Fortrydelsesret
Fra : Peter

Dato : 26-10-02 20:28

Er der fortrydelsesret på en vare købt af et firma hos en distributør,
eksempelvis et stykke hardware eller gælder 14 dages-reglen kun ved
forbrugerkøb?

/Peter

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-10-02 21:18

"Peter" <p@p.pp> skrev :

>Er der fortrydelsesret på en vare købt af et firma hos en distributør,
>eksempelvis et stykke hardware eller gælder 14 dages-reglen kun ved
>forbrugerkøb?

fortrydelsesretten har kun med fjernkøb at gøre
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Peter

Dato : 26-10-02 22:48

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> fortrydelsesretten har kun med fjernkøb at gøre

Det er et fjernkøb - bestilt pr. telefon via min arbejdsplads direkte hos
distrubutøren.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-10-02 23:08

"Peter" <p@p.pp> skrev :

>Det er et fjernkøb - bestilt pr. telefon via min arbejdsplads direkte hos
>distrubutøren.

så er det jo et handels-køb - præcis som når jeg til mit firma køber
dimser hos distributøren - glem alt om fortrydelsesret , og se på
jeres samarbejdsaftale istedet.
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-02 23:10

Peter skrev:

>Det er et fjernkøb - bestilt pr. telefon via min arbejdsplads direkte hos
>distrubutøren.

Lov om visse forbrugeraftaler:

§ 1.   Loven finder anvendelse på forbrugeraftaler og på
   erhvervsdrivendes henvendelser med henblik på indgåelse
   af sådanne aftaler.

De 14 dage gælder altså ikke ved erhvervsdrivendes indbyrdes
handler (jf. også lovens navn).

--
Bertel

Fra : GniTocs

Dato : 26-10-02 23:08

"Peter" <p@p.pp> skrev:

> Er der fortrydelsesret på en vare købt af et firma hos en distributør,
> eksempelvis et stykke hardware eller gælder 14 dages-reglen kun ved
> forbrugerkøb?

Jeg mener ikke købeloven gælder ved handel mellem 2 firmaer.
Den er gældende ved forbrugerkøb (private indkøb).

Mvh. Finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-02 23:36

GniTocs skrev:

>Jeg mener ikke købeloven gælder ved handel mellem 2 firmaer.

Købeloven gælder enhver handel bortset fra noget med fast
ejendom. Men der er forskellige paragraffer for forbrugerkøb og
andre handler.

Det er loven om forbrugeraftaler der ikke gælder ved erhverv, og
det er den lov der er aktuel her.

--
Bertel