datering af haglbøsse
Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 23-10-02 17:29

Jeg er den stolte ejer af en belgisk bøsse, en langløbet 12'er, som øverst
mellem løbene har indgraveret "Frederik Carstens Randers".
På siden af begge løb er indgraveret "Aktlich vierfach geprueft u.
eingeschossen mit staerkster lading rauchlosen pulvers". Løbene er mærket
"stahl
Krupp Essen".
Baskyle og topnøgle er blankpoleret (stål?)
Er der nogen, der ved noget, eller har ideer til, hvor jeg kan finde ud af
mere om bøssen; alder, historie m.m.?
Venlig hilsen Henrik L. Sørensen

Fra : JensCl

Dato : 24-10-02 19:07

"Lumholdt&Riber" skrev d. 23-10-02 17:29 dette indlæg :
> [...]
> mere om bøssen; alder, historie m.m.?
> Venlig hilsen Henrik L. Sørensen
>
> Fortæl hellere noget om hvad der står undersiden af piberne.

mvh

JensCl

http://www.kandu.dk/

Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 31-10-02 10:41

På undersiden af piberne står der -udover "stahl Krupp Essen" nogle
trykprøvestempler, kammerlængde m.v. Ikke noget, som lige umiddelbart siger
mig noget.
Henrik

Fra : JensCl

Dato : 02-11-02 18:01

"Lumholdt&Riber" skrev d. 31-10-02 10:41 dette indlæg :
> På undersiden af piberne står der -udover "stahl Krupp Essen" nogle
> trykprøvestempler, kammerlængde m.v. Ikke noget, som lige umiddelbart
> [...]
Det er på undersiden våbnets historie står skrevet. Belgiske våben fra
før krigen er prøvet efter de tyske reger af 1891, men med belgiske
mærker, det brugte vi også i Danmark jævnfør Sjøgren´s halvautomater.
De kan være dateret f.eks 2.32 dvs februar 1932, men det er sjældent at
haglbøsser er dateret. Nogle prøveskydnings mærker er ændret et bestemt
årstal og kan således give en indikering af hvornår en bøsse er
fabrikeret. Lån en bog på biblo eller hos en kammerat og se om mærkerne
siger noget. Hvis du kan beskrive mærkerne kan jeg godt prøve at tyde
dem.

mvh
JensCl

http://www.kandu.dk/

Fra : Peder Porse

Dato : 02-11-02 20:06

JensCl wrote:

> [...]
> fabrikeret. Lån en bog på biblo eller hos en kammerat og se om mærkerne
> siger noget. Hvis du kan beskrive mærkerne kan jeg godt prøve at tyde

Jeg har et par tyske jagtbøger med de forskellige prøvestempler.

Mailer gerne en scannet kopi...
pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge

Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 02-11-02 20:39

Ville blive meget glad, hvis du gad maile dem til mig, PP!
Min mail adresse er ; Lumbo@kabelnettet.dk
Tak for jeres svar.
Henrik L.S.

Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 02-11-02 21:45

Tak for tilbuddet, jeg prøver at beskrive stemplerne -har desværre ikke
mulighed for at maile et billede.
På hver pibe er er der stemplet(fra oven):
X med en lille stjerne over.

en hjort(?) med en vandret streg under, hvor under der står P. V.

S med en lille stjerne over.

Noget, der ligner et engelsk Pund-tegn £, nærmest dobbelt.

et aflangt tegn, der ligner en "omvendt palme" (undskyld!)

en kvadrat på højkant med 12 indeni
og endelig en oval med en lille krone øverst, indeni står der E
LG
* (stjerne)

På venstrepiben desuden P. 1 K 3 2 7 .2 og i samme side den lille "palme"
endnu en gang.

Mellem piberne er stemplet N med en stjerne over, er det ikke bare stemplet
for røgsvagt krudt?

Jeg undskylder for ulejligheden -hvis du kan/gider hjælpe vil jeg være
glad, men hvis ikke, kan jeg sagtens leve med det
Venlig hilsen Henrik Sørensen

Fra : JensCl

Dato : 02-11-02 23:56

"Lumholdt&Riber" skrev d. 02-11-02 21:45 dette indlæg :
> X med en lille stjerne over.???????????????
>
> en hjort(?) med en vandret streg under, hvor under der står P. V.
Hjorten er en løve- Prøveskydning med røgsvagt krudt, der kan også stå
E.C.

> S med en lille stjerne over.??????????????
>
> Noget, der ligner et engelsk Pund-tegn £, nærmest dobbelt.
Der står EL - Foreløbig prøve for røgsvagt krudt i Liége.

> et aflangt tegn, der ligner en "omvendt palme" (undskyld!)
Er en "trappesøjle" - autoriseret endelig prøve, findes normalt sammen
med en kronet oval med bogstaverne ELG og en stjerne inden i og som
betyder der samme.

> en kvadrat på højkant med 12 indeni
Caliber 12

> og endelig en oval med en lille krone øverst, indeni står der E
> LG
> * (stjerne)
Se ovenfor.

> På venstrepiben desuden P. 1 K 3 2 7 .2 og i samme side den lille
"palme"
> endnu en gang.
Trappesøjlen er normalt stemplet flere gange. På ældre/gamle Belgiske
bøsser er der ofte stemplet løbslængde, mundingens vidde, løbets lysning
22 cm. fra basis, løbets vægt og normalladningen. "P 1 K 327.2" angiver
løbslængden ifølge en bog fra 1923. En af mine bøsse er en gammel
belgier, hvor der der står "P 1 K 385" så hvis det er rigtig må det være
en anden målenhed end cm.

> Mellem piberne er stemplet N med en stjerne over, er det ikke bare
stemplet
> for røgsvagt krudt?
Ikke når bøssen er Belgisk.

Du skal også være opmærksom på at når en bøsse er repareret kan den have
fået nye stempler og rep. stempler har jeg ikke styr på.

mvh

JensCl

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik Munck

Dato : 03-11-02 08:32

Undskyld - hvordan kan man se om en kvadrat står på højkant ?
PS. Jeg kunne i nære mig.

Forsat knæk og bræk her i jagttiden.

Muncken

Fra : JensCl

Dato : 03-11-02 09:40

"Erik Munck" skrev d. 03-11-02 08:32 dette indlæg :
> Undskyld - hvordan kan man se om en kvadrat står på højkant ?
> PS. Jeg kunne i nære mig.
>
> Forsat knæk og bræk her i jagttiden.
>
> Muncken

Det er også forkert formuleret, det er i virkeligheden et kvadrat som er
drejet 45 grader således at det ene hjørne pejer opad og inden i dette
kvadrat står caliberen, i dette tilfælde 12.

mvh

JensCl

http://www.kandu.dk/

Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 03-11-02 13:21

Ja, den med kvadraten var måske lidt uklar, men det er altså lidt
kompliceret med ord at beskrive de **##!! stempler, når man absolut intet
ved om det.
Jens Cl har åbenbart forstået, hvad jeg mente med det hele.
Tak til alle for svar, og knæk & bræk derude!
Henrik L.S.