/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
RD 3½ - starter ok - men tar ik' RMP.
Fra : wheeler


Dato : 26-10-02 13:53

Hej NG,

Jeg er lidt på herrens mark. Efter at have kørt på min nyerhvervede rd'er er
der opstået følgende problem.


Den kørte ganske fint her i eftermiddags, kørte 20 km i stille tempo -
tankede 7 liter 95 blyfri, fortsatte i stille tempo 5 km. Men så hører
idylen op

Lige pludselig gik den ud - ind til siden og kickstarte den - gasse lidt
op - ved nøjagtigt 2700 rmp går den ud igen... i fjerde forsøg lykkedes det
at stige i omdrejningstallet (og jeg droppede min planlagte langtur og
bevægede mig i lige kurs hjem). Efter 3 km sker det igen - maskinen går
ud - ind til siden - starter fint.....Men denne gang går det konsekvent ud
ved 2700 rmp. uanset om det er i 4 gear eller i neutral..

Jeg får kantet mig hjem ved 2700 i 4 gear - men hvad er mon galt..

Maskinen erhvervede jeg som sagt i går (og jeg kender sælger - så der er
ikke tale om en fejl der har været kendt).

God råd modtages

pft.

¨Wheeler (som synes 20 km kørsel på den nyerhvervede cykel er for lidt inden
opstaldning



 
 
wheeler (26-10-2002)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 26-10-02 14:18

Der må åbenbart være tale om en eller anden form for periodisk fejl, som
åbenbart er omdrejningsafhængig...for her 3 kvarter efter jeg skev det
forrige indlæg - starter og kører den perfekt igen...

Det tyder vel på en elektrisk fejl..hvilket absolut ikke er min stærke
side...men tændspoler er vel oplagte idet disse jo har det med at ændre
karakter ved opvarmning eller hva????

Tændingsboksen kan vel godt udelukkes?

Pft

Wheeler (som nu er en anelse lettet



Richard Pade (26-10-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 26-10-02 17:17

wheeler wrote:
> Der må åbenbart være tale om en eller anden form for periodisk fejl, som
> åbenbart er omdrejningsafhængig...for her 3 kvarter efter jeg skev det
> forrige indlæg - starter og kører den perfekt igen...
>
> Det tyder vel på en elektrisk fejl..hvilket absolut ikke er min stærke
> side...men tændspoler er vel oplagte idet disse jo har det med at ændre
> karakter ved opvarmning eller hva????

En mulighed er fugt i stik og -samlinger. Den er hurtig afklaret: Tør
alle ledninger af med renset benzin, skil alle stik ad og se efter, om
de er tørre. Motioner gerne stikkkene ved at adskille og derefter samle
dem igen et par gange - det fjerne let irdannelse.

Og husk det gælder både lavspændings- og højspændingssiden. Førstnævnte
er ofte overset i denne forbindelse, men der skal faktisk ikke meget
spændingsfald til her, før det bliver rigtig mærkbart på
højspændingssiden.

Richard

Armand (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-10-02 12:26


wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en
news:jCwu9.45$lB3.957@news.get2net.dk...
> Der må åbenbart være tale om en eller anden form for periodisk fejl,
som
> åbenbart er omdrejningsafhængig...for her 3 kvarter efter jeg skev det
> forrige indlæg - starter og kører den perfekt igen...
>
> Det tyder vel på en elektrisk fejl..hvilket absolut ikke er min stærke
> side...men tændspoler er vel oplagte idet disse jo har det med at
ændre
> karakter ved opvarmning eller hva????

Vacuum-opbygning i tanken - Som meget vel kan udligne sig selv i løbet
af en periode på måske kun et par timers tid!

Hvis problemet opstår hurtigere med fyldt tank (=lidt luft) end med
½-tom tank (= større luftlomme til at modvirke vacuum), er det yderliger
et klart indicie på at vacuum ér problemet :-|

--
Armand.



Jens Blaabjerg (26-10-2002)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg


Dato : 26-10-02 17:15


"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> wrote in message
newswu9.42$lB3.600@news.get2net.dk...
> Den kørte ganske fint her i eftermiddags, kørte 20 km i stille tempo -
> tankede 7 liter 95 blyfri, fortsatte i stille tempo 5 km. Men så hører
> idylen op
>
> Lige pludselig gik den ud - ind til siden og kickstarte den - gasse lidt
> op - ved nøjagtigt 2700 rmp går den ud igen... i fjerde forsøg lykkedes
det
> at stige i omdrejningstallet (og jeg droppede min planlagte langtur og
> bevægede mig i lige kurs hjem). Efter 3 km sker det igen - maskinen går
> ud - ind til siden - starter fint.....Men denne gang går det konsekvent ud
> ved 2700 rmp. uanset om det er i 4 gear eller i neutral..

Hmm, det lyder meget mærkeligt. Jeg har ikke lige noget forslag til hvad det
kan være, men jeg lagde til noget andet.

Du nævnte at topstykket var blevet planet, samt at den kører på største
overstørrelse, dette giver alt i alt en noget højere kompression, jeg har
ikke selv regnet på hvor meget, men du vil nok opdage at den går noget bedre
på 98 en 95. Desuden kan min godt lide lidt sprit på denne årstid.


Jens



Allan Nielsen (26-10-2002)
Kommentar
Fra : Allan Nielsen


Dato : 26-10-02 17:45

> Lige pludselig gik den ud - ind til siden og kickstarte den - gasse lidt
> op - ved nøjagtigt 2700 rmp går den ud igen... i fjerde forsøg lykkedes
det
> at stige i omdrejningstallet (og jeg droppede min planlagte langtur og
> bevægede mig i lige kurs hjem). Efter 3 km sker det igen - maskinen går
> ud - ind til siden - starter fint.....Men denne gang går det konsekvent ud
> ved 2700 rmp. uanset om det er i 4 gear eller i neutral..
>
> Jeg får kantet mig hjem ved 2700 i 4 gear - men hvad er mon galt..
>
> Maskinen erhvervede jeg som sagt i går (og jeg kender sælger - så der er
> ikke tale om en fejl der har været kendt).
>
> God råd modtages

Det lyder næsten som om du lider af frosen kaburatore, min gamle RDer havde
en tændens til at fryse forår og efterår. Hæld lidt kaburatorsprit i
benzinen, så kan det være den opføre sig ordenligt.
mvh
Allan Nielsen
RF600R i hi
http://dfm.divvy.dk/?id=107



RpR (26-10-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 26-10-02 21:48

> Jeg får kantet mig hjem ved 2700 i 4 gear - men hvad er mon galt..

Kører du med karburator sprit? Har oplevet noget lignenden på min scooter
engang sidste vinter, og sprit løste det.

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



wheeler (27-10-2002)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 27-10-02 11:09


"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse news:3dbaff6e$0$97644
>
> Kører du med karburator sprit? Har oplevet noget lignenden på min scooter
> engang sidste vinter, og sprit løste det.

Ja, det med sprit synes at virke...når kommer i tanke om det så har min gl.
TDR 125 det samme problem efter den havde stået stille i 1 år...jeg kunne
tømme en liter vand fra tanken på det der lå i kaburatorerne.....

Jeg sætter mit lid til at det er problemet...ellers vender jeg nok tilbage


Wheeler
RD 350 YVPS
TDR 125 R



Armand (27-10-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-10-02 17:42


wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en
news:QVOu9.16$eB4.1095@news.get2net.dk...
>
> "RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:3dbaff6e$0$97644
> >
> > Kører du med karburator sprit? Har oplevet noget lignenden på min
scooter
> > engang sidste vinter, og sprit løste det.
>
> Ja, det med sprit synes at virke...når kommer i tanke om det så har
min gl.
> TDR 125 det samme problem efter den havde stået stille i 1 år...jeg
kunne
> tømme en liter vand fra tanken på det der lå i kaburatorerne.....
>
> Jeg sætter mit lid til at det er problemet...ellers vender jeg nok
tilbage
>

Jup!
Du tankede vel også fordi den kom på reserve?
Ifald at du har haft behov for at slå på reserve, har du ledt alt det
fluidum der liger i bunden af tanken ned i karburatorerne, og deriblandt
er alt det i tanken tilstedeværende vand!

Du skriver meget stift et bestemt omdrejningstal - er det ikke snarere
sådan at den kun kan tage gas ved forsigtig gasgivning (= tydeligt tegn
på at den ved større gasgivning trækker vand op og spærrer for
hoveddysen!)?

Endelig kan en dårlig udluftning i tankdækslet være problemet:
Prøv næste gang at problemet måtte opstå (til trods for tømning af
svømmerhuset og en spritkur!), at løsne tankdækslet, for at se om det
hjælper at "gi' den luft" - Hvis det er tilfældet kan du tillige være
heldig at høre pustet når tanken suger luft til sig når dækslet løsnes!

--
Armand.





wheeler (27-10-2002)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 27-10-02 17:53


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse news:aph4tk$1l51
>
> Jup!
> Du tankede vel også fordi den kom på reserve?
> Ifald at du har haft behov for at slå på reserve, har du ledt alt det
> fluidum der liger i bunden af tanken ned i karburatorerne, og deriblandt
> er alt det i tanken tilstedeværende vand!

Helt korrekt!
>
> Du skriver meget stift et bestemt omdrejningstal - er det ikke snarere
> sådan at den kun kan tage gas ved forsigtig gasgivning (= tydeligt tegn
> på at den ved større gasgivning trækker vand op og spærrer for
> hoveddysen!)?

Nu er der jo ikke langt fra tomgang til 2700 rmp,. men cyklen kan ikke -
selv ved blid gasgivning - gå over 2700

Min TDR giver altid et sug - når jeg åbner tankdækslet - og udover det er
et udtryk for undertryk, hvad betyder det så yderligere??

Wheeler

>
>
>
>



Armand (27-10-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-10-02 20:37


wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en
news:eQUu9.108$eB4.2123@news.get2net.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:aph4tk$1l51
> >
> Min TDR giver altid et sug - når jeg åbner tankdækslet - og udover
det er
> et udtryk for undertryk, hvad betyder det så yderligere??

Undertryk er et dårligt symptom i sig selv: Bensinen (skal) løber frit
fra tanken til karbureringen, og derfor skal der forsynes med frisk luft
i takt med at bensinen løber fra. Bliver der ikke det, danner der sig
vacuum i tanken!

--
Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste