Postkasseadgang
Fra : ik

Dato : 25-10-02 22:16

Hej i gruppen.

Hvor kan man søge oplysninger om "fremmedes" adgang til postkassen?

Jeg har et sommerhus med fælles postkassehus som bestyres af
grundejerforening, efter regler fra post danmark.

- den mand der er valgt som "posthusbestyrer" har jeg af andre grunde ingen
tillid til, men han har adgang - og bruger den - til min postkasse.

Jeg udskiftede låsen med en anden RUKO - eneste forskel var at der ikke var
stemplet nr. fordi det ikke var en systemlås (kan ikke ses).

Det kostede mig 600,- fordi grundejerforeningen vil/skal have adgang til min
postkasse! og udskiftede låsen.

- en simpel skruetrækker kan brække lågen op, uden det kan ses- så jeg er
klar over den ikke er sikker, men jeg vil gerne kunne modtage breve uden
andre uvedkommende har kendskab til det.

Mvh
Ivan

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-10-02 22:44

"ik" <ivan@ofir.dk> writes:

> Hvor kan man søge oplysninger om "fremmedes" adgang til postkassen?

Jeg er ikke jurist og er derfor ikke helt sikker på at jeg har ret.

I straffeloven står der:

§ 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som
uberettiget

1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket
meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,

2) skaffer sig adgang til andres gemmer,

Det er stykke 2 der er interessant, for han åbner vel ikke ligefrem
brevene? Men jeg vil mene, og som sagt er jeg ikke jurist, at ens
postkasse godt kan kaldes ens gemmer. Så jeg vil mene at han gør sig
skyldig i overtrædelse af straffeloven.

Jeg er spændt på at høre hvad juristerne siger.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Mark Larsen

Dato : 28-10-02 08:11

Mærkelig ordning

Men hvis i SKAL del postkasse og du ingen tillid har så få dig en poste
restante adresse på det lokale posthus

Mark Larsen