Laodikea
Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 24-10-02 14:29

Nå Gud siger til menigheden i Laodike Jeg kender dine gerninger, du er
hverken kold eller varm. gid du var enten kold eller varm! Men nu da du er
lunken og hverken varm eller kold, vil jeg udspy dig af min mund.
Johannes Åbenbaringen Kap. 3 vers 15-16
Jeg forstår ikke hvad gud vil med de der er kolde, De der er varme er
forståelig, de holder fast ved Jesus , men hvorfor vil gud ikke spytte de ud
der er Kolde?
--
Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen.
Se ind på min hjemmeside.

Fra : larsen

Dato : 24-10-02 16:09

"Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg forstår ikke hvad gud vil med de der er kolde, De der er varme er
> forståelig, de holder fast ved Jesus , men hvorfor vil gud ikke spytte de

Fordi de der er kolde ikke er radikale i deres adfær, som f.eks jer fra de
fældeskirkelige bevægelser der en dag hykler med en kirkeretning og næste
dag hykler med en anden kirkeretning og tror jeres radikale hykleri er fra
Gud.

Gud respektere folk der står ved deres standpunkt, om så de er imod eller
for Ham, men lunkne radikale vaklende mennesker der svinger i deres
overbevisning, det er Gud en gru.

Erik L

Fra : bjarne birger

Dato : 24-10-02 17:42

"Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der er Kolde?
> --
> Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen.

Han bruger Zensodyne - modvirker isnen i tænderne

Bjabi

Fra : Georg S. Adamsen

Dato : 24-10-02 18:50

On Thu, 24 Oct 2002 15:29:26 +0200, "Børge Højlund Jensen"
<b-h-j@oncable.dk> wrote:

> [...]
> forståelig, de holder fast ved Jesus , men hvorfor vil gud ikke spytte de ud

Den forklaring, bibelforskere har foretrukket siden en artikel af M.
J. S. Rudwick blev publiceret i 1957, er, at laodikenserne var kendt
med varmt vand fra helbredende kilder og koldt vand, som er
forfriskende. Begge dele er positive.

Derimod var vandet, som havde stået/løbet langsomt gennem
akvadukterne, blevet lunken, og det var ikke særligt lækkert, når man
var tørstig at få sådan noget vand.

Måske er det, der er baggrunden. Måske er forklaringen blot, at koldt
og vandt varm umiddelbart er godt, mens lunken ikke er.

Hvad der i al fald ikke er en god fortolkning er, at det skulle være
lige godt at være en hårdnakket Kristus-modstander, vantro, atheist
osv. som at være kristen. Det er i direkte modstrid med formaningerne
i Åb 2--3 og med Åbenbaringsbogen som helhed.

Med venlig hilsen

Georg S. Adamsen
http://www.Book-of-Revelation.com
http://www.familien-adamsen.dk

Fra : TBC

Dato : 24-10-02 19:01

> [...]
> Jeg forstår ikke hvad gud vil med de der er kolde, De der er varme er
> forståelig, de holder fast ved Jesus , men hvorfor vil gud ikke spytte de

I vers 19 gives svaret på hvad det er det hele handler om. "Vær nidkær og
omvend dig!" Ægte sindsændring har en stor virkning; den udfolder en kraft
som får den pågældende til at "vende om".
I det forhold er de blevet lunkne, og deres lunkenhed er ensbetydende med
synd. Selv om laodikensere er materielt rige, er de åndeligt forarmede.
Jesus viser hvordan han betragter de lunkne kristne i vers 17: Menigheden
ved ikke at den er "elendig og ynkværdig og fattig og blind og nøgen."

I menigheden har der været nogle der har været lunkne, ligesom en drik der
hverken er opkvikkende varm eller forfriskende kold. Laodikensere som boede
i en velstående, men byen havde ikke havde nogen vandforsyning, men det
løste man ved at lede vand dertil fra varme kilder som lå et stykke borte.
Vandet var derfor lunkent når det nåede byen.

Altså er det nærmere forholdet med at de kristne bliver omtalt som lunkne
der er af betydning, og ifht laodikensere gerne skulle give mening med
relation til deres sindstilstand. Deres "lunkne" sindstilstand er som sådan
hverken styrkende eller forfriskende, ligesom lunkent vand ikke giver samme
bahag som en forfriskende kold drik, eller en styrkende varm.

Vejledningen går efterfølgende på hvordan laodikensere kunne blive åndeligt
rige, og således forfriskende, i stedet for at være ligegyldigt lunkne. Vi
kan i dag reflektere over at vi ikke som laodikensere bør lade materialisme
og rigdom få mulighed for at kunne gøre os ligegyldige og åndeligt lunkne.

TBC