Børnebidrag - hvem betaler?
Fra : Bjørn

Dato : 22-10-02 21:43

Hvad sker der i den situation at faderen skal betale børnebidrag og han ikke
har nogle penge at betale med? Betaler statsamtet eller lign. børnebidrag
til moderen og søger så selv at inddrive pengene hos faderen eller vil
moderen blot få et tilgodehavende hos faderen?
Man kunne forestille sig en situation, hvor faderen på papiret ingenting
ejer, så det offentlige ikke kunne røre ham, vil det offentlige i en sådan
situation sige at det er bare ærgeligt han ikke kan betale, men det er en
sag mellem moderen og faderen, eller vil det offentlige gå ind og udbetale
pengene til moderen så hun bliver holdt "tabsfri"?

Hvem kan give noget info evt. med henvisning til lovtekst eller andre steder
jeg kan læse mere om det?

Takker på forhånd.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-10-02 21:51

"Bjørn" wrote:

> Man kunne forestille sig en situation, hvor faderen på papiret ingenting
> ejer, så det offentlige ikke kunne røre ham, ...

Hvis papiret ikke stemmer overens med virkeligheden, vil det offentlige (og
hans medfanger) kunne røre ham i op til 8 år (normalt dog kun op til 1 1/2 år).

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Bjørn

Dato : 23-10-02 07:47

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
(og
> hans medfanger) kunne røre ham i op til 8 år (normalt dog kun op til 1 1/2

Hvis det nu ikke kan bevises at det forholder sig anderledes end det man kan
se ud fra papirerne? Eller hvis det nu rent faktisk forholder sig sådan som
papirerne siger, bliver moderen så dækket ind fra det offentlige?

Bjørn

Fra : Peter Hansson

Dato : 23-10-02 08:10

"Bjørn" <ingen@ligenu.dk> wrote in message

> [...]
som
> papirerne siger, bliver moderen så dækket ind fra det offentlige?

Ja.

Ubetalingen sker efter lovbek. 2000-11-27 nr- 1017. (Børneloven) kap. 2
§§13-15 samt Bek. 1995-05-02 nr. 293. (Bek. om børns retsstilling.) kap. 3
§§11-21.

Fra børneloven:

§ 14. Bidrag kan kræves udbetalt forskudsvis med det beløb, der er fastsat
efter lov om børns forsørgelse, dog højst med normalbidraget.(46)
Normalbidraget udgøres af summen af et grundbeløb og et tillæg. Grundbeløbet
svarer til det særlige børnetilskud efter § 4, stk 3. Tillægget svarer til
det tillæg, der er fastsat efter § 4, stk 5.

§ 18. Når et bidrag udbetales forskudsvis, indtræder det offentlige i
retten til at indkræve bidraget. Retten hertil er i forhold til det
offentlige undergivet den almindelige 20-årige forældelse.(48)

Fra : Bjørn

Dato : 23-10-02 10:01

"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> retten til at indkræve bidraget. Retten hertil er i forhold til det
> offentlige undergivet den almindelige 20-årige forældelse.(48)

Gælder ovenstående både det alm. bidrag + evt. forhøjet bidrag, eller er der
forskel på de to?

Bjørn

Fra : Peter Hansson

Dato : 23-10-02 10:06

> Gælder ovenstående både det alm. bidrag + evt. forhøjet bidrag, eller er
der
> forskel på de to?
>
> Bjørn

Den forskudsvise udbetaling af børnebidrag hvor det offentlige indtræder
gælder kun normalbidrag samt evt. udbetalinger ved f.eks konfirmation m.v.

Ellers findes indrivelsesmuligheden her:

Lovbekendtgørelse 1986-09-15 nr 631
LBKG 1986 631

om inddrivelse af underholdsbidrag,
som ændret ved L 1989-06-07 nr 389, L 1990-06-13 nr 396,
L 1991-06-06 nr 399, L 1994-06-01 nr 448,
L 1996-12-27 nr 1203, L 1997-12-17 nr 980,
L 2000-05-31 nr 433 og L 2001-06-07 nr 461)

1§ 1. Reglerne i denne lov finder anvendelse på inddrivelse af
underholdsbidrag (1) til barn, ægtefælle eller en uden for ægteskab
besvangret kvinde, såfremt bidraget tjener til fyldestgørelse af en i dansk
lov hjemlet underholdsforpligtelse.(2)<klip>

PH

Fra : Peter Hansson

Dato : 23-10-02 10:11

"Bjørn" <ingen@ligenu.dk> wrote in message

> Gælder ovenstående både det alm. bidrag + evt. forhøjet bidrag, eller er
> [...]
Læs andet indlæg.

Her er uddrag af cirkulkæret ved indrivelse:
Cirkulære 1979-04-10 nr 79
CIRK 1979 79

om inddrivelse af bidrag)

Efter lov nr 280 af 8. juni 1977 om ændring af lov om inddrivelse af
underholdsbidrag inddrives alle familieretlige underholdsbidrag fra den 1.
januar 1979 af det sociale udvalg (magistraten).
I det følgende gives en nærmere vejledning om de regler, der gælder for
inddrivelse af bidragsbeløb, der tilkommer det offentlige, samt reglerne om
den afregning mellem kommunerne, der kan finde sted for så vidt angår
ægtefællebidrag og børnebidrag, der ikke er udlagt forskudsvis.
I. Inddrivelse af bidragsbeløb, der tilkommer det offentlige
Forskudsvis udbetalte bidrag
1. Inddrivelse af underholdsbidrag, som efter reglerne i lov om
børnetilskud og andre familieydelser er udbetalt forskudsvis af det
offentlige, sker i overensstemmelse med reglerne i lov om inddrivelse af
underholdsbidrag, jf børnetilskudslovens § 28.
<klip>

PH

Fra : Peter Hansson

Dato : 23-10-02 10:26

"Bjørn" <ingen@ligenu.dk> wrote in message

> Gælder ovenstående både det alm. bidrag + evt. forhøjet bidrag, eller er
> [...]
Har fundet føgende i lov om børnetilskud:

§ 11. Et bidrag til et barns underhold, der er fastsat efter lov om børns
retsstilling, kan, når det ikke betales på forfaldsdagen, udbetales af det
offentlige til den person, der er berettiget til at kræve bidraget fastsat
efter § 18, stk 2, i lov om børns forsørgelse.(42)

Det vil sige at et bidrag fastsat af amtet vil kunne udbetales forskudsvis
med indtrædelse af det off. og deraf følgende muligheder for indrivelse.

At det kun er normalbidraget der kan udbetales, som jeg kom til at påstå i
andet indlæg, er ikke korrekt.

PH

Fra : Bjørn

Dato : 23-10-02 13:32

> [...]
>
> At det kun er normalbidraget der kan udbetales, som jeg kom til at påstå i

Tak for hjælpen. Har nu talt med en kommunalt ansat og hun siger, at det kun
er normalbidraget der kan udbetales og at det forhøjede ikke bliver udbetalt
medmindre skyldner betaler. Hvad der så er korrekt ved jeg ikke ...

Bjørn

Fra : oollee

Dato : 23-10-02 08:15

"Bjørn" <ingen@ligenu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
som
> papirerne siger, bliver moderen så dækket ind fra det offentlige?

Ja - moderen dækkes ind af det offentlige. Hun kan bede kommunen om
forskudsvis udbetaling af børnebidrag og kommunen inddrager herefter pengene
hos faderen.

mvh
Ole

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-10-02 10:02

In article <3db64ca1$0$34808$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, oollee wrote:

> Ja - moderen dækkes ind af det offentlige. Hun kan bede kommunen om
> forskudsvis udbetaling af børnebidrag og kommunen inddrager herefter pengene
> hos faderen.

I hvor lang tid ??
Resten af livet ??
5 år ??