champignon skal de vaskes
Fra : felix

Dato : 25-10-02 17:49

de hvide champignon der købes i bakker i supermarkeder som er rengjorte
går mit spm om de skal vaskes eller kan de bruges direkte i salat ?

Årsag hver gang jeg spiser en tomat-champignon salat får jeg TYND-mave og må besøge WC
flere gange
i løbet af aftenen, nu skal jeg igen for 3.gang - øv ;-(

Fra : Morten N. Nielsen

Dato : 25-10-02 21:28

Jeg renser selv de afskårne champignoner, har set rester af jord på dem og i
jorden kan være diverse bakterier osv...

Jeg tror at grunden til, at de afskærer champignonerne er, at de ellers
vokser videre efter plukning.

At vaske champignoner mener jeg at have hørt skulle være en dum ide, da de
herved suger en masse vand.

Ved ikke om det hjælper, men....

Morten

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-10-02 08:22

"Morten N. Nielsen" <morten293@pop.k-net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg renser selv de afskårne champignoner, har set rester af jord på dem og
> jorden kan være diverse bakterier osv...

Ja, men at man ligefrem skulle blive syg af dem så hurtigt???
Er champignonerne HELT friske? Hvis de er rensede og skåret i, kan de altså
ikke holde sig ret længe, og dårlige champignoner kan give
maveforgiftninger.

Har du overvejet, Felix, om du også bliver syg af champignoner i andre
udgaver?
Her tænker jeg på, om du overhovedet kan tåle dem?

> At vaske champignoner mener jeg at have hørt skulle være en dum ide, da de
> herved suger en masse vand.

Man behøver jo ikke lade dem ligge og soppe.
Hurtigt ned - kraftigt rundt med en børste - og op igen - så tager man
resten med en negl eller en kniv.
På den måde suger de ikke vand af betydning.

Men som sagt: jeg tror ikke rigtig på, det er her, det går galt.

Hilsen Inger

Fra : Jens Peter Secher

Dato : 26-10-02 08:48

"Morten N. Nielsen" <morten293@pop.k-net.dk> writes:

> Jeg tror at grunden til, at de afskærer champignonerne er, at de ellers
> vokser videre efter plukning.

De holder sig bedre når de er afskårne. Men jeg synes nu ikke jeg har
haft problemer med også at vaske dem, bare de er helt friske og lige
duppes tørre bagefter.
--
Jens Peter Secher
_jpsecher get2net dk DD6A 05B0 174E BFB2 D4D9 B52E 0EE5 978A FE63 E8A1_

Fra : Padmé

Dato : 26-10-02 12:11

Jeg plejer at komme dem i lidt vand og hurtigt op igen, derefter renser jeg
dem med masser af groft salt, og skyller dem hurtigt i vand igen, så opsuger
de ikke vandet..

Padmé

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 26-10-02 17:20

> Årsag hver gang jeg spiser en tomat-champignon salat får jeg TYND-mave og
må besøge WC
> flere gange
> i løbet af aftenen, nu skal jeg igen for 3.gang - øv ;-(

Hej Felix

Det kan godt tænkes, der har vært for mange usunde bakterier i din
champignon. Det aldrig sundt at lade sine champignon blive tillukket i
pakken, der skal åben så den kan få luft - ellers mugner de hurtigt.
Forøvrigt vil jeg lige bemærke, at jeg synes, det er en sædeles god ide at
vaske dine champignon, da de vokser i gammelt hestemøg (det er dog
varmebehandlet). Generelt skal de fleste grønsager vaskes, da jordbakterier
ikke sundhedsfremmende.

Mvh.
Mette Sørup

Fra : jf

Dato : 29-10-02 14:32

Hej Felix
Jeg håber din mave er iorden igen. Det du skal gøre når du køber
champignoner er, skær det af skaftet som er snavset, og tør, eller børst
resten af champignonen med en tør opvaskebørste, men du skal sikre dig at
der ikke er jord tilbage på champignonen, da det er det du får tynd mave af.
Hilsen Jane F.