Ombytning - fornyet 24 mdr. garantiperiode~
Fra : Quadro

Dato : 25-10-02 13:45

I nogle salgsbetingelser fra en EDB-internet butik, står der følgenede:
"Ombytning af varer giver ikke ret til fornyet 24 mdr. garantiperiode"

Hvad siger loven mth. til det?

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-10-02 19:15

Scripsit "Quadro" <quadro_jogNOSPAM@hotmail.com>

> I nogle salgsbetingelser fra en EDB-internet butik, står der følgenede:
> "Ombytning af varer giver ikke ret til fornyet 24 mdr. garantiperiode"

> Hvad siger loven mth. til det?

Hvis de faktisk mener garanti og følger markedsføringsloven, således
at de dermed mener noget der går ud over de almindelige rettigheder
man har ifølge købeloven, er loven ligeglad.

Men hvis de mener den almindelige reklamationsret, er sagen en
anden. Der kan sælger ikke aftale sig udenom fristen i købelovens §83:

| §83. Har køberen ikke inden to år efter salgsgenstandens overgivelse
| til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han
| ikke senere gøre den gældende,

Eftersom der ved omlevering er tale om en ny salgsgenstand, er det fra
den *nye* salgsgenstands overgivelse til køberen at fristen til at
opdage mangler løber.

Hvis der ikke er tale om omlevering, men reperation, kan man alt efter
hvordan man analyserer sagen enten komme frem til en fornyet 2 års
reklamationsfrist eller 5 års almindelig forældelsesfrist efter
1908-loven.

--
Henning Makholm "I Guds Faders namn, och Sonens, och den Helige
Andes! Bevara oss från djävulens verk och från Muhammeds,

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-02 20:18

Henning Makholm skrev:

>Hvis de faktisk mener garanti og følger markedsføringsloven, således
>at de dermed mener noget der går ud over de almindelige rettigheder
>man har ifølge købeloven, er loven ligeglad.

Det er jeg ikke enig i. Den der køber en vare som byttes dagen
efter, ville da stå med en splinterny vare uden den lovede
garanti. Så er man ikke bedre stillet end loven kræver, og det
skal man være når der bruges ordet "garanti" ifølge
markedsføringsloven.

Forbrugerstyrelsen har da også en afgørelse der siger det samme:

   http://www.fs.dk/jura/fjura/jb95/jb060401.htm

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-10-02 00:29

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> Det er jeg ikke enig i. Den der køber en vare som byttes dagen
> efter, ville da stå med en splinterny vare uden den lovede
> garanti.

Jeg gik ud fra at den garanti man allerede havde, blev ved med at
løbe til den oprindeligt aftalte slutdato.

--
Henning Makholm "Det er du nok fandens ene om at
mene. For det ligger i Australien!"