/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Troldhassel, flytning af
Fra : Thomas Hansen


Dato : 23-10-02 18:33

Hej Gruppe

Vi har en troldhassel i vores have som vi gerne vil af med, den er ca 1,5 m
høj og ca. det samme i diameter, så er mit spørgsmål om det er muligt at
flytte sådan en fætter, hvis ja hvornår skal det gøres og hvad kan man
tillade sig at tage for sådan en? (hvis det overhovedet er muligt at sælge
den).

På forhånd tak

Thomas Hansen



 
 
Mads Lie Jensen (23-10-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 23-10-02 19:49

On Wed, 23 Oct 2002 19:32:52 +0200, "Thomas Hansen"
<thomas.taaning@mobilixnet.dk> wrote:

>Vi har en troldhassel i vores have som vi gerne vil af med, den er ca 1,5 m
>høj og ca. det samme i diameter, så er mit spørgsmål om det er muligt at
>flytte sådan en fætter, hvis ja hvornår skal det gøres og hvad kan man
>tillade sig at tage for sådan en? (hvis det overhovedet er muligt at sælge
>den).

Den kan godt flyttes, jeg flyttede selv en på omkring en meter sidste
efterår, det gik fint.

Men det er besværligt at flytte troldhassel uden at knække en del grene
syntes jeg.

Det vil nok være fint at flytte den nu, og bliv endelig ikke nervøs over
at den smider bladene ret hurtigt efter i har gravet den op. Sørg for at
få en god rodklump med.

Så stor en plante kan man efter min mening godt tillade sig at tage
4-500 kroner for. Men det er nok et spørgsmål om man kan finde nogen som
vil give det for den.


--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Maria Frederiksen (23-10-2002)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 23-10-02 20:58

> Så stor en plante kan man efter min mening godt tillade sig at tage
> 4-500 kroner for. Men det er nok et spørgsmål om man kan finde nogen som
> vil give det for den.

Og jeg, der bare forærer havens træer væk, fordi jeg synes det er synd at
fælde dem

Hvor befinder den troldhassel sig?

Mvh Maria




Thomas Hansen (25-10-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Hansen


Dato : 25-10-02 17:42


"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:ap6voo$og2$3@sunsite.dk...
>
> Hvor befinder den troldhassel sig?
>
> Mvh Maria
>

Den befinder sig i Silkeborg, og der er faktisk 2 stk.

Mvh.
Thomas Hansen



Mette Nylander Sørup (27-10-2002)
Kommentar
Fra : Mette Nylander Sørup


Dato : 27-10-02 09:19

> Den befinder sig i Silkeborg, og der er faktisk 2 stk.
>
> Mvh.
> Thomas Hansen
>
>
Øv.... Silkeborg er pokkers langt væk, når man bor på sjælland. Hvad skal de
forøvrigt koste?



PH (24-10-2002)
Kommentar
Fra : PH


Dato : 24-10-02 08:58


> Den kan godt flyttes, jeg flyttede selv en på omkring en meter sidste
> efterår, det gik fint.
>
> Men det er besværligt at flytte troldhassel uden at knække en del grene
> syntes jeg.
>
> Det vil nok være fint at flytte den nu, og bliv endelig ikke nervøs over
> at den smider bladene ret hurtigt efter i har gravet den op. Sørg for at
> få en god rodklump med.
>
Jeg står også og skal flytte en troldhassel, og har ladet mig fortælle at
den skal klippes ned så kronen ikke er større end den klump man får med. Kan
det være rigtigt?
Klippede du din ned inden du flyttede den?

Pia



Mads Lie Jensen (24-10-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 24-10-02 09:30

On Thu, 24 Oct 2002 09:57:44 +0200, "PH" <pvh@fjerndettedanacomp.dk>
wrote:

>> Men det er besværligt at flytte troldhassel uden at knække en del grene
>> syntes jeg.
>>
>> Det vil nok være fint at flytte den nu, og bliv endelig ikke nervøs over
>> at den smider bladene ret hurtigt efter i har gravet den op. Sørg for at
>> få en god rodklump med.
>>
>Jeg står også og skal flytte en troldhassel, og har ladet mig fortælle at
>den skal klippes ned så kronen ikke er større end den klump man får med. Kan
>det være rigtigt?

Ja, det gælder for alt som flyttes: Når man gravet den op bliver roden
jo faktisk beskåret. Får man skåret meget af roden så bliver man også
nødt til at fjerne noget af toppen. Ellers skal planten klare en hel top
men med måske kun en halv rod.

Men unge planter som ikke har stået i mere end 3-5 år kan man normalt
godt flytte rundt med uden at beskære toppen, der er det nemlig ikke ret
meget rod der bliver skåret væk.

>Klippede du din ned inden du flyttede den?

Nej. Jeg fjernede et par vildskud som sad på den, det var det hele.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Jakob Bock (24-10-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Bock


Dato : 24-10-02 11:56

Mads Lie Jensen skrev:

>> Jeg står også og skal flytte en troldhassel, og har ladet mig fortælle at
>> den skal klippes ned så kronen ikke er større end den klump man får med. Kan
>> det være rigtigt?
>
> Ja, det gælder for alt som flyttes: Når man gravet den op bliver roden
> jo faktisk beskåret. Får man skåret meget af roden så bliver man også
> nødt til at fjerne noget af toppen. Ellers skal planten klare en hel top
> men med måske kun en halv rod.

Det er der åbenbart ikke enighed om blandt fagfolk. Se f.eks.:

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/637.html

Her står der:

"Lad være med at klippe toppen af planten, som man ofte ser det
anbefalet. Det er nemlig vigtig at planten har top til at producere ny
rod med. Men, hvis nogle grene efter de første 14 dage begynder at gå
ud, er det en god ide at fjerne dem."


Venlig hilsen
Jakob Bock


Mads Lie Jensen (24-10-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 24-10-02 12:35

On Thu, 24 Oct 2002 12:55:54 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

>> Ja, det gælder for alt som flyttes: Når man gravet den op bliver roden
>> jo faktisk beskåret. Får man skåret meget af roden så bliver man også
>> nødt til at fjerne noget af toppen. Ellers skal planten klare en hel top
>> men med måske kun en halv rod.
>
>Det er der åbenbart ikke enighed om blandt fagfolk. Se f.eks.:
>
> http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/637.html
>
>Her står der:
>
> "Lad være med at klippe toppen af planten, som man ofte ser det
> anbefalet. Det er nemlig vigtig at planten har top til at producere ny
> rod med. Men, hvis nogle grene efter de første 14 dage begynder at gå
> ud, er det en god ide at fjerne dem."

Jeg plejer nu heller ikke at fjerne grene når jeg flytter noget. På
denne årstid er der sjældent nogen grund til det.

Jeg plejer heller ikke at anbefale det - men når man flytter store gamle
buske kan det tit være en god ide at gøre det alligevel. Ikke kun for at
nedsætte fordampningen fra grenene (og især bladene, som de jo dog ikke
har nu), men især fordi planten nogle gange er nemmere at tumle rundt
med hvis man fjerner lidt af toppen.

På mindre buske som ikke har stået ret mange år er der ingen grund til
det - som det også fremgik af mit tidligere indlæg.


--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

PH (24-10-2002)
Kommentar
Fra : PH


Dato : 24-10-02 13:06


> > Ja, det gælder for alt som flyttes: Når man gravet den op bliver roden
> > jo faktisk beskåret. Får man skåret meget af roden så bliver man også
> > nødt til at fjerne noget af toppen. Ellers skal planten klare en hel top
> > men med måske kun en halv rod.
>
> Det er der åbenbart ikke enighed om blandt fagfolk. Se f.eks.:
>
For søren da, det er sgu næsten lige så svært som at opdrage sine børn.
Spørger man andre er der altid modstridende meninger..

Pia



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste