Uopfordret reklame
Fra : // Overby

Dato : 23-10-02 12:41

Jeg er en af de ulykkelige ejere af et webhotel, der i den seneste tid har
været hærget af hackere. I dag modtager jeg så et brev fra et firma kaldet
Avalonia, der tilbyder mig gratis at få rykket mit webhotel over til dem.
Dette skulle jeg gøre fordi de iflg. dem selv har en mere sikker server, der
kører på Mac.

De har altså været inde hos HostmasterDK og hentet mine kontaktoplysninger
og sendt mig et uopfordret tilbud. Er dette overhovedet lovligt? Og hvem kan
jeg evt. klage til?

- @ -
Daniel Overby Hansen aka mrDO
Find me on MSN Messenger: daniel@FJERNESoverbyhansen.dk
www.overbyhansen.dk
www.vis-logen.dk - ren morskab

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-10-02 14:12

// Overby skrev:

>De har altså været inde hos HostmasterDK og hentet mine kontaktoplysninger
>og sendt mig et uopfordret tilbud. Er dette overhovedet lovligt?

Nej. Det er et brud på markedsføringslovens § 6a.

>Og hvem kan jeg evt. klage til?

Forbrugerklagenævnet eller forbrugerombudsmanden.

--
Bertel

Fra : // Overby

Dato : 23-10-02 13:21

> Nej. Det er et brud på markedsføringslovens § 6a.

Omhandler det ikke kun elektronisk post, jeg har fået et rigtigt brev

> Forbrugerklagenævnet eller forbrugerombudsmanden.

Hvad med politiet... De gør nok ikke noget ud af det, men det er vel en
overtrædelse af gældende lov.

Daniel

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-10-02 13:26

In article <ap647j$1ah2$1@news.cybercity.dk>, // Overby wrote:

> Omhandler det ikke kun elektronisk post, jeg har fået et rigtigt brev

Gælder det ikke også kun for private, og ikke for erhversdrivende?

JonB

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-10-02 13:32

"// Overby" <danielFJERN@FJERNoverbyhansen.dk> wrote in message

> Omhandler det ikke kun elektronisk post, jeg har fået et rigtigt brev

Jo det gør, Bertel var lidt hurtigt ude.
Når det er et rigtigt brev, er det kun ulovligt, hvis du er opført på den
særlige liste, hvor du frabeder dig uanmodede henvendelser (Hos CPR). Dette
er under forudsætning af, at brevet er kommet til dig som privatperson. Er
det kommet til dig som firma kan du ikke undslå dig.

> Hvad med politiet... De gør nok ikke noget ud af det, men det er vel en
> overtrædelse af gældende lov.

Politiet gør absolut ingenting. Det er Forbrugerombudsmanden der skal
anlægge sager efter markedsføringsloven (det er undergivet hans påtale).

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-10-02 14:35

Per Christoffersen skrev:

>Jo det gør, Bertel var lidt hurtigt ude.

Ja, jeg gik ud fra som givet at et webfirma sendte en mail. Det
var min fejl.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-10-02 13:55

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Ja, jeg gik ud fra som givet at et webfirma sendte en mail. Det
> var min fejl.

Jamen det kunne det da ikke være.
Så ville det jo være ulovligt ...

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-10-02 14:33

// Overby skrev:

>Hvad med politiet... De gør nok ikke noget ud af det, men det er vel en
>overtrædelse af gældende lov.

Men ikke af straffeloven.

--
Bertel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-10-02 19:33

> Omhandler det ikke kun elektronisk post, jeg har fået et rigtigt brev

Så er det de har lavet helt legalt.

Fra : // Overby

Dato : 23-10-02 13:38

For lige at få styr på detaljerne er jeg en privatperson og jeg har frabedt
mig reklamehenvendelser i CPR-registeret.

Hvilke paragraffer har firmaet overtrådt?

Daniel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-10-02 14:44

// Overby skrev:

>For lige at få styr på detaljerne er jeg en privatperson og jeg har frabedt
>mig reklamehenvendelser i CPR-registeret.

>Hvilke paragraffer har firmaet overtrådt?

Markedsføringslovens § 6a, stk. 2 - forudsat at det er mere end 3
måneder siden at du gav folkeregistret besked om at du ikke vil
have reklamer. Så lang tid kan der nemlig gå før de udsendte
lister er opdaterede, og indtil det er sket kan man ikke berejde
et firma at det bruger den gældende version.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-10-02 16:50

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> Markedsføringslovens § 6a, stk. 2

Men det kan være ligemeget, for i praksis er der absolut ingen
sanktioner overfor virksomheder der bryder den paragraf. Jeg er selv
offer for en større velkendt virksomhed der i løbet af de sidste par
år har sendt mig mindst 12 addresserede papirbreve selv om jeg har
reklamebeskyttelse i CPR. Det er der bare ikke noget at gøre ved.

--
Henning Makholm "Guldnålen er hvis man har en *bror* som er *datalog*."

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 23-10-02 17:33

Henning Makholm wrote:

> [...]
> år har sendt mig mindst 12 addresserede papirbreve selv om jeg har
> reklamebeskyttelse i CPR. Det er der bare ikke noget at gøre ved.

Og dog, vi der bor i små lokalsamfund har så nogle fordele

Blev belemret af forsikringsselskabet if flere gange, indtil jeg
orienterede den lokale repræsentant om, at jeg havde tænkt på at
skrive til lokalavisen om problemet.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-10-02 19:40

Henning Makholm skrev:

> [...]
>år har sendt mig mindst 12 addresserede papirbreve selv om jeg har
>reklamebeskyttelse i CPR. Det er der bare ikke noget at gøre ved.

Har du ringet til dem og brokket sig? Jeg er fri for reklamer, og
de få gange jeg er blevet ringet op, har det virket at meddele
modparten at de overtrådte loven.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-10-02 19:10

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> Har du ringet til dem og brokket sig?

En enkelt gang, men det nytter jo ikke meget hvis man skal ringe til
firmaet for at undgå reklamerne. Det er det jeg gerne skulle være
sluppet for ved at melde mig til CPR. Af samme grund fortalte jeg ikke
hvem jeg var (det ville jo svare til at trykke på remove-linket i en
spammail) men bad dem bare om at overholde §6a.

--
Henning Makholm "og de står om nissen Teddy Ring."

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 23-10-02 19:17

Henning Makholm wrote:
> Af samme grund fortalte jeg ikke
> hvem jeg var (det ville jo svare til at trykke på remove-linket i en
> spammail) men bad dem bare om at overholde §6a.

Jeg har lært på dette punkt at være uhæmmet (andre mener dog, at det
er generelt
jeg tror det var aviser, der irriterede mig,
så efter opringning, lagde jeg telefonen på bordet, så det er
ikke sket siden.