Stylesheet virker ikke efter XHTML definat~
Fra : Hejboel

Dato : 25-10-02 12:34

Hej NG.

Under den noget kryptiske overskrift gemmer sig følgende.

Jeg har et stylesheet der definerer farverne på scrollbars på min side. Men
efter at jeg har valideret min side efter XHTML 1.0 transistional standarden
og indsat header i min index.htm bliver mine scrollbars ikke farvet.

Headeren der er indsat er:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Stylesheetet ser således ud:

scrollbar-face-color: #DEDBDE;
scrollbar-shadow-color: #000000;
scrollbar-highlight-color: #DEDBDE;
scrollbar-3dlight-color: #000000;
scrollbar-darkshadow-color: #00000;
scrollbar-track-color: #DEDBDE;
scrollbar-arrow-color: #296194;

Hvis jeg fjerner headeren, virker det godt nok.. nogen der ved hvad der er
galt?

\Hejboel

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 25-10-02 12:46

Hejboel wrote:

> [...]
> scrollbar-arrow-color: #296194;
>

> Hvis jeg fjerner headeren, virker det godt nok.. nogen der ved hvad der er

CSS-scrollbartingene er ikke gyldig CSS. Eftersom Internet Explorer 6
forsøger at vise sider, der har angivet en dokumenttype, efter
standarderne, så vil den ikke vise de farvede scrollbars. Det er mit
gæt, i hvert fald. Jeg vil anbefale dig at fjerne scrollbar-CSS-tingene.

Fra : Xystus

Dato : 25-10-02 13:01

Hey

Jeg har det samme problem, og den viser heller ikk borders lavet i et
stylesheet

- Xystus

Xystus website-->
http://xystus.adr.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 25-10-02 14:31

Xystus wrote:

> Jeg har det samme problem, og den viser heller ikk borders lavet i et
> stylesheet

Har du valideret dit stylesheet på http://jigsaw.w3.org/css-validator/ ?
Problemet er sikkert bare noget forkert CSS.

Fra : Nicolai Teglskov

Dato : 25-10-02 14:24

Headeren der er indsat er:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

--Sørg for at dit skelet ser ud som følgende:
__
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<head>
<title>Dokumentets titel</title>
</head>

--Din header er ikke helt magen til den inde på Tutorialen til XHTML. Men jeg
tror ikke, at det gør den store forskel.
__
Hvis jeg fjerner headeren, virker det godt nok.. nogen der ved hvad der er
galt?

--Du skal være opmærksom på, at XHTML er case-sensitive.
Prøv evt. at lægge hele din source code ud. Så er det lettere at hjælpe.
Prøv også at validere din kode: http://validator.w3.org

Jeg læste først om XHTML i går aftes, så jeg har desværre ikke flere bud.
Håber du finder en løsning!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Xystus

Dato : 25-10-02 14:38

Hey

Nu virker det hos mig.

Jeg har indsat følgende:

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-10-02 15:36

Nicolai Teglskov skrev:

> [...]
> __
> <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"

Det er faktisk ikke så smart. IE6 vælger mode baseret på om der
står en DOCTYPE-erklæring først i dokumentet. Hvis der ikke gør
der, tolkes en masse standarder som ældre IE-browsere i stedet for
korrekt html/css.

Se eksempel her: <http://damu.dk/jc/usenet/dtdtest.html>
(forskellen kan formentlig kun ses med IE6).

Til gengæld vil CSS-validatoren hos W3.org ikke virke hvis man
validerer et XHTML-dokument uden
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>.

> --Din header er ikke helt magen til den inde på Tutorialen til
> XHTML. Men jeg tror ikke, at det gør den store forskel.

Som du kan se ovenfor gør det faktisk en forskel - omend måske en
anden forskel end man regner med. Hvis man vil have IE til at
opføre sig mest muligt som andre (standardopfyldende) browsere skal
man derfor _ikke_ skrive
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?> øverst.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dino

Dato : 25-10-02 20:32

Den 25-10 2002 skrev Jens Gyldenkærne Clausen i
dk.edb.internet.webdesign.html:

> Se eksempel her: <http://damu.dk/jc/usenet/dtdtest.html>
> (forskellen kan formentlig kun ses med IE6).
>
> Som du kan se ovenfor gør det faktisk en forskel - omend måske en
> anden forskel end man regner med.

Nu har jeg ikke IE6, så jeg ser ingen forskel. Er det muligt at få dig til
at uploade en screen-dump?

> Hvis man vil have IE til at
> opføre sig mest muligt som andre (standardopfyldende) browsere skal
> man derfor _ikke_ skrive
> <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?> øverst.

Så det er OK at udelade den linie? Kan måske rekommenderes?

--
Dino

Mine scripts og moduler til Hamsteren
<http://starcruiser.dk/hamstersiden/>

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 25-10-02 21:38

Dino wrote:
> Den 25-10 2002 skrev Jens Gyldenkærne Clausen i
> dk.edb.internet.webdesign.html:

> Så det er OK at udelade den linie?

Kun, hvis man så angiver tegnsættet længere nede (i <head>):

Fra : Dino

Dato : 26-10-02 00:49

Den 25-10 2002 skrev Jonas Koch Bentzen i dk.edb.internet.webdesign.html:

> Kun, hvis man så angiver tegnsættet længere nede (i <head>):

Og det gør jeg (men ISO-8859-1). Med <?xml ... ?> er det jo ikke muligt at
bruge PHP, og det vil jeg gerne forsøge mig med ;0)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-10-02 02:12

Dino <no.email.replies@excite.com> writes:

> Med <?xml ... ?> er det jo ikke muligt at bruge PHP, og det vil jeg
> gerne forsøge mig med ;0)

Joda. Php-kode starter med "<?php", ikke bare "<?" (med mindre man
eksplicit har aktiveret "korte tags"[1].

/L
[1] <URL:http://www.php.net/manual/en/language.basic-syntax.php>

Fra : Dino

Dato : 26-10-02 09:32

Den 26-10 2002 skrev Lasse Reichstein Nielsen i
dk.edb.internet.webdesign.html:

> Joda. Php-kode starter med "<?php", ikke bare "<?" (med mindre man
> eksplicit har aktiveret "korte tags"[1].

Så er der måske aktiveret "korte tags"[1], for det er nok at bruge "<?".
Og jeg får en parsing error hvis jeg inkluderer <?xml ... ?> linien.

[1] Har min hs ved cliche.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 26-10-02 09:35

Dino wrote:

> Og jeg får en parsing error hvis jeg inkluderer <?xml ... ?> linien.

Hvis du kan bruge .htaccess, så læg en fil ved navn .htaccess i din
rodmappe og giv den følgende indhold:

php_flag short_open_tag off

Har du gjort det, så er det muligt at skrive "<?xml ... ?>" uden
problemer. Det kræver dog, at din udbyder tillader brugen af
..htaccess-filer.

Fra : Dino

Dato : 26-10-02 10:23

Den 26-10 2002 skrev Jonas Koch Bentzen i dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvis du kan bruge .htaccess, så læg en fil ved navn .htaccess i din
> rodmappe og giv den følgende indhold:

Det ved jeg ikke om jeg kan/må, men jeg kan da altid prøve ;0)
Tak!

Fra : Dino

Dato : 26-10-02 15:08

Den 26-10 2002 skrev Dino i dk.edb.internet.webdesign.html:

[vedr. .htaccess]
> Det ved jeg ikke om jeg kan/må, men jeg kan da altid prøve ;0)

Og det hjalp så ikke :0(
Men det er måske kun en Apache ting, som det står i forskellige online-
tutorials. Cliche kører på Win2000.... :0(

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-10-02 17:41

Dino wrote in <Sat.26.Oct.2002.160807.05F7712FE1@StarCruiser.dk>:
> [vedr. .htaccess]
> Men det er måske kun en Apache ting, som det står i forskellige online-
> tutorials. Cliche kører på Win2000.... :0(

Ja, det er en Apache ting, men Apache kan sagtens bruges i Windows 2000.
Bare lige for at sætte det på plads. :)

Problemet er nok, at du enten ikke har "rettigheder" til at bruge .htaccess,
eller også bruges der ikke Apache.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-10-02 20:51

On Sat, 26 Oct 2002 01:49:27 +0200, Dino <no.email.replies@excite.com> wrote:

> Og det gør jeg (men ISO-8859-1). Med <?xml ... ?> er det jo ikke muligt at
> bruge PHP, og det vil jeg gerne forsøge mig med ;0)

Du kan evt. få PHP til at outputte linien i stedet:

<?="<?xml...?>";?>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-10-02 15:38

Xystus skrev:

> Nu virker det hos mig.

Det er fordi IE ikke opfatter en DOCTYPE-erklæring med mindre den
står allerførst.

Prøv at se forskellen med og uden <?xml version="1.0"
encoding="iso-8859-1"?> her:
<http://damu.dk/jc/usenet/dtdtest.html>.

Se også <news:Xns92B2A8C8F316Bjcdmfdk@gyrosmod.dtext.news.tele.dk>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-10-02 21:57

Dino skrev:

> Nu har jeg ikke IE6, så jeg ser ingen forskel. Er det muligt
> at få dig til at uploade en screen-dump?

Jep - <http://damu.dk/jc/usenet/dtdtest_pic.html>. Hvis DOCTYPE-
erklæringen ikke står først i dokumentet bliver teksten ikke
centreret.

> Så det er OK at udelade den linie? Kan måske rekommenderes?

Det vil jeg mene. Det er jo omsonst hvis at skrive en indledning
som den der anbefales på html.dk, når IE totalt ignorerer den. Så
vidt jeg kan se fortolker alle de større browsere en side korrekt
selv om xml-deklarationen mangler. Men det er egentlig lidt
underligt at W3's HTML-validator tilsyneladende er ligeglad med
xml-linjen (der kommer ikke så meget som en advarsel), mens samme
organisations CSS-validator kløjs i det hvis man vil validere
et XHTML-dokument uden xml-deklaration.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 25-10-02 22:53

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> underligt at W3's HTML-validator tilsyneladende er ligeglad med
> xml-linjen (der kommer ikke så meget som en advarsel)

Det er ikke helt rigtigt. Den brokker sig, hvis man både har undladt
XML-deklarationen *og* <meta http-equiv='Content-Type'
content='text/html; charset-UTF-8'/>. I sådanne tilfælde siger den, at
der mangler en angivelse af tegnsættet. Husker man <meta>-koden, men
undlader at skrive XML-deklarationen, brokker den sig ikke.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-10-02 22:16

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Jep - <http://damu.dk/jc/usenet/dtdtest_pic.html>. Hvis DOCTYPE-
> erklæringen ikke står først i dokumentet bliver teksten ikke
> centreret.

Jeg fandt lige en tysker der har beskrevet problemet lidt
grundigere (på engelsk):

<http://home.t-online.de/home/dj5nu/iecpmodetest.html>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-10-02 12:09

Jonas Koch Bentzen skrev:

> Det er ikke helt rigtigt. Den brokker sig, hvis man både har
> undladt XML-deklarationen *og* <meta http-equiv='Content-Type'
> content='text/html; charset-UTF-8'/>.

Det er klart. Der skal være en tegnsætsdefinition hvis dokumentet
skal kunne validere. Men jeg mener bare at det virker lidt
underligt at der ikke engang kommer en anbefaling om at bruge
<?xml...> hvis den mangler (ligesom css-validatoren fx kommer med
anbefalinger om at sættte color hvis man kun har sat background-
color). Og som nævnt er bliver det først rigtig mærkværdigt når
css-validatoren så slet ikke kan håndtere et XHTML-dokument hvis
<?xml...> er udeladt (en advarsel eller måske en override-option
havde været lidt mere elegant efter min mening.

Fra : Rune Glerup

Dato : 26-10-02 13:47

Hejboel skrev:

> [...]
> og indsat header i min index.htm bliver mine scrollbars ikke farvet.
>
> Hvis jeg fjerner headeren, virker det godt nok.. nogen der ved hvad der er

Det er lidt en sjov følge af at IE går ind i standards-compliant mode
(dvs. aktiverer den rigtige understøttelse af CSS når den finder en god
!DOCTYPE).

I versioner før 6 understøtter IE ikke CSS på <html>-elementet og derfor
skulle dens egne scrollbar-styles indsættes som en regel for <body>-
elementet og det skal det stadigvæk når IE er i quirks mode, men når IE
er i standards-compliant mode skal det angives som en regel for <html>-
elementet.

Dit problem bliver altså løst hvis du retter

body { /* scrollbar css */ }

til

html { /* scrollbar css */ }

Da man aldrig kan være 100% sikker på at IE går i standards-compliant
mode (hvis man fx har lavet en fejl eller angivet en for slap !DOCTYPE)
vil jeg anbefale at man helgarderer sig:

html, body { /* scrollbar css */ }

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/