Egns typiske retter
Fra : Michael Pedersen

Dato : 23-10-02 19:39

Hej

Undertegnede skal lave en god dansk frokost med kold mad og lune retter,
hertil øl/sodavand, snaps mm

Jeg har prøvet at søge efter egnstypiske retter på nettet men har ikke
rigtigt fundet noget der nærmer sig ´bare lidt fest mad. Jeg tænker på at
jeg har erfaret at der på Fyn, Nyborg?, serveres marinerede sild til
morgenmad. Og så er der brunsvier fra Brovst. Hvad med de øvrige sild,
frikadellerne, flæskestegen, frugtsalaten, de røgede ål med røræg, den
røgede laks, fiskefileterne.

Det samme gælder øllerne. Hvor mange forskellige danske øl har vi
efterhånden tilbage? Harboe, Fakse og Carlsberg/Tuborg

--
Venlig hilsen
Michael

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 23-10-02 20:05

Michael Pedersen wrote:

<snip>
> Det samme gælder øllerne. Hvor mange forskellige danske øl har
> vi efterhånden tilbage? Harboe, Fakse og Carlsberg/Tuborg
<snip>

Danske Ølentusiaster har en glimrende oversigt over danske
bryggerier og deres produkter:

http://www.ale.dk/bryggerier.htm

Bemærk dog at Carlsberg/Tuborg har indstillet produktionen af Rød
Tuborg, Tuborg Light og Wiibroe Porter ved indførelsen af dåser,
og at listen ikke er opdateret efter dette blev kendt.

Her er et par af mine favoritter:

Fuglsangs Bock er en rigtigt god øl, der dog ikke er alt for
kendt.

Limfjordsporteren fra Thisted Bryghus er landets sidste "rigtige"
porter, men kræver at man har smag for den slags - en rigtig
"hate it or love it"-øl

Refsvindinge Ale no. 16 er en af de mest roste danske øl, og det
med god ret - den bør smages /mindst/ en gang.

Hancock har med den mørke og den lyse Gambrinus også fundet en
plads i mit hjerte, og, når budgettet tillader det, også i mit
køleskab. De to er meget nemme at drikke, og fordrer derfor med
deres 9,0% en god portion forsigtighed

Endelig er der Havskum fra Ceres, konens favorit, som er en
dejlig, blød og sød øl, brygget med citron- og romessens - den
hedder også Bering-bryg, efter Vitus Bering, den Horsens-fødte
opdagelsesrejsende i russisk tjeneste, der døde af skørbug på
Beringøen under sin sidste ekspedition (derfor rom & citron).

Håber det hjalp lidt.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 23-10-02 20:10

Thomas Alexander Frederiksen wrote:

<snip>

Jeg opdagede lige at du sidder på en Albertslund-ip, og kan i den
anledning anbefale dig at slå et smut forbi Gl. Strands Øl &
Vinlager på Gl. Strand i København (hjørnet af Gl. Strand og
Naboløs, adressen er Naboløs 6, 1206 København K.), de har mange
af de små danske bryggerier repræsenteret på hylderne. Jeg
kommer der gerne selv når jeg skal købe øl, og kan også anbefale
et kig på hylderne med udenlandsk øl.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 24-10-02 05:55

http://mp.sol.dk/madogvin/samlingen/cat99.html

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : [1436] Anders Buch

Dato : 24-10-02 09:23

"Michael Pedersen" <pedvits@get2net.dk> wrote in message

Hej Michael

mp> Jeg tænker på at jeg har erfaret at der på Fyn, Nyborg?

En klassiker fra min barndom på Fyn har altid været æble flæsk (var ikke på
den Villy havde henvist til) - altså en varm æble kompot med stykker af
flæsk i. Nydes med rugbrød og kold øl!

- Anders

Fra : Villy Erichsen

Dato : 24-10-02 16:18

"[1436] Anders Buch" wrote:

> [...]
> den Villy havde henvist til) - altså en varm æble kompot med stykker af

Det skyldes nok at det snarere er en nationalret end en egnsret - men det
smager rigtig godt.

Fra : [1437] Anders Buch

Dato : 24-10-02 18:04

"Villy Erichsen" <brita-villy@adslhome.dk> wrote in message

> Det skyldes nok at det snarere er en nationalret end en egnsret - men det
> smager rigtig godt.

Sjovt - for jeg har netop hørt flere steder fra, at de aldrig har hørt om
det - andet end på Fyn??

- Anders

Fra : Heidi

Dato : 24-10-02 17:12

[1437] Anders Buch wrote:
> "Villy Erichsen" <brita-villy@adslhome.dk> wrote in
> message news:3DB80F30.54B74751@adslhome.dk...

[æbleflæsk]

> Sjovt - for jeg har netop hørt flere steder fra, at de
> aldrig har hørt om det - andet end på Fyn??

Jeg fik det jævnligt som barn - lige midt i Jylland.

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes i gruppen,

Fra : Niklas

Dato : 27-11-02 14:02

"[1437] Anders Buch" <anders@buch.as> skrev i en meddelelse news:ap95ot$qs1$1@sunsite.dk...

> "Villy Erichsen" <brita-villy@adslhome.dk> wrote in message

> Sjovt - for jeg har netop hørt flere steder fra, at de aldrig har hørt om
> det - andet end på Fyn??
>
> - Anders

Det har jeg tit spist i nordsjælland

Venligst

Niklas

Fra : Svend Andersen

Dato : 24-10-02 17:50

nospamheidi@adslhome.dk writes:
>Jeg fik det jævnligt som barn - lige midt i Jylland.

Nu er der altså forskel på æbleflæsk og æbleflæsk fra Fyn.

Min svigermor har lavet hendes "fynske æbleflæsk" til mig for første gang
for 10-12 år siden og den er noget ændret fra normal æbleflæsk.
Her er hendes opskrift:

Esthers æbleflæsk

Der skal bruges ca 3/4 kg røget flæsk (bacon).
Ikke for magert, Esther bruger ligeså gerne en røget snitte. (Den er nu
for fed for mig
Ca. samme mængder æbler (Belle de Boskop eller Cox Orange)

Sværen skæres af flæsket eller snitten og kasseres, resten skæres i mindre
terninger, i stedet for skiver, som i andre æbleflæskopskrifter.
Æblerne der skal bruges skal helst være lidt syrlige, (de skal skrælles)
og befries for kernehus.
Æblerne skæres også i små terninger, og steger med i fedtet fra
flæskestykkerne.

Det skal så stå og simre til det meste af æblerne er kogt godt ud (som til
mos) det skal dog ikke koges helt ud, man skal lige kunne ane
æblestykkerne.

Mens det står og snurrer færdigt smages det til med sukker. Lidt eller
meget, alt efter smag og behag. Måske også en anelse salt, men vær
forsigtig, røget flæsk er altid saltet i forvejen.

Den kan spises både varm, lunken og kold, gerne til rugbrød.
Jeg kan bedst lide den dagen efter når den er køleskabskold.
Så kan den smøres direkte på rugbrødet.

hilsen Svend A

Internet for mennesker:
http://www.enterpol.1go.dk/

Fra : Heidi

Dato : 24-10-02 18:33

Svend Andersen wrote:

> [...]
> for første gang for 10-12 år siden og den er noget ændret
> fra normal æbleflæsk. Her er hendes opskrift:

Ja jeg må så tilstå at jeg aldrig kiggede nærmere efter,
når min mor lavede den. Det eneste jeg egentlig kan huske,
er at vi vist også fik rugbrød til.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-10-02 17:20

"Svend Andersen" <svend@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er der altså forskel på æbleflæsk og æbleflæsk fra Fyn.

Klip: opskrift på æbleflæsk med bacontern og skrællede æbler, der koges til
næsten mos.

Ja, der er åbenbart forskel. Versionen med mos af skrællede æbler har jeg
aldrig fået.

Æbleflæsk, som jeg kender den (Midtjylland):

Baconskiver steges på panden.
Tages op på en tallerken.
Æbler (sure madæbler, gerne Bramley eller Belle de Boskoop) skæres i både.
De skal ikke skrælles - den bedste smag sidder i skrællen.
Æblebådene steges i baconfedtet, til de er netop møre.
De vendes forsigtigt, så de brunes på begge sider og skræl-siden. Der skal
ikke røres så meget rundt, at det bliver til mos.
Ingen sukker her.
Serveres på rugbrød.

Uhmm.
Jeg går sørme ud og laver en portion; jeg har ikke fået æbleflæsk i årevis,
og det må da være sæson lige nu.
Hilsen Inger

Fra : Hermann Holm

Dato : 09-11-02 01:10

> [...]

> fra Brovst. Hvad med de øvrige sild, frikadellerne,
> flæskestegen, frugtsalaten, de røgede ål med røræg, den røgede

Jeg kan anbefale dig at få fat i bogen "Danske egnsretter" af Erik
Koed Westergaard. ISBN 87-7560-960-9. Prøv at se om biblioteket har
den.

Jeg kan anbefale fulskager (side 149 - 152)

Hermann Holm

Hippopotomonstrosesquippedaliofobi er angsten for lange ord.