Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Smalfilm til video??
Fra : Peter Bak

Dato : 22-10-02 11:02

Hej er der nogen her i gruppen der ved om man selv kan overspille sine gamle
smalfilm til video?
Det er hundedyrt at få det gjort, hvis man har en del film..

Fra : Per Kristensen

Dato : 22-10-02 12:30

"Peter Bak" <bak69@evol.dk> skrev i en meddelelse
> Hej er der nogen her i gruppen der ved om man selv kan overspille sine
gamle
> smalfilm til video?
> Det er hundedyrt at få det gjort, hvis man har en del film..

Hvis du har et videokamera kan du vel gøre det. Jeg kender en, der har fået
spillet smalfilm over på DVD med gode resultater.

Fra : pan2

Dato : 22-10-02 15:53

med et vidieokamera 1 hvid skærm evt et. køleskab en smalfilmsfremviser
er alt du skal bruge til at få smalfilmene på vidieo man sætter
simpelthen smalfilmen til at filme på det hvide område og optager det på
vidioen.

per

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens Petersen

Dato : 22-10-02 20:08

On Tue, 22 Oct 2002 14:52:49 GMT, "pan2" <pan2.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>er alt du skal bruge til at få smalfilmene på vidieo man sætter
>simpelthen smalfilmen til at filme på det hvide område og optager det på

Bliver billedet ikke skævt hvis man gør det sådan?

Fremviser og kamera er jo ikke vinkelret på 'lærredet' når man sætter
dem op ved siden af hinanden.

Jo længere man er fra lærredet desto mindre bliver fejlen, men på et
køleskab er man ret tæt på.

--
Jens

Cow disease is maddening !

Fra : Gjøl

Dato : 22-10-02 20:27

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hama har en gismo der kan det der, endvidere kan den også tage lysbilleder,
Jeg kender ikke prisen, men kan da skaffe lagernummer og scanne et billede
fra min bog.
Hama Video udstyr, en ældre sag vistnok fra 1995-6.

canislupus@vandring.dk
Canislupus er det Latinske navn for Ulv.
www.Vandring.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-10-02 20:35

Jens Petersen wrote:

> Bliver billedet ikke skævt hvis man gør det sådan?
>
> Fremviser og kamera er jo ikke vinkelret på 'lærredet' når man
> sætter dem op ved siden af hinanden.

Den foreslåede medtode er ganske vist lidt fusket, men netop det
med fortegning er ikke et problem.

Det er vigtigt, at du ikke laver en normal opstilling hvor
fremviseren står præsist midt for lærredet, og videokameret står
skævt forskudt, begge apparater skal være lige meget forskudt
midteraksen, så ovhæver videokameraet den fortegning, som opstår
fordi fremviseren ikke står midt for lærredet.

Det der kan drille mest, er syncroniseringen, farveballancen og
belysningen, men når du selv laver overspilningen, så er det jo
gratis at eksperimentere, og evt. ta' en optagelse om.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : BOM

Dato : 23-10-02 10:31

> [...]
> midteraksen, så ovhæver videokameraet den fortegning, som opstår
> fordi fremviseren ikke står midt for lærredet.

Ikke forstået.. Hvis ikke optagers ojektiv er præcis samme sted som
fremviserens linse vil man da altid få et trapez-formet billede som
resultat? Jo længere du har mellem dem des større vil fejlen blive. Tager
jeg fejl?

BOM

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-10-02 11:07

BOM wrote:

> Tager jeg fejl?

Ja - hvis du stiller fremviseren 5 cm til højre fra midten, så
bliver det projekterede billede en smule trapezformet, men det
ophæves af optageren hvis den stiller den 5 cm til venstre for
midten, prøv det, og du vil se at det virker.

Du skal dog prøve at få så meget afstand mellen projektor og
lærred, så du ikke skal bruge vidvinklen på videokameraet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : BOM

Dato : 23-10-02 22:07

> [...]
> ophæves af optageren hvis den stiller den 5 cm til venstre for
> midten, prøv det, og du vil se at det virker.

Det vil da bare gi ca. det samme som hvis der var 10cm imellem og
fremviseren var vinkelret på.

BOM

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-10-02 23:34

BOM wrote:

> Det vil da bare gi ca. det samme som hvis der var 10cm
> imellem og fremviseren var vinkelret på.

Jeg må gi' dig ret, når jeg lige tænker mig om, så kan jeg godt
se at projektionsfortegning og fotografisk fortegning ikke ter
sig ens, så de to former for fortegning kan naturligvis ikke
ophæve hinanden - jeg beklager og undskylder.

Så der kun en ting at gøre, og det er at få god afstand til
lærredet, og de to apparaters objektiver så tæt på hinanden, som
overhovedet muligt, og så køre med lidt beskæring.

Du kan jo også være kreativ, jeg gætter på at proff'erne bruger
noget spejlteknik, og/eller bagprojektion.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : pan2

Dato : 23-10-02 07:11

"Jens Petersen" skrev d. 22-10-02 20:08 dette indlæg :

> [...]

> dem op ved siden af hinanden.
>
> Jo længere man er fra lærredet desto mindre bliver fejlen, men på et

har set det i funktion med gode resultater
per

http://www.kandu.dk/

Fra : pan2

Dato : 23-10-02 16:48

ja man snakker også om ca 1 - 1.5 meter hvis du vil have måden beskrevet
tydeligere kan den findes under affotografering af dias i nogle af de
gamle kreativ foto bøger
per

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen Angel

Dato : 24-10-02 08:01

Peter Bak <bak69@evol.dk> wrote:

> Hej er der nogen her i gruppen der ved om man selv kan overspille sine gamle
> smalfilm til video?

Har i sin tid fået følgende tip fra flere sider (bl.a. fra
Filmværkstedet, hed det vist):
Fremviser og videokamera vinkelret på lærredet. Det kan give hot-spot
som så undgås ved at sætte in lille mønt midt på vidoekam. objektiv.
Lyder umiddelbart skørt, men flere siger det virker. Har ikke fået det
prøvet.
Jørgen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-10-02 09:00

Jørgen Angel wrote:

> [...]
> vidoekam. objektiv.
> Lyder umiddelbart skørt, men flere siger det virker. Har ikke

Jeg har engang set noget lignende anvist i forbindelse
med affotografering af dias der blev bagprojekteret, men
så vidt jeg erindrer, så skal mønten vist sidde midt på
projektorens/fremviserens objektiv.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 24-10-02 10:52

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg har engang set noget lignende anvist i forbindelse
> med affotografering af dias der blev bagprojekteret, men
> så vidt jeg erindrer, så skal mønten vist sidde midt på
> projektorens/fremviserens objektiv.

Det var ikke det jeg fik at vide.