/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Uopfordret reklame
Fra : // Overby


Dato : 23-10-02 12:41

Jeg er en af de ulykkelige ejere af et webhotel, der i den seneste tid har
været hærget af hackere. I dag modtager jeg så et brev fra et firma kaldet
Avalonia, der tilbyder mig gratis at få rykket mit webhotel over til dem.
Dette skulle jeg gøre fordi de iflg. dem selv har en mere sikker server, der
kører på Mac.

De har altså været inde hos HostmasterDK og hentet mine kontaktoplysninger
og sendt mig et uopfordret tilbud. Er dette overhovedet lovligt? Og hvem kan
jeg evt. klage til?

- @ -
Daniel Overby Hansen aka mrDO
Find me on MSN Messenger: daniel@FJERNESoverbyhansen.dk
www.overbyhansen.dk
www.vis-logen.dk - ren morskab



 
 
Bertel Lund Hansen (23-10-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 23-10-02 14:12

// Overby skrev:

>De har altså været inde hos HostmasterDK og hentet mine kontaktoplysninger
>og sendt mig et uopfordret tilbud. Er dette overhovedet lovligt?

Nej. Det er et brud på markedsføringslovens § 6a.

>Og hvem kan jeg evt. klage til?

Forbrugerklagenævnet eller forbrugerombudsmanden.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

// Overby (23-10-2002)
Kommentar
Fra : // Overby


Dato : 23-10-02 13:21

> Nej. Det er et brud på markedsføringslovens § 6a.

Omhandler det ikke kun elektronisk post, jeg har fået et rigtigt brev

> Forbrugerklagenævnet eller forbrugerombudsmanden.

Hvad med politiet... De gør nok ikke noget ud af det, men det er vel en
overtrædelse af gældende lov.

Daniel



Jon Bendtsen (23-10-2002)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 23-10-02 13:26

In article <ap647j$1ah2$1@news.cybercity.dk>, // Overby wrote:
>> Nej. Det er et brud på markedsføringslovens § 6a.
>
> Omhandler det ikke kun elektronisk post, jeg har fået et rigtigt brev

Gælder det ikke også kun for private, og ikke for erhversdrivende?




JonB

--

Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
"klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Per Christoffersen (23-10-2002)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 23-10-02 13:32


"// Overby" <danielFJERN@FJERNoverbyhansen.dk> wrote in message
news:ap647j$1ah2$1@news.cybercity.dk...
> > Nej. Det er et brud på markedsføringslovens § 6a.
>
> Omhandler det ikke kun elektronisk post, jeg har fået et rigtigt brev

Jo det gør, Bertel var lidt hurtigt ude.
Når det er et rigtigt brev, er det kun ulovligt, hvis du er opført på den
særlige liste, hvor du frabeder dig uanmodede henvendelser (Hos CPR). Dette
er under forudsætning af, at brevet er kommet til dig som privatperson. Er
det kommet til dig som firma kan du ikke undslå dig.

>
> > Forbrugerklagenævnet eller forbrugerombudsmanden.
>
> Hvad med politiet... De gør nok ikke noget ud af det, men det er vel en
> overtrædelse af gældende lov.

Politiet gør absolut ingenting. Det er Forbrugerombudsmanden der skal
anlægge sager efter markedsføringsloven (det er undergivet hans påtale).

/Per



Bertel Lund Hansen (23-10-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 23-10-02 14:35

Per Christoffersen skrev:

>Jo det gør, Bertel var lidt hurtigt ude.

Ja, jeg gik ud fra som givet at et webfirma sendte en mail. Det
var min fejl.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Per Christoffersen (23-10-2002)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 23-10-02 13:55


"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
news:9a9dru4r04l7sr8vg2u9o015rp2urvfgsv@news.telia.dk...
> Per Christoffersen skrev:
>
> >Jo det gør, Bertel var lidt hurtigt ude.
>
> Ja, jeg gik ud fra som givet at et webfirma sendte en mail. Det
> var min fejl.

Jamen det kunne det da ikke være.
Så ville det jo være ulovligt ...

/Per



Bertel Lund Hansen (23-10-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 23-10-02 14:33

// Overby skrev:

>Hvad med politiet... De gør nok ikke noget ud af det, men det er vel en
>overtrædelse af gældende lov.

Men ikke af straffeloven.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Povl H. Pedersen (23-10-2002)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 23-10-02 19:33

In article <ap647j$1ah2$1@news.cybercity.dk>, // Overby wrote:
>> Nej. Det er et brud på markedsføringslovens § 6a.
>
> Omhandler det ikke kun elektronisk post, jeg har fået et rigtigt brev

Så er det de har lavet helt legalt.

// Overby (23-10-2002)
Kommentar
Fra : // Overby


Dato : 23-10-02 13:38

For lige at få styr på detaljerne er jeg en privatperson og jeg har frabedt
mig reklamehenvendelser i CPR-registeret.

Hvilke paragraffer har firmaet overtrådt?

Daniel



Bertel Lund Hansen (23-10-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 23-10-02 14:44

// Overby skrev:

>For lige at få styr på detaljerne er jeg en privatperson og jeg har frabedt
>mig reklamehenvendelser i CPR-registeret.

>Hvilke paragraffer har firmaet overtrådt?

Markedsføringslovens § 6a, stk. 2 - forudsat at det er mere end 3
måneder siden at du gav folkeregistret besked om at du ikke vil
have reklamer. Så lang tid kan der nemlig gå før de udsendte
lister er opdaterede, og indtil det er sket kan man ikke berejde
et firma at det bruger den gældende version.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Henning Makholm (23-10-2002)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 23-10-02 16:50

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> >For lige at få styr på detaljerne er jeg en privatperson og jeg har frabedt
> >mig reklamehenvendelser i CPR-registeret.

> >Hvilke paragraffer har firmaet overtrådt?

> Markedsføringslovens § 6a, stk. 2

Men det kan være ligemeget, for i praksis er der absolut ingen
sanktioner overfor virksomheder der bryder den paragraf. Jeg er selv
offer for en større velkendt virksomhed der i løbet af de sidste par
år har sendt mig mindst 12 addresserede papirbreve selv om jeg har
reklamebeskyttelse i CPR. Det er der bare ikke noget at gøre ved.

--
Henning Makholm "Guldnålen er hvis man har en *bror* som er *datalog*."

Erik G. Christensen (23-10-2002)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 23-10-02 17:33

Henning Makholm wrote:

> Men det kan være ligemeget, for i praksis er der absolut ingen
> sanktioner overfor virksomheder der bryder den paragraf. Jeg er selv
> offer for en større velkendt virksomhed der i løbet af de sidste par
> år har sendt mig mindst 12 addresserede papirbreve selv om jeg har
> reklamebeskyttelse i CPR. Det er der bare ikke noget at gøre ved.

Og dog, vi der bor i små lokalsamfund har så nogle fordele

Blev belemret af forsikringsselskabet if flere gange, indtil jeg
orienterede den lokale repræsentant om, at jeg havde tænkt på at
skrive til lokalavisen om problemet.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Bertel Lund Hansen (23-10-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 23-10-02 19:40

Henning Makholm skrev:

>Men det kan være ligemeget, for i praksis er der absolut ingen
>sanktioner overfor virksomheder der bryder den paragraf. Jeg er selv
>offer for en større velkendt virksomhed der i løbet af de sidste par
>år har sendt mig mindst 12 addresserede papirbreve selv om jeg har
>reklamebeskyttelse i CPR. Det er der bare ikke noget at gøre ved.

Har du ringet til dem og brokket sig? Jeg er fri for reklamer, og
de få gange jeg er blevet ringet op, har det virket at meddele
modparten at de overtrådte loven.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Henning Makholm (23-10-2002)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 23-10-02 19:10

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>
> Henning Makholm skrev:

> >Men det kan være ligemeget, for i praksis er der absolut ingen
> >sanktioner overfor virksomheder der bryder den paragraf. Jeg er selv
> >offer for en større velkendt virksomhed der i løbet af de sidste par
> >år har sendt mig mindst 12 addresserede papirbreve selv om jeg har
> >reklamebeskyttelse i CPR. Det er der bare ikke noget at gøre ved.

> Har du ringet til dem og brokket sig?

En enkelt gang, men det nytter jo ikke meget hvis man skal ringe til
firmaet for at undgå reklamerne. Det er det jeg gerne skulle være
sluppet for ved at melde mig til CPR. Af samme grund fortalte jeg ikke
hvem jeg var (det ville jo svare til at trykke på remove-linket i en
spammail) men bad dem bare om at overholde §6a.

--
Henning Makholm "og de står om nissen Teddy Ring."

Erik G. Christensen (23-10-2002)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 23-10-02 19:17

Henning Makholm wrote:
> Af samme grund fortalte jeg ikke
> hvem jeg var (det ville jo svare til at trykke på remove-linket i en
> spammail) men bad dem bare om at overholde §6a.

Jeg har lært på dette punkt at være uhæmmet (andre mener dog, at det
er generelt
jeg tror det var aviser, der irriterede mig,
så efter opringning, lagde jeg telefonen på bordet, så det er
ikke sket siden.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste