Proteindrik
Fra : Jimmy

Dato : 21-10-02 14:03

Hej

Kan det passe, at man tager på i fedt, hvis man spiser proteinpulver uden at
træne ved siden af?

Jeg snakker om proteindrikke uden kulhydrater.

Jeg mener at have hørt at kroppen konverterer overskydende protein til fedt
men mener også at have hørt, at kroppen bare skiller sig af med
overskuddet...

Hvad er korrekt?

Mvh
Jimmy

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 21-10-02 21:41

"Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote in message

> Kan det passe, at man tager på i fedt, hvis man spiser proteinpulver uden
at
> træne ved siden af?

Hvis du indtager mere energi end du bruger, så tager du på - også selvom der
er proteindrik involveret.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://www.pcarlp.dk

Fra : Jimmy

Dato : 22-10-02 09:59

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> at
>
> Hvis du indtager mere energi end du bruger, så tager du på - også selvom

Ja den er jeg med på.

Men spørgsmålet er mere på om man tager på i fedt.
Dvs. om proteinen omdannes til fedt - tvivler på nogen i verden ved dette
endnu - eller om kroppen blot bruger proteinen som energi og derfor ikke har
behov for at anvende energien fra det fed tman nu indtager, som så sætter
dig.

Mvh
Jimmy

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 23-10-02 07:35

> [...]
har
> behov for at anvende energien fra det fed tman nu indtager, som så sætter

.... er det ikke ligegyldigt, om det er det ene eller det andet? faktum er at
man tager på... alt andet er udelukkende af akademisk interesse.

- Mikkel

Fra : Jimmy

Dato : 23-10-02 11:20

> [...]
at
> man tager på... alt andet er udelukkende af akademisk interesse.

Det kan godt være det er ligemeget for dig, men det er det åbenbart ikke for
mig.

Er der nogen der kender svaret eller delsvar på mit spørgsmål?

Mvh
Jimmy

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 23-10-02 23:22

> Det kan godt være det er ligemeget for dig, men det er det åbenbart ikke
for
> mig.

Ja, ja, bevares! du behøver ikke blive fornærmet...

Men, når du nu insisterer, så er det vist alment accepteret, at hvis du
mærker de kulstofatomer, der findes i proteinet, så genfinder du det ikke
umiddelbart i oplagret fedt. Altså, nej! proteinent som sådan bliver ikke
omdannet til fedt. I hvert fald ikke efter min bedste overbevisning.

- Mikkel

Fra : Eske

Dato : 22-12-02 13:01

> ... er det ikke ligegyldigt, om det er det ene eller det andet? faktum er
at
> man tager på... alt andet er udelukkende af akademisk interesse.

Det var da noget værre pjat at fyre af!
Det er da interessant for alle der indtager proteindrik om det er muskler
eller fedt man tager på.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 22-12-02 14:53

"Eske" <eskeandersen@tiscali.dk> wrote in message

> Det er da interessant for alle der indtager proteindrik om det er muskler
> eller fedt man tager på.

Deter ikke det diskussionen går på... den går på om de aminosyrer, der
indtages lagres i fedt, eller om det blot betyder, at kroppen så oplagrer
mere af den fedt, der ellers indtages, fordi den får dele af energibehovet
dækket af det indtagne protein.

Det mener jeg er en akademisk diskussionen, som naturligvis som sådan er
interessant, men i praksis er det ligegyldigt, om fedtet kommer det ene
eller det andet sted fra...

- Mikkel

Fra : Jimmy

Dato : 23-12-02 09:33

> [...]
>

> Det mener jeg er en akademisk diskussionen, som naturligvis som sådan er
> interessant, men i praksis er det ligegyldigt, om fedtet kommer det ene

Jeg er ikke enig med dig i, at akademiske diskussioner ikke er interessante.
I virkeligheden er det ikke dig, der skal vurdere om den er interessant for
dig.
Det er den oprindelige spørger.

Derudover vil jeg argumentere for at det er interessant af den simple grund,
at man kan _vælge_ at spise mindre fedt, hvis det forholder sig sådan at man
udelukkende tager på i fedt, hvis kroppen dækker sit energibehov fra
proteindrikken.

Hvis det forholder sig sådan at kroppen konverterer proteinen til fedt kan
man f.eks. reducere proteinindtaget, reducere fedtindtaget mv.

Diskussionen er i høj grad interessant og nyttig for os, som tager
proteindrik.

Mvh
Jimmy

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 23-12-02 10:21

> Jeg er ikke enig med dig i, at akademiske diskussioner ikke er
interessante.

Hvis man ønsker at diskutere på et akademisk niveau, så har du naturligvis
ret, men ønsker man svar på et praktisk problem, så er det uinteressant -
det ligger i den gængse definition på "akademisk diskussion"

> I virkeligheden er det ikke dig, der skal vurdere om den er interessant
for
> dig.

Hvem fanden skal så vurdere om den er interessant for mig?

> [...]
man
> udelukkende tager på i fedt, hvis kroppen dækker sit energibehov fra

Hvor realistisk tror du det er at dække sit energibehov fra proteindrik?

> Hvis det forholder sig sådan at kroppen konverterer proteinen til fedt kan
> man f.eks. reducere proteinindtaget, reducere fedtindtaget mv.

Energi er energi!

> Diskussionen er i høj grad interessant og nyttig for os, som tager
> proteindrik.

Næh, det mener jeg faktisk ikke den er... for det er fuldstændig urealistisk
at dække sit energibehov ved at drikke proteindrik, så det er i praksis
uinteressant. Prøv at regne ud hvor meget energi du indtager fra proteindrik
og så sammenlign med dit dagsbehov...

- Mikkel

Fra : Jimmy

Dato : 24-12-02 02:11

> [...]
> ret, men ønsker man svar på et praktisk problem, så er det uinteressant -
> det ligger i den gængse definition på "akademisk diskussion"

Det er dig der kalder det en akademisk diskussion.
Jeg ønsker svaret som led i løsning af et praktisk problem.

> for
>
> Hvem fanden skal så vurdere om den er interessant for mig?

Efter min mening er det spørgsmålsstilleren, som skal vurdere, om emnet er
interessant - din personlige holdning til emnet er uinteressant.

> grund,
> man
>
> Hvor realistisk tror du det er at dække sit energibehov fra proteindrik?

Jeg har på intet tidspunkt nævnt, at jeg ville dække et energibehov
udelukkende vha. proteindrik.
Det er din frie fortolkning.

> Energi er energi!

Jeg er nok mere til saglige argumenter.

> Næh, det mener jeg faktisk ikke den er...

Dine subjektive holdninger er fortsat uinteressante.

Spørgsmålet er fortsat - om du finder det interessant eller ej, om du mener
det er akademisk eller ej - følgende:

---------

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 27-12-02 10:35

> Jeg ønsker svaret som led i løsning af et praktisk problem.

Hvis du læser hvad jeg skriver, så argumenterer jeg netop for, at det ikke
er en løsning på en praktisk problemstilling.

> Efter min mening er det spørgsmålsstilleren, som skal vurdere, om emnet er
> interessant - din personlige holdning til emnet er uinteressant.

Dvs. jeg kan ikke vurdere om noget er interessant eller uinteressant for
mig? skal spørgeren bestemme, hvad der fanger min intereesse... læs lige,
hvad du selv skriver.

> Jeg har på intet tidspunkt nævnt, at jeg ville dække et energibehov
> udelukkende vha. proteindrik.
> Det er din frie fortolkning.

Jep, men også det der gør, at det ikke er interessant i den virkelige
verden, da der ikke findes noget stort antal mennesker, der dækker deres
energibehov udelukkende ved protein.

> Jeg er nok mere til saglige argumenter.

Det fås vist ikke mere sagligt...! rent faktisk er det jo ikke et argument -
det er blot konstatering af et faktum.

> Dine subjektive holdninger er fortsat uinteressante.

Hvis du er uinteresseret i andre holdning/mening, så synes jeg du skulle
lade være med at færdes i dette forum - for der finder du ingen 100%
objektive svar.

- Mikkel

Fra : Jimmy

Dato : 27-12-02 10:36

> [...]
>
> Hvis du er uinteresseret i andre holdning/mening, så synes jeg du skulle
> lade være med at færdes i dette forum - for der finder du ingen 100%

Spændende afhandling - Kan du have en god dag.

/Jimmy

Fra : Carsten Svensgaard

Dato : 25-12-02 14:43

"Jimmy" <spoerg@efter.den> writes:

[snip]

> Efter min mening er det spørgsmålsstilleren, som skal vurdere, om
> emnet er interessant - din personlige holdning til emnet er
> uinteressant.

Spørgsmålsstilleren skal vel kun tage stilling til om det er
interessant for ham selv, eventuelle svarere kan vel selv beslutte om
de finder det interessant... Man svarer vel kun på noget man finder
interessant...

[snip]

> Jeg er nok mere til saglige argumenter.

Yderst sagligt argument... Hvis kroppen skal deponere noget i sine
fedtdepoter, så skal der indtage smere energi end der forbrændes. I den
sammenhæng er det helt ligegyldigt hvilken type energi det er, energi
er energi...

[snip]

> [...]
>
> ---------
> "Kan det passe, at man tager på i fedt, hvis man spiser proteinpulver uden

Sagtens, hvis du indtager mere energi end du forbrænder. Som jeg læser
dit spørgsmål, så kan det tolkes på 2 måder:

1: Du indtager KUN proteindrik, dvs dækker hele dit energibehov
ved proteindrik
2: Du indtager proteindrik ved siden af en almindelig kost.

Ved (1) vil jeg nok mene at der er tale om et teoretisk spørgsmål, det
kan jeg umuligt forestille mig der er nogen der kan finde på...
Ved (2) kan man sagtens tage på, men det afhænger som sagt af hvorvidt
man indtager mere end man forbrænder.

> [...]
>
> Jeg mener at have hørt at kroppen konverterer overskydende protein til fedt
> men mener også at have hørt, at kroppen bare skiller sig af med

Nu er det nogen tid siden jeg har haft biokemi, men ifølge min
Stryer[1] gælder der at:

"Amino acids in excess of those needed for the synthesis of proteins
and other biomolecules cannot be stored, in contrast with fatty acids
and glucose, nor are they excreted. Rather, surplus amino acids are
used at metabolic fuel. [snip noget kemi] Hence, fatty acids, ketone
bodies and glucose can be formed from amino acids." [sidste sætning
fremhævet i kursiv]

Amino syrer = proteiner, dvs overskydende proteiner bliver derfor ikke
udskilt, eller oplagret direkte, men indgår i den almindelige
forbrænding. Dvs jeg kan ikke se nogen grund til at de ikke skulle
blive deponeret i tilfælde af energioverskud, på lige fod med indtaget
fedt eller kulhydrat.

Bottom line: Hvis du indtager mere energi end du forbrænder, så sætter
det sig i fedtdepoterne...

Carsten

[1] Biochemistry, 4th Edition, Lubert Stryer, kapitel 25, side 629
--
/"\ | Carsten Svensgaard
\ / ASCII ribbon campaign | carsten (a) svensgaard.org

Fra : Jimmy

Dato : 25-12-02 16:21

"Carsten Svensgaard" <nospam@svensgaard.dk> wrote in message
> [...]
> interessant for ham selv, eventuelle svarere kan vel selv beslutte om
> de finder det interessant... Man svarer vel kun på noget man finder

Jeg er enig - Jeg har undret mig over at Mikkel i hvert indlæg redegører for
hvor uinteressant han finder spørgsmålet fremfor blot undlade at svare.

Der er tale om at jeg tager proteinpulver ved siden af træningen og den
almindelige kost men har bemærket, at jeg tager på i fedt.

> [...]
>
> "Amino acids in excess of those needed for the synthesis of proteins
> and other biomolecules cannot be stored, in contrast with fatty acids

Som jeg læser det kan overskydende protein ikke oplagres [cannot be stored]
Det ledes heller ikke blot bort [nor are they excreted].

> Rather, surplus amino acids are used at metabolic fuel.

Jeg læser det som om det overskydende protein bliver forbrændt.
Det må betyde at det fedt jeg får via normal kost ikke forbrændes eller at
proteínen konverteres til noget der kan oplagres.

> Hence, fatty acids, ketone
> bodies and glucose can be formed from amino acids."

Her læser jeg det som om overskydende protein kan omdannes til "fatty acids,
ketone bodies and glucose".
Disse kan oplagres.

Jeg går ud fra vi er enige i at overskydende protein konverteres til fedt
mv., som kan oplagres i kroppens fedt-depoter, glykogen-depoter mv?

Resten af dit indlæg giver udtryk for at vi er enige, men jeg har lidt svært
ved at forstå den engelske tekst korrekt og stiller derfor opklarende
spørgsmål - det er ikke for at trække diskussionen i langdrag -)

Mvh
Jimmy

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 27-12-02 10:36

> Jeg er enig - Jeg har undret mig over at Mikkel i hvert indlæg redegører
for
> hvor uinteressant han finder spørgsmålet fremfor blot undlade at svare.

Jeg har svaret - præcis det samme, som Carsten svarede. Du er blot fornærmet
over, at jeg finder dit spørgsmål uinteressant i praktisk henseende.

EOD

- Mikkel

Fra : Carsten Svensgaard

Dato : 25-12-02 16:47

"Jimmy" <spoerg@efter.den> writes:

[snip]

> Som jeg læser det kan overskydende protein ikke oplagres [cannot be stored]
> Det ledes heller ikke blot bort [nor are they excreted].

Præcis, man kan ikke oplagre amonisyrer som andet end muskler, eller
andre steder hvor de indgår i kroppen, dvs de kan ikke oplagres som
lager, ligesom fedt eller kulhydrater

> Jeg læser det som om det overskydende protein bliver forbrændt.
> Det må betyde at det fedt jeg får via normal kost ikke forbrændes eller at
> proteínen konverteres til noget der kan oplagres.

Præcis, de ryger ind i den almindelige forbrændingscyklus

> Her læser jeg det som om overskydende protein kan omdannes til "fatty acids,
> ketone bodies and glucose".
> Disse kan oplagres.

Jep

> Jeg går ud fra vi er enige i at overskydende protein konverteres til fedt
> mv., som kan oplagres i kroppens fedt-depoter, glykogen-depoter mv?

Næsten

Overskydende protein indgår i den almindelige forbrænding. Overskuddet
fra forbrændingen bliver så oplagret. det er umuligt at sige hvorfra
det oplagrede kommer. Det er begrænset hvor meget der kan oplagres som
glykogen(afhænger af muskelmassen), resten af den overskydende energi
deponeres som fedt.

> Resten af dit indlæg giver udtryk for at vi er enige, men jeg har lidt svært
> ved at forstå den engelske tekst korrekt og stiller derfor opklarende
> spørgsmål - det er ikke for at trække diskussionen i langdrag -)

Klart, rimeligt nok.

Carsten

Fra : Jimmy

Dato : 25-12-02 20:19

> [...]
> det oplagrede kommer. Det er begrænset hvor meget der kan oplagres som
> glykogen(afhænger af muskelmassen), resten af den overskydende energi

Tak for svaret.
Det var faktisk et svar som ovenstående (om din bog så har ret eller ej),
jeg ønskede da jeg stillede spørgsmålet for to måneder siden.

Det har bare været lidt svært at trænge igennnem

God jul,
Jimmy

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 27-12-02 10:31

> har bare været lidt svært at trænge igennnem

Du kunne blot have læst det der blev skrevet dengang...!

- Mikkel

Fra : Eske

Dato : 29-12-02 12:47

Siger i at protein omdannes til fedtvæv lige så let som fx. sukker og fedt?
Det strider vist nok imod hvad de fleste indenfor fx. bodybuilding tror på.
Men der er vel også modstridende meninger herom (fedt feder, fedt feder
ikke, sukker feder ikke, sukker feder)...

Er der nogen der har nogle flere kilder?

Fra : Jimmy

Dato : 29-12-02 14:48

> Siger i at protein omdannes til fedtvæv lige så let som fx. sukker og
fedt?

Ingen har sagt noget om "hvor let/svært" protein omdannes til fedt.
Cartstens bog angav blot, at det blev omdannet ligesom kulhydrat gjorde.

> [...]
> Men der er vel også modstridende meninger herom (fedt feder, fedt feder
> ikke, sukker feder ikke, sukker feder)...

Jep.
Henrik Münster (Ekstra Bladets læge) skrev engang en stor artikel omkring
sukker, at man kunne spise alt det sukker man ville fordi det ikke kunne
omdannes til fedt.

Mvh
Jimmy