iPhoto på længere sigt
Fra : Henrik Münster

Dato : 22-10-02 18:12

Jeg overvejer så småt at købe et digitalt kamera. I den forbindelse er
jeg begyndt at overveje, hvad jeg skal gøre med billederne.
Det er jo nærliggende at arkivere dem i iPhoto. Men hvordan vil
det fungere efter nogle år, når man har tusindvis, hvis ikke titusindvis
af billeder? Kan man overskue det i iPhoto? Og hvad så, når iPhoto
bliver opdateret? Sidst kom der jo nyt arkiveringsformat. Af de få
indscannede billeder, jeg havde i min iPhoto, kom kun et par stykker
helskindede med over. Hvad hjælper det så at have en back-up, hvis der
kommer en ny udgave af iPhoto, der organiserer billederne anderledes.
Det jeg søger, er råd om, hvordan man arkiverer en større mængde
billeder på en overskuelig måde på længere sigt. Jeg vil helst bruge
iPhoto og de andre standardprogrammer i Mac OS X.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 22-10-02 18:50

> [...]
> billeder på en overskuelig måde på længere sigt. Jeg vil helst bruge
> iPhoto og de andre standardprogrammer i Mac OS X.

Så fortsæt du rolig med at bruge iPhoto. iPhoto ændrer ikke på
billederne men organiserer dem kun i mapper efter sti-systemet:

iPhoto Library/år/måned/dato/

Redigerer du billedet i iPhoto bliver originale først kopierest til:

iPhoto Library/år/måned/dato/Originals/

Skulle du blive træt af iPhoto hen ad vejen, så kan du ganske nemt komme
til dine billeder. Billeder taget med et digitalt kamera får tilføjet
EXIF data, så tidspunktet for optagelsen vil altid ligge i billedet
uanset hvad du omdøber billedet til.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 22-10-02 19:41

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> Billeder taget med et digitalt kamera får tilføjet EXIF data, så
> tidspunktet for optagelsen vil altid ligge i billedet uanset hvad du
> omdøber billedet til.

Er EXIF-data en standard, som maskiner kan forstå på tværs af
produceenterne?

-j

--
Mennesker og maskiner i Bolivia
http://weblog.janus.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 22-10-02 21:10

Janus Sandsgaard <janus@mac.com> wrote:

> Er EXIF-data en standard, som maskiner kan forstå på tværs af
> produceenterne?

Ja det vil jeg mene. Det bliver brugt af de fleste digitale kameraer.
Forståes af iPhoto, Billedoverførsel, Photoshop og flere andre. Min
favorit er ExifRenamer som jeg bruger sammen med billedoverførsel.

<http://www.qdev.de/?location=mac/exifrenamer>
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Peter Ursin

Dato : 22-10-02 22:25

"Michael Tysk-Andersen" <mta@mac.com> wrote in message

> [...]
> til dine billeder. Billeder taget med et digitalt kamera får tilføjet
> EXIF data, så tidspunktet for optagelsen vil altid ligge i billedet
Hvis man nu bruget programmet til at holde styr på billeder fx hentet fra
nettet, er der så nogen måde hvorpå man kan bibeholde filnavnet? De der
intetsigende mapper med tal er da irriterende.

mvh
Peter

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 22-10-02 22:48

Peter Ursin <ZorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote:

> Hvis man nu bruget programmet til at holde styr på billeder fx hentet fra
> nettet, er der så nogen måde hvorpå man kan bibeholde filnavnet? De der
> intetsigende mapper med tal er da irriterende.

Well har du prøvet at se hvad der sker når du importerer et navngivent
billede i iPhoto? Billedet bliver lagt i mapper efter sidste
ændringsdato og navnet ændres ikke!

Dette gælder for iPhoto version 1.1.1.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Peter Ursin

Dato : 23-10-02 21:56

> Well har du prøvet at se hvad der sker når du importerer et navngivent
> billede i iPhoto? Billedet bliver lagt i mapper efter sidste
> [...]
Du har søreme ret. Det gjorde den da ikke i en tidligere version.
Et tillægsspørgsmål: Man kan ikke komme af med år-måned-dato mappe
indekseringen når man importerer vel ? Altså bare alle filer i een mappe.

mvh
Peter

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 24-10-02 21:03

Peter Ursin <ZorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote:

> Et tillægsspørgsmål: Man kan ikke komme af med år-måned-dato mappe
> indekseringen når man importerer vel ? Altså bare alle filer i een mappe.

Næh det kan man ikke, men hvad vil du også i iPhoto Library mappen når
du har tilgang til dine billeder via iPhoto?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-10-02 00:14

> Så fortsæt du rolig med at bruge iPhoto. iPhoto ændrer ikke på
> billederne men organiserer dem kun i mapper efter sti-systemet:
>
> iPhoto Library/år/måned/dato/

Det lyder godt. Apples nye programmer er meget brugervenlige, men man
føler ikke altid, man har så god kontrol med, hvad der virkelig sker på
filniveau. Er man bare en lille bitte smule nørdet ligesom mig, så vil
man jo gerne have lidt styr på tingene. Det lader således også til, at
man bare kan brænde en cd af sin mappen "iPhoto Library", hvis man vil
lave en manuel back-up. Og om nogle år er det jo let at se, hvor
billederne hører til, hvis de ligger efter dato.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-10-02 19:37

> Det jeg søger, er råd om, hvordan man arkiverer en større mængde
> billeder på en overskuelig måde på længere sigt. Jeg vil helst bruge
> iPhoto og de andre standardprogrammer i Mac OS X.

Når mit Olympus kamera bliver sat til Mac'en starter iPhoto (fint nok),
men samme kamera fremkommer også som disk på skrivebordet, (hvilket er
pi**** irriterende, da man så får en fejlmeddelelse hvis man bare hiver
USB stikket ud af Mac'en efter endt import i iPhoto. Man SKAL først
smide den lille "disk" i skraldespanden før forbindelsen kappes.)

Men dette kunne jo være praktisk hvis du vil tage en backup af
billederne efter endt import i iPhoto. Så ku' du have en mappe på
skrivebordet hvor du kunne smide billederne fra "kameradrevet" i inden
du unmountede kameraet. Når der var nok billeder ku' du brænde dem på
CD-ROM/DVD-R.

Martin

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 23-10-02 10:08

henrik@muenster.dk writes:
> [...]
>billeder på en overskuelig måde på længere sigt. Jeg vil helst bruge
>iPhoto og de andre standardprogrammer i Mac OS X.
Du brænder da bare nogle Cd'er og akivere dem i en bestemt orden, så du
har oversigt over det Man skal ikke bekymre sig opå forskud Men køb
nu et godt kamera, så du ikke kommer til at fortryde. Det er vigtigt med
kvalitet ellers er det jo slet ikke værd at gemme. Men bortset fra det, så
er det med et digikamera noget af det dejligste og når man har børn!
så...

Hilsen Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-10-02 12:56

henrik@muenster.dk skriver:
>Det jeg søger, er råd om, hvordan man arkiverer en større mængde
>billeder på en overskuelig måde på længere sigt. Jeg vil helst bruge
>iPhoto og de andre standardprogrammer i Mac OS X.
Tjaa, hvis det er meget store mængder billeder ville jeg vælge et lidt
mere proff program, eks. Cumulus. Det er et fremragende
billeddatabaseprogram, der er let at bruge, og hvor der er nogle særdeles
gode muligheder for at definere søgekriterier. Programmet er ikke gratis
eller blot noget der ligner. Ca 1000 kroner skal man regne med.

Frank Løkkegaard
'How did you go bankrupt?' Bill asked
'Two ways,' Mike said. 'Gradually and then suddenly.'
Ernest Hemingway: The Sun Also Rises