Antennen inde på loftet
Fra : jko

Dato : 23-10-02 13:23

Hej...
Vi må i vores grundejerforening IKKE ha' en antennemast på huset -
derfor påtænker jeg at ha' antennen liggende inde på loftet ! Er der
nogle problemer i dette ??? Hvilken type antenne skal man bruge til
modtagelse af DR1, DR2,TV2,Zulu og Sverige ??? Skal man ha' forstærker
på for at ku' modtage signaler gennem en træ-gavl ???
Er tykkelsen og længden på antennekablet vigtig i denne sammenhæng ???
Kan man bare ha' antennemasten LIGGENDE eller skal den STÅ inde på
loftet ???

Mvh
jko

http://www.kandu.dk/

Fra : Ole Jensen

Dato : 23-10-02 13:47

jko wrote:

> [...]
> Er tykkelsen og længden på antennekablet vigtig i denne sammenhæng ???
> Kan man bare ha' antennemasten LIGGENDE eller skal den STÅ inde på

I gamle dage havde vi blot en antenne liggende på loftet i den boligblok
hvor vi boede, og det virkede fint.
Men nogle af de programmer du nævner, sendes kun på sattelit, så du skal
have en parabol, om den så virker gemnem en trægavl må du spørge om i en
anden gruppe. Eller måske er der nogen her der kan klare det problem.

Ole-J

Fra : Keld Nygaard

Dato : 23-10-02 14:54

> [...]
> Er tykkelsen og længden på antennekablet vigtig i denne sammenhæng ???
> Kan man bare ha' antennemasten LIGGENDE eller skal den STÅ inde på

Til DR2 og Zulu skal du have en parabol, og den skal have "frit udsyn til
himlen", så den kan du ikke sætte op inde på loftet.
DR1 kan du fange på en VHF antenne, mens TV2 og en række gratis kanaler
findes på UHF.
De to antenner monteres på et rør, så de sidder fast inde på loftet. Bemærk
at antennerne skal sidde over hinanden, og at de ikke må sidde for tæt.
Antennekablet skal være 75 ohms coax kabel.
Det er i mange tilfælde ikke nødvendigt at sætte en forstærker på, så vent
med at købe den. Hvis det er nødvendigt at sætte en forstærker på, så skal
den sidde så tæt på antennen som muligt (Ellers vil evt. støj der bliver
opsamlet i kablet også blive forstærket).

Det største problem er hvis der er meget metal på loftet (f.eks. at der står
en masse ting af metal, eller det værste - at der er ståltag på). Metallet
vil reflektere signalerne på antennen, og der vil komme skygger på billedet.

God fornøjelse

/keld

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 23-10-02 15:02

On Wed, 23 Oct 2002 12:23:06 GMT, "jko" <jko.news@kandu.dk> wrote:

>Hej...
>Vi må i vores grundejerforening IKKE ha' en antennemast på huset -
>derfor påtænker jeg at ha' antennen liggende inde på loftet

Hvorfor ikke spørge dine naboer - du kan vel næppe være den eneste i
grundejerforeningen, som vil se TV? Naboerne vil formentlig også kunne
fortælle dig, om man kan modtage DR2 på antenne i området (det er der
nemlig kun 400.000 som kan). TV2 Zulu er kun på satellit og kabel-TV.

Mht antenne-type så afhænger det af, hvor du bor i landet.

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-02 16:32

> [...]
> Er tykkelsen og længden på antennekablet vigtig i denne sammenhæng ???
> Kan man bare ha' antennemasten LIGGENDE eller skal den STÅ inde på

Hej jko..
Alt det du spørger om er der masser af eksperter der kan svare på.
De befinder sig i DK.TEKNIK.TV+VIDEO...

Mvh
Allan

Fra : edob

Dato : 23-10-02 21:33

"Allan Rasmussen" <,> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg mener bestemt ikke at en grundejerforening kan bestemme om man må
opsætte tv/radioantenner på sin ejendom. - om man så gider have alt bøvlet
med at forfægte dette er en anden sag.

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 23-10-02 21:25

Hej.
For det første må antennen ikke ligge tæt på loftet da der sandsynligvis der
alukraft på loftet.
Så det optimale vil være at montere antennen på et rør men det kan være
svært at gøre.
Hvis der er skygger på billedet kan det skyldes at der er reflektioner enten
fra taget
eller omgivelserne, dette kan være svært at rette da man skal bruge en
større antenne
med en lille indgangs vinkel (flere elementer)
Hvis du modtager kanaler fra en sender i VHF bånd 1(kanal 2-4) kan det være
ekstra svært at få klare billeder.

Med venlig hilsen
Niels Peter
jko <jko.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Rmwt9.168471$Qk5.5888032@news010.worldonline.dk...

Fra : John Vedsegaard

Dato : 17-11-02 22:07

Den nemmeste løsning er at spørge din lokale antenneforhandler.
Hvis du bor omkring københavn +- ville jeg gå til antennelageret på hovmands
allé, de er billigst og har den bedste viden (mig bekendt).
I de fleste tilfælde kan de sige hvad du skal bruge af udstyr.

John Vedsegaard