Rengøring af villatelt
Fra : Aragorn Elessar

Dato : 25-10-02 03:06

Hej allesammen.

Vi (to personer) var en tur til Østrig i sommerferien med bil og villatelt.
Det var vores første campingtur sammen - personage 1 er vant til camping i
campingvogn, ej telt, og peronage 2 har ikke været på camping før udenlands,
så erfaringerne var lidt begrænsede, men vi fik en skøn ferie alligevel.
Man kan sgu nå langt med sund fornuft og lidt held. Nu skal vi bare ha'
lært lidt tysk til næste sommers tur...*gnæk*

Nå, men til sagen: Teltet blev lidt beskidt hist og pist på turen, og nu vil
jeg gerne høre jer ad: Hvordan dælen rengører man sådan et mega-telt (6
personers villatelt), og skal det have en eller anden form for imprægnering
bagefter for at kunne holde alt det der våde noget ude, der skvatter ned fra
himlen en gang imellem?
Rengøringsmidlet må godt være noget der kan fjerne spor af snegleslim. (-
bvader!)

Forslag modtages med tak.

MvH Aragorn_dk

======================
http://www.furnituretiger.dk
Billeder fra Østrigsturen kan ses
ved at følge linket på startsiden.

Fra : Gismo

Dato : 24-10-02 13:41

Aragorn Elessar wrote:
> [...]
> noget ude, der skvatter ned fra himlen en gang imellem?
> Rengøringsmidlet må godt være noget der kan fjerne spor af

Du må under ingen omstændigheder bruges sæbe da det ødelægger
imprægneringen.
Der skal bruges vand, er du nød til at bruge sæbe skal det imprægneres igen.

Gismo.

Fra : Robin

Dato : 25-10-02 17:36

Hej

Du skal helst undgå at bruge sæbe. Men hvis du bliver nød til det skal det impræneres igen. Impræniring kan købes på spray flaske. Harald Nyborg har det.
Jeg har selv prøvet samme problem med et fortelt. Efter at have vasket teltet brugte jeg 2 spray flasker, og teltet var helt tæt.

God arbejdslyst

Mvh Robin

Fra : henole

Dato : 25-10-02 23:15

"Aragorn Elessar" skrev d. 25-10-02 03:06 dette indlæg :
> [...]
ned fra
> himlen en gang imellem?
> Rengøringsmidlet må godt være noget der kan fjerne spor af snegleslim.
(-
> bvader!)
>
> Forslag modtages med tak.
>
> MvH Aragorn_dk
>
> ======================
> http://www.furnituretiger.dk
> Billeder fra Østrigsturen kan ses
> ved at følge linket på startsiden.
> ======================
> hej
hvis det er et MEGA telt du har ,så er det ikke nok at købe spraydåser
hos Harald Nyborg,du skal til en campingforhandler og købe eller først
bestille mindst en toethalv-
litersdunk eller femliters,så stiller du teltet op en god næsten
vindstille dag,du skal ikke låne din kones oppumpelige
blomsterforstøver,men købe en til formålet,ved vinduerne holder du et
lidt stort stykke pap i kanten til dugen,så det ikke kommer på
plastikken for det er svært at fjerne igen,så pumper du sprøjten op og
trykker af,juster tuden så det bliver en fin tåge,dugen skal være
gennemtør inden du pakker sammen,sådan behandler jeg min combi camp
ca.hvert andet år.
mvh
hov@pc.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Gismo

Dato : 25-10-02 00:14

henole wrote:

> [...]
> trykker af,juster tuden så det bliver en fin tåge,dugen skal være
> gennemtør inden du pakker sammen,sådan behandler jeg min combi camp

Jeg imprægnerede mit fortelt efter sommeren, jeg gjorde det rent i sæbe og
rensede
med højtyksrenser, påførte der efter imprægneringsvæske (Isabellas) med
pensel ca.
3 l. det blev gennem vædet den ene forhandler sagde at det var måden, en
anden sagde
at det skulle sprøjtes på i et tyndt lag, da imprægneringsvæsken ikke
hjælper på ydersiden
der skal stoffet ha' lov til at udvide sig når det bliver vådt.
Spørg din forhandler, muligvis er det noget andet hvis det er kunststof.
Det overskydende som er trængt igennem skyller regnen bare af så ingen
problemer.
Jeg købte noget til at rense plastik vinduer i, det er en lille flaske som
jeg ikke
kan huske hvad hedder, det er ret godt. skriver navnet på produktet senere.

Gismo.

Fra : sogs

Dato : 26-10-02 00:27

Aragorn Elessar wrote:
> [...]

> noget ude, der skvatter ned fra himlen en gang imellem?
> Rengøringsmidlet må godt være noget der kan fjerne spor af

Hej
Isabella har en del tip om vedligeholdelse og rengøring på deres side.

Jeg har sakset lidt fra en gammel bog Væsken man taler om her er
vandbaseret.

Inden imprægnering

Teltdugen bør altid rengøres.
Er det et gammelt og snavset telt, bør det vaskes både ud- og indvendig med
lunkent rent vand, der gerne må være tilsat opvaskemiddel, så teltdugen
bliver helt ren.
Er teltdugen velholdt, kan den udvendige rengøring udelades, og laver man
ikke mad i forteltet eller ryger, er det nok at børste evt. støv ned med en
blød børste.
Når teltdugen er ren og helt tør, imprægneres. Brug en stor pensel eller
kalkkost eller måske endnu lettere en havesprøjte.
Imprægner kun indvendig fra og sørg for, at stoffet bliver godt
gennemvædet.(Indvendig da man tror den side mest ren)
Afdæk vinduerne med aviser eller hold et papstykke op medens der sprøjtes.
Væsken skader ikke vinduerne, men kan give en film, som der skal
specialvæske til at fjerne.
Efter imprægnering skal teltdugen tørre i mindst 2 timer, inden
sammenpakning.
Teltdugen kan imprægneres flere gange, men skal gennemtørre mellem hver
imprægnering.

Nu nævner du et 6 mans telt og ikke hvor slemt det står til. Måske er der
lidt sorte pletter - jordslået osv.
En erfaren mand i branchen gav engang tøvende et tip om, at man måske kunne
bruge et meget kraftigt vaskeprodukt købt i et bådcenter SHIPSHAPE- Men han
havde kun anvendt det på syntetiske stoffer, og har i et bomuldstelt er det
måske risikabelt idet det kan reagere meget anderledes. Husk at sovekabiner
kryber meget i vask. Prøv en kem rens i stedet.
Caravanforhandleren har sikkert også nogle skræddersyede produkter. Start
med det mildeste og billigste først -opvaskemidlet - og skyl grundigt så
sæberester ikke ødelægger næste imprægnering . (Isabella anfører
morsomt, at tobaksrøg skader imprægneringen, troede at det var modsat, men
det er måske bare mod møl.)
Til Imprægnering foretrak han et silikoneprodukt der fås almindeligt -
DANSOL, fås billigst på dunke. Han havde prøvet dem alle, men syntes at
dette var det bedste. Undgå at sprøjte på vinduerne for ikke at skade dem -
Isabella anbefaler kun rent vand til vinduesrengøring, men jeg syntes, at
der var anvisninger om rengøring på dunken dengang vi imprægnerede, og
midlet gir vel en produktgaranti gennem forhandleren.når man følger
anvisningerne.
held og lykke -

mvh sten
senest besøgte site: http://www.pyramidennordstjernen.dk

Fra : henole

Dato : 27-10-02 16:32

> [...]
ned fra
> himlen en gang imellem?
> Rengøringsmidlet må godt være noget der kan fjerne spor af snegleslim.

glem alt om at bruge som foreslået,brede malerpensler,kalkkoste,eller
Gardena havesprøjte,det er alt for udrøjt.
Det er også ligegyldigt om du behandler indefra eller udefra,for
teltdugen skal gennemblødes,og en blomsterforstøver giver den fineste
tåge
mvh
hov@pc.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : sogs

Dato : 28-10-02 09:12

henole wrote:

> [...]
> Det er også ligegyldigt om du behandler indefra eller udefra,for
> teltdugen skal gennemblødes,og en blomsterforstøver giver den fineste

Hej
detaljer.........

Det hele er selvfølgelig en behovsag - også hvor stærke vaskemidler der
skal i brug. Om nogen - Som anført - start med rent vand - En enkelt lille
fugleklat kræver normalt ikke en slamsuger

Der foreslås også en højtryksrenser, rap sag, og den kan i uerfarne hænder
på 2 sek. smadre teltet, og så er der det med sundheden - Kan godt være man
griner, men reglerne foreskriver fuldt åndedrætsværn ( frisk luft udefra)
når man bruger højtryksrenser, idet der skabes en ganske fin vandtåge der
indeholder en masse skidt, men også sæbe/vaskemidler, og hvad der i øvrigt
rammes med strålen.
Folk er døde på grund af "drukning" når forureningen irieterer de bitte små
iltoptagere i lungerne, og man er også exponeret for en masse smitte kim og
risikerer grimme infektioner. Alle mennesker og dyr i omgivelserne er i
samme fare, så brugen er
i k k e en privat sag. Man skal rundt og advare - hold jer væk ......

Tænk på, at renser man f. eks en trykimpræniret terrasse eller hegn, flyver
dels en masse svampe og alger rundt i luften, men også rester af alle
kemikalier man i tidens løb har forsøgt at slå skidtet ihjel med.

Jeg ved ikke om advarslen altid følger med udstyret, men i grunden grimt at
gå og vente på evt. sen - skader i lungerne - ikke. ?

Dersom man fylder impræniering på en stor beholder til et lille telt, eller
bruger en kæmpe pensel, sidder der en masse tilbage når man er færdig., skal
selvfølgelig stå i forhold. Men arbejdet går bedst og hurtigst når værktøjet
har en rimelig størelse. Til småtelte er spraydåserne sikkert billigst. Har
før set samme literpris henholdsvis. bør tjekkes.

Syntes ellers at jeg skriver op og ned om de mindste detaljer, men tanken
var, at hvis man bruger en forstøver især udvendig fra vil der med helt fin
forstøvning blæse en masse imprægniering rundt i nabolaget - huse -biler
osv, og de er vel nogenlunde klimasikere i forvejen. Som du anfører skal der
gennemfugtes, og man må prøver sig frem så arbejdet skrider.
Helt fin forstøvning er vanskeligere at få hen på emnet- Tja.

Rengøringsfolk må af sundhedsårsager ikke anvende forstøvere til vinduespuds
osv. men har dysser på pumperne der i stedet skummer midlet op.
det var bare det
sten

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-10-02 16:41

Ad højtryksrenser:

Det er muligt det er rigtigt, set fra et teoretisk synspunkt. Meget
teoretisk.

I den havn jeg ligger i er vi ca 1000 bådejere der alle tager vores både op
og renser dem med højtryk både forår og efterår, og jeg har aldrig
(A*L*D*R*I*G) så meget som *hørt* om nogen der har følt bare minimalt ubehag
af tågerne.

Din bekymring for villateltet deler jeg derimod. Højtryksspuling er en "hård
sag" og det er en risikabel affære. møre eller skæve syninger vil straks
afsløre sig, hvis man kommer for tæt på og evt. impreneringsmidler vil
bliver *flået* ud af stoffet.

Bjarke

Fra : Gismo

Dato : 28-10-02 18:25

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> både op og renser dem med højtryk både forår og efterår, og jeg har
> aldrig (A*L*D*R*I*G) så meget som *hørt* om nogen der har følt bare

Det har jeg nu heller ikke.

> [...]
> syninger vil straks afsløre sig, hvis man kommer for tæt på og evt.
> impreneringsmidler vil bliver *flået* ud af stoffet.

Det er en selvfølge at man bruger en højtryksrenser med omtanke, da jeg
rensede
mit fortelt var det slået op hjemme i haven, jeg holdt en afstand på ca. 20
cm.
Forhandler tvivlede på om jeg kunne lave hul i teltet med en højtryksrenser,
han ville
dog ikke betale et nyt telt hvis det kunne lade sig gøre. (teltet blev
rigtig flot)

Gismo.

Fra : sogs

Dato : 29-10-02 08:18

Gismo wrote:
> [...]

- ingen grund til at bruge metoder der er potentielt risikable. Og kender
man risikoen, arbejder man måske på en mere hensigtmæssig, bevidst facon.
Endelig er der sikkert mindre tågedannelse fra småanlæg.

teori eller ej - der må være en grund til at proff folk skal iklædes
rumdragter, overordentlige ubehageligt, skal jeg hilse og sige, hvis ikke
der er grund til det. Koster, tar tid ved tilrigning, og sinker undervejs.
For øvrigt har jeg da nogle tilfælde hvor hjælperen, efter et par timers
arbejde, har måtte holde fyraften p.g.a hoste. Man var ikke beskyttet og
stod for ofte dumt i læ. Problemet er selvfølgelig mest relevant når man
arbejder i lukkede rum - Her, hvis man f.eks finder på at rense et telt fra
indersiden.

> Det har jeg nu heller ikke.

Der sker jo det, at folk lynhurtigt lærer at arbejde med vinden, idet man
ellers bliver våde. Ved ikke om man bruger sæbetilsætning, og mon ikke der
hist og pist er lidt hoste. Folk er nok bare ikke opmærksomme på
forholdene..
Bundmaling indeholder vist nogle dejlige sager der kan ophobes. Et par
timer et par gange om året skader vel ikke, men -.hvordan var det nu med
diller ? Kommer der rynker før tiden.- Forhåbentlig ikke.

> [...]
> højtryksrenser, han ville
> dog ikke betale et nyt telt hvis det kunne lade sig gøre. (teltet blev

Måske ikke ligefrem huller - Kunne også selv finde på at bruge en htr til et
jordslået, ellers kasseret telt, Kommer helt ind omkring fiberne, især på
syntetiske materialer, men netop bemærkningen om afstanden er vigtig -
kommer helt an på trykket der leveres. Skal det være rent, sker der meget
nemt skader. Meget fristende at gå tættere på.
Har man en renser der bare kompenserer for trykfald i haveslangen er man
selvfølgelig sikker på at kunne skylle sæben af.igen og så er det vel til at
ha med at gøre..
Har i tidens løb for at spare tid, forsøgt med at vaske trædæk, f.eks
hårdtræsdækkene på de gamle bilfærgers vogndæk med højtryksrensere, og havde
endda også særlige vaskekasser designet til opgaven, men måtte hver gang
konstatere, at årene i f.eks teaktræ flossede op i striber så dækket blev
"lådent" og langt mere modtageligt for skidt.
Er sikker på, at det samme kan ske med teltdugen.

Alt i bedste mening Skam få, at man kom til at skade sit dejlige telt
ved et uheld.

mvh sten

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 30-10-02 16:25

-snip en masse gode forslag som er gemt-

Hej igen.

Mange tak for alle de gode tips og ideer - det skal vi have kigget på når
det bliver vejr til det igen, for jeg tror næsten at der skal fint solskin
og næsten nul vind til, når vi går i gang med teltet.

Det kan være vi osse skulle tage og give det indvendige af teltet en omgang,
da vi begge ryger, og der blev dagligt stegt mad derinde. Det har det jo med
at sætte sig, det skidt.

Tak igen for alle tips og ideer - de er blevet gemt til vejret bliver godt
igen. Jeg printer dem evt. ud og putter dem i vores campingmappe (- den med
alle de praktiske huskelister).

MvH

Aragorn_dk

===================
http://www.bmwmc.dk
===================
http://www.furnituretiger.dk
===================
http://www.welles.dk

Fra : Carsten Bo Laursen

Dato : 01-11-02 12:00

Rens telt med højtryksrenser

Jeg kan varmt anbefale rensing af telt med højtryksrenser -

Stil blomsterne ind i teltet -for de bliver nu på den mest fantastiske måde
overtåget med vand - og det har blomster jo godt af.
Tag herefter blomsterne ind i stuen igen og smid teltet ud.

Ja undskyld men jeg kunne ikke lade være -

Fra : sogs

Dato : 01-11-02 14:17

Carsten Bo Laursen wrote:
> [...]
> Tag herefter blomsterne ind i stuen igen og smid teltet ud.
>
> Ja undskyld men jeg kunne ikke lade være -

Men så galt er det vel ikke. Tror da godt at en øvet "følsom" person, kan
slå det værste skidt af uden at ødelægge det hele.
(Ikke på min vogn, tak !)

Blev meget benovet da jeg engang kom forbi et autoværksted der havde
afmoteret velurbetrukne stole, bagsædet og gulvtæppet - og højtryksresede
det hele ude i gården med en meget kraftig renser og stærk sæbe. Spurgte om
det var efter en selvmorder, men det var bare salgs-klargøring efter en
børnefamilie med et par hunde. )
Tørrede i sol og vind på 3-4 dage, og så fremragende ud. Det gjorde man da
altid, hvis det var nødvendigt.
Lykkedes måske fordi strålen slår hårdere mod hårdt underlag, end på noget
der fjedre og giver efter. (Nettet i fodboldmålet)

Var for nogle år siden rundt for at finde en gl C-L med en bekendt - så på
10 -12 stykker før vi handlede, men der var også et par stykker, mystisk
billige, kun 5-8 år gamle, som bare havde kogt vinteren over fuld af vand.
Ulækkere for alvor, men nu hvor det kommer op, kunne en gang ht - rens
tilsat stærke midler - mellemskyl og en gang rodalonvand påført i gennem
renseren måske ha stoppet "forrådnelsen". Hvis ikke ren, så i det mindste
nyvasket.

også undskyld

mvh sten