At skifte olie på sin forgaffel
Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 23-10-02 16:22

Nu har jeg købt en ny forgaffel til min GSX-R 250. Men den ene pakning er
gået, så jeg har købt et nyt sæt, og noget nyt olie.

Men hvordan går man frem? Og hvor meget luft skal der fyldes i benene når
olien er kommet i , og de er samlet?

Jeg ønsker også at få en lidt hårdere dæmper end den var før ( eller som de
normalt er ). Hvor meget ekstra olie skal man hælde i ?

Venlig Hilsen
Thomas Buus
GSXR 250

Fra : lange

Dato : 24-10-02 10:14

Du må ikke hælde ekstra olie i. Der vil ske det at der ikke er plads til
olien når gaflen bliver trykket sammen. Du skal i stedet anvende en lidt
tykkere olie.

Når man begynder at skrue selv er det en god ide at anskaffe sig en
workshop-manual. Der stå hvordan og hvorledes. Max's MC samt Køsters
Motorboghandel i Randers er leveringsdygtige i flere forskellige udgaver.

Lange

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-10-02 15:22

"lange" <morten.lange@postman.dk> skrev i en meddelelse

Først, Lange, så er det god netikette at svare UNDER det man citerer, og
skære overflødig tekst væk. Udover at være almindelig høflighed, så letter
det også læsevenligheden af indlægget væsentligt.

> Du må ikke hælde ekstra olie i. Der vil ske det at der ikke er plads til
> olien når gaflen bliver trykket sammen. Du skal i stedet anvende en lidt
> tykkere olie.

Jo, man må gerne hælde mere olie i. Når man skal justere på en forgaffel
(uden indbyggede justeringsmuligheder), så øger (eller sænker) man først
oliemængden. Dette kan bruges til at finjustere dæmpningen med, men
naturligvis indenfor rimelighedens grænser. Hælder man for meget i, kan det
mærkes meget tydeligt, så det er ikke noget at være bange for. Er der brug
for "grovere" justering, så går man tilbage til standard-mængden, men med en
tykkere viskositet. Også her kan man finjustere ved at ændre mængden. Lad
være med at blande viskositeter og skriv ned hvilken viskositet og mængde
der bruges, så du kan ramme samme dæmpning næste gang du skifter
forgaffelolie.

> Når man begynder at skrue selv er det en god ide at anskaffe sig en
> workshop-manual. Der stå hvordan og hvorledes. Max's MC samt Køsters
> Motorboghandel i Randers er leveringsdygtige i flere forskellige udgaver.

DET er til gengæld særdeles rigtigt! En reparationshåndbog er et særdeles
nyttigt redskab som alle børe have.

Rittig

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 24-10-02 16:06

> DET er til gengæld særdeles rigtigt! En reparationshåndbog er et særdeles
> nyttigt redskab som alle børe have.
Jeg har en i PDF format, men det er til en GSX 250F. Det skulle være det
samme som på GSX-R 250, bortset fra motoren vist er oliekølet?

> Rittig

/Thomas

Fra : lange

Dato : 28-10-02 16:52

> Først, Lange, så er det god netikette at svare UNDER det man citerer, og
> skære overflødig tekst væk.

Sorry. I stand corrected.

> Jo, man må gerne hælde mere olie i. Når man skal justere på en forgaffel
> (uden indbyggede justeringsmuligheder), så øger (eller sænker) man først
> oliemængden.

Jeg kan ikke se hvordan du ændrer dæmpningen af en forgaffel ved at
øge/sænke oliemængden. Dæmpningen er jo givet af viskositeten af olien samt
de huller olien presses gennem. Ved at øge/sænke oliestanden øger/sænker man
jo bare den mængde olie der ligger i gaffelbenet uden for dæmperen.

Det eneste jeg kan se er at du får lidt forskel i den luftmængde der er i
gaffelbenet og at man ved at øge/sænke oliestanden gør luft undetstøtningen
af fjederen lidt kraftigere/svagere. Med det har jo ikke noget med
dæmpningen at gøre.

mvh
Lange

Fra : lange

Dato : 28-10-02 16:54

mvh
Lange
Bedre sent end aldrig

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-10-02 18:53

> [...]
undetstøtningen
> af fjederen lidt kraftigere/svagere. Med det har jo ikke noget med

Og det har du sådan set ret i. (Jeg fik udtrykt mig lidt kluntet).
Ja, det der sker, når man ændrer på oliemængden, er at gaflen bliver
hårdere/blødere, og det skyldes egentlig at man har "strammet
luft-fjederen". Det påvirker dog ikke Sag (eller ride height, som det også
kaldes) som det ville hvis man rent faktisk havde strammet fjederen -
ihvertfald ikke mærkbart eller målbart. Og det føles under kørsel faktisk
også ret meget som om man har øget viskositeten en anelse, selvom det nok må
tilskrives selvbedrag .
Når man bruger metoden med at øge oliemængden for at få en hårdere
"dæmpning", er det fordi viskositetsspring - fx. fra SAE 10 til SAE 15 - er
ret markant. Det påvirker dæmpningen ret meget. Okay, det kan jo nogle gange
være påkrævet, men hvis man nu kun vil have en lille ændring...

På moderne forgafler bruger man ret sjældent at ændre på viskositet eller
mængde, for der er justeringsmuligheder nok - i særdeleshed på mine
motocross og enduro racere. Men jeg har fx. også et par gamle off-roadere,
en Honda 600 som lider af snot-blød affjedring for og bag, og en Yamaha 125
som lider af det samme.
På Hondaen kører jeg med uændret viskositet, men ... jeg tror det er omkring
10mm mere olie i. Forgaflen er egentlig fremragende, selvom det er en af de
"gamle" (fra før Cartridge tidsalderen), og det duer ikke at øge
fjederstyrken, for så passer Sag ikke mere, og så får jeg problemer med
bagenden og køreegenskaberne.
Bagpå er der lagt en 10mm ring ovenpå fjederen (som dybest set burde være
skiftet ud med en hårdere, for den er aaaalt for blød) og der er skiftet til
SAE 15 olie (standard er SAE 10) fordi den også dæmper alt for lidt. På
bagdæmperen er der justerbar kompression og rebound, men
justeringsmulighederne rækker ikke med standard olie.
Jeg har justeret utrolig meget på den cykel, og egentlig er den god at lære
grundprincipperne på, for den virker ret dårligt i original stand. Den bløde
"undervogn" gør den til en fremragende grusvejs-cruiser, men på
motocrossbanen er man konstant i fare for at miste sine tænder og kvase sine
nosser. Måske skulle jeg også nævne at jeg har brækket stellet 19 gange...
By the way: Forgaflen er "luftunderstøttet". Jeg eksperimenterede i flere år
med lufttryk i forgaflen, for instruktionsbogen til en af cyklerne sagde at
jeg måtte bruge op til 25 psi i forgaflen. Problemet er bare, at det er ret
svært at ramme det rigtige tryk i det lille rum der er i forgaflen, blot det
at man måler trykket kan fjerne 2-3 psi. Og når man så har kørt et enkelt
heat på den, så passer trykket alligevel ikke længere, så er det uens i de
to gaffelben. Som en lille bonus bliver gaflen ret let utæt, fordi den hele
tiden er under tryk. Øget oliemængde er meget bedre. Første gang jeg øgede
oliemængden anede jeg ikke hvor meget der skulle til, så jeg tror jeg øgede
den 50 mm hjemme i værkstedet. Så tog jeg ud på banen for at teste, for NU
måtte den da omsider være blevet rigtig god! Jeg var faktisk ret stolt af
mig selv! Jeg kørte kun en enkelt omgang, det var som at holde på et
trykluft-bor. Styret slog i hænderne, og det blev ligefrem slået ud af
hænderne på mig en enkelt gang. Jeg tappede olie af derude, og måtte til at
stå og justere olieniveau ude i ryttergården (jeg hader at skrue på ting der
ikke må blive beskidte på et underlag af jord og støv), men til gengæld fik
jeg det gjort ordentligt: Justere - ud på banen og prøve. Ind at justere -
ud på banen og prøve. Ind at justere - ud på banen og prøve. osv. Målet
skrev jeg op på en tavle i værkstedet da jeg kom hjem, jeg skulle jo gerne
kunne ramme det igen ved næste olieskift.

Nu er jeg ved at justere affjedring på den nye racer, og nu skal der igen
læres noget nyt - den har nemlig justering af både hurtig og langsom
kompression (udover fjeder og rebound) bagpå, og det har jeg ikke lige
prøvet før.

Rittig