Trådløse telefoner
Fra : Niels Overgård

Dato : 24-10-02 21:09

Hej
Hvorfor hulen er de trådløse telefoner man ser i amerikanske film og
serier, stadigvæk på størrelse med dem som man kunne købe for 15 år
siden, jeg fatter det ikke.
mvh. Niels

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-10-02 21:43

"Niels Overgård" <ouiou@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Hvorfor hulen er de trådløse telefoner man ser i amerikanske film og
> serier, stadigvæk på størrelse med dem som man kunne købe for 15 år
> siden, jeg fatter det ikke.

Fordi at alt er større i USA.

- Martin

Fra : Lars Ehlers

Dato : 24-10-02 21:47

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote in message
> "Niels Overgård" <ouiou@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi at alt er større i USA.

Hehe, specielt i Texas!

Men, nej den holder ikke, der er masser af små smarte trådløse telefoner i
forretningerne, så det er ikke derfor...

--
Lars Ehlers
San Francisco

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 24-10-02 22:28

Niels Overgård <ouiou@yahoo.dk> skrev:

> Hvorfor hulen er de trådløse telefoner man ser i amerikanske film og
> serier, stadigvæk på størrelse med dem som man kunne købe for 15 år
> siden, jeg fatter det ikke.

De lever i stenalderen sådan rent teknologisk i USA. De er langt bagud i
forhold til Europa som så til gengæld er langt bagud i forhold til Japan.

De bruger f.eks. stadig bib'ere derovre, mens Europa er gået over til
mobiltelefoner.

--
Mark
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Lars Ehlers

Dato : 24-10-02 22:36

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> forhold til Europa som så til gengæld er langt bagud i forhold til Japan.
>
> De bruger f.eks. stadig bib'ere derovre, mens Europa er gået over til

Det var dog en voldsom generalisering

USA er et meget varieret land, der er sikkert områder, som er teknologisk
tilbagestående, men jeg bor og arbejder i Silicon Valley, som vel næppe kan
kaldes for "stenalder" Her er bib'erne forlængst afløst af
mobiltelefoner med GSM teknologi...

Jeg arbejder med optisk genkendelse af fingeraftryk, det er vel heller ikke
ren stenalder...

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 24-10-02 22:53

> Det var dog en voldsom generalisering

Damn, nu gjorde jeg det igen

> [...]
> som vel næppe kan kaldes for "stenalder" Her er bib'erne
> forlængst afløst af mobiltelefoner med GSM teknologi...

Nu snakkede jeg/vi om Joe Sixpack, der ikke bor i staten Washington.

> Jeg arbejder med optisk genkendelse af fingeraftryk, det er vel
> heller ikke ren stenalder...

Den teknologi er da i skabet, er den ikke (uden at ville fornærme dig)? Her
i Danmark f.eks. Der var da en robot, det havde sådan en scanner på hovedet
i morgenfjernsyn, og den var bestemt ikke et højteknologisk vidunder. Jeg
ville være mere imponeret over optisk retina scanner, hvis det skal være.

Fra : Lars Ehlers

Dato : 24-10-02 23:14

> Damn, nu gjorde jeg det igen

Jeg er selv ofte skyld i det samme, min kone har flere gange skældt mig ud,
når jeg generaliserer udfra californiske forhold. F.eks. hvis jeg siger, at
amerikanerne er dårlige bilister, når jeg faktisk mener californiske
bilister

> Nu snakkede jeg/vi om Joe Sixpack, der ikke bor i staten Washington.

Det er jeg såmænd helt enig i, det er langt fra bølandet i Alabama (nu håber
jeg, at jeg ikke generer nogen, der bor der) til Silicon Valley. Netop det
faktum, at USA er et stort land, gør det til en stor udfordring at opbygge
en god infrastruktur.

> [...]
> ville være mere imponeret over optisk retina scanner, hvis det skal være.

Vi gør teknologien billig og stabil samt til rådighed for almindelige
mennesker. Der er pt. en voldsom stigning i behovet for den slags teknologi
(post 9/11), dels til adgangskontrol i bygninger, registering af
indvandrere, adgang til computere, osv, osv. Selvom teknologien ikke er ny,
så er den blevet "mainstream", og vi oplever stigende interesse, hvor man
for nogle få år siden mente, at den slags var lidt for "moderne" og lugtede
for meget af "Mission Impossible" og andre film i den genre.

Min kone var noget skeptisk, da jeg bragte en scanner hjem, men nu kan hun
ikke undvære den Ikke noget med at huske passwords mere, brug fingeren i
stedet. Eller som vores marketingsafdeling siger "Give your computer the
finger"

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 25-10-02 12:27

Lars Ehlers <ehlersNOSPAM@hotmail.com> skrev:

> [...]
> mig ud, når jeg generaliserer udfra californiske forhold. F.eks. hvis
> jeg siger, at amerikanerne er dårlige bilister, når jeg faktisk mener

Der findes dårlige bilister overalt.

> [...]
> Valley. Netop det faktum, at USA er et stort land, gør det til en
> stor udfordring at opbygge en god infrastruktur.

Jep. Og spredning af teknologiens velsignelser går selvfølgelig væsentlig
hurtigere i f.eks. Danmark.

> [...]
> stigende interesse, hvor man for nogle få år siden mente, at den
> slags var lidt for "moderne" og lugtede for meget af "Mission

Aha.

> [...]
> kan hun ikke undvære den Ikke noget med at huske passwords mere,
> brug fingeren i stedet. Eller som vores marketingsafdeling siger

Jeg tror det kommer meget snart på f.eks. pc'ere. Det bliver indlagt som
standard på tastaturet, skærmen eller på en lille ekstern scanner. Ikke
noget med at huske adgangskoder og temmelig pålideligt.

Fra : Devast8or

Dato : 25-10-02 18:40

Jeg mener at jeg så et tastatur med indbygget scanner til fingeraftryk for
snart lang tid siden. Jeg så det vist også på en bærbar. Hvor godt det
virker skal jeg så ikke kunne sige.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Lars Ehlers

Dato : 25-10-02 23:01

"Devast8or" <No@no.blowme> wrote in message
> Jeg mener at jeg så et tastatur med indbygget scanner til fingeraftryk for
> snart lang tid siden. Jeg så det vist også på en bærbar. Hvor godt det
> virker skal jeg så ikke kunne sige.

Teknologien er moden nu, og det virker 100%. Jeg var selv en anelse
skeptisk, da jeg så det første gang, men jeg er blevet overbevist.
Selvfølgelig kan systemet snydes, men det kræver en hel del arbejde!

Fra : 3W

Dato : 26-10-02 01:58

http://www.extremetech.com/article2/0,3973,13919,00.asp

Fra : thomas tomcat

Dato : 25-10-02 22:21

in article ap9rb6$9g2$1@sunsite.dk, Lars Ehlers at ehlersNOSPAM@hotmail.com
wrote on 25/10/02 0:14:

> Ikke noget med at huske passwords mere, brug fingeren i
> stedet.

hold fesst, hvor det bare lydder stinky fedt t!

- afsky'r selv af skulle huske deslige sager.

*** *** ***

Er det i alm salg?

pris?

du'er til Mac OS 9.x ?

Fra : Lars Ehlers

Dato : 25-10-02 22:55

"thomas tomcat" <tomcat@pc.dk> wrote in message
> in article ap9rb6$9g2$1@sunsite.dk, Lars Ehlers at
ehlersNOSPAM@hotmail.com

> hold fesst, hvor det bare lydder stinky fedt t!
>
> - afsky'r selv af skulle huske deslige sager.

Jeg nyder det helt vildt, desuden kan jeg styre alle mine passwords til
email og alle mulige steder på nettet. Det er også muligt at kryptere
følsomme filer, god detalje hvis min laptop skulle blive stjålet.

> *** *** ***
>
> Er det i alm salg?
>
> pris?
>
> du'er til Mac OS 9.x ?

Ja, det er i almindeligt salg her i USA og Europa og Asien er næst på
listen.

Prisen ligger pt. på $99 for sensor og tilhørende software, jeg har ikke
fået en pris på det kombinerede keyboard og sensor endnu, men det bliver
sikkert ikke meget dyrere.

Vi er et lille firma, så Windows har været vores primære platform. Vi
overvejer pt. en Mac version, det eneste der skal til er en mulig kunde...

Fra : Per Kristensen

Dato : 25-10-02 07:37

> Nu snakkede jeg/vi om Joe Sixpack, der ikke bor i staten Washington.

Mener du at Silicon Valley er i Washington??

> [...]
> ville være mere imponeret over optisk retina scanner, hvis det skal være.

PC'en har også været fremme i mange år nu, men det er jo ikke ensbetydende
med at den er forældet.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 25-10-02 12:22

Per Kristensen <pzk@crayon.dk> skrev:

> Mener du at Silicon Valley er i Washington??

Ja. Læs hvad jeg skriver.

> PC'en har også været fremme i mange år nu, men det er jo ikke
> ensbetydende med at den er forældet.

Hvem siger den er forældet? Vi snakker om hvilke teknologier, der er
hvermandseje og den generation eller det stade, den er på i Europa vs. USA.
I Danmark er mobiltelefoner hvermandseje, men de er ikke lige så avancerede
som i Japan, og i USA er bib'eren stadig hot, mens den til gengæld er
forældet de steder, hvor mobiltelefoner har overtaget.

Fra : Per Kristensen

Dato : 25-10-02 12:41

> [...]
> som i Japan, og i USA er bib'eren stadig hot, mens den til gengæld er
> forældet de steder, hvor mobiltelefoner har overtaget.

Du hentydede til at det som Lars arbejder med er nærmest en forældet
teknink. Desuden mødte jeg ikke nogen i USA, som havde en bipper. Modsat
hvad du måske tror, så er alle film ikke nødvendigvis en 100% realistisk
afspejlingen af hverdagen.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 25-10-02 14:11

Per Kristensen <pzk@crayon.dk> skrev:

> Du hentydede til at det som Lars arbejder med er nærmest en forældet
> teknink.

Han gav også det indtryk, at det var han udviklede det. Åbenbart er det
implementeringen han har med at gøre og det er jo ret hot.

> Desuden mødte jeg ikke nogen i USA, som havde en bipper.

Bib'ere er nok ikke det bedste eksempel. Udbredelsen af Widescreen vs. 4:3
er måske et bedre eksempel på at USA over en bred kam halter lidt bagefter
(nord)Europa, hvilket jeg lidt stædigt vil fastholde.

> Modsat hvad du måske tror, så er alle film ikke nødvendigvis en 100%
> realistisk afspejlingen af hverdagen.

Næh.

Fra : Lars Ehlers

Dato : 25-10-02 17:29

> Han gav også det indtryk, at det var han udviklede det. Åbenbart er det
> implementeringen han har med at gøre og det er jo ret hot.

Jeg skrev oprindeligt, at jeg "arbejder med" den type teknologi, det kan jo
dække over mange ting. Da jeg arbejder i et lille firma, så man nødvendigvis
lave mange forskellige ting, men min primære funktion er at rådgive omkring
implementering af vores teknologi, både i industrielle applikationer samt
til brug med PC'ere.

> Bib'ere er nok ikke det bedste eksempel. Udbredelsen af Widescreen vs. 4:3
> er måske et bedre eksempel på at USA over en bred kam halter lidt bagefter
> (nord)Europa, hvilket jeg lidt stædigt vil fastholde.

Det vil jeg godt give dig ret i, USA halter noget bagefter, når det kommer
til f.eks. telekommunikation og underholdningselektronik. Da jeg flyttede
herover i 1996 var GSM teknologien først på vej her, hvorimod jeg havde
brugt en GSM telefon i Europa i årevis. Widescreen TV er ligeledes bagefter,
ikke fordi man ikke kan købe selve tv'et, men fordi man rent politisk har
besluttet at vente med at sende tv i widescreen format, indtil man er helt
klart til at gå over til HDTV.

Fra : Morten DH

Dato : 25-10-02 16:37

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>Jeg ville være mere imponeret over optisk retina scanner, hvis det skal
være.

Jeg ville være mindre imponeret hvis det var en mekanisk rektum scanner -
kunne være antallet af sygedage ville stige markant

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 25-10-02 16:45

> Jeg ville være mindre imponeret hvis det var en mekanisk rektum
> scanner - kunne være antallet af sygedage ville stige markant

Undtaget dem der ville finde sådan en rectum-scanning dejlig. De ville møde
flere gange om dagen.

Fra : Per Kristensen

Dato : 25-10-02 08:04

> [...]
kan
> kaldes for "stenalder" Her er bib'erne forlængst afløst af

Hej Lars, jeg har lige været i Silicon Valley i 3 uger for at besøge en
kammerat, der arbejder hos MondoSoft. Han bor i Mountain View, hvis du ved
hvor det er. Bor du i selve San Francisco? SF er sgu en fed by ellers.

Jeg vil ikke sige amerikanerne er bagud med teknologien generelt, men på
nogle områder er de nok. F.eks. er 16:9 fjernsyn ikke nær så udbredt endnu
derovre som i Europa, på trods af at mange har DVD.

Btw. fed slæde du har, selvom jeg ville foretrække en klassisk Mustang.
Faktisk snakkede jeg med nogle derovre, som havde haft lejet en Mustang
convertible og de syntes det var lidt en skodet bil, men jeg ville nu godt
have den af din ;)

Fra : Lars Ehlers

Dato : 25-10-02 23:11

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> wrote in message

> Hej Lars, jeg har lige været i Silicon Valley i 3 uger for at besøge en
> kammerat, der arbejder hos MondoSoft. Han bor i Mountain View, hvis du ved
> hvor det er. Bor du i selve San Francisco? SF er sgu en fed by ellers.

Jeg har godt hørt om Mondosoft, faktisk har jeg snakket med dem for et års
tid siden om evt. ansættelse, men det løb ud i sandet. Jeg kommer ofte i
Mountain View, mest fordi jeg har nogle venner, der bor der, og der er en
masse gode restauranter og barer.

Ja, jeg bor i selve SF, absolut et dejligt sted at bo (hvis man kan
acceptere de tågede dage og vanskeligheden ved at parkere).

> Jeg vil ikke sige amerikanerne er bagud med teknologien generelt, men på
> nogle områder er de nok. F.eks. er 16:9 fjernsyn ikke nær så udbredt endnu
> derovre som i Europa, på trods af at mange har DVD.

Som jeg skrev andetsteds i denne tråd, så er widescreen tv ikke specielt
udbredt, fordi ingen tv stationer sender i det format. Man har bevidst valgt
at vente indtil HDTV var klar, og de testudsendelser jeg har set, ser
lovende ud! Netop tv (og kabel-tv) området er helt klart et område, hvor USA
er bagefter.

> [...]
> convertible og de syntes det var lidt en skodet bil, men jeg ville nu godt

Den type Mustang Convertible man kan leje er en V6'er med automatgear, min
er en V8'er med manuelt gear. En hel anden bil Desuden er biler jo
dejligt billige herovre

Fra : 3W

Dato : 26-10-02 01:55

> [...]
> at vente indtil HDTV var klar, og de testudsendelser jeg har set, ser
> lovende ud! Netop tv (og kabel-tv) området er helt klart et område, hvor

De fleste broadcast stationer har sendt HD i flere år nu, CBS, ABC, NBC. Nye
serier og en del live programmer er typisk broadcast som HD, og altså 16x9.
Så hvem er bagud?

Fra : T. Liljeberg

Dato : 26-10-02 02:41

On Sat, 26 Oct 2002 00:55:03 GMT, "3W" <XXtreforkXX@XXyahooXX.XXcomXX>
wrote:

>"Lars Ehlers" <ehlersNOSPAM@hotmail.com> wrote in message
>
>De fleste broadcast stationer har sendt HD i flere år nu, CBS, ABC, NBC. Nye
>serier og en del live programmer er typisk broadcast som HD, og altså 16x9.

På forsøgsbasis i nogle få nøglemarkeder.

>Så hvem er bagud?

Resten af USA udenfor de 4-5 nøglemarkeder.

Tom

--
Playing strip poker with an exhibitionist
somehow takes the challenge out of it.

Fra : 3W

Dato : 30-10-02 07:46

"T. Liljeberg" <liljeberg.t@cox.net> wrote in message
Nye

> På forsøgsbasis i nogle få nøglemarkeder.

Få?
http://www.cbs.com/info/hdtv/
http://abc.abcnews.go.com/site/hdtvlist.html

Fra : T. Liljeberg

Dato : 30-10-02 07:58

On Wed, 30 Oct 2002 06:46:00 GMT, "3W" <XXtreforkXX@XXyahooXX.XXcomXX>
wrote:

>"T. Liljeberg" <liljeberg.t@cox.net> wrote in message

>Få?
>http://www.cbs.com/info/hdtv/
>http://abc.abcnews.go.com/site/hdtvlist.html

Indrømmet, det er så lidt mere end hvad jeg tidligere har set. Men af
dine links ser jeg f.eks., at der er ca. 35 abc stationer i hele
landet, der sender en del af deres sendeflade i HDTV. Og der er f.eks.
kun 4 CBS stationer i Californien, der sender HDTV. Igen kun en
begrænset del af deres sendeflade.
Ikke just overvældende, imho.

Tom

--
Continued dependence on relief induces
a spiritual and moral disintegration.

Fra : thomas tomcat

Dato : 25-10-02 23:11

in article 3b3136ec.0210241208.62641370@posting.google.com, Niels Overgård
at ouiou@yahoo.dk wrote on 24/10/02 22:08:

> Hvorfor hulen er de trådløse telefoner man ser i amerikanske film og
> serier, stadigvæk på størrelse med dem som man kunne købe for 15 år
> siden

de er federe at holde om (evnt: de bliver ikke let væk?)