Tomater - kap.3
Fra : Poul F. Andersen

Dato : 21-10-02 18:14

Jeg nåede lige inden nattefrosten, at høste de sidste grønne
frilandstomater.
Jeg har syltet de fleste, men har gemt de største fordi:

Jeg mener jeg engang har hørt, at hvis man pakker hver især ind i avispapir
og lægger dem et mørkt sted, så er de blevet de fineste røde tomater til
jul.

Er det en skrøne, eller er der noget om snakken?

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Jakob Bock

Dato : 21-10-02 18:21

Poul F. Andersen skrev:

> Jeg nåede lige inden nattefrosten, at høste de sidste grønne
> frilandstomater.
> Jeg har syltet de fleste, men har gemt de største fordi:

Husk: Grønne tomater er giftige (kan indeholde betydelige mængder solanin),
og bør kun spises i begrænsede mængder.

> Jeg mener jeg engang har hørt, at hvis man pakker hver især ind i avispapir
> og lægger dem et mørkt sted, så er de blevet de fineste røde tomater til
> jul.

Vi spiser stadigvæk dejligt røde tomater, som blev hentet ind som grønne for
nogle uger siden. De har bare fået lov til at ligge i en skål i lun
vindueskarm.

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-10-02 18:58

On Mon, 21 Oct 2002 19:20:45 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

>Vi spiser stadigvæk dejligt røde tomater, som blev hentet ind som grønne for
>nogle uger siden. De har bare fået lov til at ligge i en skål i lun
>vindueskarm.

De smager vel ikke af helt så meget som de tomater der fik lov at modne
på planterne?

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Jakob Bock

Dato : 21-10-02 19:18

Mads Lie Jensen skrev:

> De smager vel ikke af helt så meget som de tomater der fik lov at modne
> på planterne?

De smager rigtigt godt -- jeg kan dog naturligvis ikke lave nogen
sammenlignende blindsmagning. Det er tomater af den type man bruger til
flåede tomater, og det er da muligt, at de er bedre egnede til den slags,
end andre. Det er dog heller ikke alle tomater der modner fuldstændigt, da
nogle bliver dårlige (mug, mørke pletter) efter et stykke tid.

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 22-10-02 20:53

Men det med avispapir og det mørke sted er der måske ingen, der har hørt om?

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-10-02 22:24

On Tue, 22 Oct 2002 21:52:43 +0200, "Poul F. Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

>Men det med avispapir og det mørke sted er der måske ingen, der har hørt om?

Jo, vi gjorde det her for nogle år siden, det fungerede fint.

Men da vi aldrig har forsøgt bare at lade de grønne tomater ligge, uden
at de ligger specielt mørkt, og uden at pakke dem i avispapir, så kan
det jo være at det bare er tid de kræver for at modne. Jakob har jo fået
sine modne selv om de ikek har været pakket ind.

Fra : Jakob Bock

Dato : 23-10-02 08:37

Mads Lie Jensen skrev:

> Jakob har jo fået
> sine modne selv om de ikek har været pakket ind.

Det er så, som nævnt, heller ikke alle de grønne tomater der bliver pænt
modne -- nogle bliver dårlige. Det er da muligt, at "indpakningsmetoden" er
mere sikker.

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Pia J/Kurt K

Dato : 22-10-02 22:26

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Men det med avispapir og det mørke sted er der måske ingen, der har hørt
om?

> --
> Venligst
> Poul F. Andersen

Jo, jo, det virker meget fint, vi har gjort det i mange år og med godt
resultat. Man skal bare holde godt øje med dem og så skal de ikke være et
alt for koldt sted, de har det bedst ved stuetemperatur og indpakket
enkeltvis i papiret.

Held og lykke
Pia