har vi Palm Desktop. I fremtiden vil vi måske gå over til iCal i stedet
for Palm Desktop.
Jeg kan sagtens finde ud af at skrive en aftale hos tandlægen
ind. Problemet er vores arbejdsplan. Da vi har skiftende arbejdstider,
er det vigtigt for os at kende både vores egen og hinandens arbejdsplan
de næste måneder. I vores papirkalendere plejer vi bare at skrive f.eks.
et d for dagarbejde, DV for døgnvagt og F for fridag.
I Palm Desktop kunne jeg selvfølgelig godt lave en aftale fra
7.30-15.00 for en arbejdsdag. Men så er der jo ikke plads til møder i
løbet af dagen. Aftaler kan jo ikke overlappe. Der er heller ikke plads
til konens arbejdstider. Alternativt kan man lave noget, der hedder
"untimed event". Så kunne man jo lige skrive d, DV eller lignende der.
Jeg synes bare det er bøvlet. For hver dag skal man åbne en menu, vælge
type af aftale, taste den ind og lukke vinduet. Når man lige får de
næste tre måneders arbejdsplan udleveret er det lidt af et arbejde at gå
igang med. I en papirkalender skriver man bare bogstavkoden ud for hver
dato. Har jeg overset en nemmere måde at gøre det på i Palm (eller
iCal)?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-10-02 02:22

> eller
> iCal)?

iCal er genialt på det punkt! (Jeg ved ikke om Palm deskt. kan det samme
- måske.)

pkt. 1 I iCal kan man godt have flere aftaler på samme tid. Grafisk
kommer de til at ligge op af hinanden i uge-oversigt, så man kan se at
de overlapper.

Men endnu bedre...

pkt. 2 i iCal kan man sende sin kalender til en server, hvor andre kan
abonnere på den. Dvs. at din kone vil ha' sin (evt. flere) kalender, som
hun udfylder, du vil ha' din (evt. flere) kalender, som du udfylder og
hver vi i abonnere på hinandens kalender. I iCal vil de to kalendere
kunne ses med forskellige farver og man kan "slukke" en kalender hvis
man ikke lige har brug for den. Eksempelvis vil du kunne "slukke" for
din kones kalender i din egen kalender og på den måde kun se dine egne
aftaler. Når du så har brug for det kan du "tænde" for din kones
kalender igen, og se hvad hun skal. Hele denne ajourføring foregår helt
automatisk. Hver gang du laver en ny aftale, bliver den sendt på nettet
og downoladed til din kones kalender næste gang hun bruger den.

Alt dette kan være lidt svært at forklare, men jeg håber du forstår "det
smarte i det"

Men, nu kommer problemet...

pkt. 3 Når du synkroniserer din kalender med din Palm Zire, er der stor
sandsynlighed for (jeg ved det ikke men gætter mig til), at din og din
kones kalender vil blive smidt sammen til en. Dvs. du vil ikke kunne se
hvilke aftaler hører til dig og hvilke hører til din kone. Alternativet
(som jeg har valgt på min Ericsson mobil) er kun at downloade min egen
kalender og så håbe, at man ikke kommer til at lave en aftale, der hvor
ens kone har lavet aftaler. (Min kone og jeg er begge lærere, så det kan
ske at vores respektive møder kommer til at dækken hinanden - og så er
der liiiiige 3 børn som ikke ved hvor deres forældre er - ups!)

pkt. 4. Men jeg ved godt at det ikke løser problemet omkring indtastning
af arbejdstider. Jeg tror ikke i kommer helt udenom at lave en del
indtastning. Det er netop på det punkt at en gl. dags papirkalender kan
være mere fleksibel end en elektronisk ditto, som skal ha' meget præcise
informationer.

Martin

Fra : Peter Perlsø

Dato : 27-10-02 22:23

> Jeg ved ikke, hvor on-topic det her er, men det foregår da på en Mac.

Så er det on topic for dk.edb.mac, no worries.

> [...]
> igang med. I en papirkalender skriver man bare bogstavkoden ud for hver
> dato. Har jeg overset en nemmere måde at gøre det på i Palm (eller

Få enten en Mac konto hvis du ikek har det. Der kan du publisere
kalendere, som du så ber madammen abbonere på i SIN iCal, og
synkronisere fx. dagligt.

Alternativet er at sætte en OS X Server op med APpache og WebDAV, så kan
du selv have dine iCals liggende.

--
http://neglesaks.dk
Hvordan redder man en politisk korrekt person fra at drukne?

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-10-02 16:22

Peter Perlsø <se.min@reply-to.com> wrote:

> Få enten en Mac konto hvis du ikek har det. Der kan du publisere
> kalendere, som du så ber madammen abbonere på i SIN iCal, og
> synkronisere fx. dagligt.

Det kræver jo Mac OS 10.2, men det problem kan selvfølgelig løses.

> Alternativet er at sætte en OS X Server op med APpache og WebDAV, så kan
> du selv have dine iCals liggende.

Det er smart at publicere en kalender, men den kan vel kun ses på en Mac
med iCal, kan den ikke? Hvad med vores små Palm? De kan vel ikke vise
flere kalendere, som man abonnerer på, vel? Vi er jo vant til en
lommekalender af papir, hvor vi lige kan skue ned ad en måned og se,
hvordan vi begge arbejder. Det kan også være praktisk at se, hvornår den
anden skal til tandlægen. Og det kan være smart at have disse
oplysninger med sig på sin Palm
Ulempen ved en elektronisk kalender som f.eks. Palm og Palm
Desktop er, så vidt jeg kan se, at der ikke kan være flere aftaler oveni
hinanden. Man kan derfor ikke lave sin arbejdsdag til en aftale f.eks.
kl. 8-16 og derefter lave aftaler i løbet af dage for at markere de
møder, man skal til. Det er egentlig sådan noget, jeg har brug for. Vi
må finde noget med en aftale hver morgen kl. 7 og en kode for, hvordan
vi arbejder den dag. Jeg kan ikke kommme på andre løsninger lige nu.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-10-02 16:56

> [...]
> må finde noget med en aftale hver morgen kl. 7 og en kode for, hvordan
> vi arbejder den dag. Jeg kan ikke kommme på andre løsninger lige nu.

Jeg synes også, at det største problem ved en elek. kalender er det
manglende overblik, samt den manglende mulighed for at gå på tværs af
dage med en aftale. (Selvom iCal godt kan så virker det fortsat lidt
stift i forhold til en papir kalender.)

ang. koder for arbejdstid osv. kunne du ikke lave en aftale uden
tidsgrænse (untimed event) og i den aftaletekst skrive jeres
arbejdstider + initialer for den person det gælder. På den måde er i
også fri for at jeres alm. arbejde dækker hele kalenderen og gør den
uoverskuelig.

ang. flere aftaler der overlapper. Det kan man da godt have på en Palm
kan man ikke? (Man kan på iCal!)

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-10-02 06:15

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> ang. flere aftaler der overlapper. Det kan man da godt have på en Palm
> kan man ikke? (Man kan på iCal!)

Jo, det kan man faktisk godt. Det troede jeg ikke. Gad vide, om det er
et gammelt kalenderprogram, der gav mig det indtryk for år tilbage.
Alligevel er det nu noget rod at lave arbejdsdagen til en aftale, og så
lave møder, der overlapper den.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter

Dato : 28-10-02 17:06

> Det kræver jo Mac OS 10.2, men det problem kan selvfølgelig løses.

> Det er smart at publicere en kalender, men den kan vel kun ses på en Mac
> med iCal, kan den ikke?

http://ical.mac.com/WebObjects/iCal.woa/wa/default?u=lovenkrands&n=MacTi
viteter.ics

Ovenstående er et link tiL macBruger's MacTivitetskalender, som ligger p
en webside tilgængelig for alle.

Hvad med vores små Palm? De kan vel ikke vise
> flere kalendere, som man abonnerer på, vel?

Min Palm viser uden problemer den MacBruger kalender jeg abonnerer på.

> [...]
> hinanden. Man kan derfor ikke lave sin arbejdsdag til en aftale f.eks.
> kl. 8-16 og derefter lave aftaler i løbet af dage for at markere de

Det har jeg ingen problemer med. Min palm markerer den der overlapper
med røde lodrette streger, iCal gør aftalekolonnerne "smallere", så man
kan se at der er en konflik.

Det er egentlig sådan noget, jeg har brug for. Vi
> må finde noget med en aftale hver morgen kl. 7 og en kode for, hvordan
> vi arbejder den dag. Jeg kan ikke kommme på andre løsninger lige nu.

Håber jeg kunne hjælpe.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-10-02 06:20

Peter <se.min@reply-to.com> wrote:

> http://ical.mac.com/WebObjects/iCal.woa/wa/default?u=lovenkrands&n=MacTi
> viteter.ics
>
> Ovenstående er et link tiL macBruger's MacTivitetskalender, som ligger p
> en webside tilgængelig for alle.

Hold da op! Det er godt nok smart. Det må jeg prøve, når jeg får OS X
10.2.

> Min Palm viser uden problemer den MacBruger kalender jeg abonnerer på.

Men den kan vel kun vise én kalender? Det nytter ikke, at man har en
fælles kalender for familiens aktiviteter og så en privat med ens egne
møder. Det kan en Palm vel ikke gabe over?

> Det har jeg ingen problemer med. Min palm markerer den der overlapper
> med røde lodrette streger, iCal gør aftalekolonnerne "smallere", så man
> kan se at der er en konflik.

Nu har jeg fundet nogle bedre hjælpefiler og en vejledning i PDF hos
Palm. Vi har nemlig ikke fået vores Palm'er endnu, da det er en helt ny
model. Jeg kan se, at du har ret. Det lyder godt, at kalenderen er lidt
fleksibel.

> Håber jeg kunne hjælpe.

Bestemt. Jeg glæder mig til vores Palm'er dukker op. Jeg vil bare gerne
være forberedt. En Palm har jo også ulemper i forhold til en
papirkalender, og jeg frygter, at min kone bliver negativ, hvis den
driller for meget. Jeg vil derfor gerne være forberedt.
--
Henrik Münster
Esbjerg