N7210
Fra : Karsten Jensen

Dato : 23-10-02 09:34

Nu er Nokia 7210 kommet i handlen.

Er der nogen der har erfaringer med den?

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@direkte.org

Fra : Christian Poulsen

Dato : 23-10-02 19:24

> Nu er Nokia 7210 kommet i handlen.
> Er der nogen der har erfaringer med den?

Læs tilbage i gruppen. Omtalen har ikke været særlig positiv.

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 23-10-02 22:00

"Christian Poulsen" <deep@get2net.dk> skrev i melding

> Læs tilbage i gruppen. Omtalen har ikke været særlig positiv.

Psotiv og positiv, den har et oppsiktvekkende utseende. Den meget godt
utstyrt. Den har fargeskjerm. De er utstyrt som en slags mellomting mellom
8310/6510 og 6310.

I tillegg har den innebygget handsfree og polyfoniske ringetoner. Men ikke
Brluetooth.

Telefonen er bra den, men uten å imponere. Minnet er skuffende lite, og
skjermens potensiale blir ikke godt nok utnyttet.

Sonyericsson T68i er en bedre telefon, men det beror litt på hvilke behov
man har.

Fra Østen kommer nå en rekke telefoner (Samsung, Panasonic), som kan ta opp
kampen med Nokia 7210.

Mvh

Thorolv Valentinsen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 25-10-02 14:11

On Wed, 23 Oct 2002 21:00:26 GMT, "Thorolv Valentinsen"
<tvpost@chello.no_ABCDEFGH> wrote:

> [...]

Synes ikke jeg kan finde nogen særlige.....

En forhanlder sagde til mig at jeg burde vælge en T68i fordi den har
bedre lyd - og fordi Nokia altid har dårligere lyd??? Jeg har en 7110
og den er der da meget god lyd i. Påtænker at købe en 7210 - bla.
fordi jeg kan få total håndfrit sæt til den.

Jeg mistænker sælgeren lidt for at tjene mere på andre telefoner end
N7210'eren - men også fordi han stort set ikke kendte modellen. Han
havde kun prøvet den ganske lidt hvorimod han selv ejede en T68i'er.

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@direkte.org

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 25-10-02 23:19

"Karsten Jensen" <k-j_no_spamming@direkte.org> skrev i melding

> [...]
> N7210'eren - men også fordi han stort set ikke kendte modellen. Han
> havde kun prøvet den ganske lidt hvorimod han selv ejede en T68i'er.

Dersom du får muligheten, prøv begge, før du kjøper! Jeg synes 7210 er en
meget bra telefon, men i forhold til T68i imponerer den ikke.

T68i har en fremragende lyd, men lyden i 7210 er også god. Nokia har normalt
bedre følsomhet enn (Sony)ericsson, men jeg synes ikke at min 7210 er særlig
bedre.

Den har innebygget håndfri, og det er flott, i de situasjoner der man kan
bruke den, uten å forstyrre omgivelsene, eller at omgivelsene skal høre hva
den i andre enden sier. Et tastetrykk, så kan man slippe å holde telefonen
opp mot øret. Og man slipper å bruke den medfølgende eksterne handsfree'en,
som jeg ikke har sansen for. Den gamle (som ble levert med 8310) var mer
praktisk.

Den innebyggede FM-radioen er også fin, men dessverre skal man alltid ha
håndfri'en tilkoblet, enten man vil lytte via den, eller den tidligere
nevnte innebyggede håndfri. Radioantennen sitter nemlig i den eksterne
håndfrie'en...

Synes designet på 7210 er flott! Ok, det er nok mange som ikke er enige, men
la oss ikke starte noen diskusjon på det; smaken er jo ulik. De som ikke
liker 7210, kan jo heller gå for en 6610, som i følge www.mobil.nu kommer
til å bli litt billigere.

T68 har det meste, men mangler bl.a innebygget håndfri, java, radio og
utskiftbare deksler. Til gjengjeld har den blant annet en kalender i
toppklasse, dersom man ikke direkte sammenligner den med en PDA. Synes også
den utnytter mulighetene med fargedisplay mye, mye bedre enn Nokia har gjort
på 7210/6610. Den er kompatibel med en hel masse eksisterende utsyr fra
(Sony)ericsson. Den har hurtigmeny. Den har mye større minne enn 7210. Den
har et like godt menysystem. Den er hurtigere på WAP, og man kan vha.
scrolletasten bla ned én side om gangen.

Begge telefonene er meget avanserte, og uansett hva man velger, får man en
flott telefon. Det kommer jo litt an på hvilke behov man har.

Nå vet jeg ikke hvordan det er med andre produsenter, men på de nyere
modellene fra Nokia, inkluderer den skandinaviske utgaven islandsk som
menyspråk. Ganske sikkert kjærkomment hos vårt kjære broderfolk 'fyrir
vestan'. Bare for å ha nevnt det :)

Mvh

Thorolv Valentinsen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 27-10-02 10:59

On Fri, 25 Oct 2002 22:19:05 GMT, "Thorolv Valentinsen"
<tvpost@start.no12345> wrote:

Tak for en rigtig god beskrivelse.

Det jeg skal have er en "buissines"-telefon og kravene er:

Stor kalender.

Avanceret telefonbog med mulighed for at gemme mange oplysninger om
samme person.

SMS'er på mere end 160 tegn.

MMS.

Mulighed for total håndfri sæt til bilen.

Vibrator.

- og gerne FM radio.

Farveskærm betyder ikke noget. Indtil videre ser det ud som om Nokiaen
bliver den tlf. jeg vælger - når prisen er faldet lidt.

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@direkte.org

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 27-10-02 12:01

> [...]
>
> Farveskærm betyder ikke noget. Indtil videre ser det ud som om Nokiaen
> bliver den tlf. jeg vælger - når prisen er faldet lidt.

Med fare for å gjenta meg selv :) :

Kalenderen på T68i er klart bedre enn Nokia! Dessuten har T68 ca dobbelt så
stort tilgjengelig minne enn 7210.
På kalenderen til T68i kan man bla frem og tilbake en uke, en måned eller et
år om gangen. Husk at T68 også har ukesoversikt, omtrent som på en PDA.
Denne utnytter fargedisplayet på en god måte.

På Nokia kan man velge hvilken dato man vil gå til, og i stand-by, kan man
ved å trykke høyre navigasjonstast gå rett til månedsoverikt-kalenderen.
Taster man venstre nav.tast går man rett til "Skriv SMS". Nav.tast opp og
ned, er som vanlig telefonboken.

T68i utnytter fargeskjermens potensiale mye bedre enn 7210, blant annet
fordi det er mye lettere å få tak i logoer og temaer. Det er bare å begynne
å laste ned fra nettet med en gang! Men en ny 7210 synes jeg man ikke kommer
noen vei ennå på det området. Ikke med mindre man vil bruke Nokia Data
Suite. Da behøver jeg Ir-løsning eller datakabel, og det får jeg p.t. ikke
tak i for tiden.

Nokia 7210 har radio, men hvor mye kommer du til å bruke den?

Har lest tilbakemeldinger på nyhetsforum om at den nye kontakten (pop-port)
ikke er av de beste for bruk av handsfree. Den faller for lett av! På de
andre Nokiaene (unntatt 7650, som også har pop-port) er det en mye mer
praktisk plugg (stik). På Sonyericsson sitter ekstrautstyret ganske godt
fast, og på Siemens er det en lås, hvor man må trykke på en knapp for å få
koblet fra. Vet ikke hvordan dette er på Siemens' nye kontakt (som på C55).

Uansett, det dreier seg om mye penger. Det kan være smart å vente en stund
til prisene synker, og softwaren fornyes. Softwaren på 7210, da den kom i
handelen, er stort sett versjon V3.09 datert 02.10.02. Så kan du sammenligne
på andre 7210'er ved å taste *#0000# i stand-by-modus.

Den perfekte telefon finnes kanskje ikke. Å lese mest mulig på forhånd, å
henvende seg til nyhetsforum/brukere, å laste ned manualer, og til slutt
PRØVE telefonen, er en bra forberedelse. Da vet stort sett du hva du får. Å
sette opp en liste med funksjoner, og så gi dem poeng for hvor viktige de er
for deg, er også en mulighet. Du har sikkert mye annet å bruke tiden din på
:) , men det er ikke noe kjekt å bli skuffet, når man har lagt ut masse
penger på en telefon. Med mindre du kjøper den i en butikk med returrett.
Her i Norge har f.eks Elkjøp-kjeden full returrett i 30 dager, uansett
årsak. Det finnes sikkert noe tilsvarende i Danmark, eller?

Mvh

Thorolv Valentinsen