Lydspørgsmål (lydkort)
Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 26-02-01 21:39

Efter lidt forsøg frem og tilbage kan jeg nu konkludere at det _ikke_ er
kablet fra forstærkeren og ind i Mac'en der ikke er isoleret ordenligt.

Det er nu min opfattelse at det må være lydindgangen på min Mac, der
ikke kan bruges til formålet. (rippe lp'er)

Kan det passe at det er fordi det er en "mikrofon-indgang" og derfor
giver strøm? Sådan er det jo med normale mikrofoner, og jeg fik igår et
ordenlig rap over fingrene da jeg rørte den.

Er det derfor der er brummen på mine optagelser?
Og kan dette afhjælpes ved at bruge plaintalk-stik istedet for normale
mini-jacks?

HÅber i kan hjælpe

MVH ANR

"You're damned if you do, and you're damned if you don't!"
- Bart Simpson

Fra : Magne Lindholm

Dato : 26-02-01 22:32

Når du sender et linjesignal inn i en mikrofoninngang kan det skje mye rart.
Impedanse mm. må stemme.

Brum er et typisk tegn på at noe slikt er galt. Eller at det er en
jordingsfeil.

Plaintalkmikrofonen får strøm fra den innerste, forlengete tappen. Det høres
ikke spesielt lurt ut å kjøre dette inn i stereoanlegget.

en annen sak er at Macens innebygde ad/da-konverter ikke er av spesielt høy
kvalitet. Kjøp et lydkort, gjerne brukt.

Hvorfor bruker du ikke maskinens innebygde CD-spiller så lenge?

Vennlig hilsen

Magne Lindholm

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 28-02-01 21:08

Magne Lindholm <mlindh@online.no> wrote:

> Når du sender et linjesignal inn i en mikrofoninngang kan det skje mye rart.
> Impedanse mm. må stemme.

Ja, jeg tænkte jo nok, at den ikke just var ypperlig til noget sådan.

> en annen sak er at Macens innebygde ad/da-konverter ikke er av spesielt høy
> kvalitet. Kjøp et lydkort, gjerne brukt.

Desværre har vi ingen kortpladser fri og man ville jo også foretrække at
bruge maskinens eget.

> Hvorfor bruker du ikke maskinens innebygde CD-spiller så lenge?

Som sagt er det primært til at overspille gamle lp'er til cd'er - men
desuden også til at smide nogle bidder af gamle bånd over på cd'er så de
er nemmere at styre til forestillinger.

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-02-01 23:09

In article <1epggyo.1970ln6z2rokwN%anrNOTPART@OFMAILmac.com>,
anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) wrote:

> Det er nu min opfattelse at det må være lydindgangen på min Mac, der
> ikke kan bruges til formålet. (rippe lp'er)

Hvilken Mac har du?

> Kan det passe at det er fordi det er en "mikrofon-indgang" og derfor
> giver strøm? Sådan er det jo med normale mikrofoner, og jeg fik igår et
> ordenlig rap over fingrene da jeg rørte den.

Det er en linjeindgang, den giver ikke strøm med et almindeligt
mini-jack. Dit problem er nok nærmere at du mangler en jordforbindelse
mellem Mac og pladespiller. Du skal lige sørge for at Mac og
Pladespiller sidder i samme gruppe i EL-tavlen, ellers kan der ske
"morsomme ting". Min nabo fandt ud af hvad et bundkort til en 8600
koster ved den manøvre.

Rappet over fingrene skyldes nok manglende jorforbindelse i
stikkontakten. Igen, hvis du jorder Mac'en, så jord også det den er i
forbindelse med.

> Er det derfor der er brummen på mine optagelser?

Nixen.

> Og kan dette afhjælpes ved at bruge plaintalk-stik istedet for normale
> mini-jacks?

Tror ikke at det er nogen god ide at sende strøm tilbage i
pladespilleren.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 28-02-01 21:08

Martin Edlich <newsspam@mail.edlich.dk> wrote:

> Hvilken Mac har du?

Det drejer sig både om en iMac(a) og en 7500

> Du skal lige sørge for at Mac og
> Pladespiller sidder i samme gruppe i EL-tavlen, ellers kan der ske
> "morsomme ting". Min nabo fandt ud af hvad et bundkort til en 8600
> koster ved den manøvre.

De er (selvfølgelig) begge to tilkoblet lysnettes jord - brummet er dog
størst med 7500.
Vi har forsøgt os med at forbinde stereoanlæg og computere til samme
gruppe i el-tavlen - computeren brummer stadig, selv om stereoanlægget
er afbrudt / selv 200 volt stikket er taget ud, men kablet fra
computeren er stadig i stereoanlægget !

> Rappet over fingrene skyldes nok manglende jorforbindelse i
> stikkontakten. Igen, hvis du jorder Mac'en, så jord også det den er i
> forbindelse med.

Igen - Mac'en var jordet da jeg fik rappet. :-I

Ang. "manglende" jord på pladespiller:
Pladespilleren er selvfølgelig tilsluttet stereoanlægget med den
jordtilslutning den skal.
Stereoanlæg som er over 10 år gamle, hvortil dette hører, må under ingen
omstændigheder tilsluttes husets jord (ifølge radioforhandleren) !?

> Nixen.

Hmm - nogen gode ideer så?
Det interessante er, at jeg forsøgte idag at optage fra det samme kabel
fra anlægget inde i stuen og over i min minidisk - og så derfra over i
iMac'en ved almindelig jack-jack.
Jeg optog derefter det samme stykke "direkte" - og der var mærkbart
mindre brum via minidisken end uden.

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-02-01 22:35

In article <1epk4kl.1y3m8jz1vdbe66N%anrNOTPART@OFMAILmac.com>,
anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) wrote:

> Igen - Mac'en var jordet da jeg fik rappet. :-I

Men det var stereoanlægget, ifølge nedenstående, vel ikke?
At have forskellige jordpotentialer på ting der er elektrisk forbundet,
er ikke en god ide.

> [...]
> Stereoanlæg som er over 10 år gamle, hvortil dette hører, må under ingen
> omstændigheder tilsluttes husets jord (ifølge radioforhandleren) !?

Hvis der ikke er jordede stik på kablerne, så skal der heller ikke jord
på apperaterne. At forbinde kabinetterne indbyrdes med jord, burde ikke
være et problem - snarere tværtimod. Er der ikke et lille spadestik på
en af ledningerne fra din pladespiller, der skal forbindes med
forstærkeren? Hvis der er, så prøv at tage den fra og se om det ikke
brummer.

> Hmm - nogen gode ideer så?

Prøv at fjern antennestikket i din tuner/reciever.

> [...]
> iMac'en ved almindelig jack-jack.
> Jeg optog derefter det samme stykke "direkte" - og der var mærkbart

Det er nok bare fordi brummet er blevet dæmpet i overspilningen.

--
MVH
Martin Edlich