Skæve døre
Fra : Nicholas Oxhøj

Dato : 23-10-02 17:58

Hej

I vores lejlighed er mange af de indvendige døre skæve, således at når døren
rammer karmen forneden, så gaber den stadig foroven (eller omvendt). Dette
medfører at man skal hive hårdt i håndtaget for at slåen "skal falde i hak"
eller for enkelte er det ligefrem nødvendigt at "smække med døren" for at få
den lukket.

Vi ved ikke om huset "har sat sig" eller om det er dørene som "har slået
sig", men under alle omstændigheder ville vi gerne høre om der er noget man
kan gøre ved problemet?

Venlig hilsen
Nicholas Oxhøj

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 23-10-02 21:19

> Vi ved ikke om huset "har sat sig" eller om det er dørene som "har slået
> sig", men under alle omstændigheder ville vi gerne høre om der er noget
man
> kan gøre ved problemet?

Du kan købe en hængselvrider til at vride dørene en smule i hængslerne.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Henning

Dato : 23-10-02 21:38

On Wed, 23 Oct 2002 16:58:03 +0000 (UTC), Nicholas Oxhøj
<news.oxhoej.dk@dread04.news.tele.dk (at) (dot)> wrote:

> [...]
>eller for enkelte er det ligefrem nødvendigt at "smække med døren" for at få

Jeg har samme problem med mine (afsyrede) døre. Jeg har ofte tænkt på,
om man kan gennemvæde døren, og lægge den i pres til den er tør?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : ab

Dato : 24-10-02 08:03

Henning wrote:

> [...]

Hos en bekendt med et ældre hus med indtørrede / afsyrede fyldningsdøre, fik
vi et godt resultat ud af at trykke dørene diagonalt, så de hængte endnu
værre - vi lod nogt tyndt PU-lim løbe ned i sammenføjningerne i hjørnerne og
trykkede efterfølgende dørene tilbage diagonalt igen. Den type lim svulmer
op og holder enormt godt - det overskydende tørre lim kan efterfølgende
skæres af med en hobbykniv.

Resultatet blev, at der nu er ca. 3 mm luft hele vejen rundt

Lyder lidt mærkeligt, for så er der jo noget der tyder på, at det er karmen
der hænger. Tilsvarende må kunne lade sig gøre modsat. Det er jo knap så
vigtigt, om døren sidder helt lige - det der må være vigtigst må være om der
lige meget luft helt vejen rundt.

ab

Fra : Kitty Leopold

Dato : 26-10-02 22:28

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> hsb(at)image.dk
> Det har vi gjort med vores afsyrede, skæve døre - gennemvædet dem og lagt
dem i spænd - det fungerede godt.

Kitty

Fra : Ivar

Dato : 25-10-02 22:16

Nicholas Oxhøj skrev:.

> Vi ved ikke om huset "har sat sig"

Prøv at tage et krydsmål, hvis der er mere end nogle
få mm i forskel har huset sat sig.

Ivar