Et ? om olie...(er syntetisk olie noget lo~
Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 22-10-02 20:41

Ja ja, jeg ved det godt, det er religion og en masse andre ting der er
blandet ind i det.
Men nu har jeg jo endelig fået mine nye knastaksler (se evt. på www.gsx.dk)
og så vil jeg jo gerne undgå at smadre dem lige med det samme.
Umiddelbar ville jeg bare putte noget fuldsyntetisk MC olie på MEN;
I de papirer der fuldte med knastakslerne fra WebCamInc står der "Please use
a premium grade (SAE 30) petroleum based racing oil such as Kendall or
Valvoline. We do not recommend any type of synthetic oil".

Hvad er nu det? Alle de olier jeg kan komme i nærheden af er enten
syntetiske eller også skriver fabrikanten at de er beregnet til traktorer og
lign. Især alt hvad der hedder "Racing Oil" er fuldsyntetisk. Pånær hvis jeg
ser på Kendall's amrerikanske hjemmeside.

Hvad bruger i der har sat uoriginale race stumper i jeres motorer?

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Mads Lund

Dato : 23-10-02 12:04

> Hvad bruger i der har sat uoriginale race stumper i jeres motorer?

Tja jeg coater delene med en grafit/teflon belægning, som tager sig af
smørringen ved opstart. Og så bruger jeg Shell's 4T syntetiske olie.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Asger Steffensen

Dato : 23-10-02 16:33

"Henrik B. Larsen" <henrik@gsx!"#SPAM!"#.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> ser på Kendall's amrerikanske hjemmeside.
>
> Hvad bruger i der har sat uoriginale race stumper i jeres motorer?
Ikke at jeg har uoriginale race stumper i min, men jeg ville nok følge
fabrikantens anvisninger.
For det første: Du kører ikke på en racer (nej, det gør du ikke , så glem
bare "Racing Oil" typerne.
Sætningen "We do not recommend any type of synthetic oil" ville jeg vælge at
tolke som at alt over mineralsk olie er en dårlig ide. Her kan der så blive
tale om et kompromis, alt efter hvad Suki'ens instruktionsbog siger. Hvis
den fordrer halvsyntetisk, ville jeg nok vælge en alm. halvsyntetisk olie,
der overholder Suki'ens API spec's. Og hvis Suki'en ikke har problemer med
en ren mineralsk olie ville jeg vælge det.

Asger
ZX-10

Fra : Bo-gsxR

Dato : 24-10-02 00:18

> Asger
> ZX-10

findes der ikke en "olie-guide" et eller andet sted
på nettet? som du ved hvor er.
mvh
bo-gsxR

Fra : Asger Steffensen

Dato : 24-10-02 20:10

"Bo-gsxR" <anonym@anonym.dk> skrev i en meddelelse

> findes der ikke en "olie-guide" et eller andet sted
> på nettet? som du ved hvor er.
> mvh
> bo-gsxR

Har desværre ingen anelse.

Asger

Fra : Mikael Wingaa

Dato : 03-11-02 19:50

Hej Bo.

> findes der ikke en "olie-guide" et eller andet sted
> på nettet? som du ved hvor er.

Jo! The Engine Oil Bible.

http://www.fernblatt.com/longhurst/

Der er ligeledes en lang arkikel om tilsætningsstoffer til olie.

Min egen - pragmastiske - holdning:

Brug en god mærkevare olie, der er så billig at du har råd til at skifte
OFTE. Så kan det
ikke gå helt galt.

Med venlig hilsen

Mikael Wingaa

Fra : Frank holm

Dato : 24-10-02 20:09

He He. hvis man skal tro den, så skal du jo udsætte din maskine for olie
beregnet for Plæneklippere, da de benytter sinlglegrade sae 30w---- Men Men
Men, hvis ikke jeg husker helt forkert af hvad teknisk skole for 10år siden
forklarede mig. så læses tallende på olien således.
det første tal angiver viskositet kold. ( hvor tykt er pisset når du
starter)
Det andet tal er oliens bæreevne når den er varm.
så min komentar er, eksempelvis mobil 1 5w-50. er et glimrende valg. tyndt
som vand når det er koldt(hurtig smørring i hele maskinen) og en meget høj
bæreevne, når du rammer 11.500rpm

-- iøvrigt :::: fed hjemmeside )))

Med Venlig Hilsen.
Frank Holm. Cb350twin (projekt) & gsx600f
Rude Teknik
Tlf 55451881/23611882
www.rudeteknik.dk
life begins at 9000rpm
Henrik B. Larsen <henrik@gsx!"#SPAM!"#.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3db5a9c0$0$3387$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-10-02 20:17

> [...]
tyndt
> som vand når det er koldt(hurtig smørring i hele maskinen) og en meget

Det må vel så også betyde at olietrykket ikke kan holdes så højt, da tynd
olie giver noget mindre modstand end tyk olie. Efter hvad jeg har forstået,
er det vist også ret kritisk på nogle cykler, mht. smøring af lejer.

signing off.. Martin Sørensen