/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Ombytningsret???
Fra : Andrew


Dato : 22-10-02 14:38

Hej

Jeg fatter det ikke!

Jeg købte en HELT ny Flatron 795FT plus skærm hos SHG (computer forretning).
Den viser sig at være defekt.
Derefter vil de spise mig af med at jeg kan ringe til InfoCare som så vil
sende mig en repareret skærm og så sender jeg min tilbage til dem.

Fandeme NEJ. Jeg har BETALT for en HELT ny skærm, og istedet ender jeg med
at få en brugt skærm der kan have været igennem 10 reparationer, med
fingeraftryk på skærmen, etc.

Det kan da ikke passe, kan det?
Kan SHG slippe afsted med bare at henvise til InfoCare?
Ender det med at jeg er nødt til bare at tage til takke med at få en skærm
som de har repareret, selvom jeg har betalt 2300 for en HELT ny?!?!

Har jeg ikke krav på at få en HELT ny når den jeg fik var defekt?

Mvh Anders



 
 
Jon Bendtsen (22-10-2002)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 22-10-02 14:52

In article <ap3kbu$jbf$1@sunsite.dk>, Andrew wrote:
> Hej
>
> Jeg fatter det ikke!
>
> Jeg købte en HELT ny Flatron 795FT plus skærm hos SHG (computer forretning).
> Den viser sig at være defekt.
> Derefter vil de spise mig af med at jeg kan ringe til InfoCare som så vil
> sende mig en repareret skærm og så sender jeg min tilbage til dem.
>
> Fandeme NEJ. Jeg har BETALT for en HELT ny skærm, og istedet ender jeg med
> at få en brugt skærm der kan have været igennem 10 reparationer, med
> fingeraftryk på skærmen, etc.
>
> Det kan da ikke passe, kan det?
> Kan SHG slippe afsted med bare at henvise til InfoCare?
> Ender det med at jeg er nødt til bare at tage til takke med at få en skærm
> som de har repareret, selvom jeg har betalt 2300 for en HELT ny?!?!
>
> Har jeg ikke krav på at få en HELT ny når den jeg fik var defekt?

Hmm, shg er post ordre, kunne du ikke bare returnere varen hos dem
og bede om at få dine penge retur ?? Eller hvad giver det af problemer
når varen var DOA ?
Med hensyn til den nye købelov så se evt.
http://www.forbrugerraadet.dk/det_mener_vi/pm/alle/kobeloven/
"Ombytningsretten. I modsætning til i dag, hvor forhandleren vælger om varen skal repareres eller byttes til en ny, bliver det med den ny købelov forbrugeren, som kan vælge om varen skal repareres eller byttes, medmindre ombytning er umulig eller vil medføre uforholdsmæssige store omkostninger for forhandleren. "

Men det er så vist nok stadig uafklaret hvornår det vil medføre
"uforholdsmæssige store omkostninger for forhandleren"




JonB

--

Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
"klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Bertel Lund Hansen (22-10-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-10-02 15:35

Andrew skrev:

>Jeg købte en HELT ny Flatron 795FT plus skærm hos SHG (computer forretning).
>Den viser sig at være defekt.
>Derefter vil de spise mig af med at jeg kan ringe til InfoCare

Du har krav på at kunne henvende dig til den forretning hvor
varen er købt. Det krav er ufraskriveligt.

>Fandeme NEJ. Jeg har BETALT for en HELT ny skærm, og istedet ender jeg med
>at få en brugt skærm der kan have været igennem 10 reparationer, med
>fingeraftryk på skærmen, etc.

Du er ikke ene om at opfatte en ny vare på den måde. Men der er
ingen basis for det i loven. "Ny" betyder ikke "uberørt af
menneskehænder", ejheller "ikke afprøvet". Du har krav på en vare
der er i samme stand og har samme holdbarhed som en ny vare skal
have - ikke andet.

>Det kan da ikke passe, kan det?

Det kan næppe passe at du skal have en skærm der har været gennem
10 reparationer, men du kan sagtens få en skærm der har været
repareret. F.eks. kunne reparationen bestå i at man fjerner et
defekt kort og monterer et nyt. Det reducerer ikke skærmens
værdi.

>Kan SHG slippe afsted med bare at henvise til InfoCare?

Nej.

>Ender det med at jeg er nødt til bare at tage til takke med at få en skærm
>som de har repareret, selvom jeg har betalt 2300 for en HELT ny?!?!

Ja.

>Har jeg ikke krav på at få en HELT ny når den jeg fik var defekt?

Nej, ikke i den forstand du mener. men du har krav på en ny
skærm.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Andrew (22-10-2002)
Kommentar
Fra : Andrew


Dato : 22-10-02 16:54

Jeg har lige snakket med InfoCare som siger at hvis skærmen er DOA (dead on
arrival) eller hvis det er indenfor 14 dage efter købet fandt sted, så
sender de mig en HELT ny skærm. Var skærmen derimod gået i stykker på 15.
dagen, så fik jeg en ombyttet skærm af dem, altså en skærm der havde været
gennem reparation.

Alt ser ud til at ordne sig

Mvh Anders

> Andrew skrev:
>
> >Jeg købte en HELT ny Flatron 795FT plus skærm hos SHG (computer
forretning).
> >Den viser sig at være defekt.
> >Derefter vil de spise mig af med at jeg kan ringe til InfoCare
>
> Du har krav på at kunne henvende dig til den forretning hvor
> varen er købt. Det krav er ufraskriveligt.
>
> >Fandeme NEJ. Jeg har BETALT for en HELT ny skærm, og istedet ender jeg
med
> >at få en brugt skærm der kan have været igennem 10 reparationer, med
> >fingeraftryk på skærmen, etc.
>
> Du er ikke ene om at opfatte en ny vare på den måde. Men der er
> ingen basis for det i loven. "Ny" betyder ikke "uberørt af
> menneskehænder", ejheller "ikke afprøvet". Du har krav på en vare
> der er i samme stand og har samme holdbarhed som en ny vare skal
> have - ikke andet.
>
> >Det kan da ikke passe, kan det?
>
> Det kan næppe passe at du skal have en skærm der har været gennem
> 10 reparationer, men du kan sagtens få en skærm der har været
> repareret. F.eks. kunne reparationen bestå i at man fjerner et
> defekt kort og monterer et nyt. Det reducerer ikke skærmens
> værdi.
>
> >Kan SHG slippe afsted med bare at henvise til InfoCare?
>
> Nej.
>
> >Ender det med at jeg er nødt til bare at tage til takke med at få en
skærm
> >som de har repareret, selvom jeg har betalt 2300 for en HELT ny?!?!
>
> Ja.
>
> >Har jeg ikke krav på at få en HELT ny når den jeg fik var defekt?
>
> Nej, ikke i den forstand du mener. men du har krav på en ny
> skærm.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/



Henrik Nielsen (25-10-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 25-10-02 00:36

klageren har krav på en ny skærm-med ny menes fabriksny punktum-ring til
forbrugerstyrelsen
"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
news:d1oarus4cpucsg4lg9sva1hpn0v822cjij@news.telia.dk...
> Andrew skrev:
>
> >Jeg købte en HELT ny Flatron 795FT plus skærm hos SHG (computer
forretning).
> >Den viser sig at være defekt.
> >Derefter vil de spise mig af med at jeg kan ringe til InfoCare
>
> Du har krav på at kunne henvende dig til den forretning hvor
> varen er købt. Det krav er ufraskriveligt.
>
> >Fandeme NEJ. Jeg har BETALT for en HELT ny skærm, og istedet ender jeg
med
> >at få en brugt skærm der kan have været igennem 10 reparationer, med
> >fingeraftryk på skærmen, etc.
>
> Du er ikke ene om at opfatte en ny vare på den måde. Men der er
> ingen basis for det i loven. "Ny" betyder ikke "uberørt af
> menneskehænder", ejheller "ikke afprøvet". Du har krav på en vare
> der er i samme stand og har samme holdbarhed som en ny vare skal
> have - ikke andet.
>
> >Det kan da ikke passe, kan det?
>
> Det kan næppe passe at du skal have en skærm der har været gennem
> 10 reparationer, men du kan sagtens få en skærm der har været
> repareret. F.eks. kunne reparationen bestå i at man fjerner et
> defekt kort og monterer et nyt. Det reducerer ikke skærmens
> værdi.
>
> >Kan SHG slippe afsted med bare at henvise til InfoCare?
>
> Nej.
>
> >Ender det med at jeg er nødt til bare at tage til takke med at få en
skærm
> >som de har repareret, selvom jeg har betalt 2300 for en HELT ny?!?!
>
> Ja.
>
> >Har jeg ikke krav på at få en HELT ny når den jeg fik var defekt?
>
> Nej, ikke i den forstand du mener. men du har krav på en ny
> skærm.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/



Bertel Lund Hansen (25-10-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 25-10-02 00:38

Henrik Nielsen skrev:

>klageren har krav på en ny skærm-med ny menes fabriksny punktum

Nå.

>ring til forbrugerstyrelsen

Hvorfor skulle jeg dog det? Jeg har ingen problemer.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Henning Makholm (25-10-2002)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 25-10-02 19:16

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>
> Henrik Nielsen skrev:

> >klageren har krav på en ny skærm-med ny menes fabriksny punktum

> Nå.

Det staves "nej".

--
Henning Makholm "I stedet for at finde på en bedre plan havde de alle
sammen den frækhed at spørge mig, hvad *jeg* ville foreslå."

Jonathan Stein (22-10-2002)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 22-10-02 15:38

Andrew wrote:

> Jeg købte en HELT ny Flatron 795FT plus skærm hos SHG (computer forretning).
> Den viser sig at være defekt.
> Derefter vil de spise mig af med at jeg kan ringe til InfoCare som så vil
> sende mig en repareret skærm og så sender jeg min tilbage til dem.

Du kan sandsynligvis få InfoCare til at reparere din egen skærm - det vil blot
tage lidt længere tid.
Der er formentlig ikke noget i vejen for at butikken henviser dig til en
servicepartner, når blot det ikke stiller dig ringere end ellers. Hvis du
insisterer på at sende den til butikken, vil de nok bare sende den videre til
InfoCare, således at det hele kommer til at tage længere tid for dig.

> Ender det med at jeg er nødt til bare at tage til takke med at få en skærm
> som de har repareret, selvom jeg har betalt 2300 for en HELT ny?!?!

Du kan muligvis stadig benytte dig af din fortrydelsesret, men hvis du nu
faktisk gerne vil have skærmen, hjælper det dig jo ikke.

> Har jeg ikke krav på at få en HELT ny når den jeg fik var defekt?

Som udgangspunkt kan du vælge, om du vil have skærmen ombyttet eller
repareret, men sælger kan nægte ombytning, hvis det medfører uforholdsmæssige
udgifter. Trods en længere tråd, er det ikke lykkedes os at finde ud af hvor
lidt eller meget der skal til før sælgeren kan bruge denne bestemmelse.
- Men bliver skærmen repareret, skal den være så god som ny, og hvis samme
fejl opstår igen inden for 5 år, kan du få den udbedret igen.

M.v.h.

Jonathan

--
Nyt alternativ til egen server: JSP Enterprise hotel med adgang til
Enterprise Java Beans, egen Java Virtual Machine og egen IP-adresse
(giver mulighed for eget SSL-certifikat).
http://www.jsp-hotel.dk/



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste