Opladning i 24 timer: Fup eller fakta?
Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-10-02 18:07

Jeg har lige erhvervet mig en Alcatel 511 for en mindre sum i
Kvickly. Det første jeg gjorde da jeg kom hjem var selvfølgeligt at
læse lidt indledende i manualen. Der stod (ikke til den store
overraskelse) at batteriet skulle lades op inden telefonen blev taget
i brug. _Tre_ timer var det angivet til at tage. Fair nok.

Jeg satte den til at lade op, noterede mig at den faktisk også gjorde
det og vendte så tilbage efter godt tre timer. Opladningen var færdig
(animationen i vinduet var stoppet på "fuld") så jeg tog stikket ud
og lod den ligge til næste morgen (10 timer).

Jeg greb den så med mig da jeg tog hjemmefra og så at batteriet havde
tabt en tredjedel af strømmen, men tænkte ikke meget mere over det.
Kl. 10 kiggede jeg igen på telefonen og så at den ikke havde tabt
yderligere, så jeg antog at alt var i skønneste orden. Men da jeg så
hev den frem en time efter, var telefonen slukket. Jeg havde låst
tastaturet men gættede på, at jeg på en underlig måde var kommet til
at låse den op og slukke den alligevel. Men nej. Da jeg tændte den,
fik jeg en advarsel om, at batteriet var tomt og den slukkede selv
sekundet efter.

Det var ligegodt s..... tænkte jeg, og forberedte mig på at den nok
skulle byttes (det er vel en meget logisk konklusion, telefonen er
jo leveret defekt). Kvickly ville ikke bytte den for de påstod at der
ikke var noget galt (hvad er der blevet af, at kunden altid har
ret?). Den skulle bare lade op i 24 timer - det var meget normalt,
det skulle alle telefoner. Jaja Fup-Mikkel; der står i manualen at
den skal lade op i tre timer første gang og der står på Alcatels
hjemmeside, at den holder strøm i 280 timer, hvis der ikke tales i
den (hvilket jeg desværre aldrig fik lejlighed til). Efter et større
skænderi med det snot-dumme personale fik jeg pengene tilbage og
kunne så købe mig en ny.

Nu ville jeg jo gerne føle mig sikker i mig sag, men for at være på
den endnu mere sikre side, spørger jeg jer: Er det virkelig rigtigt
at nye telefoner skal lade op i 24 timer første gang - i modstrid med
manualen og med telefonens batteri-statusindikator? Jeg tror
simpelthen ikke på det.

--
Lars Stokholm

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-10-02 18:28

Lars Stokholm <larsstokholm@mail.dk> wrote in

> [...]
> rigtigt at nye telefoner skal lade op i 24 timer første gang - i
> modstrid med manualen og med telefonens batteri-statusindikator?

Min Siemens nøjedes med ca. 2 timer hvilket manualen angiver som max
opladningstid for batteriet. At det var første gang påvirkede det
tilsyneladene ikke.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
"I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."

Fra : LBC

Dato : 22-10-02 18:29

On 22 Oct 2002 17:06:35 GMT, Lars Stokholm <larsstokholm@mail.dk>
wrote:

> [...]
>at nye telefoner skal lade op i 24 timer første gang - i modstrid med
>manualen og med telefonens batteri-statusindikator? Jeg tror

De gange hvor jeg har været involveret i et mobilkøb i den lokale
Telebutik har standardsvaret altid været at batteriet første gang skal
lade op i 10 timer. Bortset fra min første mobil som _skulle_ lade op
i 24 timer. Jeg har aldrig haft problemer med batteriet, bortset fra
at batteriet ældes og dermed mister power hurtigere og hurtigere.

Lars

Fra : Devast8or

Dato : 22-10-02 18:41

Det er meget normalt at batteriet ikke opfører sig som det skal índtil det
er blevet ladet op og tømt igen et par gange eller fem. (Og husk ikket at
sjatlade indtil det opfører sig som det skal, det smadrer batteriet
hurtigere end du kan sige Li-ion på swahili).

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-10-02 22:50

In dk.teknik.telefoni.mobil Devast8or wrote:

> Det er meget normalt at batteriet ikke opfører sig som det skal
> índtil det er blevet ladet op og tømt igen et par gange eller
> fem.

Jeg har som sagt aldrig været ude for det før, men ok.

> (Og husk ikket at sjatlade indtil det opfører sig som det
> skal, det smadrer batteriet hurtigere end du kan sige Li-ion på
> swahili).

Det er nok ikke så hurtigt ;) Spøg til side, det vil jeg skrive mig
bag ørene. Men er det kun indtil det opfører sig som det skal? Kan
jeg så bagefter mishandle det så groft jeg lyster, bare jeg engang om
måneden (eller noget i den stil) husker at aflade det helt?

--
Lars Stokholm

Fra : Devast8or

Dato : 23-10-02 12:56

> Jeg har som sagt aldrig været ude for det før, men ok.

Jeg er sikker på jeg har set det i mindst én af de mobilmanualer jeg har
haft fingrene i (som, indrømmet, godt nok ikke er så mange).

> [...]
> jeg så bagefter mishandle det så groft jeg lyster, bare jeg engang om
> måneden (eller noget i den stil) husker at aflade det helt?

Mishnadle er måske et voldsomt ord, men det burde du vel kunne. Min fon er
lidt over 2 år gammel og jeg har da tit sjatladet den når jeg har haft brug
for det. Den virker da helt fint endnu. Jeg har så vidt muligt forsøgt at
aflade og oplade helt hver 14. dag.

> --
> Lars Stokholm

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : F.Larsen

Dato : 22-10-02 20:26

> [...]
> at nye telefoner skal lade op i 24 timer første gang - i modstrid med
> manualen og med telefonens batteri-statusindikator? Jeg tror

Hvis batteriet oplades "normalt" skal det max. lades i 16 timer. Nyere typer
batterier kan tåle større ladestrømme end gamle og oplades også hurtigere.
Det største problem for batterier er varme, hvilket kan få dem til at
eksplodere hvis det går helt galt. En ordenlig lader måler udover
ladestrømmen også temperaturen på batteriet så det sikres at det ikke
skades. Genopladelige batterier har det bedst af at blive ladet helt af og
derefter helt op igen. Der skal et par ture til før man kan konkludere om
batteriet er helt ok eller ej. Ni-Mh er dog ikke så følsomme over for denne
"hukommelseffekt" som de ældre Ni-Cd, men effekten er der, især hvis den har
ligget på lager længe, så et par op og ned ture vil være en god ting.

--
Flemming
http://home.cbkn.dk/Rhodos/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-10-02 20:37

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> wrote in

> [...]
> effekten er der, især hvis den har ligget på lager længe, så et
> par op og ned ture vil være en god ting.

Hva med LiIon batterier ? - har hørt de ikke skulle tage skade af
klatladning, men har ingen bekræftede kilder...

Fra : Peter Rongsted

Dato : 23-10-02 08:46

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> wrote:

>"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> wrote in

>Hva med LiIon batterier ? - har hørt de ikke skulle tage skade af
>klatladning, men har ingen bekræftede kilder...

Li-ion (og Li-pol, som er en særlig type Li-ion) tager ikke skade af
sjatladninger. Men de første 2-3 gange skal man give dem en længere
opladning (typisk natten over) og køre dem helt ned. Det får batteriet
op på fuld effekt. Hvis man altid sjatlader et Li-ion batteri, kan man
opleve, at det ikke længere har den fulde effekt. Det vil ikke være så
mærkbart som med NiCd og NiMH. Det er derfor en god ide en gang imellem,
at lade batteriet helt af, og så oplade det igen natten over. Jeg læste
for et par år siden en artikel skrevet af en forsker hos Varta (mener
jeg det var). Han sagde "muskler som ikke bliver brugt, bliver slappe".
Selv gør jeg det en gang om måneden. Altså aflader/oplader, ikke bliver
slap - det er jeg hele tiden Det behøver måske ikke være så ofte,
men skader i hvert fald ikke.

Største "problem" men Li-ion batterier er at de kun kan klare ca 500
opladninger. Det er halvdelen af hvad NiCd og NiMH kan klare. Men for de
fleste vil fordelene opveje det.

Peter

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-10-02 21:03

In dk.teknik.telefoni.mobil F.Larsen wrote:

> Hvis batteriet oplades "normalt" skal det max. lades i 16 timer.

Manualen siger jo som sagt tre timer, så det må være en "nyere"
telefon. Der er imidlertid sket det at den er blevet fuldt opladt
(tilsyneladende). Statusindikatoren er/var i hvert fald stoppet. Men
den er nu begyndt at lade igen, og det fatter jeg jo ikke, for det
gjorde min "gamle" Alcatel 501 ikke. Den kunne stå i laderen flere
dage og aflade, og den ville ikke lade op igen, med mindre man
løftede den og satte den ned igen.

Men hvad er konklusionen fra jer kloge hoveder? Skal jeg lade den
ligge og lade op i 24 timer, eller hur?

Alcatel 511: <http://shor.ter.dk/45415416>

--
Lars Stokholm

Fra : Christian Poulsen

Dato : 22-10-02 21:44

> Men hvad er konklusionen fra jer kloge hoveder? Skal jeg lade den
> ligge og lade op i 24 timer, eller hur?

Ja, det ville jeg mene.

Kvickly har været utrolig flink mod dig. Du får ret, de får fred :)

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-10-02 22:00

In dk.teknik.telefoni.mobil Christian Poulsen wrote:

> Ja, det ville jeg mene.

På hvilken baggrund? _Er_ det normalt? Jeg er ikke stødt på det før,
og det er trods alt familiens syvende mobiltelefon.

> Kvickly har været utrolig flink mod dig. Du får ret, de får fred :)

Ja se, det gør de jo så ikke. Jeg ved ikke hvem du helst vil tro på,
producenten eller et gammelt mosefund af en kontordame fra Kvicklys
kundeservice, der aldrig har hørt ordet simkort og som gik ud af 7.
klasse i 1800-tallet.

--
Lars Stokholm

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-10-02 22:04

In dk.teknik.telefoni.mobil Lars Stokholm wrote:

> Du får ret, de får fred :)
>
> Ja se, det gør de jo så ikke.

Hrrm, jeg er blevet så vant til at høre den (i øvrigt utroligt
platte) talemåde, at jeg automatisk læser den som: De _har_ ret, du
er idiot. Men ret har det sgu ikke, fred måske, men ikke ret.

--
Lars Stokholm

Fra : Peter Rongsted

Dato : 23-10-02 08:54

> [...]

>gjorde min "gamle" Alcatel 501 ikke. Den kunne stå i laderen flere
>dage og aflade, og den ville ikke lade op igen, med mindre man

Indikatoren på det fleste telefoner viser fuld opladning inden den er
helt opladt.

Opladningsfunktionen i de to telefoner er bare indrettet forskelligt.
Det er program i telefonen, som styre opladningen, så der er ikke noget
underligt i, at de opfører sig forskelligt.

>Men hvad er konklusionen fra jer kloge hoveder? Skal jeg lade den
>ligge og lade op i 24 timer, eller hur?

24 timer lyder som lang tid. Normalt siger man 10-14 eller natten over,
men de 24 timer kan ikke skade. Der er sikkerheds anordninger i både
batteri og telefon, som sikre mod overladning. En overladning ville
kunne få batterier til at eksplodere!

Peter

Fra : Soyo

Dato : 22-10-02 21:44

> [...]

> men effekten er der, især hvis den har ligget på lager længe, så et
> par op og ned ture vil være en god ting.

Mobiltelefoner, i hvertfald nyere, slår over på trickle charging når
batteriet er opladet. Dermed holdes batteriet fuldt opladet uden at der
er fare for "overopladning".

Mvh
Oliver

Fra : Navigator

Dato : 13-11-02 09:23

Lige en ting om li-ion batterier. Fra Ericsson support fik jeg følgende svar
:

"Li-ion batterier bør aldrig tvangsaflades. Man kan populært sige at li-ion
batterier har en vis samlet driftstid og at al ekstra afladning vil tære på
denne levetid. Det nemmeste er simpelthen at oplade når man har lettest
adgang til at fylde batteriet helt op. Lad aldrig batteriet blive helt
afladet, d.v.s. forsøg ikke at tænde telefonen mange gange efter den selv
har slukket, idet dette vil kunne medføre at batteriet ikke kan genoplades
igen."

--
Navigator

hhn@esenet.dk