Grønne peberfrugter
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-10-02 16:03

Hej

Jeg har lige købt 8 store grønne peberfrugter, men hvad skal jeg
egentlig bruge dem til? De passer ikke så godt til hverken farserede
porrer eller gammeldags oskesteg som er menuen her i weekenden.

Kan de bare skæres i stykker og fryses, de vil vel ikke være sprøde
efter fryseren, men en gryderet kan man vel altid bruge dem i? Kan man
sylte dem på en eller anden måde?

Ideer modtages gerne, det skal bare være noget der forlænger
holdbarheden.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 27-10-02 09:00

> [...]
> sylte dem på en eller anden måde?
>
> Ideer modtages gerne, det skal bare være noget der forlænger

Hej Trine

Jeg har i mine grønne syltebog fundet følgende dog uafprøvede opskrift:

Syltede peberfrugter

Ingredienser:
2 grønne, 2 røde og 1 gul peberfrugt, ialt cirka 850 g, 1 liter vand, 3 spsk
vand.

Syltelage: 4 dl eddike, 250g sukker, 1 tsk atamon.

Peberfrugterne flækkes, renses for kerner og skæres i strimler.
Peberstrimlerne lægges i koldt vand tilsat salt efterhånden, som de skæres.
Heri skal de ligge i 3 timer. Saltlagen sies fra. Eddike og sukker bringes i
kog. Peberstrimlerne drysses i og varems igennem til kogepunktet. Atamon
tilsættes. Fyldes i varme atamonskyllede glas, der bindes til med det samme.

Jeg håber "bidraget" kan bruges. I forhold til nedfrysning har jeg desværre
ingen erfaringer, men jeg kan forestille mig, de bliver ret bløde og nok kun
kan bruges til gryderet.

Mvh.
Mette Sørup

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 27-10-02 09:08

> Kan de bare skæres i stykker og fryses, de vil vel ikke være sprøde
> efter fryseren, men en gryderet kan man vel altid bruge dem i?

Du kan sagtens fryse dem.
Skær dem i strimler eller tern, og frys 2-300 g i hver pose.
Udover gryderetter er de også meget velegnede på pizza.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Pia

Dato : 27-10-02 09:29

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> wrote in message

> [...]
> Skær dem i strimler eller tern, og frys 2-300 g i hver pose.
> Udover gryderetter er de også meget velegnede på pizza.

Kan de fleste groensager fryses? Hvad med porrer (jeg har lige nogle til
overs, som jeg nok ikke kommer ti at bruge)? Er der en speciel sags
groensager, der ikke egner sig?

Pia

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-10-02 10:52

"Pia" <pia.a.reynolds@btinternet.com> skrev i en meddelelse

--- klip---

> Kan de fleste groensager fryses?

Ja. Men de fleste skal blancheres, dvs. koges kort og afkøles hurtigt i
koldt vand.
Jeg gjorde det engang, men når Brugsen har de gode på tilbud, er det ikke
umagen værd selv at bøvle med det, hvis man har andet at lave (og hvem har
ikke det?)
Spis dem I kan nå, forsyn naboer, familie og venner og lad fugle og snegle
tage resten.

>Hvad med porrer (jeg har lige nogle til
> overs, som jeg nok ikke kommer ti at bruge)?

Hammergode at fryse, og hvis du skærer dem i tynde skiver (går nemt i en
food-processor), behøver du ikke blanchere dem.
Når du tager dem op af fryseren, er det bedst at bruge dem direkte uden
optøning
De næste 14 dage vil fryseren lugte herligt af porrer, når du åbner den -
men bare rolig: hverken islagkagen eller jordbærrene tager smag af det. Jeg
var selv panisk første gang: Var det hele nu ødelagt? Heldigvis ikke.

>Er der en speciel sags
> groensager, der ikke egner sig?

Ja- alt hvad der kan købes billigt og frisk vinteren igennem.
Bladbede er absolut ikke sagen.

Hilsen Inger

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 27-10-02 11:34

> Kan de fleste groensager fryses? Hvad med porrer (jeg har lige nogle til
> overs, som jeg nok ikke kommer ti at bruge)? Er der en speciel sags
> groensager, der ikke egner sig?
>
> Pia

Du kan sagtens fryse dine porrer. Den skærer dem ud som du ønsker det.
Derefter giver du dem en meget kort tur i noget spilkogende vand. Derefter
kan de fryses ned i passende portioner.

Mvh.
Mette Sørup