Genesis 11,1-9 Babylon.
Fra : T. N.

Dato : 26-10-02 19:02

Hej med jer
Jeg ved ikke om det er tiden for et spørgsmål, da der er gang i den helt
store struktur debat lige nu.
Jeg er i gang med en lille opgave over Genesis 11,1-9. jeg skal redegøre for
hvad man og jeg mener om historien.
Jeg er kommet så langt med hvad jeg mener, men mangler nogle henvisner eller
kommen tar på hvad andre mener stykket betyder.
Håber der er nogen som kan hjælpe.
På forhånd tak
Thomas N
--
Mad til din fest! www.MadMedLiv.dk

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 26-10-02 20:42

"T. N." <pauper@fdf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
eller
> kommen tar på hvad andre mener stykket betyder.

Der er for mig ingen tvivl om, at beretningen fra 1. Mosebog 11, 1-9, er en
klar manifestation fra Gud, gældende den gang som nu, at menneskelig
enhed gør menneskene stærke og uafhængige af Gud.
Hvad ser og hører vi i vore dage. Den vestlige verden har vel generelt
aldrig
været mere afkristnet en nu. Hvad ser vi i stedet? Man taler om stærke
ledere
i de enkelte lande. Man samler landene i et mere og mere forfatningslignende
EU, hvor "enighed" gør stærk, nu snart 25 lande med samme "mening".
Når landenes ledere mødes i USA og mange andre steder, taler man om
Verdenssamfundet - "dette kan Verdenssamfundet ikke tolerere" - "Det er
Verdenssamfundets mål at opnå fred og enighed" - etc.

I dag vil menneskene stort set selv bestemme alt vedrørende dem selv. Man
er endog i vid udstrækning parat til at ville bestemme hvilke børn man vil
have.
Og sådan..... ja man behøver bare følge nyhederne på TV og aviser.

Måske er jeg helt galt på den, når jeg ser parallellen til Babylon. Den
gang
ville menneskene gøre sig uafhængige af Gud. Det ville Gud ikke tillade.
Jeg er også overbevist om, at Gud også sætter en grænse på et tidspunkt i
vores "Verdenssamfund". Det vil jo sikkert være når Jesus påny kommer til
vor jord, som beskrevet i NT.

Det har aldrig været Guds mening, at vi skal være uafhængige af Ham,
tværtimod skal vi være eet, men eet i Ham. Se det er en lidt anden enhed,
end den jeg ser tilstræbt i verden i dag.

Med venlig hilsen
Ernst

Fra : T. N.

Dato : 26-10-02 23:40

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skal være uafhængige af Ham,
> tværtimod skal vi være eet, men eet i Ham. Se det er en lidt anden enhed,

Hej Ernest
jeg forstår ikke helt hvad det er du siger: at det skulle handle om
uafhængighed fra Jahve.
En af de måder jeg læser det på er at mennesket prøvede at nærme sig Jahve,
ikke at de prøvede at gøre sig uafhængig af ham.
Hvis enhed er en skidt ting hvordan kan det så ellers lykkes os at nærme os
vores næste?
MV
Thomas N

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 27-10-02 09:17

> [...]
> ikke at de prøvede at gøre sig uafhængig af ham.
> Hvis enhed er en skidt ting hvordan kan det så ellers lykkes os at nærme

v4 Så sagde de: »Lad os bygge en by med et tårn, som når op til himlen, og
skabe os et navn, for at vi ikke skal blive spredt ud over hele jorden.«

Hvad tror du selv menneskene havde i sinde? Jeg læser det "skabe os et navn"
som at i egen kraft at gøre noget som er uafhængig af Gud..

At det forholder sig sådan, forklares vel også af den videre tekst:
v5 Herren steg ned for at se byen og tårnet, som menneskene byggede.
v6 Så sagde Herren: »Se, de er ét folk med samme sprog. Når de begynder
at handle sådan, vil intet af det, de planlægger, være umuligt for dem.
v7 Lad os stige derned og forvirre deres sprog, så de ikke forstår
hinanden.«

Altså dette forsøg på enhed/skabe sig et navn, kan så ikke være for at
ære Gud. Havde det været det, havde Gud sikkert velsignet det og ikke
forpurret det.

Den enhed menneskeheden tilstræber i vor tid, som jeg skrev om, synes
du selv det er med Jesus Kristus som centrum. Jeg synes det ikke.
Hvis vi er eet i Kristus, er denne enhed en god ting, ellers ikke. Så er det
netop for at være stærke uden Gud.
Vi går nok lidt fejl af hinanden m.h.t. til *at nærme sig vor næste* Mine
kommentarer om datidens Babylon og nutidens Verdenssamfund, favner
jo hele Jorden.
Alle mennesker er jo ikke kristne. Det tror jeg ikke vi er uenige om. Når
du ikke forstår hvad jeg mener med global enhed uden Gud og spørger
*at nærme sig vor næste*, så er det jo blandt kristne denne enhed bør
være til stede. Ikke absolut enighed, enhed med vore forskellige opgaver
på Kristi Legeme. Denne enhed er absolut ønskelig, da den evindelige
kiv og strid blandt kristne ødelægger næstekærligheden.
Set ud fra dette er enhed ikke en skidt ting, men det kan umuligt være
denne form for enhed Gud forpurrede den gang, og det er heller ikke denne
enhed med Kristus i centrum, jeg ser, når der snakkes enhed i EU og
Verdenssamfundet.

Venlig hilsen
Ernst

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 27-10-02 09:54

d. 27/10/02 9:17 skrev Ernst Pedersen på tingvej@mail1.stofanet.dk i
artiklen 3dbba119$0$804$ba624c82@nntp03.dk.telia.net:

> Hvad tror du selv menneskene havde i sinde? Jeg læser det "skabe os et navn"
> som at i egen kraft at gøre noget som er uafhængig af Gud..

Det er nok en rimelig antagelse.

> [...]
> denne form for enhed Gud forpurrede den gang, og det er heller ikke denne
> enhed med Kristus i centrum, jeg ser, når der snakkes enhed i EU og

Meget enig. Det, jeg ser, er, at mennesker prøver at sætte sig over eller
mindst på linie med Gud, måske fordi de har lært en modvilje mod autoriteter
og betragter Gud som den største autoritet. På den anden side er der ingen
tvivl i mit sind om, at en sådan enhed i f.eks. EU kan bruges i kærlighed
til næsten og ikke behøver udfordre Guds autoritet. For mig at se, er det
snarere USA, der løbende arbejder på et "babelstårn" i form af global magt.
De har skabt sig et navn og bliver nærmest tilbedt som Gud af næsten alle
nationer med nogle enkelte undtagelser, som så betragtes som slyngelstater
og trues med krig. EU fungerer, så vidt jeg kan vurdere, på en anden måde,
som ligner mere den næstekærlighed, som Jesus prædikede, bl.a. ved at stille
krav til samt praktisk og økonomisk støtte udvikling af de økonomiske,
sociale og politiske forhold for ansøgerlandenes befolkninger.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen