Drømmen om den næste cykel
Fra : Thomas

Dato : 22-10-02 20:34

Nu har jeg kørt på min xs 400 Seca i 3 sæsoner, og drømmer nu om den
næste....... Jeg har længe overvejet at skifte til Suzuki sv 650 s , men kan
stadig ikke komme mig over min prøvetur på en Ducati 748 sidste forår (godt
nok bedstefar-kørsel, da var ved at skide i bukserne, men hvilket bundtræk
og hvilken lyyyyyyyyd)..... Men da den af økonomiske årsager er ude af
billedet, spekulere jeg nu på om de ældre Ducati modeller er værd at stifte
bekendtskab med, fx Paso, 851 og de forskellige "sport" modeller eller hvad
de nu hedder. Jeg læste med stor glæde artiklen i Touring Nyt hvor de
testede 748 mod 996'eren, hvor der var en masse ros, men desværre også den
kedelige kommentar til sidst, at selvom disse cykler koster 2-300.000 kr
skal man stadig have en japaner ved siden af, pga diverse defekter. Er det
korrekt? og i så fald, gør det sig også gældende ved tidligere modeller ?

Mvh

Thomas
daydreamer, der sikkert kører 400 i 2003 også ;o(

Fra : Gimmer

Dato : 22-10-02 20:40

Hej Thomas,

Som tidligere SV ejer kan jeg med sindsro anbefale den. Den kan - med lidt
tweeks - let yde 80 hk, og så har du faktisk en cykel der både kan det ene
og det andet.
Mht. Ducatien så er det da også min dreambike, men som min ven og
Ducatimekaniker siger;" man starter med at rykke lortet fra hindanden og SÅ
samle den ordentligt igen, så kører den !"
Det er jo et spørgsmål om det nu også er "sjovt" i længden.

Mvh
Gorm

Fra : Søren Johansen

Dato : 22-10-02 20:52

"Thomas" skrev:
SNIP
> [...]
det
> korrekt? og i så fald, gør det sig også gældende ved tidligere modeller ?

Det er jo meget svært at råde om, og de modeller du nævner er meget
forskellige. Jeg kan dog fortælle lidt om mine erfaringer med en 888 Strada
fra '93.
Jeg hentede den i Dec. 99 i Tyskland med ca. 9.000 km. på klokken og satte
den på plader i maj 2000.
Jeg har kørt 28.500 km på de tre sæsoner og den bliver ikke sparet! Jeg
kører en banedag eller to om året og var i sommer i Italien på den.
Jeg har skiftet:
-batteriet (som sikkert var faldet sammen pga at MC'en havde stået stille i
nogle måneder)
-laderelæ (det originale er elendigt!)
-1 sæt koblingsplader (den trænger igen)
-adskillige dæk, bremsevædske osv.

Jeg vedligeholder den efter forskrifterne og udfører alle service selv.
Jeg har ikke haft mekaniske problemer overhovedet og nyder hver eneste
køretur lige så meget som jeg gjorde, lige da jeg havde fået den!

Jeg har også en 500 Pantah fra 1980. den har været lige så stabil, men
bliver ikke brugt så meget efter jeg har fået 888'eren.

Hvis du har lyst til at se dem og få en snak om Ducatier, så send mig en
mail (soren@ducati.dk).

Mvh
Søren
888

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-10-02 23:08

On Tue, 22 Oct 2002 21:33:35 +0200, "Thomas"
<thomas@ikketilgaengelig.dk> wrote:

Hej Thomas.

> Ducati modeller er værd at stifte bekendtskab med, fx Paso, 851 og de forskellige "sport" modeller eller hvad
>de nu hedder.

Jeg har nu haft min Paso 750, "The Lady in Red" i 3 år og 20.000 Km.
Jeg har meget lidt at at udsætte på den, og det lidt opvejes fint af
det brede grin jeg normalt har på efter hver køretur.

Nogen elsker den for dens totale indkapsling og flotte former, andre
elsker at hade den for det samme

Den skal vist efter dagens norm betragtes som en sportsturer.
Kørestillingen er yderst behagelig, og passer fint til en aldrende
knark med motorikproblemer

Det er en ualmindelig velkørende MC - Den kan meget mere end jeg, og
på den måde jeg kører den tillader den også mindre kørerfejl uden at
sende både sig selv og mig ud på markarbejde.
Jeg kommer ikke helt til kanten af mine dæk, der mangler altid 5 mm,
men Freddy sendte den helt ned på kanten på Andrestorp, så den kan
altså godt

Jeg sparer den ikke, motoren får i regelen lov til at arbejde for
føden på de små veje, og den har da også taget turen med til
Anderstorp nogle gange - til min store fornøjelse.

Den holder let 200 Km/t med mig, store tasker og anden oppakning på,
uden at jeg skal ligge fladt hen over tanken.

Bremserne er fremragende. Den havde nogen problemer da jeg fik den,
men skiftet til armerede slanger rettede op på det, men hvad pokker -
bremseslangerne var også 10 år gamle på det tidspunkt, så det var vel
på høje tid.
Bagbremsen er måske lidt hård, den kan virkelig tage fat, men det er
en vanesag.

Mekanisk er den meget stabil.
Motoren har nu kørt 47.000 Km og er stadig lige villig til at bestille
noget.
Den er selvfølgelig ikke så kraftfuld som en GSX-R750, kun 74 HK er
den opgivet til, og den leverer i slutningen af 60'erne på baghjulet,
så det er vist OK nok.
Gearkassen er hurtig og skifter let - Den har et sjovt
udvekslingsforløb, men det passer fint til motorens karaktestik.
Der er 2000 RPM mellen 1. og 2. gear, 1500 mellem 2.og 3., 1000 mellen
3.og 4. og 500 mellem 4. og 5.
Den trækker fra 2500 RPM og op i 5. gear uden at brokke sig.

De tvandsstyrede ventiler har jeg kun kontrolleret spillerum på,
aldrig justeret - De står stadig inden for tolerancerne, og jeg vil
gætte på at de aldrig har været rørt før jeg fik den
Så myten om at man skruer mere end man kører på en italiener kan jeg
godt mane i jorden.

Vedligeholdelsen indskrænker sig i store træk til det jeg laver om
vinteren - Olieskift, oliefilter, nye knastremme for hver 20.000 Km.
Jeg skiftede dem da jeg fik den, og skifter igen i vinter.
Olieforbruget er vel ca. ½ liter mellem hvert olieskift (5000 Km).

Benzinforbruget var mellem 19 og 22 Km/l da jeg fik den, men skiftet
til carbon potter og ca. 10% større dysser har sat den ned til mellem
16 og 18 Km/l.

Affjedringen er efter min mening sublim - Den er nok sat mere blødt op
end hvad man ville foretrække til decideret sportskørsel, men det
passer godt til mig.

På minussiden kan jeg kun få øje på få ting:

Den har 16" hjul, og dækudvalget er meget begrænset.
Desuden skal jeg bestille dem hjem hver gang, men det er ikke det
store problem, idet Lydmuren skaffer dem når det er tid.

Den har brændt tændingskontakten af idet al strøm til hele cyklen
trækkes gennem denne.
Jeg har lavet en ændring med et relæ, det hjalp.

Den er udstyret med en dobbelt Weber karburator beregnet til en bil.
Det tog lidt tid at blive dus med den

Ligegyldigt hvad der skal skrues i skal hele kåben pilles af, og det
er et job i sig selv

Så generelt er jeg godt tilfreds med den.
Der er så vidt jeg kan se kun een MC der kan få mig til at skifte den
ud, og det er en 888 Strada.
Jeg får tårer i øjnene hver gang jeg kigger på Sørens

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 22-10-02 23:26

> [...]
det
> korrekt? og i så fald, gør det sig også gældende ved tidligere modeller ?

Jeg købte til denne sæson en 748 årg 98 i dyskland, og fik den på DK plader
i juni måned, den samle pris på gaden var lige på den forkerte side af
150.000 kr.-
Den havde kørt 8000 km da jeg købte den og indtil nu har jeg kørt knap 5000
km på den og kan kun give dig ret i at det er en fed cykel.;>)
Det er indtil nu ikke min opfattelse at det er en mc der ikke kan holde til
dagligdagens stress, jeg bruger min både til sjov (hvor den rigtig bliver
brugt) og arbejdskørsel faktisk hver dag.
Dog har den en par svage punkter, men disse er til at udbedre med uorginale
dele, bl.a luftfilter kassen som flækker på næste alle 748/916/966,
laderelæet som nævnt af Steen & Søren, mit laderelæ har forebyggende fået en
stor ekstra køleplade, tørkoblingen holder vist ikke alt for længe og bør
skiftes til en uorginal kobling når den orginale er slidt.

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar

Fra : Helge Janbu

Dato : 23-10-02 09:36

"Thomas" <thomas@ikketilgaengelig.dk> skrev i melding
> [...]
det
> korrekt? og i så fald, gør det sig også gældende ved tidligere modeller ?
(Beklager at jeg ikke skriver på dansk, håper norsk går greit)

Jeg har hatt to Ducatier siden 1997:
- Ducati 907 1993 - gått 30000km da jeg kjøpte den i '97, 50000km da jeg
solgte i '99
- Ducati 996SPS 1999 - kjøpt ny i '99, gått 40000km nå

I det store og hele har jeg ikke hatt så veldig store problemer med syklene.
Utenom vanlig service og vedlikehold har det vært følgende:
Ducati 907:
-Byttet en del ledninger i elektrisk anlegg etter kortslutning, kostnad ca
1700NOK.

Ducati 996SPS:
-Byttet bremseskiver hvert år (!) pga. kast i skiver. Har nå satt på de
gamle fullflytende støpejernskivene, som jeg er veldig fornøyd med. Alt
dette er utført på garanti.
-Oljelekkasje på frontsylinder, sylinderpakning. Kostnad ca. 3500NOK.
-Byttet et relé som gir strøm til hele sykkelen, kostnad 56NOK (

I det store og hele ikke så veldig mye over en periode på 6 sesonger og
60000km. Men hvis vi snakker totale kostnader koster det nok mer å
vedlikeholde en Ducati enn en japaner. Servicer er av en eller annen grunn
_mye_ dyrere. Jeg pleier å betale ca. 5000NOK for den lile servicen (10, 30,
50... kkm) og ca 7000NOK for den store (20, 40, 60... kkm). En SPS er nok
allikevel dyrere på service enn en vanlig Biposto, men regn fort med at det
koster en del likevel. Hvorfor det skal være så mye dyrere med servive på en
Ducati er jeg litt usikker på. Mye kommer nok av at ventiljustering og bytte
av kamreimer skal gjøres forholdsvis ofte. (Ventiljustering hver 10kkm,
bytte av kamreimer hver 20kkm eller minst hvert 2. år.)

Men ville jeg eid en japaner av den grunn - NEI!
Jeg er veldig fornøyd med 996en min, og den brukes til trackdays en gang i
uken, turer på svingete veier og jeg har også vært på en 2-ukers Europatur
med den i sommer. God sykkel som fungerer til det meste!

Disse ryktene med at det er mye problemer med Ducati er nok basert på
hvordan det var på 80-tallet og på tidlig 90-tall. Etter at Ducati ble kjøpt
opp av Amrikanerene i 1997 har det vært lite problemer med kvaliteten, og
syklene har stort sett vært driftssikre.

Hvis du er på utkikk etter en eldre Ducati ville jeg nok sett etter en 888,
helst en SP. Det er en mye bedre sykkel enn 851. Men det blir kanskje litt
dyrt? 888 er også ganske dyr på service.

Paso har jeg jo også kjørt (nei, vil ikke diskutere om 907 er "ekte"
Paso...). Det var en fin touringsykkel og fungerte bra med passasjer, men
den ble ganske kjedelig etterhvert, og den ble etterhvert den begrensende
faktor etterhvert som jeg ble bedre å kjøre. I tillegg kan det være litt
vanskelig å få tak i deler om uhellet skulle være ute.

--
Helge Janbu
helge-ja@online.no NIC#023

Fra : Thomas

Dato : 23-10-02 13:20

Tak for indlæggene.

Godt at høre at det for det meste er en skrøne med de problemer. Nu er jeg
ihvertilælde ikke bange for at stifte bekendtskab med Ducati, så nu må kun
tiden vise hvornår jeg ender op med en

Et par kommentarer:

Sten Gruby skrev:

[...]
altså godt " og

"Den er selvfølgelig ikke så kraftfuld som en GSX-R750, kun 74 HK er
den opgivet til, og den leverer i slutningen af 60'erne på baghjulet,
så det er vist OK nok."

Jeg har heller ikke kørt min 400 til grænsen endnu, så det er fuldstændigt
uaktuelt for mig, hvor stærkt den kan køre, hvor langt ned den kan
lægges........ Lyden i sig selv er rigeligt for mig, næsten da

Helge Janbu skrev:

"Hvis du er på utkikk etter en eldre Ducati ville jeg nok sett etter en 888,
helst en SP. Det er en mye bedre sykkel enn 851. Men det blir kanskje litt
dyrt? 888 er også ganske dyr på service"

Jeg har ikke sat mig ret meget ind i de enkelte modeller, men hvis 888 "kun"
er bedre på performance, så er en 851 sikkert god nok til mig, men omvendt,
får man bedre kvallitet, kunne det være en mulighed. Som nævnt oven over,
jeg har ikke kørt, og planlægger ikke at køre til grænsen uanset hvilken
cykel jeg får.

Pas på derude, det er godt nok fedtet nu på vejene nu!!!

Thomas
Xs400 Seca , Ducati-owner wannabe

Fra : Helge Janbu

Dato : 23-10-02 14:24

> [...]
over,
> jeg har ikke kørt, og planlægger ikke at køre til grænsen uanset hvilken
888 er en mer moderne sykkel. Den har bedre bremser, fjæring, motor,
chassigeometri osv. enn en 851.
Alt dette gir ikke kun bedre performance, men også en bedre sykkel å kjøre
selv om du ikke ligger på grensen til å havne i grøften hele tiden.
Veldig enkelt kan vi si at en 888 er mye nærmere en 748/916/996 i
kjøreopplevelse enn en 851.

Den gangen jeg skulle bytte ut min 907 i noe mer sportslig stod valget
mellom en ny 996 og å finne en brukt 888SP5, siden denne sykkelen er noe av
det fineste Ducati har laget! Den er også overraskende moderne i forhold til
alderen. Men jeg valgte det enkle alternativet, å kjøpe ny sykkel istedetfor
å tråle Tyskland rundt etter en fin 888SP5. Siden den norske forhandleren
kun hadde inne gule Bipostoer (dette var godt ute i sesongen) måtte jeg pent
kjøpe meg en SPS for å få meg en rød 996

Lykke til med valg av sykkel!

--
Helge Janbu
helge-ja@online.no NIC#023

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 23-10-02 23:22

On Wed, 23 Oct 2002 14:20:11 +0200, "Thomas"
<thomas@ikketilgaengelig.dk> wrote:

>Pas på derude, det er godt nok fedtet nu på vejene nu!!!

Tell me about it. Alle de faldne blade skulle forbydes!!

/Martin - "øvert"-kører.......................ja ja