Timian ?
Fra : Gerner

Dato : 24-10-02 18:45

Hvordan bruger man timian som forefindes som frisk urt(?) i potte, når den skal
bruges i en gang gule ærter ? Hvor meget af urten skal man bruge ? Hvornår skal
delene smides i ærterne ?

Hvor meget smag af timian får man i den færdige ret ?

Hvordan forefindes timian ellers ? Pulver eller tørrede blade m.m. ?

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-10-02 19:21

Gerner skrev:

> Hvordan forefindes timian ellers ? Pulver eller tørrede blade m.m. ?

Man kan i hvert fald få timian som tørrede blade. Om de også kan fås
i stødt form ved jeg ikke.

// Klaus

Fra : Jørgen Hess

Dato : 24-10-02 19:52

"Gerner" <gerner@teknik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvor meget smag af timian får man i den færdige ret ?
>
> Hvordan forefindes timian ellers ? Pulver eller tørrede blade m.m. ?

Egentlig dyrker vi ikke krydderurter i haven, undtagen netop timian. Timian
er en plante der klarer sig godt i danske haver, kom med munkene i 11-
12-hundrede årene. Så man behøver overhovedet ikke være italiensk for at
bruge denne urt.
Klip en kvist eller to af planten, skyl let og kom timian i gryden, må gerne
koge med længe. Og ja man kan sagten købe tørret timian og det er en af de
krydderurter der smagsmæssigt bedst overlever tørringen. En teskefuld vil
sikkert være passende.

mvh
Jørgen

Fra : ram2

Dato : 24-10-02 20:12

"Gerner" skrev d. 24-10-02 18:45 dette indlæg :
> [...]
>
> Hvor meget smag af timian får man i den færdige ret ?
>
> Hvordan forefindes timian ellers ? Pulver eller tørrede blade m.m. ?

Du får lige et link, hvor du kan se alle plantens fortræffeligheder. Den
kan helbrede alt fra kraniebrud til graviditet, og smager skønt.

http://www.krystalkuglen.dk/data/889.htm

Det er meget forskelligt, hvor meget folk kan li denne timian smag - Jeg
er helt tosset med den, og bruger 4-6 kviste frisk timian i en portion
til 6 pers. Du kan også købe den tørret i glas eller pose - Kig på
www.hedebogaard.dk - de er goe' og billige

Ram

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-10-02 19:30

"Gerner" <gerner@teknik.dk> wrote in message

> Hvordan bruger man timian som forefindes som frisk urt(?) i potte, når den
skal
> bruges i en gang gule ærter ? Hvor meget af urten skal man bruge ?

Umiddelbart ville jeg nøjes med den del, der er ovenfor potten
Men ellers ville jeg anbefale noget i retningen af (hvis man skal forsøge at
sætte mål på) en 10-30 cm stængel med tilhørende blade pr. l.
IMHO er de færdigkøbte noget slappe i smagen sammenlignet med dem, der har
stået med fødderne i rigtig jord og slubret regn, sol og blæst i sig.

vh
Jan