Øl over grænsen ?
Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 21-10-02 17:16

Jeg har altid haft den idé at når vi kørte sydover og købte ind i Tyskland,
så var der en grænse på 110 liter øl pr mand(og det har jeg også overholdt
!:))
Men nu læser jeg lige på
http://www.dandiscount.dk/toldregler/body_told.htm
At man bare kan medbringe vin og øl til eget forbrug.. De har ellers lavet
et flot skema over hvad man må medbringe af tobak, spiritus og lign.
Men et er jo hvad en grænsebutik siger, men hvad siger loven ?
-Det skal også lige siges at der også står 110 liter på Duborgs side...
Og det er mest reglerne for øl jeg er ude efter :)

--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk

Fra : Klaus

Dato : 21-10-02 18:52

"Bjarke Ravn-Jonsen" <nej@tak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> -Det skal også lige siges at der også står 110 liter på Duborgs side...
> Og det er mest reglerne for øl jeg er ude efter :)

Øl kan frit indføres til privat brug.
Toldvæsenet har administrativt sat en grænse på 110l for privat brug.
Skal du bruge mere skal du have en særdeles meget god forklaring parat, hvis
du bliver stoppet.
Klaus (Ikke jurist)

Fra : F.Larsen

Dato : 21-10-02 21:40

"Klaus" <hebs@besenet.dk> wrote in message news:ap1en3$7l4$1@sunsite.dk...

> [...]
> Toldvæsenet har administrativt sat en grænse på 110l for privat brug.
> Skal du bruge mere skal du have en særdeles meget god forklaring parat,

Få en lægeerklæring på at du er alkoholiker *) ?

--
Flemming

*) :=)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-10-02 21:59

In article <EBZs9.150033$Qk5.5700133@news010.worldonline.dk>, F.Larsen wrote:

> hvis
>
> Få en lægeerklæring på at du er alkoholiker *) ?

Det er alene nok til at miste kørekortet. Du behøver ikke kører.
Politiet skal bare vurdere at du ikke er ædruelig.

Fra : Claus MC

Dato : 21-10-02 23:24

meddelelse news:slrnar8qjl.bsj.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Det er alene nok til at miste kørekortet. Du behøver ikke kører.

Jo.

> Politiet skal bare vurdere at du ikke er ædruelig.

Ja, på baggrund af overtrædelser foretaget i spirituspåvirket tilstand.

/Claus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-10-02 23:35

In article <ap1unc$dt8$1@sunsite.dk>, Claus MC wrote:
> [...]
>
> Jo.

> Ja, på baggrund af overtrædelser foretaget i spirituspåvirket tilstand.

Hvor står det ? Du kan som fodgænger miste dit kørekort. Det der her er
interessant er færdselslovens §60

<citat>
§ 60. Politiet kan inddrage førerretten, hvis den pågældende ikke
længere opfylder betingelserne for at få kørekort. Såfremt en person
nægter at medvirke til de undersøgelser eller prøver, der er nødvendige
til afgørelse heraf, kan politiet straks inddrage førerretten.
Spørgsmålet, om den pågældende er afhængig af brug af euforiserende
eller andre bevidsthedspåvirkende stoffer eller ikke er ædruelig, kan
forlanges indbragt for domstolene. Indbringelsen sker efter reglerne i
straffelovens § 78, stk. 3.
</citat slut>

Så afhængighed af auforiserende og bevidsthedspåvirkende stoffer
er nok til at miste kørekort, uanset om du er påtruffet i trafikken
i en sådan tilstand. Og din ædruelighed spiller også ind som du kan
se.

Det er loven. Hvad retspraksis er er irrelevant. Forvent den
strengeste tolkning af loven ;)

Fra : Claus MC

Dato : 21-10-02 23:43

meddelelse news:slrnar908t.c1t.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Det er loven. Hvad retspraksis er er irrelevant. Forvent den
> strengeste tolkning af loven ;)

Hehe

/Claus

Fra : Henning Petersen

Dato : 22-10-02 22:24

On Mon, 21 Oct 2002 19:51:30 +0200, "Klaus" <hebs@besenet.dk> wrote:

> [...]
> Skal du bruge mere skal du have en særdeles meget god forklaring parat, hvis

Hvad hvis man har inviteret til stor fest og skal derfor købe stort
ind? - skulle det ikke gøre det?

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning