Mobilos med FM-radio - kraftig nok til mc-~
Fra : Richard Pade

Dato : 26-10-02 13:38

Overvejer at købe en mobiltelefon med FM-radio, så jeg kan maske min
tinnitus med noget lyd, når jeg kører mc.

Men er FM-lyden i disse mobiltelefoner kraftig nok til mc-brug? - i
givet fald ville jeg få støbt et par ørepropper, som headset'ets to
højtalerpropper passer i, så lyden udefra bliver dæmpet bedst muligt.

Richard

NB! Sæt . i stedet for PUNKTUM i mail-adressen.

Fra : Claus Kenberg

Dato : 26-10-02 17:12

"Richard Pade" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> wrote in message
> [...]
> givet fald ville jeg få støbt et par ørepropper, som headset'ets to
> højtalerpropper passer i, så lyden udefra bliver dæmpet bedst muligt.

Jeg synes det sidste lyder som en rigtig god ide. Min erfaring er at hvis
man skal have noget ud af musikken, så skal der skrues ret højt op. Og så
bliver musikken ligeså skadelig som støjen. De enkelte telefoners lydstyrke
skal du nok prøve dig frem med, for det afhænger jo af om omstændighederne.
Men umiddelbart vil tro at det godt kan lade sig gøre dog, som sagt, med
kraftig belastning af ørene til følge.

Du må meget gerne holde os opdateret hvis du beslutter dig for at kombinere
ørepropper og høretelefonspropper, det er da en oplagt ting.

Mvh
Claus Kenberg
GPz750

Fra : Richard Pade

Dato : 27-10-02 15:03

Claus Kenberg wrote:

> Jeg synes det sidste lyder som en rigtig god ide. Min erfaring er at hvis
> man skal have noget ud af musikken, så skal der skrues ret højt op.

Ja, det er jo der ørepropperne kommer ind i billedet for at dæmpe
udenoms-
støjen.

> Du må meget gerne holde os opdateret hvis du beslutter dig for at kombinere
> ørepropper og høretelefonspropper, det er da en oplagt ting.

Det er en løsning, DOT-Miljø/EAR-Care i Randers tilbyder og har gjort et
stykke tid, så der er måske andre her, der har erfaringer med dem. Men
jeg skal nok skrive om erfaringerne, når jeg en gang til foråret får det
afprøvet.

Richard

Fra : Claus Kenberg

Dato : 27-10-02 17:09

> [...]
> stykke tid, så der er måske andre her, der har erfaringer med dem. Men
> jeg skal nok skrive om erfaringerne, når jeg en gang til foråret får det

Det ville være super. Så kan jeg jo selv lige tage fat i Ear-Care
imellemtiden

Mvh
Claus Kenberg
GPz750

Fra : Armand

Dato : 27-10-02 17:03

Claus Kenberg <claus@kenberg.dk> skrev i en

> [...]
> man skal have noget ud af musikken, så skal der skrues ret højt op. Og

> bliver musikken ligeså skadelig som støjen.

Jeg havde en elektronik-kyndig kammrat der fiflede med et
forstærker/højttaler -projekt igennem en vinter.
Sagerne virkede fint og ved første prøvespilning tabte han ligefrem
højttalerne i forskrækkelse over lydniveauet - men på gaden rakte det
alligevel ikke til meget mere end 80 km/t

Det kan være at ear-phones (endda sammenstøbte med ørepropper) samtidig
skiller baggrundsstøjen tilstrækkeligt fra (discman-brugere er oftest
heller ikke til at råbe op!), og historien fortæller egentlig mere om
hvor meget man belaster sine ører blot under alm. daglig kørsel når
larmende højt lydniveau fra et par hjelmindbyggede højttalere ikke kan
overdøve baggrundsstøjen

--
Armand.

Fra : Richard Pade

Dato : 27-10-02 18:39

Armand wrote:
> [...]
> hvor meget man belaster sine ører blot under alm. daglig kørsel når
> larmende højt lydniveau fra et par hjelmindbyggede højttalere ikke kan

Det er rigtigt, støjen er kraftig selv inde i en godt dæmpet hjelm.
Propper er et must, hvilke der nu passer bedst, hvis man ikke vil skade
hørelsen.

Richard

Fra : JBH

Dato : 26-10-02 17:43

Hvis det skal lykkedes, skal du have fat i nogle meget følsomme
ørepropper/hovedtelefoner, sådan en telefon giver vel ikke mere end nogle få
hundrede milliwatt..

Nej dengange der stadig fandtes kasettebånd, byggede jeg en 2*2,5 watt's
forstærker ind i min Walk-man og lod den få strøm fra MC'ens 12 volt's
batteri. Den kunne så til gengæld trække et billig sæt hovedtelefoner til en
styrke så selv en CB400 med 4 ud i ingenting ikke kunne høres

mvh
JBH

Fra : Richard Pade

Dato : 27-10-02 15:05

JBH wrote:
> Hvis det skal lykkedes, skal du have fat i nogle meget følsomme
> ørepropper/hovedtelefoner, sådan en telefon giver vel ikke mere end nogle få
> hundrede milliwatt..

Hvad giver en intercom til sammenligning?

> [...]
> batteri. Den kunne så til gengæld trække et billig sæt hovedtelefoner til en
> styrke så selv en CB400 med 4 ud i ingenting ikke kunne høres

Hmm, det skulle jo helst virke uden for meget eksternt grej.

Richard

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 26-10-02 21:52

Richard Pade wrote ...
> Overvejer at købe en mobiltelefon med FM-radio, så jeg
> kan maske min tinnitus med noget lyd, når jeg kører mc.

Benægtelse er altid første trin

> Men er FM-lyden i disse mobiltelefoner kraftig nok til
> mc-brug?

Jeg har ved et par lejligheder benyttet en mobiltelefon som intercom.
Den avr udstyret med et ganske almindeligt headset (med et styk øreprop
og mikrofon på ledningen) og vi brugte det mellem 2 cykler og et styk
passager - hurra for konferencekald . Telefonen i lommen, proppen i
øret og mikrofonen klemt mellem kind og hjelm - det virkede nu
glimrende. Der var ihvertfald ingen problemer med lydstyrken.

Vi holdt vel en fart på omkring 100 km/t, så op til den hastighed vil
jeg ihvertfald mene at lydstyrken i telefonen er fin.

--
Mikkel

Fra : Jørgen Winther

Dato : 27-10-02 02:54

"Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk> skrev i en meddelelse
> Vi holdt vel en fart på omkring 100 km/t, så op til den hastighed vil
> jeg ihvertfald mene at lydstyrken i telefonen er fin.

Men ikke med Shubert-hjelme, går jeg ud fra :-\

--
Jørgen

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 27-10-02 01:57

Jørgen Winther wrote ...

> "Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk> skrev i en meddelelse
>
> Men ikke med Shubert-hjelme, går jeg ud fra :-\

Hvoff' det?

--
Mikkel

Fra : Jørgen Winther

Dato : 27-10-02 14:20

> Hvoff' det?

Jfr. den tidligere diskussion her i gruppen om "hvilken klaphjælm", hvor
diverse hjelme blev behandlet. Jeg gav dengang udtryk for, at jeg fandt
støjniveauet i min nye Shubert-hjelm noget højt. Så vidt jeg husker, var
erfaringerne lidt blandede, men også andre havde oplevet det samme som jeg
(hvilket jeg også ved fra samtaler i andre sammenhænge) - og jeg vil skyde
på, at jeg med 100 km/t på de fleste motorcykler ikke ville kunne høre en
pind udover vindstøj fra hjelmen!

Hvis jeg påtænkte at bruge intercom i én eller anden variant, måtte jeg nok
få mig en anden hjelm. Men hvilken skulle det så være? Hvad brugte I?

--
Jørgen

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 27-10-02 15:21

Jørgen Winther wrote ...

> [...]
> klaphjælm", hvor diverse hjelme blev behandlet. Jeg gav
> dengang udtryk for, at jeg fandt støjniveauet i min nye
<snip>

> Hvis jeg påtænkte at bruge intercom i én eller anden
> variant, måtte jeg nok få mig en anden hjelm. Men hvilken
> skulle det så være? Hvad brugte I?

Der var en Shoie og en Arai. Den sidste er jeg ikke sikker på, ligesom
jeg heller ikke er bekendt med modellerne. Men Shoien er blå og sort...
Jeg kan lige kigge i den når jeg finder den i skabet.

Men hjelme er som vanligt noget meget individuelt. Jeg har et par gange
prøvet en Schubert hat, og jeg fandt den ikke mere støjende end så
meget andet, mens jeg derimod nærmest ikke kan have en Arai på hovedet.
Jeg går ud fra at støjniveauet også kommer an på hvor godt den passer
til lige præcis mit hovede.

--
Mikkel

Fra : Richard Pade

Dato : 27-10-02 12:31

Mikkel Christensen wrote:

> Benægtelse er altid første trin

???

> [...]
> øret og mikrofonen klemt mellem kind og hjelm - det virkede nu
> glimrende. Der var ihvertfald ingen problemer med lydstyrken.

Var det ikke en lidt dyr måde at have intercom på?

> Vi holdt vel en fart på omkring 100 km/t, så op til den hastighed vil
> jeg ihvertfald mene at lydstyrken i telefonen er fin.

Det lyder, som om det virker. Går ud fra, at et headset med to propper
kun gør virkningen bedre.

Richard

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 27-10-02 15:25

Richard Pade wrote ...

> ???

Det var med reference til tinitus - nevermind.

> Var det ikke en lidt dyr måde at have intercom på?

Det kommer jo an på hvem der skal betale regningen
Det var mere ment som en illustration af at når man kan høre hinanden
tale med noget så forholdsvis ringe udstyr, burde man godt kunne lave
noget der virker tilfredsstillende.

--
Mikkel

Fra : Richard Pade

Dato : 28-10-02 11:34

Mikkel Christensen wrote:

> Richard Pade wrote ...

> Det var med reference til tinitus - nevermind.

Ja så har du helt ret, det gælder om at vænne sig til at overhøre den.
> intercom.

> Det kommer jo an på hvem der skal betale regningen

Ja det hjælper jo, hvis man kan få andre til det.

> Det var mere ment som en illustration af at når man kan høre hinanden
> tale med noget så forholdsvis ringe udstyr, burde man godt kunne lave
> noget der virker tilfredsstillende.

Det har du sikkert ret i. Vil i det mindst prøve, kigger efter en
Motorola V2288, den koster ikke mange basseører, men har stereo headset.
Kommentarer følger en gang til foråret.

Richard

Fra : MortenC.

Dato : 27-10-02 15:22

"Richard Pade" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> wrote in message
> Overvejer at købe en mobiltelefon med FM-radio, så jeg kan maske min
> tinnitus med noget lyd, når jeg kører mc.

Halløjs,

En lækker ide, du har fået dig.

Jeg har arbejdet hos Nokia, og har derfor haft mulighed til at afprøve, de
forskellige modeller af mobiloser med radio, og også den lille
radio/mp3-afspiller.

Desværre, må jeg nok indrømme, at det med tiden kommer til at klemme noget i
ørerne, at have de propper i.
Desuden er antennen i dem ikke for god, ihvertfald ikke til hurtig-flyttende
modtagelse :)
På en tur fra Aalborg ned over fyn til Kb og videre til stockholm fandt jeg
ud af, at i byerne er det ok - men på motorvejen knap nok noget der bør have
sin rettighed til eksistens :(

Man skal skifte kanal konstant, og der er jo ikke indbygget RDS, så den selv
kan finde ud af at skifte kanal.

Desuden vil man i nogle tilfælde kunne høre eletrisk støj fra tændingen :(

Jeg har desværre ikke haft mulighed for at teste andre mærker; men ser da
frem til at høre om resultaterne :c)

//MortenC

Fra : Benz...

Dato : 28-10-02 10:07

> [...]
>
> Jeg har desværre ikke haft mulighed for at teste andre mærker; men ser da

Der må jeg desværre give Morten C. ret!!!
Arbejder også på Nokia og har samme (dog mere begrænset) erfarring med FM
radioér i mobil tlf. (Kun Nokia)

Kan ikke anbefales. Med mindere man ønsker at sidde med hånden i lommen hele
tiden, og alligevel ikke høre andet end LARM...

Anbefaler derfor istedet: Lyt til den søde mc musik!! (Hvis altsår du er så
heldig at ha en cykel som producerer god mc musik som er god at køre til..!)

Hilsen Benzon.

Fra : Richard Pade

Dato : 28-10-02 11:34

"Benz..." wrote:
> selv

> Der må jeg desværre give Morten C. ret!!!
> Arbejder også på Nokia og har samme (dog mere begrænset) erfarring med FM
> radioér i mobil tlf. (Kun Nokia)

Det var ærgeligt, lød som en genvej - økonomisk set. Men hvorfor laver
I ikke
noget der virker? - er FM-funktionen bare en gadget - som andre end I er
med
om? - eller er det "bare" for dyrt at lave antenneudtag, så man kan
lægge en
antennesnor ud i dragten, og en modtager med tilstrækkelig følsomhed?

> [...]
> heldig at ha en cykel som producerer god mc musik som er god at køre til..!)

Ja, hvis man blot kunne filtrere mc-lyden, beholde den gode og spærre
for det,
øret opfatter som larm. Det er jo den larm, jeg forsøger at dæmpe så
meget, at
den ikke generer. Da den følger omdrejningstallet og derfor ændrer sig
hele
tiden, er det heller ikke muligt at dæmpe ned til en værdi, der kan
bruges
som maske.

Tinnitus-lyden ændrer sig jo ikke, opfattes blot kraftigere, jo mere man
lukker øregangen af mod omverdenen. Derfor er det bedst at dæmpe uønsket
støj
og tilføje en nogenlunde konstant lydkilde, der kan maske støjen.
Fuglekvidder,
bølgebrus og regnskovslyde er glimrende, men lidt uinspirerende at høre

altid...

Richard

Fra : Richard Pade

Dato : 28-10-02 11:34

"MortenC." wrote:
> "Richard Pade" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> wrote in message

> En lækker ide, du har fået dig.

Den er nu ikke min, på mc-udstilingen i Øksnehalllen i vinter støbte
Anne-Dot og hendes kollega fra EAR-Care i stribevis (undskyld) af
ørepropper med fatning til mobiltelefon, walkma, minidisc whatever.
Der stammer ideen fra.

> Jeg har arbejdet hos Nokia, og har derfor haft mulighed til at afprøve, de
> forskellige modeller af mobiloser med radio, og også den lille
> radio/mp3-afspiller.

Det må være interessant.

> Desværre, må jeg nok indrømme, at det med tiden kommer til at klemme noget i
> ørerne, at have de propper i.

Men i dette setup bliver det jo de støbte ørepropper, der sidder i øret.
De
passer fint efter en enkelt tilretning eller to hos leverandøren.

> [...]
> sin rettighed til eksistens :(
> Man skal skifte kanal konstant, og der er jo ikke indbygget RDS, så den selv

Hmm, så modtagelsen er ikke så kraftig. Skal mest bruge min til korte
ture i et
begrænset område; der går det nok.

> Desuden vil man i nogle tilfælde kunne høre eletrisk støj fra tændingen :(

Ja, det er jo værre, men det burde man kunne eliminere med lidt
ekstraudstyr.

> Jeg har desværre ikke haft mulighed for at teste andre mærker; men ser da
> frem til at høre om resultaterne :c)

Jamen dette var ret interessant. Alternativet er, som jeg ser det, at
anvende
en discman eller en MP3-spiller med tiltrækkelig kapacitet, men så skal
man
indsætte et mellemled, hvis man også vil bruge mobilos på farten.

Richard

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 28-10-02 09:52

> Men er FM-lyden i disse mobiltelefoner kraftig nok til mc-brug? - i
> givet fald ville jeg få støbt et par ørepropper, som headset'ets to
> højtalerpropper passer i, så lyden udefra bliver dæmpet bedst muligt.

Der er også en billig løsning "Koss - The plug". De minder om en blød
øreprop hvor der så er monteret en højttaler igennem. De er en smule
større end std. sony walkman propper, men fordi de er i noget blødt
plast generer de ikke så meget. De udretter ikke mirakler men når jeg
kører uden den store vinterskærm gør det forskellen på om jeg kan høre
radio eller ej (uden at skulle skrue højt op)

http://www.koss.com/koss/kossweb.nsf/02ProductDetailCall?ReadForm&Portab
le+Stereophones^THEPLUG

Jeg købte hos http://www.beststuff.co.uk/ for£19

/A

Fra : Richard Pade

Dato : 28-10-02 11:34

wrote:

> [...]
> kører uden den store vinterskærm gør det forskellen på om jeg kan høre
> radio eller ej (uden at skulle skrue højt op)

De ser interessante ud, men hvor meget dæmper de i forhold til fx et sæt
bløde gule Bilsom-ørepropper? - eller hvad du ellers har prøvet af
ørepropper?

Når først de støbte er passet til, generer de jo ikke IMHO, men til
4-500
kr. pr sæt er de selvfølgelig dobbelt så dyre som Koss - The Plug.

> Jeg købte hos http://www.beststuff.co.uk/ for£19

Tak for tippet.

Richard

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 28-10-02 12:11

> De ser interessante ud, men hvor meget dæmper de i forhold til fx et
sæt
> bløde gule Bilsom-ørepropper? - eller hvad du ellers har prøvet af
> ørepropper?

Umiddelbart det halve af par alm gule "EAR classic - men der finde flere
sider med "mods" af dem.

F.eks
http://headwize.powerpill.org/projects/showproj.php?file=cmoy4_prj.htm

> Når først de støbte er passet til, generer de jo ikke IMHO, men til
> 4-500
> kr. pr sæt er de selvfølgelig dobbelt så dyre som Koss - The Plug.

DOT-Miljø/EAR-Care i Randers har jeg jo egenligt lige i nærheden - Måske
jeg skulle prøve dem til foråret når jeg piller den store vindskærm af
igen - Men er der nogen her der har erfaringer med dem ?

/A

Fra : Richard Pade

Dato : 28-10-02 12:28

wrote:

> Umiddelbart det halve af par alm gule "EAR classic - men der finde flere
> sider med "mods" af dem.
Uha det var ikke så meget...

> DOT-Miljø/EAR-Care i Randers har jeg jo egenligt lige i nærheden - Måske
> jeg skulle prøve dem til foråret når jeg piller den store vindskærm af
> igen - Men er der nogen her der har erfaringer med dem ?

.... vurderet ud fra mine erfaringer med:
- små gule Bilsom, der for mig dæmper lidt bedre end
- direkte støbte EAR-Care, der dog er en smule bedre end
- indirekte støbte EAR-Care.

Men både øregange og høreopfattelse er meget individuelle, så andre kan
have andre opfattelser. Mht bløde propper er den største fejlkilde, at
de
skal passe i størrelse til øret. Er de for store, kryber de ud af sig
selv
eller strammer.

Til fordel fra direkte, kan de indirekte støbte (her støbes i stedet et
aftryk, der siden laves en form af) genbestilles, så længe ellers formen
bevares eller øregangen ikke ændrer sig.

Så når det virkelig gælder, bruger jeg Bilsom, men ellers de direkte
støbte. De støbte er hurtigere at tage af og på; mange valg at gøre sig.

Du skal regne med - og give dig tid til - at få de støbte propper slebet
til, når du har haft dem på et par gange og ørerne har vænnet sig til
det.

Richard

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 28-10-02 15:44

Jeg synes faktisk en plovmand er billigt hvis det er med transducer til
musik.

> Du skal regne med - og give dig tid til - at få de støbte propper
slebet
> til, når du har haft dem på et par gange og ørerne har vænnet sig til
> det.

De støbte du bruger er det som ørepropper eller et det med
transducer/højttaler ?

/A

Fra : Richard Pade

Dato : 28-10-02 17:42

wrote:

> Jeg synes faktisk en plovmand er billigt hvis det er med transducer til
> musik.

Nej, nej - det er de direkte støbte propper, der er koster 4-500 kr.; og
de er ren silicone. Koss-propperne koster pt ca. 200 kr uden fragt på
den
nævnte engelske site.
De støbte propper indeholder ingen elektronik - til alimindelig brug
evt.
et støjfilter, hvis dine ører kan acceptere støjniveuet gennem det, men
når proppen skal bruges til headset leveres den med et hul igennem sig
fra det sæde i proppens yderkant, hvor headset-proppen sættes i, til den
kant/tap/pjort, der stikker ind i øregangen.

> slebet
>
> De støbte du bruger er det som ørepropper eller et det med
> transducer/højttaler ?

Dem, jeg har brugt hidtil, er alm. støbte ørepropper og uden filter, da
selv det bedst dæmpende filter slipper for meget støj igennem til mine
ører.

Richard

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 28-10-02 18:41

> Nej, nej - det er de direkte støbte propper, der er koster 4-500 kr.;
og
> de er ren silicone. Koss-propperne koster pt ca. 200 kr uden fragt på
> den

Så giver det mere mening. Jeg har tænkt mig at lave et par forsøg med
andre propper på koss'erne men har bare ikke haft tid endnu (prioriteret
det højt nok). På deres hjemmeside reklamerer de også for nogle propper
med indbygtter højttaler og mikrofon, men så er prisen sikkert også en
helt anden. Nå jeg må hellere afse tid til en snak med dem i Randers.

/A