Hvad sker der ? MC'ister stjæler fra hinan~
Fra : per

Dato : 23-10-02 09:10

Så skete det igen !

Denne gang fik jeg stjålet min potte !

Hvad er der sket med mc'isterne siden jeg startede med at køre mc i 70'erne
?

Dengang stjal man ikke fra hinanden og lavede aldrig hærværk mod hinandens
mc'er.
Idag stjæles der rask væk , ikke kun hele mc' men også dele, jeg har lige
fået stjålet min potte, har også fået stjålet dele fra den på malerklemmen
(to gange) og fået lavet hærværk mod cyklen på en træfplads.

Dengang stoppede man og hjalp hvis nogen var gået istykker på vejene.
Idag kører folk forbi selvom man står og vinker dem ind, det kan godt være
de ikke har forstand på at reparere, men de har måske det værktøj jeg skal
bruge eller måske en mobil jeg kan ringe til falck med.

Dengang hilste man på hinanden og talte med hinanden når man mødtes.
Idag er der mange der bevidst ikke hilser på andre når de kører forbi, og
når man stopper et sted med mange mc'ister, så går jeg (dum som jeg er ) hen
for at snakke mc'er, men få blikket (va faen vil du blikket)

Er det gamle broderskab gået helt af h til ?????

Hilsen Per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-10-02 09:14

"per" <per-nille@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er det gamle broderskab gået helt af h til ?????

Har du ikke bestilt andet end at køre på MC siden 70erne...?

Hvis ikke ... så nap en tur ud i samfundet på gå-ben ..... du vil blive
ganske overrasket over manglen på åbenhed/hjælpsomhed i al almindelighed.

Hr. Bjørn

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 23-10-02 09:54

Synes nu jeg møder det "gamle broderskab" ofte. Men det er rigtigt at der er
nogen som ikke har fattet det. Jeg vælger at tro at det er nybegyndere, som
ikke helt er klar over det, som enten undlader at hilse og/eller holde ind.
Personligt holder jeg altid ind og hilser altid. Der kan dog opstå
situationer, hvor det kan være svært at hilse.
Men tyveri er der ingen undskylding for. Ligesom jeg ikke håber at der er
nogen MC'ister der køber "varme" vare, som jo holder det igang.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jens_B_Rasmussen

Dato : 23-10-02 11:13

Har selv oplevet det samme gamle broderskab på godt og ondt.

en som holdt i vejsiden svarede knap da jeg spurgte om han havde brug
for en hånd men svaret var da kontant nok
"nej han ville ikke have japser værktøj på sin mc" istedet for at sige
"jeg tror ikke det passer fordi det er tommemål"

Næste gang jeg stoppede var fyren bare løbet tør det klarede vi på 5
minutter

Så jeg stopper selv som seminybegynder (4 års erfaring idag)

Jens
Rf90R

http://www.kandu.dk/

Fra : Eddy Folder

Dato : 23-10-02 11:01

"per" <per-nille@jubiimail.dk> wrote in message
> [...]
hen
> for at snakke mc'er, men få blikket (va faen vil du blikket)
>
> Er det gamle broderskab gået helt af h til ?????

Jeg er selv nybegynder.. Dette var min første sæson på MC, og jeg vil da
sige at den gamle ånd stadig eksisterer. En af de ting jeg netop kan lide
ved MC'er er at deres ejere, hilser på hinanden og hjælper hinanden. Som
Bjørn Jørvad skriver, så er samfundet blevet kold.. Der er ikke samme
åbenhed og hjælpsomhed som der burde være. Men det er da netop lige derfor
at det såkaldte gamle broderskab skal holdes ved lige og skal fortsætte..
Det er en af de ting jeg sætter meget pris på ved denne nye pragtfulde
verden

Mvh.

Eddy Folder

Fra : Morten Juel

Dato : 23-10-02 11:57

[snip en masse tvivl om mc broderskabet]

Jeg kan jo kun snakke for mig selv og mine oplevelser, jeg stopper hver
gang, med mindre det er en mc'ist der stå under en bro i regnvejr, for mange
stopper når der kommer byger.. men ellers stopper jeg ALTID, også hvis jeg
har travlt eller er for sent på den..

Jeg hilser ALTID, men folk hilser næsten aldrig når man køre offrowder
;o((( men på kawa'en hilste alle.. wierd..

I sommers da kawa'en drillede med benz tilførelsen, var vi kommet 2km
hjemmefra, og skulle trække den tilbage, var der hele 3 MC ister der
stoppede, og spurgte om de kunne hjælpe eller noget )
Så min venlighed har da betalt sig tilbage !

Mvh
Morten
DR350 SET (en af kun 2 i dk)

Fra : Hans L. Baldrian

Dato : 23-10-02 12:12

Jeg synes ikke det er helt så slemt. Det er noget forbandet svineri at hugge
fra hinanden - det hører ingen steder hjemme.
Men ellers der vel kun eet at gøre: at starte med manden i spejlet. Jeg
hilser konsekvent (også ind-i-mellem på æggeskallerne) og osse på HD´ere og
Bimmere. Det sker at jeg ikke gør, hvis jeg trækker koblingen - men ellers
gør jeg - og hvis de ikke hilser igen må de sq da selvom det.

Jeg stopper konsekvent hvis der er nogen i vejkanten og jeg har selv været
ude for at folk (endda billister) stoppede for at hjælpe.

Jeg synes godtnok osse at folk er kolosalt venlige til at hjælpe her i NG -
og jeg stiller gerne op hvis andre har brug for noget - selvom jeg ikke er
en ørn til at skrue!

Eks. havde een af mine venner fået stjålet sin Ducati og bl.a. takket været
NG blev den fundet dagen før den skulle i kasser til Langbortistan!

Vel er der da nogen der ikke hilser, men hvis de vil holde sig ude for så er
de velkommen for min skyld. Da jeg startede på MC for 1½ år siden, følte jeg
mig helt velkommen i "broderskabet".

Og hvis man er i tvivl er en tur på langelinie eller malerklemmen (og
sikkert mange andre steder) med til at bevise at der er meget interesse for
hinanden.

Så jeg bliver bare ved med at hilse og standse...

mvh

Hans

Fra : RpR

Dato : 24-10-02 05:52

> Jeg hilser ALTID, men folk hilser næsten aldrig når man køre offrowder
> ;o((( men på kawa'en hilste alle.. wierd..

De er nok bange for at forveksle dig med en fæl øvert, tror du ikke? Gad
vide om deres sokker krymper i vask eller lign hvis det skulle ske de kom
til at hilse på en øvert...

--

- RpR
(der hilser og hilser pænt igen, selvom han er på øvert)

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-10-02 15:22

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> De er nok bange for at forveksle dig med en fæl øvert, tror du ikke? Gad
> vide om deres sokker krymper i vask eller lign hvis det skulle ske de kom
> til at hilse på en øvert...

Nej, men deres selvrespekt skrumper...

Rittig

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 24-10-02 17:16

Jeg hilser altid på Offroadere (også når jeg kører gadeMC). Og når jeg kører
på Offroader, synes jeg det er sjældent at andre ikke hilser igen.

Fra : Pein

Dato : 24-10-02 17:47

"Claus Rittig" skrev ...

> "RpR" skrev ...
>
> Nej, men deres selvrespekt skrumper...

Nogen gange kommer man i tvivl om den modkørende er en øvert eller hvad.
Man prøver at høre lyden, man studerer forhjulets bredde, men det kikser
alligevel nu og da.

Hvis jeg skulle misse en scooterlignende mc, f.eks. en Leonardo, så,
well, fyren kan jo lade være med at køre på noget der ligner en knallert
(som mig selv på min DT'er).
En tilpas tung Quad er jo også en bil efter færdselsloven, selvom det
selvfølgelig ikke er et køretøj man ellers ville kalde en bil.

Hvis jeg skulle komme til at hilse på en Aprilia RS50, så, well, fyren
har sgu den rigtige ide om hvordan køretøjet skal se ud, så det generer
mig ikke.

/Pein

Fra : RpR

Dato : 25-10-02 06:02

> Hvis jeg skulle misse en scooterlignende mc, f.eks. en Leonardo, så,
> well, fyren kan jo lade være med at køre på noget der ligner en knallert

Jeg glemmer ALDRIG dengang jeg kørte om kap med en SR 125 jeg troede var en
øvert på vej ud mod Sønderborg en traffikkeret morgen.
Nu kører der ikke så voldtsomt mange tunede øverter her på øen, min var vel
nærmest undtagelsen.
Så efter nogle overhalinger på vej derud kommer han så op på siden af mig
ved en kø foran en rundkørsel:

Ham: "Den kører fandme da godt den der!"
Mig: "Jah, men din fulgte da også godt med!"
Ham: "Kan du ikke lige kigge forbi addresse XXX efter i eftermiddag? Vil
gerne vide hvordan dælen du har fået den til at rende så stærkt"
Mig: "Jo da, så ses vi senere!"
Først da kiggede jeg ned på siden og så 125cc mærket, no wonder han næsten
kunne køre fra mig uden hans støjede så meget

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-10-02 10:52

> Jeg glemmer ALDRIG dengang jeg kørte om kap med en SR 125 jeg troede
var en
> øvert på vej ud mod Sønderborg en traffikkeret morgen.

Så skulle du prøve en med 180ccm malossi kit Det er et rigtigt
"godt" køretøj til nærtrafik. ~20-24heste til et meget let køretøj giver
nogle relativt gode acc. fra 0-60.

/A - der godt kunne finde på at skifte den tunge vandkølede 4takter ud
med en "simpler" 2takts. Det må være billigere at holde kørende....

Fra : Hekto

Dato : 29-10-02 11:10

In article <apllpb$cns$1@sunsite.dk>, "Anders Majland \(Replace DOT
with . in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk>
says...

> /A - der godt kunne finde på at skifte den tunge vandkølede 4takter ud
> med en "simpler" 2takts. Det må være billigere at holde kørende....

Sig bare til, når du vil købe en SF100!!
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=8

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-10-02 14:07

> Sig bare til, når du vil købe en SF100!!

Er det en Honda Bali ?

Hvis jeg skal have en scooter igen skal den have de samme "fysiske
kvaliteter *1" som leonardoen, men bare mindst 20hk. Men pt. går jeg
mere efter en "rigtigt" mc næste gang...(Der gerne skulle være klar til
salten er af vejene til foråret)

*1
- Kort akselafstand
- God benplads
- Oprejst kørestilling

Men så skal den gerne være mere mekanisk stabil eller bare billigere at
rep'e på. Det er det der afholder mig mest fra at købe Aprilia igen.

--
Anders Majland
Aprilia Leonardo 150 98' 47Mm

Fra : Hekto

Dato : 29-10-02 15:24

In article <apm15a$a44$1@sunsite.dk>, "Anders Majland \(Replace DOT
with . in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk>
says...
> Er det en Honda Bali ?

Liiiige knapt!

> [...]
>
> Men så skal den gerne være mere mekanisk stabil eller bare billigere at
> rep'e på. Det er det der afholder mig mest fra at købe Aprilia igen.

..... der er da nok at vælge imellem!
Problemet med Leonardoen er nok at den ikke var tiltænkt at køre året
rundt i dansk klima. Du har haft mange problemer med 'chassiset' men
ikke så meget motoren?

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-10-02 00:10

> Liiiige knapt!

Hvad er en SF100 ? Hjemmetuner 50'er ?

> .... der er da nok at vælge imellem!

Tjae - det er også nemt at vælge en hulens masse fra i en fart

> Problemet med Leonardoen er nok at den ikke var tiltænkt at køre året
> rundt i dansk klima. Du har haft mange problemer med 'chassiset' men
> ikke så meget motoren?

Tjae - du har forsåvidt ret, men der er vel ikke nogen tohjulere der er
bygget til at holde til det danske klima.

Men du har ret at de flest af mine nedbryd har været af mekanisk art og
nogle er heller ikke scooterens skyld

F.eks
- Hjulleje der stod af (2 gange) og alle er skiftet ca. efter hver
vinter. >hjemtransport med dansk autohjælp
- Rulle i transmission der tiltede ->hjemtransport med dansk autohjælp
- Tabte kølevandet pga. gennemtæret termostat
- 4 indsugningmanifolder - harmonika slanger mellm luftfilter og
luftindtag.
- Olietrykslampen defekt
- Knækket bagerste bremsekaliper - formodenligt pga at den ene bolt
havde løsnet sig
- Indmaden i den originale udstødning raslede istykker efter 8000km
- stødæmpere lækkede olie efter 3/4 år (og inden første vinter)- Jeg er
nu på 3. sæt (dog uoriginale)
- Kilrem der pulveriserer efter kun 8000km ->hjemtransport med dansk
autohjælp (2 gange pga af upser på værksted)
- Mototorhæng defekt efter 30000km
Det var hvad jeg lige kunne huske ...

Men også en simmering på krumtapsakslen i motoren der hoppede ud og
badede baghjul og tranmission i olie

Desuden er der de dyre stumper (og ventetiden på samme)

Original vario slides stort set op på 18000-24000km - En ny koster
adskillige tusinde. Bare den yderste remskive koster 800kr. Bagerste
skive røg under mål i løbet af kun 30000km. Bremseklodser holder
4-6000km Bagdæk det samme. Koblingen holdt dog 47000km men en ny koster
vist også godt et par tusinde, så kilremstrans. samlet er meget dyrere
end kædekit til en "alm." motorcykel.

Og så er der det med at malingen falder af i flager efter bare første
viinter....

Og lige nu "slås" jeg med begyndende slør i det udgående leje i
gearkassen, og problemer med elstarteren. Den giver nogle grimme
metalliske klonklyde. Jeg havde svinghjulet af i weekenden og kunne ikke
finde nogle mekaniske svig (havde mistænkt friløbslejet bag svinghjulet)
så jeg formoder at det er en elfejl. F.eks at starter relæet slår fra
pga. spændingsfald når startermotoren bliver belastet og at det er det
giver klonkene. For at trække startrelæet skal både en bremse og starter
knappen aktiveret. Stoplyskontakterne har jeg før haft bøvl med. Min
plan er nu at prøve at trække strøm direkte fra batteriet til motoren
(selvf. gennem en sikring og kontakt) uden om de eksisterende dårlige
kontakter

Og nej det er ikke en gammel englænder eller amerikaner men en 4år
gammel italiener der først er ved at være tæt på 50000km og de første
36000km er blevet serviceret på autoriseret værksted og efter bogen.

I snit har den været ud og køre med dansk autohjælp for hver 10000km (5
gange ialt) og dertil kommer de breaksdown jeg har klaret på stedet
eller kunnet trække den til hjælp (simmeringen poppede ud mindre end 2km
fra "mit" værksted og jeg har også været inde og låne værktøj på et
autoværksted ....)

Ovenstående lyder måske lidt pessimistisk, men det er hvad jeg har i
baghovedet når jeg kigger efter min næste mc (der nok stadig godt kan gå
hen og blive en pegaso. Pt har jeg lidt kig på en 96'er uden afgift der
kun har gået 3kkm under sydlige himmelstrøg)

--
/Anders Majland Denmark DMCN# 305
/Aprilia Leonardo 150 '98 47Mm - WinterPendlerStile

Fra : Hekto

Dato : 30-10-02 12:19

In article <apo7kl$955$1@sunsite.dk>, "Anders Majland \(Replace DOT
with . in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk>
says...

> Hvad er en SF100 ? Hjemmetuner 50'er ?

Speedfight 100cc ... sæ'føli!

> F.eks
> - Hjulleje der stod af (2 gange) og alle er skiftet ca. efter hver
> vinter. >hjemtransport med dansk autohjælp

........o.s.v.

Umiddelbart sidder man tilbage med det indtryk at Leonardoen ikke er
beregnet til at køre på!?
Jeg ved godt at du kører meget, og at det er hele året; men jeg synes
at en del af delene er gået sig en tur lige lovligt hurtigt, eller
tit.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-10-02 13:09

> [...]
> Jeg ved godt at du kører meget, og at det er hele året; men jeg synes
> at en del af delene er gået sig en tur lige lovligt hurtigt, eller

Det år og 7500km jeg havde en speedfight 50 nåede jeg også at få skiftet
bensinpumpe og hele forhjulssvingeren (på garantien) og havde et knækket
speedometerkabel og et par småproblemer med at den satte ud. Men mit
indtryk er at peugeout er billigere i reservedel og at de er hurtigere
fremme... Så hvis de puttede en 20+hk motor i en elysseu kunne den da
godt være interessant

/A

Fra : Hekto

Dato : 30-10-02 13:55

In article <apoi5e$mnj$1@sunsite.dk>, "Anders Majland \(Replace DOT
> [...]
> indtryk er at peugeout er billigere i reservedel og at de er hurtigere
> fremme... Så hvis de puttede en 20+hk motor i en elysseu kunne den da

Meget billigere!
Se iøvrigt:
http://scooter-
dealer.com/scooter2000/de/news/intermot2002/intermoto_2002.htm

Dine fromme ønske er måske ikke helt opfyldt; men alligevel!

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-10-02 15:31

> http://scooter-
> dealer.com/scooter2000/de/news/intermot2002/intermoto_2002.htm

Noget bestemt du havde i tankerne ?
Peugeot har også fremsvist en speedfight med compresser. Jeg har vist
artiklen fra scootering derhjemme. Men det var også noget med at hive
~20hk ud af den.

/A

Fra : Hekto

Dato : 30-10-02 16:32

In article <aporl5$a2l$1@sunsite.dk>, "Anders Majland \(Replace DOT
> [...]
> Peugeot har også fremsvist en speedfight med compresser. Jeg har vist
> artiklen fra scootering derhjemme. Men det var også noget med at hive

Der er kommet en ny model af Elyséo med 150cc 4T, Elystar (!). Hvor
mange hypper den har ved jeg ikke.
Dog må jeg også sige, at jeg synes at kvaliteten fra Peugeot har været
nedadgående; men det kan jo være at de har taget sig sammen efter at
de er blevet ISO-certificeret.

Der er mere her:

http://www.peugeot-motocycles.fr/recherche.htm

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-10-02 17:04

> Der er kommet en ny model af Elyséo med 150cc 4T, Elystar (!). Hvor
> mange hypper den har ved jeg ikke.

Sikkert for lidt da det er samme motorkonstruktion om 125'ren der vist
har ~12hk på krumtappen

/A

Fra : RpR

Dato : 29-10-02 20:22

> Hvis jeg skal have en scooter igen skal den have de samme "fysiske
> kvaliteter *1" som leonardoen, men bare mindst 20hk.

En SR 125 lader til at være meget stabil, og jeg har da ikke set modeller
der var ved at gå til af rust endnu.
Malossi kittet giver ca. 20hk på tappen, dvs ca. 15hk på rullen, og motoren
er stadigvæk tilpas rolig til den kan bruges om vinteren.
Du kunne self' også gå hele vejen ud og montere effektpotter og større
karburator, så er vi oppe på ca. 28hk, på rullen =)
Tror bare ikke den egner sig til at køre med om vinteren så... Så snart
baghjulet ikke har fast greb gearer varioen op og hjulet pisker rundt :-/
Men folk ville kigge lidt forundret hvis de så en scooter smutte forbi med
160km/t på motorvejen =)

Når vi nu snakker maxiscooter:
http://www.sip-scootershop.de/medien/other/ftp_387.mov
En Piaggio Zip 30'er med 172cc Hexagon motor @ 28hk =)
Kun tyskere der finder på den slags..

Fra : Claus Rolsted

Dato : 29-10-02 20:56

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> Men så skal den gerne være mere mekanisk stabil eller bare billigere at
> rep'e på. Det er det der afholder mig mest fra at købe Aprilia igen.

Har du oplevet mange mekaniske problemer med Leonardoen??

mvh. Claus Rolsted , som kører helårligt på en Piaggio Vespa scooter (dog kun
50 ccm) uden at have oplevet de mindste problemer

Honda CX 500 Standard, 1983 og
Vespa ET2 møvert-style
DMCN#618 | http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=89

Fra : RpR

Dato : 30-10-02 07:22

> mvh. Claus Rolsted , som kører helårligt på en Piaggio Vespa scooter (dog
kun
> 50 ccm) uden at have oplevet de mindste problemer

ET2'eren skulle ellers være den scooter med det største rust problem,
ihvertfald de første modeller der kom til landet?

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-10-02 12:01

> Har du oplevet mange mekaniske problemer med Leonardoen??

Se ovenfor - Mange er måske så meget sagt, men det danske vintervejr har
været hårdt ved den og så har den jo også efterhånden kørt relativt
langt for så lille en maskine. Rundede lige 48000km idag, og tabte en
fjeder og en skrue til centerstøttefoden. Jeg havde selv spændt dem for
4 måneder siden og brugt locktite - alligevel rasler de ud .... 8-9500
rpm i en encylinder i timevis giver nogle vibrationer som gør locktite
uundværligt ...

/A

Fra : Niller

Dato : 23-10-02 16:55

> Er det gamle broderskab gået helt af h til ?????

Det er bestemt ikke min opfattelse !!!

Jeg gik i stå midt på motorvejen for nogle uger siden, og der var der 2 der
stoppede, den ene var endda i bil, han var blot ude og køre med hele den
pukkelryggede.... han var selv MC'ist.

Den anden, som kom på MC, viste sig ovenikøbet at være en der boede i
nærheden mig...... nu kører vi ture sammen.

Stort set alle har hilst igen når jeg hilser, hvis ikke de lige hev i
koblingen så fik jeg da et nik.

Du er ikke sikker på at de bare har løftet fingrene, fordi de ville have et
sikkert greb på styret ??

--
Venlige hilsener
/NILLER -> GSX 600 F http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=53