antal columns i en row
Fra : Michael Hoummark

Dato : 26-10-02 14:54

Hej alle

Er der en smarter måde at gøre dette, så jeg slipper får at få brugeren til
at skrive hvormange columns der er (antalForespoersler)

på forhånd tak

MvH
Michael
public Vector dbSelect(String querry, int antalForespoersler)
{

Vector infoSQL = new Vector();
Vector infoSQL2 = new Vector();
try
{
ResultSet rs = stmt.executeQuery(querry);
while (rs.next())
{
infoSQL2 = new Vector();

for(int i = 1; i <= antalForespoersler; i++)
rs.getObject
infoSQL2.addElement(((String)rs.getObject(i)).trim());
infoSQL.addElement(infoSQL2);
}
}
catch(Exception e)
{
infoSQL.clear();
infoSQL.add("ERROR I DB");
System.out.println("Problem med database: "+e);
e.printStackTrace();
}
return infoSQL;
}

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-02 16:40

Michael Hoummark skrev:

>Er der en smarter måde at gøre dette, så jeg slipper får at få brugeren til
>at skrive hvormange columns der er (antalForespoersler)

Ja, du kan benytte dig af at Java kaster en undtagelse hvis du
prøver at tilgå et element fra en søjle som ikke findes i svaret.
Kør en løkke til undtagelsen dukker op, og gå derefter til næste
result og gentag.

Sørg blot for at du fanger den præcise undtagelse så du kan lade
den nuværende catch fange alle egentlige fejl.

--
Bertel

Fra : Christian Hemmingsen

Dato : 26-10-02 17:51

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> [...]
>
> Sørg blot for at du fanger den præcise undtagelse så du kan lade
> den nuværende catch fange alle egentlige fejl.

Dårlig løsning. En exception er urimelig dyr at håndtere og bør kun
bruges til at håndtere - netop - exceptionelle situationer og ikke til
at signalere at nu skal man hoppe ud at en løkke.

Kig på ResultSet.getMetaData(), den burde kunne oplyse om hvor mange
kolonner der er.

--
Christian Hemmingsen

Fra : Michael Hoummark

Dato : 26-10-02 20:31

Jeg takker det var lige det jeg skulle bruge.

forsat god weekendt :)