Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Røde Øjne - Del II
Fra : Digit

Dato : 22-10-02 13:09

Hejsa

I tilfælde af at folket har glemt tråden 'Røde Øjne' d.16/10, er der igen
kommet gang i anti-røde-øjne forslagene inde på <http://subii.dk/foto>.
Jens G Clausen uploadede et billede på <http://www.damu.dk/jc/usenet/> som
Peter Holm og undertegnede har leget lidt med. Dothe Sandberg har bidraget
med et andet børnebillede m./uden røde øjne.

Hvad venter I på?

--
/Digit
Har du set Lukas Moodysson's nyeste film »LILJA 4-EVER«?

»Left are the kings of the carnival creation,
carrying out the echoes of the fallen«
Dimmu Borgir

Fra : lorentsen

Dato : 22-10-02 13:50

> [...]
> Peter Holm og undertegnede har leget lidt med. Dothe Sandberg har bidraget
> med et andet børnebillede m./uden røde øjne.

Ikke det stor problem i Photoshop..
Sponge tools - derefter lidt forandring i levels, for at gøre området lidt
mørkere.
Eksempel lagt ud på http://subii.dk/foto

Hilsen Jørgen

-----------------------------
www.lorentsen.dk

Fra : Digit

Dato : 22-10-02 14:25

»lorentsen« ræsonnerede, og skrev:

| Ikke det stor problem i Photoshop..
| Sponge tools - derefter lidt forandring i levels, for at gøre området
| lidt mørkere.
| Eksempel lagt ud på http://subii.dk/foto

Ja, jeg brugte også sponge et par gange, og den er da også både hurtig og
fleksibel... men adjustment layers er nu engang langt smartere eftersom de
er nondestruktive (det bliver jo lidt svært at undo sponge hvis du er løbet
tør for historystates).

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-10-02 19:26

lorentsen wrote:

> Ikke det stor problem i Photoshop..
> Sponge tools - derefter lidt forandring i levels, for at gøre
> området lidt mørkere.
> Eksempel lagt ud på http://subii.dk/foto

Jeg er altså ikke spor imporneret over eksemplerne på
http://subii.dk/foto - de er som forventet, og nogenlunde som det
resultat jeg selv har prøvet at lave.

For mig at se, så handler det om, at vi som fotografer skal ha'
en faglig stolthed, og en hvis portion selvkritik, og jeg synes
de retucherede øjne er noget fusk, som jeg aldrig ville publicere.

Det væssenlige problem er nok, at retucheringen ikke retter op
på, at man ikke kan lave et ordenligt portræt med en hård og lige
på frontbelysning, da alle reflekser og genskin bliver punktformet.

Så mit råd er, at man skal bruge energien på at lave en ordenlig
lyslægning i optagelsen, for så er man helt ude over problemer
med røde øjne og hårde reflekser.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-10-02 21:16

Niels Ebbesen skrev:

> [...]
> ha' en faglig stolthed, og en hvis portion selvkritik, og jeg
> synes de retucherede øjne er noget fusk, som jeg aldrig ville

Nu er vi ikke alle professionelle fotografer (jeg er i hvert fald
ikke). Jeg vil helt sikkert foretrække digitalt retoucherede
billeder frem for billeder med røde øjne.

> [...]
> på, at man ikke kan lave et ordenligt portræt med en hård og
> lige på frontbelysning, da alle reflekser og genskin bliver

Billeder er meget andet end portrætter. Jeg forstår godt dine
præferencer mht. portrætter, men de kan ikke bruges når sønnike her
og nu laver et eller andet sjovt.

> Så mit råd er, at man skal bruge energien på at lave en
> ordenlig lyslægning i optagelsen, for så er man helt ude over
> problemer med røde øjne og hårde reflekser.

Jeg går ikke igang med at flytte lamper bare for at tage et
øjebliksbillede. Man kan selvfølgelig gå efter at tage billeder i
naturlig belysning når det er muligt - det gør jeg i vid
udstrækning - men jeg kan ikke undvære blitzen, heller ikke selv om
jeg ved den giver røde øjne.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-10-02 21:56

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Jeg går ikke igang med at flytte lamper bare for at tage et
> øjebliksbillede. .......cut.........

Så omstændigt behøver det heller i at være, når jeg anvender
blitz, så holder jeg mit digicam i højre hånd, og den extern
blitz i venstre hånd, jeg skyder blitz'en af imod lofter og
vægge, det opbløder og fordeler lyset mere jævnt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John

Dato : 23-10-02 17:49

> blitz, så holder jeg mit digicam i højre hånd, og den extern
> blitz i venstre hånd, jeg skyder blitz'en af imod lofter og
> vægge, det opbløder og fordeler lyset mere jævnt.

Husk det kun virker med hvide vægge og lofter )))
--
MVH
John K Hansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-10-02 18:42

John wrote:

> Husk det kun virker med hvide vægge og lofter )))

Nå ja - hvis du mener at der er nogen som ikke er selvtænkende,
så det det er måske på sin plads at understrege dette...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-10-02 22:02

Niels Ebbesen skrev:

> Så omstændigt behøver det heller i at være, når jeg anvender
> blitz, så holder jeg mit digicam i højre hånd, og den extern
> blitz i venstre hånd,

Det er jo meget enkelt - hvis man bare har en ekstern blitz.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-10-02 22:34

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det er jo meget enkelt - hvis man bare har en ekstern blitz.

En lille extern blitz koster ikke en bondegård, de fås med et
ledetal på en 15 til 20 stykker, til priser fra 350 kr. og op til
500 kr. for et varemærke som Metz.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : J@N

Dato : 23-10-02 07:16

> En lille extern blitz koster ikke en bondegård, de fås med et
> ledetal på en 15 til 20 stykker, til priser fra 350 kr. og op til
> 500 kr. for et varemærke som Metz.

Årh ja, så er der lige ledningen til kr. 7-800,-, hvis det er til Canon.

Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-10-02 13:10

"J@N" wrote:

> Årh ja, så er der lige ledningen til kr. 7-800,-, hvis det
> er til Canon.

Afdæmp den indbyggede blitz med et lille stykke mat folie, og
køb en sensor til et par hundrede kroner, som kan udløse den
externe blitz.

Når man kører med inddirekte belysning, så er TTL-lysmåling ikke
særligt anvendligt, den måler som regel forkert, det er meget
bedre at bruge kameraets previewskærm til at bedømme og fastlægge eksponeringen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John

Dato : 23-10-02 17:51

"J@N" <itjf@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:ap5b6r$8e$1@sunsite.dk...
> Årh ja, så er der lige ledningen til kr. 7-800,-, hvis det er til Canon.

Jeps. Husker jeg havde set kablet i et engelsk blad til £39.95. Bestilte det
uden videre hos den lokale forretning. Kr 795,-!!!!. Så var den dag ødelagt
Men bruger det i øvrigt flittigt. Næsten uundværligt.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 22-10-02 16:14

"Digit" <"Digit"@"Digitalessex".com> wrote in message
> [...]
> Peter Holm og undertegnede har leget lidt med. Dothe Sandberg har bidraget
> med et andet børnebillede m./uden røde øjne.

-snip-

Ik noget specielt - jeg har da lagt et billede op på news:dk.binær under
"Billede fra dk.fritid.foto 117-1769_IMG.JPG [3/3]"

MvH Aragorn_dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-10-02 23:39

Aragorn Elessar wrote:

> Ik noget specielt - jeg har da lagt et billede op på
> news:dk.binær under "Billede fra dk.fritid.foto
> 117-1769_IMG.JPG [3/3]"

Hvis du e-mailer mig det billede du har retucheret, så vil jeg
gerne anbringe det på http://www.photo-gallery.dk/side-09.htm -
send det venligst i en samlet fil.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-10-02 23:41

Digit wrote:

> Peter Holm og undertegnede har leget lidt med.

Hvis du e-mailer mig det billede du/I har retucheret, så vil jeg
gerne anbringe det på http://www.photo-gallery.dk/side-09.htm -
send det venligst i en samlet fil.

Skriv lige hvem der skal nævnes for retusharbejdet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen