XDarwin og tastaturlayout
Fra : Per Rønne

Dato : 22-10-02 18:02

Der skulle vel ikke være nogen der ved, hvor tastaturlayoutene for
XDarwin findes, og hvordan man ændrer layoutene, specielt så man får
dansk tastatur ...

--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Jonas Voss

Dato : 22-10-02 18:24

On Tue, 22 Oct 2002 19:01:40 +0200, Per <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Der skulle vel ikke være nogen der ved, hvor tastaturlayoutene for
> XDarwin findes, og hvordan man ændrer layoutene, specielt så man får
> dansk tastatur ...

XDarwin -> Preferences -> Start Up -> Keymapping file.

Min danske ligger i:

/System/Library/Keyboards

Fra : Per Rønne

Dato : 22-10-02 19:09

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> XDarwin -> Preferences -> Start Up -> Keymapping file.
>
> Min danske ligger i:
>
> /System/Library/Keyboards

Det hjalp. Tak.

Findes der i øvrigt en form for manual til XDarwin? Blot at komme ud
igen [altså lukke ned] synes ikke at være umiddelbart tilgængeligt.

Cmd-Q i fuldskærmsmåde virker i hvert fald tilsyneladende ikke.

Jeg søger.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-10-02 19:26

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Cmd-Q i fuldskærmsmåde virker i hvert fald tilsyneladende ikke.

Tilsyneladende er der ingen cmd-taster der virker, og med mindre
QuicKeys lukkes virker der heller ingen ctrl-taster.

Har du nogen erfaring hermed?

Fra : Jonas Voss

Dato : 22-10-02 20:14

On Tue, 22 Oct 2002 20:25:51 +0200, Per <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Tilsyneladende er der ingen cmd-taster der virker, og med mindre
> QuicKeys lukkes virker der heller ingen ctrl-taster.
>
> Har du nogen erfaring hermed?

Jeg kan heller ikke få ævle+q til at lukke XDarwin, så jeg plejer at
lukke ved at gå i XDarwin -> Quit. Ikke elegant, men det virker.

I øvrigt er det yderst sjældent, at ævletasten virker i XDarwin
programmer, hvilket vel egentlig er ganske klart, da de programmer man
kan køre deri, ikke er lavet til OS X og ævletaster. Ctrl plejer dog
altid at fungere i programmerne [men jeg bruger heller ikke QuicKeys].

Må jeg anbefale dig at hente OroborOSX? Glimragende Window Manager,
hvor ævle heller ikke virker.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-10-02 20:46

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> Jeg kan heller ikke få ævle+q til at lukke XDarwin, så jeg plejer at
> lukke ved at gå i XDarwin -> Quit. Ikke elegant, men det virker.

Hvilket kræver at man bruger rootless mode.

> I øvrigt er det yderst sjældent, at ævletasten virker i XDarwin
> programmer, hvilket vel egentlig er ganske klart, da de programmer man
> kan køre deri, ikke er lavet til OS X og ævletaster.

Men cmd-tasten ville dog så have været udmærket som meta-tast,
eksempelvis i emacs.

> Ctrl plejer dog altid at fungere i programmerne [men jeg bruger heller
> ikke QuicKeys].

Det viser sig at når QuicKeys sættes rigtigt op så fungerer det nu også.
Man skal ganske simpelt i QuicKeys definere alle taster som kan bruges
af et Windows, et Terminal eller et XDarwin program til at gengive lige
nøjagtigt det pågældende tastetryk. Så ændrer man nemlig scopet.

Personligt kan jeg godt lide at have et enkelt tastetryk til at gå ind i
et bestemt program [som ^T til terminalprogrammet] da det gør det langt
hurtigere at skifte program.

> Må jeg anbefale dig at hente OroborOSX? Glimragende Window Manager,
> hvor ævle heller ikke virker.

Jeg har tænkt over det, men var ikke klar over om det blot var et
alternativ til XDarwin. Det ser dog ud til at den xemacs udgave jeg har
downloaded kræver OroborOSX.

Det så nu ikke ud til at fungere. Jeg har hentet tingene fra:

http://www.osxgnu.org/

Men ok, der er en del at sætte sig ind i.

Fra : Jonas Voss

Dato : 22-10-02 20:53

On Tue, 22 Oct 2002 21:45:53 +0200, Per <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> [...]
> downloaded kræver OroborOSX.
>
> Det så nu ikke ud til at fungere. Jeg har hentet tingene fra:

Hent den fra:

<http://oroborosx.sf.net/> i stedet, den virker i hvert fald hos mig
[Jagwire].

Fra : Per Rønne

Dato : 22-10-02 21:33

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> Hent den fra:
>
> <http://oroborosx.sf.net/> i stedet, den virker i hvert fald hos mig
> [Jagwire].

Det var xemacs der var problemer med?

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-10-02 08:25

On Tue, 22 Oct 2002 22:32:39 +0200, Per <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Det var xemacs der var problemer med?

D'oh!

Ok, den mener jeg også jeg har haft problemer med engang. Løste det
vist ved at slette den og installere den med fink i stedet [XEmacs,
that is].

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Per Rønne

Dato : 23-10-02 17:19

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> Løste det vist ved at slette den og installere den med fink i stedet
> [XEmacs, that is].

Jeg tror jeg venter til fink for 10.2 er parat:

http://fink.sourceforge.net/news/jag-bootstrap.php

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-10-02 19:53

On Wed, 23 Oct 2002 18:19:03 +0200, Per <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Jeg tror jeg venter til fink for 10.2 er parat:

Har du ikke Fink på spanden i forvejen? Jeg opdaterede min Fink til
10.2 versionen ved at følge instruktionerne på siden, det var ikke så
galt. Hvis jeg kan finde ud af det kan du også (;

Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-02 04:21

> [...]

> 10.2 versionen ved at følge instruktionerne på siden, det var ikke så
> galt. Hvis jeg kan finde ud af det kan du også (;

Det lykkedes mig aldrig at få den til at fungere; når jeg installerede
gennem fink var der altid noget der gik galt. Men det var i 10.1.x. Og
vel snart et år siden.