økonomi matematik
Fra : Nano**

Dato : 23-10-02 21:18

Jeg skal til at skrive 3.gs opgave og har valgt at skrive i matematik. Da
jeg til næste år gerne vil studere HA el. lign på Handelshøjsskolen, finder
jeg det naturligt, at skrive om øknomi. Jeg er dog lidt på bar bund vedr.
valg af et mere præcis emne. Har i nogen gode idèer?
Har selv tænkt lidt på:
Matematiske modeller i økonmi
Optimering i økonomi

Håber i kan hjælpe mig lidt

Fra : Brian Nielsen

Dato : 23-10-02 22:35

"Nano**" <nano@nospam.dk> wrote in message
> Matematiske modeller i økonmi
> Optimering i økonomi

Prøv fx at se Peter Lynggaard, Driftsøkonomi, 5. udgave, kapitel 16 om
flervareproduktion og pris-/mængdeoptimering.

Det indeholder da lidt let forståelig matematik, der ikke er helt trivielt.

Med venlig hilsen

Briann

Fra : Mikkel T. Kromann

Dato : 24-10-02 19:16

Nano** wrote:
> [...]
> jeg det naturligt, at skrive om øknomi. Jeg er dog lidt på bar bund vedr.
> valg af et mere præcis emne. Har i nogen gode idèer?

Et ambitiøst projekt kunne være at se på det der hedder Velfærdsteoriens
1. og 2. hovedsætning, som i grove træk forklarer hvordan (eller
rettere hvornår) en markedsbaseret økonomi opnår lige så gode resultater
som en alvidende og venligtsindet samfundsplanlægger (dvs. hvornår
markedsøkonomi er mindst lige så godt som kommandoøkonomi).
Litteraturforslag er Mas-Colell et. al. "Microeconomic Theory", Oxford
University Press 1995.
Du skal dog ikke være ked af at lege med matematik og beviser.

Alternativt så tag et kig på det der hedder Cournot-konkurrence (eller
mængdekonkurrence). Det er sikkert slet ikke så tosset til HA, hvis man
gerne vil snakke matematisk økonomi.

Hilsen Mikkel