Dødsulykker på MC i forhold til i bil?
Fra : Andrew

Dato : 26-10-02 16:55

Hej

Hvis man kigger på hvor mange MC'ister der dræbes i trafikken set i forhold
til hvor mange bilister der dræbes, hvordan ser statistikken så ud?

Folk som jeg fortæller at jeg har fået mc-kørekort kigger forskrækket på mig
og sir': "UHA, det er jo forfærdeligt farligt". Hvordan ser tallene egentlig
ud? set i forhold til hinanden, blir' der så ikke dræbt flere bilister end
motorcyklister? Jeg mener ikke selve antal dræbte, der er jo flere bilister
en mc'ister.

Mvh Anders

Fra : Michael K. S.

Dato : 26-10-02 17:45

On Sat, 26 Oct 2002 17:55:24 +0200, "Andrew" <andvalen@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>motorcyklister? Jeg mener ikke selve antal dræbte, der er jo flere bilister

Man kan opgøre det på mange forskellige måder,men næsten uanset
hvordan man vender og drejer det, er konklusionen at det er langt
farligere at køre motorcykel end at køre bil.Det opgøres tit fra
officiel side som antal dræbte pr. personkm. og målt på den måde er
det sidste tal jeg har hørt om ca. en faktor 30 højere for
motorcyklister - Altså markant.Dette tal er dog vist efterhånden ret
gammelt og nyere tal ville moderere dette noget,da antallet dræbte i
den seneste årrække har været stærkt faldende.I øjeblikket omkommer
der ca. 20 motorcyklister om året i trafikken,dette tal skal ses i
relation til en bestand af indreg. MC'ere på ca. 80.000.Du kan selv se
lidt tabeller her :

http://www.sitecenter.dk/claus-lorentzen/dst/

Så ja det er en hel del farligere at køre MC end bil,måske lige på nær
et område,risikoen for at dø af kedsomhed i en bil er ca. 1000 gange
højere end på en MC.....

Er det så for farligt,well det afhænger i nogen grad af en selv på
såvel prioriteringsområdet som hvordan man kører....

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-10-02 20:01

On Sat, 26 Oct 2002 18:45:29 +0200, Michael K. S. <MichaelKS@image.dk>
wrote:

Hej Michael.

>Så ja det er en hel del farligere at køre MC end bil,måske lige på nær
>et område,risikoen for at dø af kedsomhed i en bil er ca. 1000 gange
>højere end på en MC.....

Prøv at rense MC statistikken for ØV'erter

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Michael K. S.

Dato : 26-10-02 19:36

On Sat, 26 Oct 2002 20:00:40 +0100, Steen Gruby
<oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> wrote:

>Prøv at rense MC statistikken for ØV'erter

Nej tak det gider/gad jeg ikke,du er velkommen ).Det ændrer
imidlertid heller ikke noget ved konklusionen : Langt farligere at
køre MC end at køre bil,om det er en faktor 10 eller 50 er vel ikke
specielt afgørende i denne sammenhæng,og der er iøvrigt heller ikke
enighed om hvilken opgørelsesmetode der er mest
relevant/rimelig.Statistikken bruges iøvrigt ikke sjældent imod
motorcyklister,sidst var det bla. en del af argumentationen der blev
brugt imod en afgiftsnedsættelse.

-M

Fra : klr

Dato : 26-10-02 20:52

Der er ca. 25 gange så mange personbiler som MC'ere. Der er ca. 8 gange så
mange tilskadekomne bilister som MC'ister. Disse tal kan findes på Danmarks
statistik.
Hvis man ikke tager hensyn til antal kørte kilometer, er risikoen altså ca.
3 gange større for MC'ister end for personbilister. Antal kørte km. pr. bil
er vel ca. 4 gange det kørte antal km pr. MC (rent sjus).

Altså er risikoen ca. 12 gange større pr. kilometer for MC. Det hele skal
imidlertid ses i forhold til, at risikoen for at komme tilskade i det hele
taget (Personbil eller MC) er ca. 20.000/2.000.000 =1% (uanset
kilometertal).

Så vidt jeg kan se, er tallene forholdsvis de samme mht. uheldsalvoren.

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 26-10-02 21:17

"klr" <ceakr@vibamt.dk> wrote in message news:aperne$qmf$1@sunsite.dk...
> [...]
> kilometertal).
>
> Så vidt jeg kan se, er tallene forholdsvis de samme mht. uheldsalvoren.

Hej, et problem med disse statistikker er, at det relative antal førrere i
"usikkerhedsgruppen" mand mellem 18-25 er langt større ved motorcyklister.
Sammenligner man bil og mc for personer i denne gruppe ville man få et meget
mere realistisk billede.
Desuden er der vel mange fartglade der vælger mc istedet for bil.
Altså mener jeg ikke man kan bruge de tilstedeværende statistikker til at
afgøre om man selv er mest udsat for ulykke på mc eller bil.

Efterhånden bruges statistikker til de mest latterlige konklusioner i vores
registreringssamfund.
mvh Erland

Fra : klr

Dato : 26-10-02 21:29

Det er jeg sådan set ikke uenig i. Det er ganske klart, at tallene trænger
til "rensning". Men det er delvis umuligt på grund af mangel på statistik på
f.eks. bagvedliggende årsager (sprit, medicin, træthed osv. ). Men jeg er
ikke sikker på det vil være til MC-fordel. F.eks. ved man, at mange uheld i
bil skyldes, at man falder i søvn - det gør man ikke på MC . Relativt
mange uheld på MC, skyldes faktisk fejl hos bilister (udkørsel fra sidevej -
MC overses), det mener jeg faktisk er undersøgt.

Uanset om man kører i bil eller MC, har man dog selv stor indflydelse på, om
uheld sker. Jeg holder f.eks. skarpt øje med dem der skal ud fra sideveje -
det er jo hurtigt at accelere op igen, især på MC .

klr
Yamaha Bulldog

Fra : Michael K. S.

Dato : 26-10-02 21:46

On Sat, 26 Oct 2002 22:17:21 +0200, "Erland R. Nielsen"
<erland_refling@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Altså mener jeg ikke man kan bruge de tilstedeværende statistikker til at
>afgøre om man selv er mest udsat for ulykke på mc eller bil.

Enig,man ved nok udmærket godt selv om man er i risikogruppe eller
ej.For mig personligt blev gadekørsel for farligt og ikke risikoen
værd i forhold til udbyttet - er derfor stort set droppet og kører RR
i stedet.

>Efterhånden bruges statistikker til de mest latterlige konklusioner i vores
>registreringssamfund.

Statistik er jo forholdsvis simpelt,tolkningen af tallene
derimod......)

-M

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-10-02 23:19

On Sat, 26 Oct 2002 22:17:21 +0200, "Erland R. Nielsen"
<erland_refling@mail1.stofanet.dk> wrote:

Hej Erland.

>Efterhånden bruges statistikker til de mest latterlige konklusioner i vores
>registreringssamfund.

Jeg er helt enig - løgn gradueres i tre stadier:
Hvid løgn, sort løgn og statistik.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Pein

Dato : 26-10-02 22:18

"Erland R. Nielsen" skrev ...

> [...]
> få et meget mere realistisk billede.
> Desuden er der vel mange fartglade der vælger mc istedet for bil.

Helt rigtige betragtninger.
Jeg tror det vil give et fuldstændigt andet billede hvis der fandtes
statistikker der var så grundige, at der var taget hensyn til disse
ting.
Det må kunne laves. Nogen der har mod på opgaven?

> Altså mener jeg ikke man kan bruge de tilstedeværende statistikker
> til at afgøre om man selv er mest udsat for ulykke på mc eller bil.

Igen helt enig. Min personlige fornemmelse efter 20 år som bilist og 17
år som mc-ist (har dog kørt mest mc) er, at risikoen for at omkomme er
lidt mindre på mc, men risikoen for at komme til skade er 2-3 gange
større.

Praksis viser dog noget lidt andet, da mine mc styrt hidtil ikke har
kostet mere end blå mærker og hudafskrabninger, mens biluheld har kostet
sting og hospitalsindlæggelse. Men det er tilfældigheder.

Hvorfor tror jeg der er større chance for at overleve på mc?
1) Sikkerhedsudstyr. På mc bruger man hjelm. Jeg har prøvet et ret lille
færdselsuheld hvor jeg slog hovedet ret kraftigt, og det kunne let have
været fatalt. Havde jeg haft hjelm på var der ikke sket noget.
På mc kører jeg med fuldt sikkerhedsudstyr, og jeg er overbevist om at
det betyder meget.
Skulle jeg en dag ryge ud over bondemandens mark med 110 vil jeg heller
gøre det i fri luft iført mit mc udstyr, end uden hjelm indeni en bil
der ruller rundt.
2) Mobilitet. Jeg har flere gange været i situationer hvor jeg helt har
undgået uheld i kraft af at være på motorcykel, men hvor der ikke havde
været plads til en bil.
3) Opmærksomhed. Mange dødsulykker sker fordi man falder i søvn bag
rattet på motorvej og større landeveje. Man falder ikke i søvn bag
styret på en mc. Ikke mig i hvert fald.
Og generelt er man mere opmærksom på selve kørslen som motorcyklist,
hvor man som bilist lige skal indstille radioen og finde den der knap
til varmen i sidespejlene.

Det er i hvert fald hvad jeg tror. Mange vil nok ryste på hovedet. Men
som Erland mener jeg at de tilstedeværende statistikker ikke kan bruges
til at afgøre om en og samme person vil klare sig bedst på mc eller i
bil, rent uheldsmæssigt.

/Pein
Honda TransAlp
Yamaha DT125R
(og en b*l)

Fra : Michael K. S.

Dato : 26-10-02 22:36

On Sat, 26 Oct 2002 23:17:57 +0200, "Pein" <niels@pein.fjerndette.dk>
wrote:

>Det er i hvert fald hvad jeg tror.

Tro er godt men viden er bedre

> Mange vil nok ryste på hovedet.

Njah ikke ryste på hovedet,men det er ret personlige betragtninger
mange af dem som ikke lader sig udvide til en stor gruppe og hvor vidt
de holder,det øhhh ....er usikkert

>Men
>som Erland mener jeg at de tilstedeværende statistikker ikke kan bruges
>til at afgøre om en og samme person vil klare sig bedst på mc eller i
>bil, rent uheldsmæssigt.

Nej,men det er da heller ikke statistiks fornemste opgave at udtale
sig om enkeltpersoners risiko,men snarere en gruppe som helhed. .

Men det er da helt rigtigt at man som motorcyklist kan gøre _meget_
selv for at nedsætte risikoen,tilsvarende er der også en stor gruppe
MC'ister for hvem sikkerhed er en by Rusland og som kører som var de
udødelige .

Personligt gør jeg mig ingen illusioner,jeg ved godt det ikke er
ufarligt at køre MC,men på den anden side - livet er farligt,man dør i
sidste ende af det....Og at køre bil er eddermame r*vsygt.

-M

Fra : Pein

Dato : 27-10-02 13:23

"Michael K. S." skrev ...

> Tro er godt men viden er bedre

Amen to that.
Det kunne være rart en dag at se nogle sammenlignelige statistikker.
Evt. blot renset for aldersforskel og selvfølgelig øverter.

> Men det er da helt rigtigt at man som motorcyklist kan gøre
> _meget_ selv for at nedsætte risikoen,tilsvarende er der også
> en stor gruppe MC'ister for hvem sikkerhed er en by Rusland
> og som kører som var de udødelige .

Jep. Jeg kender en del der erkender at de kører meget mere aggressivt på
MC end i bil, og nogle af dem er af samme årsag holdt op med at køre MC.

/Pein

Fra : Bo Stilling Christia~

Dato : 28-10-02 12:12

Pein <niels@pein.fjerndette.dk> wrote in article
<KUQu9.179953$Qk5.6392667@news010.worldonline.dk>...
> Jep. Jeg kender en del der erkender at de kører meget mere aggressivt på
> MC end i bil, og nogle af dem er af samme årsag holdt op med at køre MC.
>
> /Pein

Jeg har det faktisk lige modsat, at jeg kører mindre aggresivt på MC. Jeg
ved, jeg er det svage led og giver gerne plads på f.eks motorvejen. Ligger
der én lige i r*ven af mig, når jeg kører MC, så trækker jeg ubetinget ind,
hvis der er plads. Hvis det er i bil ville jeg aktivere bremselyset (uden
at bremse) for på den måde at signallere ét eller andet overfor ham bagved,
at han er for tæt på. (Man har jo som bekendt en tommelfingerregel om det
halve antal meter af farten i km/t. Det er f.eks. 55 meter ved 110 km/t -
det er der mange der ikke overholder).

Hilsen

Bo Stilling Christiansen
XJ600

Fra : Kenneth Straarup

Dato : 30-10-02 12:42

> [...]
> (Man har jo som bekendt en tommelfingerregel om det halve antal meter
> af farten i km/t. Det er f.eks. 55 meter ved 110 km/t - det er der

Mange? Er der nogen?

Jeg har altid hadet folk der skal køre lige i røven på andre (mig). I bil
kan jeg som regel leve med det, selvom det pisser mig af, men på mc bliver
jeg altid smadderrasende. Hvis jeg skal dø på mc, vil jeg sgu hellere køre
ind i et træ end køres ned bagfra af en Bent i sin madkasse. Så jo, jeg
trækker også ind hvor der er plads, men jeg er heller ikke interesseret i
at han skal overhale mig med en afstand af 2-3 cm, så han får som regel
gestikulerende besked på at gå sin vej bagud.
Det virker dog ikke altid. For et stykke tid siden ville Bent meget gerne
køre 300 km/t på det tidspunkt hvor der var tåget, regnvejr og mørkt, og
han kørte tilfældigvis bag mig på en frakørselsvej. Man prøver så efter
bedste overbevisning at forklare ham at han skal fjerne sig. Det forstår
han ikke, så man slipper gassen, vender sig om og peger på sit baghjul...
så ville man mene den var forståelig, i hvert fald...og så prøver han at
overhale mig indenom... suk.

Mvh,

-Kenneth Straarup.

Fra : Michael K. S.

Dato : 26-10-02 21:38

On Sat, 26 Oct 2002 21:51:48 +0200, "klr" <ceakr@vibamt.dk> wrote:

>Hvis man ikke tager hensyn til antal kørte kilometer, er risikoen altså ca.
>3 gange større for MC'ister end for personbilister. Antal kørte km. pr. bil
>er vel ca. 4 gange det kørte antal km pr. MC (rent sjus).

Du glemmer bare her at der i gennemsnit er flere i hver bil end på
MC,hvor mange køretøjer har hver person,kørsel på ikke ind.reg.
køretøjer (ikke så sjældent med en dødsulykke på MC-prøveplade)
osv-osv. så så simpelt kan det ikke opgøres,hvis man vil frem til
personkm.

>Altså er risikoen ca. 12 gange større pr. kilometer for MC.

Det er antagelig ikke helt forkert,jeg er faktisk ikke klar over om
der findes nyere præcise tal,men igen konklusionen er ikke til at tage
fejl af

>Det hele skal imidlertid ses i forhold til, at risikoen for at komme
>tilskade i det hele taget (Personbil eller MC) er ca. 20.000/2.000.000 =1% (uanset
>kilometertal).

For så vidt rigtigt,om man så vil kalde det en stor eller lille risko
- tjah ).

-M

Fra : BoS

Dato : 27-10-02 02:54

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse

> Så ja det er en hel del farligere at køre MC end bil,måske lige på nær
> et område,risikoen for at dø af kedsomhed i en bil er ca. 1000 gange
> højere end på en MC.....

"Jeg vil heller' dø af grin end jeg vil kede mig ihjel
Bob bob bøllebøb bølle bob bob"

hihi...
Bo S

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 26-10-02 21:34

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> lagde en arm i

> [...]
> dræbt flere bilister end motorcyklister? Jeg mener ikke selve antal
> dræbte, der er jo flere bilister en mc'ister.

Selvfølgeligt er det farligere at køre mc. Du sidder jo uden på og
beskytter jo nærmest motorcyklen i modsætning til en bil hvor bilen
beskytter dig i et sammenstød.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Pein

Dato : 26-10-02 22:34

"Rune D. Jørgensen" skrev >
> Selvfølgeligt er det farligere at køre mc. Du sidder jo uden på og
> beskytter jo nærmest motorcyklen i modsætning til en bil hvor bilen
> beskytter dig i et sammenstød.

Til gengæld har du ikke hjelm på i en bil. Og risikoen for at falde i
søvn under kørslen er nærmest ikke-eksisterende på mc.

Jeg synes slet ikke noget er selvfølgeligt her. Uheldsrisikoen afhænger
af personen.

Mvh. Niels Pein

Fra : klr

Dato : 27-10-02 10:11

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvis man kigger på hvor mange MC'ister der dræbes i trafikken set i
forhold
> til hvor mange bilister der dræbes, hvordan ser statistikken så ud?

Hej Anders.

Jeg har hentet følgende fra DS's statistikbank.

http://www.statistikbanken.dk/

Tallene er antal dræbte og vedrører 2001.
Almindelig personbil
0-17 år 19
18-24 år 49
25-44 år 70
45-64 år 46
65- år 54
Uoplyst alder 0
Motorcykel
0-17 år 0
18-24 år 5
25-44 år 5
45-64 år 1
65- år 1
Uoplyst alder 0

Som du kan se er der faktisk "kun" 12 dræbte MC'ister - men ikke mindre end
228 dræbte bilister. Dvs. ca. 20 gange så mange bilister som MC'ister. Det
svarer næsten til forholdet mellem antal biler og antal MC'ere.

Hvis vi antager at tommelfingerreglen med en risiko der er 8 gange større
for tilskadekomst for MC (pr. kørt kilometer) - er det faktisk sådan, at
hvis man kommer tilskade er chancen for at overleve på en MC langt større
end for en bilist. ca. dobbelt så stor faktisk. Det er da interessant. Noget
af det kan dog forklares ved, at der er flere personer i en bil end på en
MC.

Mht. aldersgruppe er det straks lidt værre - da jeg ikke kan finde
opgørelser over aldersfordeling på ejere af indregistrerede køretøjer. Der
er næppe en jævn fordeling. Men tallene ser ikke umiddelbart ud til at pege
på noget bestemt.

Men tallene viser også, at en del dræbte må være passagerer. Og det
indikerer muligvis, at der er grund til at rense risikoen (den på de 8 gange
større for MC) - men tallene hertil kan jeg ikke umiddelbart finde. Det sker
jo, at der er mere end 1 passager på en MC.

Mvh
klr

Fra : Claus Rolsted

Dato : 28-10-02 01:35

"klr" <ceakr@vibamt.dk> skrev i en meddelelse news:apgaij$12p$1@sunsite.dk...
(snip)
> Som du kan se er der faktisk "kun" 12 dræbte MC'ister - men ikke mindre end
> 228 dræbte bilister. Dvs. ca. 20 gange så mange bilister som MC'ister. Det
> svarer næsten til forholdet mellem antal biler og antal MC'ere.

Der skal nok også tages højde for, at mc'ister i gennemsnit har flere MC'er
end billister har biler. Bemærk blot hvor mange mc'er de forskellige personer
her i gruppen har ved at læse signaturer.
Det øger størrelsesforholdet til ugunst for mc-kørsel.

Og som svar på det i de andre indlæg eftersøgte: Der er faktisk lavet
statistik over mc-kørsel renset for øverter og andet.
Danmarks TransportForskning har i 2002 efter opfordring fra Trafikministeriet
udgivet en rapport om 45-knallert-kørsel. Rapporten tager udgangspunkt i
Arbejdsrapport 1/1999 fra Rådet for Trafiksikkerhedsforskning.
Arbejdsrapporten beskrev for perioden 1. januar 1995 - 30. september 1997
uheld med 45-knallert, mc og 30-knallert.

Rapporten indeholder således også nøgletal og -statistik for mc-kørsel
udspecificeret og renset for 45- og 30-knallerter.

I rapporten føres der statistik for følgende variabler (med dertil hørende
underopdelinger):
Variabler som er faste for uheldsstedet, variabler som kan variere for
uheldsstedet, variabler som beskriver uheldets karakter, variabler knyttet
til køretøjet og variabler knyttet til føreren (herunder bl.a. alder, køn,
sygdom, kørekort, udstedelsesår for første kørekort, hjelmbrug, spiritusbrug
og promille, personskade og passagerskade).

Tjek rapporten ud hvis du er interesseret i at læse nærmere (jeg smider den i
news:dk.binaer.motor om et øjeblik).

I den forbindelse vil jeg gerne henvise til følgende afsnit (angivne
sideantal er i pdf-dokumentet, ikke i rapporten):

"Undersøgelsen viser, at risikoen for uheld ved kørsel på 45-knallert er den
samme, som ved kørsel på motorcykel og lavere end ved kørsel på 30 km
knallert. Målt i forhold til personbil er det pr. kørt km 50 gange farligere
at
køre 45-knallert eller motorcykel og 75 gange farligere at køre 30 km
knallert." (s.5)

"Risikoen ved kørsel på 45-knallert er beregnet til den samme som ved kør-sel
på motorcykel, nemlig ca. 20 dræbte eller alvorlige skader pr. 10 mio.
km.
Riskoen ved kørsel på 30 km knallert er ca. 50% højere, ca. 30 dræbte eller
alvorlige skader pr. 10 mio. km. Det skal understreges, at
risikoberegnin-gerne
er behæftet med en stor usikkerhed, mellem 25% og 53%. Dette skyl-des
det relativt beskedne turantal, der ligger til grund for beregningerne.
Det fremgår af tabellen, at den årlige kørsel pr. 45-knallert er stort set
det
samme som for motorcykel. Der findes ikke tilgængelige oplysninger om
antallet af 30 km knallerter, derfor kan knallerternes årskørsel ikke
bereg-nes.
Risikoen ved kørsel som fører i personbil er til sammenligning 0,4 dræbte
og alvorligt tilskadekomne pr. 10 mio. km. Det er således ca. 50 gange
farligere at køre på 45-knallert end at køre i personbil.
Da risikoen ved kørsel på 45-knallert (og de andre tohjulede motorkøretø-jer)
er så høj i forhold til risikoen ved kørsel i personbil, er det ikke
hen-sigtsmæssigt
ud fra en trafiksikkerhedsbetragtning at tilskynde til yderli-gere
kørsel på 45-knallert (eller på de øvrige tohjulede motorkøretøjer)."
(s.14)

"Risikoen ved kørsel på 45-knallert er ligeså så høj som ved kørsel på
mo-torcykel
(bedømt ved antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne pr. kørt
km). Kørsel på almindelig knallert er dog endnu farligere. Set i forhold til
risikoen ved kørsel som fører af en almindelig personbil er det :
50 gange farligere at køre 45-knallert eller motorcykel
75 gange farligere at køre på almindelig knallert." (s.54)

Rapporten tager, som det er angivet i forordet, udgangspunkt i perioden 1.
januar 1995 - 30. september 1997, så det er selvfølgelig muligt, at
statistikken ser bedre ud i dag, men der foreligger mig bekendt ikke
undersøgelser i samme omfang af nyere dato.

--

mvh. Claus Rolsted
Honda CX 500 Standard, 1983 og

Fra : Michael K. S.

Dato : 28-10-02 03:24

On Mon, 28 Oct 2002 01:34:54 +0100, "Claus Rolsted"
<rolsted@nospamNOSPAM.dk> wrote:

>Og som svar på det i de andre indlæg eftersøgte: Der er faktisk lavet
>statistik over mc-kørsel renset for øverter og andet.

Det er der ja,spørgsmålet er blot hvor godt dette stykke arbejde er
lavet og DMC har været stærkt kritisk overfor rapporten og ikke mindst
dens konklusioner,flg. er sakset fra DMC's HP :

"Danmarks Transportforskning udsendte i sidste uge en ny rapport om
uheldsrisiko for 45-knallerter i sammenligning med andre to-hjulede
motorkøretøjer.
Danske Motorcyklisters Råd, DMC er meget uenig i de dele af
konklusionen, som omhandler risiko ved motorcykelkørsel rapporten,
idet der i det offentliggjorte er set bort fra den statistiske
usikkerhed i forbindelse med beregning af egenrisikoen.
Af rapporten fremgår det, at usikkerheden er på 44-53% ved beregningen
af egenrisiko for motorcykler, og med denne usikkerhed synes det
uforsvarligt at konkludere en eksakt faktor for uheldsrisiko i forhold
til bilkørsel, sådan som det fremgår af pressemeddelelsen.
Den usikkerhed i talmaterialet afspejles ikke i en kritisk vurdering
af tallene når de i rapporten sammenlignes med andre motoriserede
to-hjulede køretøjer.
At uheldsrisikoen bliver beregnet så højt, som det fremgår af
rapporten, kan henføres til at den gennemsnitligt årlige kørselsmængde
på 1777 km, som indgår i vurderingen, ikke er i overensstemmelse med
DMC's opfattelse af den reelle kørselsmængde.
Et reelt kørselsbehov på 8-10000 kilometer om året er mere realistisk
for de motorcykler, der reelt er i brug, dels ud fra den omsætning af
både dæk og sliddele, der er i motorcykelbranchen, dels ud fra det
kendskab DMC har til forbrugsvanerne blandt motorcyklister. En
forbrugerundersøgelse i Norge viste at kørselsmængden her var på lidt
over 8000 km/år.
Alene en firedobling af kørselsmængden for motorcykler reducerer
således uheldsrisikoen til kun en fjerdedel af de risikotal, der er
bragt til sammenligning med 45-knallerterne.
At tallene er meget usikre kan illustreres ved at den beregnede
egenrisiko for dræbte og alvorligt tilskadekomne i følge rapporten er
steget med 21% fra 1998 til 1999, og i samme periode er antallet af
motorcykeluheld pr. 1000 motorcykler i følge Danmarks Statistik stort
set uændret fra 5,88 i 1998 til 5,84 i 1999.
Desuden finder DMC, at det statistiske grundlag for vurdering af
uheldsrisiko er for tyndt, idet tallene for 1998 og 1999 i rapporten
kun er baseret på henholdsvis 82 og 86 ture med motorcykel. I en
arbejdsrapport fra Rådet for Trafiksikkerhedsforskning fra 1999, som
også beskrev uheldsricisi blev der iøvrigt gjort opmærksom på at det
var for usikkert at konkludere noget eksakt på så usikre tal, som
indgik for motorcykler i den rapport.
Endelig synes det værd at påpege det positive ved at der har været en
generel nedgang i antallet af uheld med motorcykler de seneste 5 år. "

Fra : per

Dato : 28-10-02 16:00

Jeg savner lidt statistik om aldersgrupperne,

Altså risikoen for f.eks. 20 - 30 årige motorcykel contra bil og

50 - 60 årige mc .- contra bil .

Mvh Per (kørt mc i 25 år, 12 ulykker 1 selvforskyldt 11 bilistens skyld

ps. jo det er farligere at køre mc, men for mig ville det være farligere at
lade være, for så havde jeg sgu nok begået selvmord af kedsomhed.

Så mc-kørsel har reddet mit liv ))

Fra : Claus Lorentzen

Dato : 01-11-02 19:35

Jeg har ikke check på ulykkestallet i bil, men jeg har nogle tal og grafer
på:

http://www.sitecenter.dk/claus-lorentzen/dst/