Øl og gær ?
Fra : Gerner

Dato : 26-10-02 18:39

Hvad er overgæring ?

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Jakob Andersen

Dato : 26-10-02 19:54

"Gerner" <gerner@teknik.dk> wrote
> Hvad er overgæring ?

Man grupperer ofte øl efter gæringstypen og her er tre typer:

1. Overgæret
2. Undergæret
3. Vildgæret

Overgæret øl er den ældste metode hvor gærstammen og den høje temperatur(ca.
20 grader) under gæringen giver en meget frugtagtig øl, der er ret stærk i
aromaen. Navnet "overgæret" skyldes at man i slutningen af processen vil se
at alt gæret flyder ovenpå i gæringstanken. Overgæret øl er lig med den
engelske betegnelse Ale og dækker bl.a. over Trappist, Stout og Hvedeøl

Undergæret øl gæres i modsætning til overgæret øl ved en lav
temperatur(under 10 grader), i gamle dage lagrede man undergærede øl køligt
for at modne det og dermed gørre det drikkeklart men de færreste bryggerier
gør dette idag da det er en for stor omkostning. Undergæret øl kaldes derfor
også for "Lager" og tæller bl.a. øltyperne: Pilsner og Bock. Som du nok kan
gætte kommer navnet undergæret af at gæret falder til bunden i løbet af
gæringsprocessen

Den sidste type er langt den mest sjældne og det skyldes at gæringsprocessen
sættes "naturligt" igang vha. en spontan gæring vha. af gærstammer der
"driver" i luften over brygkarret.

--
Jakob Andersen

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 27-10-02 00:12

Jakob Andersen wrote:

<snip>
> Overgæret øl er lig med den
> engelske betegnelse Ale og dækker bl.a. over Trappist, Stout og
> Hvedeøl
<snip>

Bemærk dog at de danskfremstillede stouts, som f.eks. Carlsbergs
Porter (der på etiketten kaldes såvel stout som porter) er
undergærede øl brygget på samme malttyper som de "rigtige"
stouts.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 27-10-02 12:21

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> wrote
> Bemærk dog at de danskfremstillede stouts, som f.eks. Carlsbergs
> Porter (der på etiketten kaldes såvel stout som porter) er
> undergærede øl brygget på samme malttyper som de "rigtige"
> stouts.

Denne type kaldes ofte for "Dansk porter" og kendetegner sig ved den sorte
kulør og en alkoholprocent på 7-9

--
Jakob Andersen

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 27-10-02 23:03

Jakob Andersen wrote:

> "Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> wrote
>
> Denne type kaldes ofte for "Dansk porter" og kendetegner sig
> ved den sorte kulør og en alkoholprocent på 7-9
<snip>

Samt det sørgelige faktum at den næstbedste af dem lige er blevet
dræbet af bryggeriet, der ved samme lejlighed gjorde alvor af
reklametruslen "grobuT døR"...

*snøft*

Fra : Jakob Andersen

Dato : 27-10-02 23:10

> [...]
> Samt det sørgelige faktum at den næstbedste af dem lige er blevet
> dræbet af bryggeriet, der ved samme lejlighed gjorde alvor af

Er det rød tuborg der har lidt en så stille død at det er undgået min
opmærksomhed?

--
Jakob Andersen

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 28-10-02 12:30

Jakob Andersen wrote:

> "Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> wrote
>
> Er det rød tuborg der har lidt en så stille død at det er
> undgået min opmærksomhed?
<snip>

Wiibroe Porter, Rød Tuborg og Tuborg Light er alle afgået ved
døden da det blev dåse-tid, men det er ikke noget de skilter
med. Jeg måtte høre det fra en intern kilde (hos Carlsberg), da
de ikke helt så velinformerede mennesker i mit supermarked mente
at det var kædens indkøber der var holdt op med at føre dem.

Jeg savner den Røde Tuborg - det var den eneste "lyse" danske
øl[1] jeg drak, så nu er det kun de gode mennesker i Thisted der
får mine penge. Jeg drak også gerne Wiibroes porter, men nu er
der kun Limfjordsporter på bordet...

[1] Fra de to store koncerner, that is, jeg er holdt op med at
regne Fuglsang, Hancock og Refsvindinge som danske bryggerier,
de kan jo brygge god øl

Fra : thomas andersen

Dato : 29-10-02 15:25

snip

> <snip>
>
> Wiibroe Porter, Rød Tuborg og Tuborg Light er alle afgået ved
> døden da det blev dåse-tid, men det er ikke noget de skilter
> med.

Mine Damer og herrer Fear not, Albani laver en fremragende lager øl, og den
findes stadig. Jeg vil gå så langt som til at postulere at den er bedre en
Rød Tuborg.

Hilsen
Thomas den ølelskende fynbo.

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 29-10-02 17:30

> [...]
den
> findes stadig. Jeg vil gå så langt som til at postulere at den er bedre en

Jeg frygter intet.... I hvert fald ikke så længe der i Bayern og især
Franken brygges fremragende Märzen som til enhver tid kan slå de danske røde
lagerøl. Min opfattelse er at de fleste større danske bryggerier fedter med
malten (Undtaget er dog Hancock). Sikkert pga. de idiotiske
skatteklasseregler som jo går på plato og ikke alkohol! (endnu et stykke
lobbyarbejde fra 'vores' bryggeri) Dertil vil jeg sige at jeg er tilbøjelig
til at mene at dansk byg egner sig godt til svinefoder, men når det kommer
til øl synes jeg de skulle ta' og importere malt lavet af Bayersk eller
Mæhrisk forårsbyg. (Nu bliver Fuglsang folkene sikkert sure). Det smager
fand'me af malt - hvilken fylde og sødme!!!

Hilsen
Bjarke

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 28-10-02 00:42

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> Samt det sørgelige faktum at den næstbedste af dem lige er blevet
> dræbet af bryggeriet, der ved samme lejlighed gjorde alvor af

I så fald må markedsdirkektøren ha' fået kapslen i den gale hals...
Markedsføringskampagnen med Rød Tuborg, det nye glas og alverdens
retrokommunistisk grafisk design må ha' kostet en pæn slat.. Det er da dybt
inkonsekvent at skrotte Rød Tuborg efter en så massiv markedsføring... Suk!
Rød Tuborg må være det ældste mærke i Tuborgs portefølje - uden det skrider
historien om Tuborg bryggeriet langsomt ud i glemslen... Men det gør hele
den gamle Tuborg bryggeri jo i øvrigt også, apropos den gamle
Verdensudstillings flaske, samt det nye byggeri i Tuborg Havn... Nå...
men nok om det... jeg drikker jo alligevel ikke dansk øl - Så jeg skal jo
nødigt snakke ;)

Mvh. Bjarke

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 28-10-02 12:33

Bjarke Bundgaard wrote:

<snip>
> [...]
> Havn... Nå... men nok om det... jeg drikker jo alligevel
> ikke dansk øl - Så jeg skal jo nødigt snakke ;)

Det er samme konsekvente logik der var til stede ved lukningen af
Wiibroe som aktivt bryggeri. De havde netop postet adskillige
millioner i nye maskiner, da de lukkede for produktionen, og
derudover var det alle de "små" serier der kørte på Wiibroe, så
dem bander de nu over at skulle omstille til i tide og utide på
Carlsberg. Det eneste de har opnået er en, givetvis ikke
ubetydelig, skattefordel, men noget siger mig at det alligevel
var en noget kortsigtet løsning. Noget der også gælder for
drabet på den røde...

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 29-10-02 01:09

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote in message
> [...]
gæringsprocessen
> sættes "naturligt" igang vha. en spontan gæring vha. af gærstammer der

Michael Jackson nævner - i en af sine utallige bøger - at et norsk
sætterbryggeri anvender en gammel træstok, hvori der lever en gærstamme.
Stokken dyppes i urten når gæringen skal igang. Det må vel næsten
karakteriseres som vildgær eftersom gærstammen i en sådan stok må formodes
at mutere i ny og næ... Er der for øvrigt nogen der ved noget om den gær der
anvendes til Kongens Bryghus' hvidtøl? Er der tale om en overgær?

Fra : Gerner

Dato : 29-10-02 13:47

On Tue, 29 Oct 2002 01:08:30 +0100, "Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@email.dk> wrote
in dk.kultur.mad+drikke:

>at mutere i ny og næ... Er der for øvrigt nogen der ved noget om den gær der
>anvendes til Kongens Bryghus' hvidtøl? Er der tale om en overgær?

Hm, er KB ikke lavet om til ejerlejligheder, specielt i tårnet ?

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 29-10-02 15:45

"Gerner" <gerner@teknik.dk> wrote in message
> On Tue, 29 Oct 2002 01:08:30 +0100, "Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@email.dk>
wrote
> in dk.kultur.mad+drikke:

> Hm, er KB ikke lavet om til ejerlejligheder, specielt i tårnet ?

Jo, KB er bare et 'brand' uden 'eget' bryggeri.... ligesom Wibroe, Neptun,
Tuborg m.fl... Langt de flest af 'vores' øl bliver brygget på
megabryggeriet i Fredericia. Carlsberg har sågar snakket om helt at lukke
bryggeriet i KBH. Så vidt jeg ved brygger Valby kun specialøl som Semper
Ardens, Gl.Carlsberg Lager, Carls' special og sandsynligvis KB hvidtøl .

Fra : Jakob Andersen

Dato : 29-10-02 17:17

"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@email.dk> wrote
> Er der for øvrigt nogen der ved noget om den gær der
> anvendes til Kongens Bryghus' hvidtøl? Er der tale om en overgær?

Hvidtøl var i gamle dage blot en mørk overgæret bryg der blev brygget på
hvidmalt. Efter indførsel af ølskatten i slutningen af attenhundretallet
blev det vi idag kender som hvidtøl til da man skiftede til den undergærede
i forbindelse med at man skulle have alkoholprocenten ned under 2.25 for
stadig at kunne sælge øllet uden beskatning.

Jeg er dog ikke helt sikker på om KB's hvidtøl følger ovenstående jeg mener
at huske den set som kategoriseret som en Brown Ale som oftest er overgæret.

--
Jakob Andersen