salg på Qxl
Fra : Thomas\(4173\)

Dato : 26-10-02 17:13

Hej Gruppe

Jeg har for ca 3 mdr siden solgt en EU45 knallert på QXL
Køber bød 9000,- men sprang fra, og jeg tilbød den for 8000,- det
accepterede køber.

Den var ikke helt lovlig, men køber ønskede dette, så jeg kørte til
mekaniker og fik det gjort.
mekanikeren reparerede også en løs forbindelse.

Jeg leverede knallerten inde hos køber i KBH i 100% funktionsdygtig stand,
og han kørte en tur på den
og jeg demonsterede den for ham. Vi lavede ligeledes en slutseddel på
handlen.

Køber har ikke kørt på den, men blot haft den stående i sin kolonihave.
Nu har køber ringet, og beklaget sig over at alt havde sat sig, rustet til
osv osv..
Jeg fortalte at det er meget nomalt når man ikke kører (slider) de
forskellige dele.

Han har været til mekaniker med knallerten, og fået skiftet dele for 5000,-
! og mekanikeren
har fortalt køber at, den aldrig har været serviceret. det er rigtig nok,
men den er ikke solgt
som en "serviceret" knallert - på den slutseddel vi lavede er der ikke
krydset af i rubrikken.
Jeg har selv kørt på den i 6 mdr, uden problemer - dog har jeg skiftet
batteriet for 8 mdr siden
og det har mekanikeren også lige gjort !

Nu vil han have jeg skal "spytte" i kassen, hvilket jeg selvfølgelig ikke
kan se som rimeligt,
da den har været i "anden mands hænder" i 3 mdr - det skal jeg da vel ikke
bare acceptere.

desuden tabte jeg selv 5000,- da jeg skyldte 13000,- på den.

Køber har stadig ikke omregistreret knallerten, men dog betalt for
forsikringen.

Håber at nogle kan hjælpe mig med nogle gode råd.

Mvh
Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-02 17:31

Thomas(4173) skrev:

>Køber bød 9000,- men sprang fra, og jeg tilbød den for 8000,- det
>accepterede køber.

Det var storsindet af dig. Et tilbud der accepteres, er bindende.

>Jeg leverede knallerten inde hos køber i KBH i 100% funktionsdygtig stand,
>og han kørte en tur på den og jeg demonsterede den for ham. Vi lavede
>ligeledes en slutseddel på handlen.

Nu skal det tages med forbehold fordi jeg ikke har set knallerten
eller dens stand ved handelen.

Købeloven giver køber ret til at få ordnet egentlige mangler ved
varen hvis de var til stede ved købet. Ved vurderingen af mangler
skal der tages hensyn til varens alder og prisen. Køber har en
toårig frist til et reklamere hvis I ikke har aftalt andet. Men
bevisbyrden for at manglen var til stede ved købet, påhviler
køber, og den bliver nok svær at løfte som du beskriver det.

>Køber har ikke kørt på den, men blot haft den stående i sin kolonihave.
>Nu har køber ringet, og beklaget sig over at alt havde sat sig, rustet til
>osv osv..

At der er problemer efter tre måneders stilstand, kan man ikke
bebrejde dig.

>men den er ikke solgt som en "serviceret" knallert - på den slutseddel
>vi lavede er der ikke krydset af i rubrikken.

Det er udmærket at du har en slutseddel.

>Nu vil han have jeg skal "spytte" i kassen, hvilket jeg selvfølgelig ikke
>kan se som rimeligt, da den har været i "anden mands hænder" i 3 mdr -
>det skal jeg da vel ikke bare acceptere.

Nej, ikke som sagen er beskrevet.

>Køber har stadig ikke omregistreret knallerten, men dog betalt for
>forsikringen.

Hvis du kan komme til at hænge på nogle regninger som følge af at
den ikke omregistreres og omforsikres (?), så ville jeg i dit
sted hastigt opsige det der kan opsiges.

--
Bertel

Fra : GniTocs

Dato : 26-10-02 23:17

Bertel Lund Hansen skrev:

> Købeloven giver køber ret til at få ordnet egentlige mangler ved
> varen hvis de var til stede ved købet.

Naturligvis medmindre sælger har gjort køber opmærksom på
eventuelle fejl og mangler, inden handlen indgåes.
Feks. solgte jeg for et par måneder siden en 2½ år gammel scooter,
som havde været udsat for tyveri, og senere var solgt på politiets
auktion for hittegods. Jeg oplyste klart til køber at han skulle være
klar over at den altså var i dårlig stand, og rent ud sagt lignede et vrag.
Jeg håber da ikke køber vender tilbage med en værkstedsregning til mig :)

Mvh. Finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-02 23:34

GniTocs skrev:

>Naturligvis medmindre sælger har gjort køber opmærksom på
>eventuelle fejl og mangler, inden handlen indgåes.

Det er korrekt. Det står direkte i købeloven:

§ 77 b.   Køberen kan ikke påberåbe sig en mangel, som køberen var
   eller måtte være bekendt med ved aftalens indgåelse,
   medmindre der er holdepunkt herfor i aftalen eller
   sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed.

Den sidste tilføjelse kunne f.eks. dække en skruppelløs sælger
der bilder en totalt uvidende kunde ind at en grov fejl er normal
for den pågældende vare.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-10-02 23:43

Scripsit "GniTocs" <gnitocs@oop.dk>

> Naturligvis medmindre sælger har gjort køber opmærksom på
> eventuelle fejl og mangler, inden handlen indgåes.

Hvis det er aftalt at varen har en eller anden egenskab (fx "næsten
rustet igennem, kan ikke køre"), er den egenskab pr. definition ikke
en mangel.

--
Henning Makholm "De er da bare dumme. Det skal du bare sige til dem."

Fra : GniTocs

Dato : 26-10-02 23:19

Thomas skrev:

> Køber har stadig ikke omregistreret knallerten, men dog betalt for
> forsikringen.

Knallerten skal være indregistreret i den faktiske ejer/brugers navn.
Køber har 3 uger fra handlen indgåes til at ordne dette.

Mvh. Finn